Hoofdmenu

Daslook

Gestart door thijs, mei 13, 2005, 11:04:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

thijs

Nav. de discussie over plukken vanaf meer dan 50, en of dat opgaat voor beschermde planten een simpele vraag: is Daslook zeldzaam en/of beschermd?
Daar staat me namelijk iets van bij.
Maarrrr, hier in Alkmaar, ruik je nu van ver al de Daslook uit het befaamde park "De Alkmaarderhout".
Met honderden, zoniet duizenden staan ze hier hun uienlucht te verspreiden, je zou haast niet zeggen dat ze beschermd zijn, en dus nogmaals zijn ze dat wel?
Niet dat ik ze zou willen plukken, maar laatst kwam ik tijdens een of andere vaag kook-programma tegen een recept met blaadjes Daslook erin, en toen vroeg ik me al af of dat wel mag..

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Vincent

Hier op de site staat de soort op zeldzaam. Ik heb de foto's die erbij staan even bekeken en ik herken de plant wel, die groeit hier ook in de buurt ik wist alleen nooit wat het was en dat blijkt dus Daslook te zijn. Misschien breidt de plant zich wel steeds verder uit, of worden ze aangeplant?
Vincent

Marianne

Ik denk dat de daslook die bij koken gebruikt wordt speciaal hiervoor gekweekt wordt.  
groet,
Marianne Cramer

thijs

#3
Ze zeiden: Pluk drie of vier blaadjes Daslook, als u dit niet kan vinden, kunt u ook twee teentjes knoflook gebruiken...
Maar misschien is het ook gewoon te koop in de betere kookwinkel bij u in de buurt ;)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Marianne

Ik bedoelde: mensen hebben zelf een kruidentuintje waar ze het kweken, net als andere keukenkruiden. Ik heb het nooit in de winkel te koop gezien.
groet,
Marianne Cramer

thijs

Zou natuurlijk ook nog kunnen, alleen dan moet het niet zo héél moeilijk zijn om te vinden :rolleyes:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Marianne

Ik heb er nooit zo op gelet, maar misschien kan je de zaden gewoon in een tuincentrum kopen. Ik heb geen tuin, dus ook geen kruidentuin, maar misschien heeft iemand anders hier meer informatie over.
groet,
Marianne Cramer

mcbud

In Haarlem was zelfs een restaurant bij de Nieuwe Kerk waar je tot een paar jaar geleden nog daslooksalade kon eten. De eigenaresse ging de bladeren persoonlijk plukken in de Hout. Voor de bloei, dat wel, want daarna worden ze bitter, vertelde ze me gisteravond.
Misschien is het probleem wel, dat de zeldzaamheid van planten wordt bepaald voor een enorme staatkundige eenheid - héél Nederland - en niet voor een gebied dat ook voor planten iets betekent. In de duinen en Zuid Limburg is Daslook helemaal niet zeldzaam. Hier in de buurt zou het plukken van wat blaadjes door het handjevol mensen dat Daslook ook echt kan herkennen en wil opeten voor de soort niks uitmaken. Lijkt mij tenminste, want ze staan hier echt overal, zelfs in mijn tuin waar ze nooit zijn geplant. Maar in Drente of Twente, waar Daslook nog zeldzamer moet zijn dan Dassen, kun je er natuurlijk maar beter afblijven.
Ik heb trouwens nog nooit iemand Look-zonder-look zien plukken, en dat staat volop in elke berm.  Terwijl dat volgens kenners een veel subtielere knoflooksmaak aan een gerecht geeft dan Daslook. Misschien een alternatief voor het recept?  Waarom trouwens niet gewoon knoflook?
Wie nog steeds niet zonder de smaak van echte Daslook kan, moet in de herfst maar een bol uit mijn tuin komen graven.
groeten
marc


thijs

Dank je :) (voor het antwoord, Daslook zat hier  ;) )

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Piter Anjema

Omdat het hier over daslook gaat.
Vandaag vond ik dus mijn eerste daslook, er stonden er ruim 50 (beschermd of niet) ik moet een hebben voor mijn herbarium. Zo gezegd zo gedaan, stop ik hem tussen mijn telefoonboek om te drogen. Kom ik 1,5 uur later terug in de kamer dan ruik ik het meteen, en dat van 1 plantje. kortom alles ruikt er naar (nu nog).

Wat me opvalt is dat het een hele andere geur (misschien in de verte  vergelijkbaar) is dan bieslook en knoflook.
Het is een beetje zoeter en erg sterk. ik kan me voorstellen dat je hier goed mee kunt koken.

Look zonder look heb ik inmiddels ook maar daar moet je veel meer moeite doen om iets te ruiken.

Eeh, weten we al hoe het zit met de bescherming?
Ik meende zelf dat ook bij beschermde planten de 50 stuks regel geldt.

Wie kan wat meer opheldering geven??

thijs

CiteerFlora & Faunawet - Hoofdstuk 3. Algemene verbodsbepalingen

Artikel 8

Het is verboden planten, behorende tot een beschermde inheemse plantensoort, te plukken, te verzamelen, af te snijden, uit te steken, te vernielen, te beschadigen, te ontwortelen of op enigerlei andere wijze van hun groeiplaats te verwijderen.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

marcel123

CiteerIk meende zelf dat ook bij beschermde planten de 50 stuks regel geldt.
Een beschermde plant is een beschermde plant.

robin

ook in zuid limburg heb ik duizenden daslookplanten gezien, en geroken. de eerste paar meter zijn nog lekker om te ruiken maar 3 dagen elke 10 meter die stank van duizenden is wat minder.
groeten robin kraaij