Hoofdmenu

Witkopstaartmezen

Gestart door teunvankessel, oktober 26, 2010, 21:26:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Cygnus op december 17, 2010, 21:07:31 PM
[...]
De gemiddelde groepsgrootte kan ook dalen door sterfte. Het merendeel van de groepen Witkopstaartmezen zal uit juvenielen bestaan die voor het grootste deel hun eerste winter niet zullen overleven.   

Sterfte zou inderdaad een rol kunnen spelen want van november naar december is er niet zo veel verschil in afname bij Witkop en gewone Staartmees (17 tegen 11%), maar van oktober naar november is die van de Witkop een stuk groter (34 tegen 11%). Dat zou best eens door die 'verdunning' kunnen komen die Maarten suggereert.

Je moet je wel afvragen hoe betrouwbaar de aantalsopgaven zijn. Als je bijvoorbeeld naar de 109 meldingen uit Katwijk - Ridderpark kijkt zie je een grote variatie aan opgaven. Op verschillende dagen van 1 tot 8 en eenmaal zelfs 1 tot 10. Staartmeesgroepen zijn natuurlijk lastig te tellen en zeker als je daar de Witkoppen uit wil halen, maar de verschillen vind ik toch wel erg groot. Dubbeltellingen met verschillend resultaat hebben uiteraard invloed op de berekende gemiddelden.
Herman van der Meer

Justin Jansen

#121
Citaat van: Cygnus op november 23, 2010, 09:43:35 AM
Citaat van: Justin Jansen op november 23, 2010, 07:47:03 AM
Intermediates worden in kleine aantallen gevangen dit jaar in de Baltische staten, iets wat ook opvallend is.

Kun je hier misschien iets meer over vertellen? Vangplek(ken)? Bron?
Gaidis Grandāns in Latvia. (ik heb haar mailadres, PM ff)

Deze week had Edgars Laucis een erg op europaeus lijkende vogel op de foto gezet in centraal Letland. (hele dikke vette wenkbrauw)
M.v.g., Justin Jansen


HPM

Misschien is het een fotografische effect, maar heeft de vogel op de onderste foto bij deze waarneming niet een beetje veel donker aan de kop voor een Witkop? Het lijkt zelfs een streep te vormen. http://waarneming.nl/waarneming/view/51386730
Ik doe er een uitvergrotinkje bij.
Herman van der Meer

Bas vd Burg

Citaat van: HPM op december 18, 2010, 12:41:33 PM
Je moet je wel afvragen hoe betrouwbaar de aantalsopgaven zijn. Als je bijvoorbeeld naar de 109 meldingen uit Katwijk - Ridderpark kijkt zie je een grote variatie aan opgaven. Op verschillende dagen van 1 tot 8 en eenmaal zelfs 1 tot 10. Staartmeesgroepen zijn natuurlijk lastig te tellen en zeker als je daar de Witkoppen uit wil halen, maar de verschillen vind ik toch wel erg groot. Dubbeltellingen met verschillend resultaat hebben uiteraard invloed op de berekende gemiddelden.

Hey Herman, nu zijn/waren de staartmezen in het Ridderpark behoorlijk mobiel en zwierven ze soms in meerdere groepjes door het park en het aangrenzende woonwijkje. Zo was het dus mogelijk dat je een groepje gewone staartmezen zag met bijv 2 witkoppen erin, terwijl iemand anders op een andere plek een groepje van alleen 6 witkoppen tegenkwam. En dan kan het inderdaad zo zijn dat je op 1 dag 2 waarnemingen tegenkomt met 2 verschillende aantallen. Overigens ga ik er hiervan uit dat mensen alleen het daadwerkelijke aantal invoeren wat ze zelf hebben waargenomen.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op december 22, 2010, 09:22:22 AM
Citaat van: HPM op december 18, 2010, 12:41:33 PM
Je moet je wel afvragen hoe betrouwbaar de aantalsopgaven zijn. Als je bijvoorbeeld naar de 109 meldingen uit Katwijk - Ridderpark kijkt zie je een grote variatie aan opgaven. Op verschillende dagen van 1 tot 8 en eenmaal zelfs 1 tot 10. Staartmeesgroepen zijn natuurlijk lastig te tellen en zeker als je daar de Witkoppen uit wil halen, maar de verschillen vind ik toch wel erg groot. Dubbeltellingen met verschillend resultaat hebben uiteraard invloed op de berekende gemiddelden.

