Hoofdmenu

Vrijheid

Gestart door Margreet Kwh, oktober 31, 2010, 00:00:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Naar aanleiding van een discussie in een ander topic, vroeg ik me af wat vrijheid eigenlijk is. Hier een verhelderend YouTube filmpje
    http://www.youtube.com/watch?v=Ovl8ip3steM
Een filmpje over de vrijheid
en hier:

Een schilderij over de vrijheid van Eugène Delacroix: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a7/Eug%C3%A8ne_Delacroix_-_La_libert%C3%A9_guidant_le_peuple.jpg/755px-Eug%C3%A8ne_Delacroix_-_La_libert%C3%A9_guidant_le_peuple.jpg

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

evertdirks

vrijheid is betrekkelijk.
Dat wat je zelf als vrijheid beschouwt is in wezen een beperkte vorm van zelfbeschikkingsrecht.

Echte vrijheid is in onze samenleving een utopie.

Evert(neemt nog maar een rummetje ::) na deze zware kost)


Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

ronald

echte vrijheid is volgens mij nog lang niet mogelijk (dan moeten we als soort onszelf eerst iets beter in de hand hebben), maar ik ben al erg dankbaar voor de mate van vrijheid waarin we in hier nu leven! als je een beetje in de geschiedenis ompluist dan is het wel duidelijk dat het zeker niet vanzelfsprekend is!
groeten, Ronald van Seijen

Bart van Hoogstraten

Da's een lange zoektocht van me... Inmiddels heb ik me weten te verlossen van werkgevers en hoef ik geen gebruik te maken van werknemers. Maar ondertussen ga ik evengoed nog soms gebukt met hevigere pijn aan mijn achterhand dan ooit... (da's dus inderdaad erg betrekkelijk). Bovendien verdien ik nu veel minder dan mijn laatst geboden salaris... maar daar gaat het bij vrijheid dus heus niet om (alhoewel je voor geld heel veel vrijheid kunt kopen, mits je het toevallig hebt, niet ervoor hoeft te werken).
Theo van Gogh genoot absolute vrijheid. Totdat hij werd doodgeschoten.
Ik denk dat Hansje Teeuwen ondertussen ook een kruis op zijn voorhoofd heeft:
http://www.youtube.com/watch?v=7uPY0nnRR_8&feature=related
Maar hij is wel nog een van mijn levende helden alhier.

Mijn vrijheidsideaal is dat je niets meer hoeft te forceren om vrijheid te bereiken (zoals Theo en Hans), maar dat het er al is.
Respect voor alle strijders, met name de overledenen. (en zeker voor hen die in minder vrije landen wonen dan wij [zo'n beetje de rest van de wereld])
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Question

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 31, 2010, 00:56:15 AM
Ik denk dat Hansje Teeuwen ondertussen ook een kruis op zijn voorhoofd heeft:
http://www.youtube.com/watch?v=7uPY0nnRR_8&feature=related
Maar hij is wel nog een van mijn levende helden alhier.
Ik vond dit stukje in het begin een beetje shockerend(waarschijnlijk door geloofs resten), maar als je zijn bedoelingen weet, dat maakt het echt anders! Ik heb dit stukje er achteraan gekeken: http://www.youtube.com/watch?v=JcCOktdsz-0&NR=1 Die is echt geweldig. Veel geloven hebben de gewoonte om te zeggen: Dit is de waarheid! En dat gaat ten koste van heel veel. Het houd je ook tegen in ontwikkeling. Dus hoeveel vrijheid heb je dan? Het wordt je met de paplepel ingegoten. Kans om er over na te denken heb je dan niet.
Iedereen heeft zijn eigen waarheid omdat iedereen door zijn/haar eigen bril van ervaringen dingen bekijkt. Vrijheid valt op van allerlei manieren te benoemen.
Wat is volgens mij vrijheid? Dat je kunt zijn wie je bent. Genieten van alle mooiigheid om ons heen. Geen donkere wolken in je hoofd. Zonder veel nadenken dingen bekijken, of acties (onze poek die als een dolle door huis heen draaft)

