(noordse en trompetter)goudvinken

Gestart door Thijs Fijen, oktober 27, 2010, 10:06:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

#30
Citaat van: Sjaak Schilperoort op oktober 30, 2010, 19:22:48 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 27, 2010, 23:37:22 PM
Hier een mooi "zaagrandje": betreft een europoea-man, januari dit jaar in Eindhoven. Toevallig (?) de enige foto die ik heb van een europoea waarop de vleugelstreep goed te zien is.
Ik begrijp uit Pennington dat de zaagtand bij Noordse wordt veroorzaakt doordat het wit op iedere veer langs de buitenkant omhoog loopt. Je krijgt dan op iedere veer een witte u-vorm. Al die u's naast elkaar vormt een zaagje. Op jouw foto is het omgekeerde het geval: het zwart loopt aan de buitenkant door naar beneden. Dat geeft ook wel een zaagje, maar dat is toch niet hetzelfde.

Hier de schouder van de Goudvink die ik op Texel had. Er is wel iets van een u-vorm zichtbaar aan de bovenkant van de vleugelstreep. Diep genoeg om dit een Noordse te mogen noemen?

Ik neem onmiddellijk aan dat dit Noordse is Sjaak maar dat baseer ik dan vooral op het feit dat er nog nooit met zekerheid een europoea op Texel is waargenomen....
Maar ik ben nog niet zo overtuigd van de waarde van dit kenmerk o.a. omdat ik in een beperkte sample van mezelf al snel 2 pyrrhula (1 gewone man in 2008 en 1 Trompetter-wijfje uit de invasie van 2004) tegenkwam die een zaagrand laten zien die méér lijkt op die van mijn europoea van hierboven, een meer omgekeerde U dus (zie bijlagen). En no. 3 is misschien nog iets duidelijker (man Trompetter-Noordse uit de Belgische Kempen in november 2004):
Ook overigens de vogel op de foto die Maarten hier plaatst laat het kenmerk niet overtuigend zien (maar helaas is een gedeelte niet te beoordelen).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

wumizusume

Citaat van: frankneijts op oktober 27, 2010, 21:27:52 PM
(....) Zo is het rood van de mannetjes bij beide taxa vaak individueel variabel en zeer sterk onderhevig aan (zon-)lichtinval (dus ook op foto's vaak lastig te beoordelen) èn aan de perceptie/interpretatie van de waarnemer: wat de één oranjerood noemt is voor de ander oudroze.....(.....)
Goed punt, m.i. ook van toepassing bij andere soorten. Zo lijkt het mij ook onmogelijk om o.g.v. de kleur van de onderdelen in het veld te beoordelen tot welk taxon een man Baardgrasmus s.l. behoort. Hoewel sommige waarnemers wel eens een andere mening lijken te zijn toegedaan....
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

Jos Welbedacht

CiteerZo lijkt het mij ook onmogelijk om o.g.v. de kleur van de onderdelen in   het veld te beoordelen tot welk taxon een man Baardgrasmus s.l. behoort.   Hoewel sommige waarnemers wel eens een andere mening lijken te zijn   toegedaan....

Mee eens dat de interpretatie van kleur per waarnemer kan verschillen. Soms is het niet eens persé de interpretatie maar een fysiek aspect; zo heb ik een keer bij een Steltkluut gestaan waarvan ik de enige was die niet kon vaststellen dat de pootkleur rood was. Hoe dan ook, die Baardgrasmus van Texel had ik dan juist weer wel op basis van kleur en kleurcontrast gedetermineerd als een albistriata, de sonogram bevestigde dat. Dat er in het veld door sommigen geopperd werd dat we met een moltoni te maken hadden lag m.i. gewoon aan gebrek aan kennis over moltoni en andere ondersoorten bij de betreffende waarnemers.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space