Hey Herman, nu zijn/waren de staartmezen in het Ridderpark behoorlijk mobiel en zwierven ze soms in meerdere groepjes door het park en het aangrenzende woonwijkje. Zo was het dus mogelijk dat je een groepje gewone staartmezen zag met bijv 2 witkoppen erin, terwijl iemand anders op een andere plek een groepje van alleen 6 witkoppen tegenkwam. En dan kan het inderdaad zo zijn dat je op 1 dag 2 waarnemingen tegenkomt met 2 verschillende aantallen. Overigens ga ik er hiervan uit dat mensen alleen het daadwerkelijke aantal invoeren wat ze zelf hebben waargenomen.

Uiteraard kan het om meerdere groepen gaan, en de groepen kunnen ondertussen ook nog van samenstelling veranderen, maar bijvoorbeeld op 20 november zijn er vier verschillende aantalsopgaven (6x2, 2x3, 6x4, 4x6). Op 16 november zes verschillende opgaven (1x1, 5x2, 4x3, 2x4, 1x7, 1x8).
Vier tot zes groepen staartmezen in een gebiedje van een paar hectare vind ik best veel. (Het hele gebiedje is ca 6 ha, en de meeste waarnemingen zitten in ongeveer de helft daarvan). De groepen Staartmezen die ik de laatste tijd in Den Haag tegenkom zitten steeds minstens iets van 250 m van elkaar. Voor het Ridderpark lijken daarom twee groepen meer voor de hand te liggen.
Het lijkt me waarschijnlijker dat mensen in dezelfde groep(en) verschillende aantallen hebben geteld of dat ze maar een gedeelte van een groep hebben geteld. Maar zoals ik al zei zijn groepen staartmezen erg lastig te tellen, zeker als je ze ook nog eens goed moet bekijken.
Herman van der Meer

Bas vd Burg

Ik denk idd dat de mensen alleen het aantal hebben ingevoerd wat ze daadwerkelijk hebben gezien (waarschijnlijk ook te maken met feit dat het soms erg lastig kan zijn een groep staartmezen exact te tellen). Maar nogmaals de groep staartmezen zwierf door het hele Ridderpark en in de woonwijk ten zuiden ervan en splitste zich regelmatig op.

Mijn maximale aantal is iig 8 vogels maar ik zie ook vier waarnemingen van 10 vogels (waarvan 2 waarnemingen op de eerste dag dat ze opdoken in het Ridderpark)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Herman van der Meer

f_a_roos

Wat is het beleid t.a.v. Witkopstaartmezen. De "clear cut" witkoppen die ik laatstelijk zie, worden niet goedgekeurd. OK, fine, ik heb geen foto's. Maar waarom niet in mijn levenslijst(je)?

JohanvantBosch

Citaat van: Frank Roos op december 22, 2010, 19:04:26 PM
Wat   is het beleid t.a.v. Witkopstaartmezen. De "clear cut" witkoppen die ik   laatstelijk zie, worden niet goedgekeurd. OK, fine, ik heb geen foto's.   Maar waarom niet in mijn levenslijst(je)?