ronald

dat filmpje is idd geweldig. echt ernstig hoe die vrouwen zich gedragen, alsof ze tien jaar zijn. volgens mij een mooi voorbeeld van wat er gebeurd als je je vrijheid verliest, want ze hadden zich hier laten beledigen en werden daardoor heel star en onbuigzaam, dan ben je een gevangene van je denken en dan krijg je dit soort dingen.
een tijd later waren ze er blijkbaar aardig overheen en/of ze hebben ervan geleerd, want toen konden ze er om lachen, dat vond ik wel mooi van ze  :)
http://www.youtube.com/watch?v=XjklSVSlXv0&feature=related
groeten, Ronald van Seijen

Question

 :blink:Dan hebben ze blijkbaar een stukje vrijheid voor zichzelf gecreëerd.

ronald

Citaat van: Question op oktober 31, 2010, 10:22:30 AM
:blink:Dan hebben ze blijkbaar een stukje vrijheid voor zichzelf gecreëerd.
yeb, tenminste zo zou je het kunnen noemen. een groot verschil in ieder geval tussen hun gedrag bij het eerste en tweede filmpje.
ik denk dat onbuigzaamheid ook verlies van vrijheid genoemd kan worden. te strakke principes zijn altijd problematisch, ze kunnen best een tijdje meegaan, maar als er een tijd komt waarin ze niet te handhaven zijn moet je ze loslaten. als je dat niet kunt dan maak je het hezelf onnodig moeilijk.
groeten, Ronald van Seijen

Question

Citaat van: ronald op oktober 31, 2010, 10:29:58 AM
Citaat van: Question op oktober 31, 2010, 10:22:30 AM
:blink:Dan hebben ze blijkbaar een stukje vrijheid voor zichzelf gecreëerd.
yeb, tenminste zo zou je het kunnen noemen. een groot verschil in ieder geval tussen hun gedrag bij het eerste en tweede filmpje.
ik denk dat onbuigzaamheid ook verlies van vrijheid genoemd kan worden. te strakke principes zijn altijd problematisch, ze kunnen best een tijdje meegaan, maar als er een tijd komt waarin ze niet te handhaven zijn moet je ze loslaten. als je dat niet kunt dan maak je het hezelf onnodig moeilijk.
Ik denk dat soepelheid sowieso het prettigst is. meebewegen. de meeste kerken doen dat waarschijnlijk niet.

ronald

geloof is vaak erg onbuigzaam, al kun je het natuurlijk zelf anders beleven. als je maar weet dat je een keus hebt... :)
groeten, Ronald van Seijen

evertdirks

Citaat van: ronald op oktober 31, 2010, 11:19:12 AM
geloof is vaak erg onbuigzaam, al kun je het natuurlijk zelf anders beleven. als je maar weet dat je een keus hebt... :)
Geloof is niet onbuigzaam.
De uitleg die mensen er aan geven die is onbuigzaam.
Geloof in zijn pure vorm heeft geen behoefte aan regels en uitleg.
Het zijn de twijfelaars die anderen door middel van regels en voorschriften zichzelf willen overtuigen van hun gelijk.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Margreet Kwh

Een liedje over vrijheid: http://www.youtube.com/watch?v=HTmUkc3tuUQ&feature=fvw
Van Trijntje Oosterhuis.
Haar vader schreef prachtige liederen voor de kerk.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Question

Citaat van: evertdirks op oktober 31, 2010, 12:17:59 PM
Citaat van: ronald op oktober 31, 2010, 11:19:12 AM
geloof is vaak erg onbuigzaam, al kun je het natuurlijk zelf anders beleven. als je maar weet dat je een keus hebt... :)
Geloof is niet onbuigzaam.
De uitleg die mensen er aan geven die is onbuigzaam.
Geloof in zijn pure vorm heeft geen behoefte aan regels en uitleg.
Het zijn de twijfelaars die anderen door middel van regels en voorschriften zichzelf willen overtuigen van hun gelijk.

