Hoofdmenu

Cantharis paradoxa ?

Gestart door naturoy, oktober 30, 2010, 13:05:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

naturoy

Hoi,

Is de soort op onderstaande foto Cantharis paradoxa? Of toch een zwart soldaatje? Geen andere foto's. Kever was zo'n 3cm groot (excl. voelspriet).

Groeten,
Roy

Arp

Ha Roy, ik kan er niet zo veel mee, maar kevekenners willen er wellicht wel bij weten waar en wanneer ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

naturoy

Hoi,

Oké: weide nabij Waalre in mei.

Groeten,
Roy

jan cuppen

Zonder genitaalonderzoek durf ik niet te zeggen of het C. paradoxa of C. obscura is. Beide soorten zijn overigens 13-15mm lang zonder de antennen (die worden nooit meegerekend).
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

naturoy

Hm, dat is vreemd. Als mijn herinnering me niet bedriegt was deze toch echt groter? Zeker 25 mm. Zegt dat iets over een alternatieve soort?

beetlestitch

deze zijn niet erg groot. hier in europa geen canthariden van 2,5 a 3cm. groeten toon.
Toon Keukelaar

jan cuppen

Citaat van: naturoy op oktober 31, 2010, 18:46:32 PM
Hm, dat is vreemd. Als mijn herinnering me niet bedriegt was deze toch echt groter? Zeker 25 mm. Zegt dat iets over een alternatieve soort?

Dat zegt meer iets over de betrekkelijke waarde van het schatten van lengtes (maar dat heb ik eerder betoogd).

Er zijn geen alternatieve soorten.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

naturoy

Tja, daar had ik ook al rekening mee gehouden, maar kan het meestal vrij goed inschatten. Enfin, bedankt voor de antwoorden. En leermoment: focus afstanden noteren als je de afmetingen achteraf wilt bepalen. Dacht dat het in de exif stond, maar blijkbaar niet ...

harry60

De afstanden staan er wel in, maar de afmetingen niet.
Als hobby entomoloog zou een camera zijn met deze opties een ware uitkomst zijn.

gr Harry

M.Vr.Gr. Harry de Koning