  1 beleid: waarnemingen van groepjes van meer dan 3 (kan ook drie of meer   zijn, dat heb ik ff niet paraat) worden tijdens deze influx 'goedgekeurd', ook zonder foto. Kleinere aantallen niet, tenzij er een   overtuigende foto bij zit.
  2 als je waarneming is niet 'goedgekeurd', dat betekent niet dat hij is 'afgekeurd'.
  3 maar een van je waarnemingen heeft een beschrijving.... hoe moeten de   admins bij je andere waarneming weten wat je gezien hebt?
  4 je waarnemingen zijn van vandaag en gisteren - logisch dat ze nog niet   beoordeeld zijn, dat kan soms wel even duren zeker als er geen foto bij   zit.
  5 witkopstaartmees komt zowiezo niet in je levenslijstje, want het is een ondersoort

f_a_roos

Dank, het ging mij om jouw pt. 5. Had ik ook kunnen bedenken, maar was trigger happy ;-)

Pt. 1-4. spreekt vanzelf. Geen probleem daar.

Citaat van: JohanvantBosch op december 22, 2010, 19:16:16 PM
Citaat van: Frank Roos op december 22, 2010, 19:04:26 PM
Wat   is het beleid t.a.v. Witkopstaartmezen. De "clear cut" witkoppen die ik   laatstelijk zie, worden niet goedgekeurd. OK, fine, ik heb geen foto's.   Maar waarom niet in mijn levenslijst(je)?

  1 beleid: waarnemingen van groepjes van meer dan 3 (kan ook drie of meer   zijn, dat heb ik ff niet paraat) worden tijdens deze influx 'goedgekeurd', ook zonder foto. Kleinere aantallen niet, tenzij er een   overtuigende foto bij zit.
  2 als je waarneming is niet 'goedgekeurd', dat betekent niet dat hij is 'afgekeurd'.
  3 maar een van je waarnemingen heeft een beschrijving.... hoe moeten de   admins bij je andere waarneming weten wat je gezien hebt?
  4 je waarnemingen zijn van vandaag en gisteren - logisch dat ze nog niet   beoordeeld zijn, dat kan soms wel even duren zeker als er geen foto bij   zit.
  5 witkopstaartmees komt zowiezo niet in je levenslijstje, want het is een ondersoort

HPM

Hij staat niet standaard in je levenslijst maar wel als je ook 'ondersoort' selecteert.
Als je 'variëteit' selecteert krijg je ook de Witkoppige als je die hebt ingevoerd.
Ten behoeve van de puristen die de schande niet zouden kunnen verdragen komen ze wel in aparte kolommen te staan.

Herman van der Meer

f_a_roos

Het is dus geen kwestie van "beleid" maar van systematiek. Niet bij stil gestaan (ben geen bioloog). Zie het bij de Waterspreeuw ook. Dank. [Mijn ironisch bedoelde "levenslijst(je)" word in het antwoord van de admin "levenslijstje", dat valt me wel even op. :blink:]

Citaat van: HPM op december 22, 2010, 19:47:08 PM
Hij staat niet standaard in je levenslijst maar wel als je ook 'ondersoort' selecteert.
Als je 'variëteit' selecteert krijg je ook de Witkoppige als je die hebt ingevoerd.
Ten behoeve van de puristen die de schande niet zouden kunnen verdragen komen ze wel in aparte kolommen te staan.

HPM

Citaat van: Frank Roos op december 22, 2010, 20:03:54 PM
Citaat van: HPM op december 22, 2010, 19:47:08 PM
Hij staat niet standaard in je levenslijst maar wel als je ook 'ondersoort' selecteert.
Als je 'variëteit' selecteert krijg je ook de Witkoppige als je die hebt ingevoerd.
Ten behoeve van de puristen die de schande niet zouden kunnen verdragen komen ze wel in aparte kolommen te staan.
Het is dus geen kwestie van "beleid" maar van systematiek. Niet bij stil   gestaan (ben geen bioloog). Zie het bij de Waterspreeuw ook. [...]

Het heeft weinig met biologie te maken maar met dat een paar honderd mensen bepaalde vogels niet schijnen te mogen tellen.
Herman van der Meer

f_a_roos

Waar doel je op? Ik heb deze draad niet gevolgd, en ben me niet bewust van enige Hoekse en Kabeljauwse twisten, maar als het om methodologie gaat ben ik wel geinteresseerd.