Evert
Ik denk dat het nog meer woorden zijn die het geloven beperken, of onbuigzaam maken. Met woorden maak je makkelijk hokjes. Er wordt verwacht dat iedereen binnen een bepaalde geloofsgemeenschap het zelfde geloofd. Er wordt gezegt: alles wat in de bijbel staat (bijv.) is waar. Maar hoe moet je het interpreteren. Beeldspraak? letterlijk? dubbele boodschappen? Veel mensen houden krampachtig vast aan het letterlijke. zo is het en zo blijft het, zelfs als de tijden veranderen.

ronald

Citaat van: evertdirks op oktober 31, 2010, 12:17:59 PM
Citaat van: ronald op oktober 31, 2010, 11:19:12 AM
geloof is vaak erg onbuigzaam, al kun je het natuurlijk zelf anders beleven. als je maar weet dat je een keus hebt... :)
Geloof is niet onbuigzaam.
De uitleg die mensen er aan geven die is onbuigzaam.
Geloof in zijn pure vorm heeft geen behoefte aan regels en uitleg.
Het zijn de twijfelaars die anderen door middel van regels en voorschriften zichzelf willen overtuigen van hun gelijk.

Evert
dat is zo ongeveer hetzelfde wat ik bedoel. met geloof bedoel ik idd de uitleg die mensen er aan geven. het kan zelfs zo ver gaan dat als je beslist dat je er uit wilt stappen je te horen kunt krijgen dat die beslissing te hoog is gegrepen voor je en je (de) hemel en aarde moet bewegen om het voor elkaar te krijgen  ;)
dergelijke dingen vind ik toch een behoorlijke en erg onnodige vorm van vrijheidsbeperking.

en het gaat idd makkelijk mis met die woorden, maar wat wil je ook als je pobeert oneindigheid met 26 letters te vangen, das best moeilijk...  :P
groeten, Ronald van Seijen

andre.schulten

hé jongens en meisjes...dat geloof zit ons allemaal wel ergens een beetje min of meer dwars, want ook hier duikt het weer op..

misschien niet zo gek, als je nagaat dat wat de grondleggers (J.C. Boeddha, enz) ooit geprobeerd hebben uit te legggen komt hier heel aardig bij in de komt; nl. dat vrijheid is als je los bent van je angsten, niet meer bang voor wat anderen van je vinden, over je zeggen. En dan maakt het in wezen niet zo uit of je kunt doen en laten wat je wilt, of je een wereldbaan hebt of niet.

Ik zal niet zeggen dat ik vrij ben van angsten (zo wie zo niet van gezonde angsten, zoals bang zijn voor grote vrachtwagens en diepe ravijnen) maar ik ben er wel heel wat kwijtgraakt (opgegroeid als klein bang jongetje, want oei-oei wat was de volwassenenwereld bedreigend in mijn ogen) en dát geeft zeeën van ruimte, vrijheid dus.

andre.schulten

..oja, gelezen in Bod Pa:

..de bijbel dat is een ideeënboek ,maar ze hebben er een wetboek van gemaakt..