Citaat van: HPM op december 22, 2010, 20:16:18 PM
Citaat van: Frank Roos op december 22, 2010, 20:03:54 PM
Citaat van: HPM op december 22, 2010, 19:47:08 PM
Hij staat niet standaard in je levenslijst maar wel als je ook 'ondersoort' selecteert.
Als je 'variëteit' selecteert krijg je ook de Witkoppige als je die hebt ingevoerd.
Ten behoeve van de puristen die de schande niet zouden kunnen verdragen komen ze wel in aparte kolommen te staan.
Het is dus geen kwestie van "beleid" maar van systematiek. Niet bij stil   gestaan (ben geen bioloog). Zie het bij de Waterspreeuw ook. [...]

Het heeft weinig met biologie te maken maar met dat een paar honderd mensen bepaalde vogels niet schijnen te mogen tellen.

JohanvantBosch

Citaat van: Frank Roos op december 22, 2010, 20:03:54 PM
Het is dus geen kwestie van "beleid" maar van systematiek. Niet bij stil gestaan (ben geen bioloog). Zie het bij de Waterspreeuw ook. Dank. [Mijn ironisch bedoelde "levenslijst(je)" word in het antwoord van de admin "levenslijstje", dat valt me wel even op. :) ]

Citaat van: HPM op december 22, 2010, 19:47:08 PM
Hij staat niet standaard in je levenslijst maar wel als je ook 'ondersoort' selecteert.
Als je 'variëteit' selecteert krijg je ook de Witkoppige als je die hebt ingevoerd.
Ten behoeve van de puristen die de schande niet zouden kunnen verdragen komen ze wel in aparte kolommen te staan.

dat lijstje zonder haakjes was niet echt bewust van mijn kant, Frank. Al ben ik nooit te beroerd om dingen uit zijn verband te trekken.. ;D O0
dat telgebeuren op waarneming.nl, daarbij kun je inderdaad een aantal keuzes aankruisen.
Veel mensen willen alleen de soorten tellen, dus dat is vaak het uitgangspunt. Overigens krijg jij als je (alleen) een witkopstaartmees hebt gezien in principe gewoon de staartmees op je lijst (!).

f_a_roos

OK, zoals ik begreep in tweede instantie is het kwestie van soort <-> ondersoort. Zal me verder een zorg zijn. Het goedkeuringsbeleid was niet zo zeer mijn punt. Wat wel en niet geteld moet worden vind ik wel belangrijk, maar was niet mijn vraag. Ik volg dit altijd wel.

Citaat van: JohanvantBosch op december 22, 2010, 20:46:45 PM
Citaat van: Frank Roos op december 22, 2010, 20:03:54 PM
Het is dus geen kwestie van "beleid" maar van systematiek. Niet bij stil gestaan (ben geen bioloog). Zie het bij de Waterspreeuw ook. Dank. [Mijn ironisch bedoelde "levenslijst(je)" word in het antwoord van de admin "levenslijstje", dat valt me wel even op. :) ]

dat lijstje zonder haakjes was niet echt bewust van mijn kant, Frank. Al ben ik nooit te beroerd om dingen uit zijn verband te trekken.. ;D O0
dat telgebeuren op waarneming.nl, daarbij kun je inderdaad een aantal keuzes aankruisen.
Veel mensen willen alleen de soorten tellen, dus dat is vaak het uitgangspunt. Overigens krijg jij als je (alleen) een witkopstaartmees hebt gezien in principe gewoon de staartmees op je lijst (!).

Catwzl

Citeer1 beleid: waarnemingen van groepjes van meer dan 3 (kan ook drie of   meer   zijn, dat heb ik ff niet paraat) worden tijdens deze influx   'goedgekeurd', ook zonder foto. Kleinere aantallen niet, tenzij er een     overtuigende foto bij zit.

Dus als ik het goed begrijp: als je een "groter" groepje Staartmezen met witte koppen ziet worden ze goedgekeurd als Witkop zonder foto en anders niet? Wat is dat voor logica? Er worden toch ook grotere groepen witkoppige gezien? Maar ook enkele witkoppen tussen Staartmezen en zelfs witkoppen tussen de witkoppige. Ik ben blijkbaar niet slim genoeg om deze zeer diepgaande logica te doorgronden, maar het komt bij mij als de grootste onzin over. Wat voor beschrijving moet je trouwens geven bij  (mogelijke) Witkopstaartmezen, want elke beschrijving bij een aantal onder de drie heeft dus weinig zin voor de voor vele vogelaars "heilige" "goedkeuring". Dit spoort niet echt aan om uberhaupt een beschrijving te geven. En als het een groepje was: beschrijving: het waren er meer dan drie? Maar ik zeg vast weer iets heel doms. Wacht ik hoor wat kraken, volgens mij wil iemand het uitleggen....

Mijn mond valt hier elke keer weer open van verbazing.........
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

HPM

Het idee schijnt te zijn dat meer Witkoppen in een groep waarschijnlijker is dan meer Witkoppigen. Ik vraag me af of dat (nog) wel klopt. Zo worden er dit jaar niet alleen veel meer Witkoppige gemeld dan anders maar ook in grote groepen, tot 25 aan toe. Zouden dat dan in werkelijkheid Witkoppen zijn? Dat kan natuurlijk, maar ik geloof niet dat er bij een van die waarnemingen het commentaar is geplaatst dat het om Witkoppen moet gaan, terwijl dat wel consequent zou zijn.
Aan de andere kant hebben we het al over de mogelijkheid gehad dat aanvankelijk zuivere witkopgroepen zich hebben vermengd met groepen gewone, waardoor het mogelijk zou kunnen zijn dat Witkoppen ook in kleinere hoeveelheden voorkomen.
Als je alle opgaven van minder dan 3 Witkoppen niet als zodanig accepteert ga je er dus van uit dat het (ook) Witkoppigen kunnen zijn. In dat geval zouden we niet alleen te maken hebben met een forse invasie van Witkoppen maar ook van Witkoppigen. De vraag is dan of er voldoende hybriden zijn voor dat aantal Witkoppigen.

Johan van 't Bosch schrijft als punt 1 van het huidige (ad hoc))witkoppengoedkeurigsbeleid: "waarnemingen van groepjes van meer dan 3 (kan ook drie of meer zijn, dat heb ik ff niet paraat) worden tijdens deze influx 'goedgekeurd', ook zonder foto. Kleinere aantallen niet, tenzij er een overtuigende foto bij zit."  (Zo te zien moeten het er meer dan drie zijn.)
Maar Frank Neijts schreef in oktober: "Maar in mijn voorstel gaat het in elk geval niet om àlle claims maar alleen om die van uniforme groepjes die een zeker minimum teboven gaan. Voor enkelingen en heel kleine groepjes en/of heel kleine aantallen in gemengde groepen zou dan het bestaamde beleid gehandhaafd blijven." Dat lijkt me toch iets anders dan elke opgave van meer dan drie Witkoppen 'ongezien' goedkeuren.

Ik blijf hoe dan ook moeite hebben met een dergelijk goedkeuringsbeleid, zeker als het gelegenheidsbeleid is, hoewel het werkelijke knelpunt natuurlijk is dat mensen waarnemingen invoeren zonder enige vorm van documentatie.

Herman van der Meer


f_a_roos

Voor wat mijn volgende duit in het zakje waard is.

Als de Witkopstaartmees geen aparte soort is, lijkt mij menging met "soortgenoten" statistisch minstens net zo houdbaar als dat de "ondersoortgenoten" bij elkaar blijven klitten in groepjes. Door het overschot aan gewone Staartmezen lijkt me de waarschijnlijkheid van vermenging zelfs groter. Niet alleen vanwege het overschot, maar ook omdat de drang om genen te delen niet wordt gehinderd.

Wat is dan de reden van het samenklitten van de Witkoppen? Familieband?