Bart van Hoogstraten

#16
Citaat van: MarKoHu op oktober 31, 2010, 00:00:55 AM
Een schilderij over de vrijheid van Eugène Delacroix: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a7/Eug%C3%A8ne_Delacroix_-_La_libert%C3%A9_guidant_le_peuple.jpg/755px-Eug%C3%A8ne_Delacroix_-_La_libert%C3%A9_guidant_le_peuple.jpg

Ik denk dat ik Eugène begrijp:
Vrijheid is als je als vrouw top-less door een oorlogsgebied kunt lopen waar alleen 3-jaar-van-hun-vrouw-verwijderde en dus gefrustreerde kerels te vinden zijn zonder lastig gevallen te worden!!!  ;)

Euh PS Ronald: als je met je ogen naar beneden scrollt zie je die kerels waarover ik het heb ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ronald

Citaat van: andre.schulten op oktober 31, 2010, 18:24:17 PM
..oja, gelezen in Bod Pa:

..de bijbel dat is een ideeënboek ,maar ze hebben er een wetboek van gemaakt..
Bod Pa had er wel verstand van lijkt het!

maar idd komt het geloof al snel om de hoek bij zoiets, maar dat is volgens mij omdat het een georganiseerde vorm is van wat we onszelf al zo makkelijk aandoen. allemaal beperkingen opleggen, angsten, meningen die we wel eens te fanatiek aanhangen, principes e.d. ipv het huidige moment te zien zoals het zich aandient.
misschien is vrijheid wel gewoon je eigen vermogen om het beste te maken van wat zich aandient?
ik las bv al eens ergens dat een verlichte meester zelfs in een siberisch strafkamp nog vrede heeft, is dat ook een vorm van vrijheid?
groeten, Ronald van Seijen

Bart van Hoogstraten

Geloof is een gemakzuchtige oplossing voor mensen die geen zin hebben om verder te denken. En een handig instrument voor kwaadwillenden die graag een spelletje spelen met de grote massa.
Dat is dus mijn vrijheidsideaalj: alles kunnen zeggen en denken wat je maar wil in een omgeving waar staat, onderwijs en geloof strikt van elkaar gescheiden zijn.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ronald

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 31, 2010, 18:54:07 PM
Geloof is een gemakzuchtige oplossing voor mensen die geen zin hebben om verder te denken. En een handig instrument voor kwaadwillenden die graag een spelletje spelen met de grote massa.
Dat is dus mijn vrijheidsideaalj: alles kunnen zeggen en denken wat je maar wil in een omgeving waar staat, onderwijs en geloof strikt van elkaar gescheiden zijn.
als je als kind wordt geleerd dat je voor eeuwig zult branden als je niet dit en dat doet (elke dinsdagmiddag met een vinger in je oor rondjes om de waslijn lopen oid) dan heb je niet echt meer de vrijheid om voor gemakzucht te kiezen denk ik, en zeker niet als je er daarna nog heel fanatiek mee belaagd wordt.
maar dat heb je ook als je vader een ernstig fanatieke ajax oid supporter is, of je ouders rijk zijn en zich een hogere status aanmeten dan anderen (ben ik te min...), er zijn nogal wat vrijheidsbeperkingen wat dat betreft
groeten, Ronald van Seijen

andre.schulten

Citaat van: ronald op oktober 31, 2010, 18:44:59 PM
Citaat van: andre.schulten op oktober 31, 2010, 18:24:17 PM
..oja, gelezen in Bod Pa:

..de bijbel dat is een ideeënboek ,maar ze hebben er een wetboek van gemaakt..
Bod Pa had er wel verstand van lijkt het!

maar idd komt het geloof al snel om de hoek bij zoiets, maar dat is volgens mij omdat het een georganiseerde vorm is van wat we onszelf al zo makkelijk aandoen. allemaal beperkingen opleggen, angsten, meningen die we wel eens te fanatiek aanhangen, principes e.d. ipv het huidige moment te zien zoals het zich aandient.
misschien is vrijheid wel gewoon je eigen vermogen om het beste te maken van wat zich aandient?
ik las bv al eens ergens dat een verlichte meester zelfs in een siberisch strafkamp nog vrede heeft, is dat ook een vorm van vrijheid?

Voel je vrij: 'het boek van bod pa' van Anton Quintana..

en dat ''onszelf aandoen'' is denk ik vooral een kwestie van veiligheid en zekerheid zoeken