HPM

Ja. Algemeen wordt aangenomen dat de kern van Staartmeesgroepen wordt gevormd door familie (en buren).  Een soort clan.
Het zijn hoe dan ook groepsdieren, die zich alleen tijdens het broeden een beetje afzonderen, en zelfs dan nog wel eens hulp krijgen.
Herman van der Meer

f_a_roos

Mijn volgende vraag is dan, als de familieband zo sterk is, waarom individuen dan aansluiten bij een groep gewone Staartmezen? Opportunisme? Toevallig in de buurt en gewend aan groepsgedrag?

Citaat van: HPM op december 23, 2010, 18:32:39 PM
Ja. Algemeen wordt aangenomen dat de kern van Staartmeesgroepen wordt gevormd door familie (en buren).  Een soort clan.
Het zijn hoe dan ook groepsdieren, die zich alleen tijdens het broeden een beetje afzonderen, en zelfs dan nog wel eens hulp krijgen.

HPM

Citaat van: Frank Roos op december 23, 2010, 19:36:45 PM
Citaat van: HPM op december 23, 2010, 18:32:39 PM
Ja. Algemeen wordt aangenomen dat de kern van Staartmeesgroepen wordt gevormd door familie (en buren).  Een soort clan.
Het zijn hoe dan ook groepsdieren, die zich alleen tijdens het broeden een beetje afzonderen, en zelfs dan nog wel eens hulp krijgen.
Mijn volgende vraag is dan, als de familieband zo sterk is, waarom   individuen dan aansluiten bij een groep gewone Staartmezen?   Opportunisme? Toevallig in de buurt en gewend aan groepsgedrag?

Het lijkt mij meer de vraag waarom ze zich bij een ándere groep aansluiten. Het zijn natuurlijk niet alleen de Witkoppen die dat doen. Daar is het alleen goed te zien.
Herman van der Meer

f_a_roos

Ja, inderdaad.

Citaat van: HPM op december 23, 2010, 19:39:29 PM
Citaat van: Frank Roos op december 23, 2010, 19:36:45 PM
Citaat van: HPM op december 23, 2010, 18:32:39 PM
Ja. Algemeen wordt aangenomen dat de kern van Staartmeesgroepen wordt gevormd door familie (en buren).  Een soort clan.
Het zijn hoe dan ook groepsdieren, die zich alleen tijdens het broeden een beetje afzonderen, en zelfs dan nog wel eens hulp krijgen.
Mijn volgende vraag is dan, als de familieband zo sterk is, waarom   individuen dan aansluiten bij een groep gewone Staartmezen?   Opportunisme? Toevallig in de buurt en gewend aan groepsgedrag?

Het lijkt mij meer de vraag waarom ze zich bij een ándere groep aansluiten. Het zijn natuurlijk niet alleen de Witkoppen die dat doen. Daar is het alleen goed te zien.

f_a_roos

En niet alleen aansluiten bij ándere groepen, maar zelfs bij niet-Witkoppen? Zijn ondersoort en soort genetisch erg verschillend? Zo niet, dan kan dat een verklaring zijn. Voor ons lijken Witkoppen en gewone verschillend, voor de vogels zelf maakt het weinig uit. Die willen gewoon de natuur volgen; genen-pool vergroten (inteelt tegengaan).

Citaat van: Frank Roos op december 23, 2010, 19:44:39 PM
Ja, inderdaad.

Citaat van: HPM op december 23, 2010, 19:39:29 PM
Citaat van: Frank Roos op december 23, 2010, 19:36:45 PM
Citaat van: HPM op december 23, 2010, 18:32:39 PM
Ja. Algemeen wordt aangenomen dat de kern van Staartmeesgroepen wordt gevormd door familie (en buren).  Een soort clan.
Het zijn hoe dan ook groepsdieren, die zich alleen tijdens het broeden een beetje afzonderen, en zelfs dan nog wel eens hulp krijgen.
Mijn volgende vraag is dan, als de familieband zo sterk is, waarom   individuen dan aansluiten bij een groep gewone Staartmezen?   Opportunisme? Toevallig in de buurt en gewend aan groepsgedrag?

Het lijkt mij meer de vraag waarom ze zich bij een ándere groep aansluiten. Het zijn natuurlijk niet alleen de Witkoppen die dat doen. Daar is het alleen goed te zien.

Catwzl

En waar knelt onder andere nog meer de schoen. Een groep Witkoppen wordt goedgekeurd aan de hand van bijvoorbeeld foto's van 1 individu. Er zijn ook voorbeelden van Witkoppigen die aan de hand van 1 foto goedgekeurd worden (zelfs een groep van 10, zie hier). Hoe zeker is het dan eigenlijk dat de hele groep uit witkoppen of witkoppigen bestaat? Of dat het misschien een afwijkende echte witkop i.p.v. een witkoppige is (het is inmiddels al bekend dat witkoppen toch wel een klein beetje "donker" op de kop kunnen "lijken" te hebben (het bekende onderkant veertjes verhaal), of wat dan ook? Natuurlijk is het veel aannemelijker dat de meeste grotere groepen "zuivere" witkoppen zijn, maar ook uit het veld komen goed gedocumenteerde verhalen van grotere groepen "echte" witkoppigen (maar dan wel zonder foto's). Het mooie is, dit jaar zal zeker een precedent werking hebben en de conclusies die na deze invasie getrokken worden zullen een grote invloed hebben op de determinatie en status van de (ondersoort) in de toekomst. Volgens mij, wordt er nu geprobeerd een kloppende schijnzekerheid te krijgen, die dus gewoon niet zeker te krijgen is. Want het werkt gewoon dus niet zo simpel. Maar dankzij deze invasie denken we dadelijk precies weer te weten hoe het zit.

Enkele (simpele) vragen:
1 - Komen er grotere groepen witkoppige staartmezen voor? (lijkt ja)
1a - Zo ja in welke mate en hoeveelheden?
2 - Mengen witkoppen/witkoppigen en "gewone" staartmezen zich in groepjes? (lijkt ja)
2a - Zo ja wat zijn de mogelijke verhoudingen, wat is de frequentie, waarom, waarom niet?
3 - Hoe groot is nu eigenlijk echt de variatie in wat bestempeld wordt als "zuivere" witkoppen?
4 - Is de kans dat 1 witkoppige staartmees in een groep van 10 Witkoppen zit nu groter dan dat het een afwijkende zuivere witkop is, kleiner of gelijk?
5 - Tot hoeveer gaan deze verhoudingen (b.v. is een groep van 5 witkoppigen met 5 witkoppen en misschien ook nog wel 5 staartmezen mogelijk)?

Mijns inziens moet het antwoord op 1 en 2 al ja zijn, maar veel duidelijkheid is er nog niet over, van de rest is vrijwel niets te zeggen en maakt de wijze van het huidige "keuringsbeleid" op waarneming.nl betreft deze (onder)soort het er helemaal niet duidelijker op en moeten we juist oppassen dat die indruk niet gewekt wordt, zodat we in de komende jaren niet de verkeerde conclusies gaan trekken.
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

HPM

#146
Citaat van: Justin Jansen op november 23, 2010, 07:47:03 AM
[...]
. Buiten dat er veel caudatus gezien wordt dit jaar zijn er ook erg veel intermediates gezien, wat wellicht mogelijk maakt dat de vogels in de contact zone en oostelijk hiervan (of noordelijk) met elkaar deze kant opgevlogen zijn. Intermediates worden in kleine aantallen gevangen dit jaar in de Baltische staten, iets wat ook opvallend is.

Maar als dit kaartje waarop de overgangszone met 'B' staat aangegeven, klopt,  zouden ze daarvoor dan wel naar het oosten moeten zijn gevlogen.

Overigens worden er tijdens erupties in de Baltische staten voornamelijk eerstejaars Staartmezen gevangen.
Sokolov, L.V. et al (2008) Relationship between irruptions of Long-tailed Tits Aegithalos caudatus in the Eastern Baltic and ambient temperature and North Atlantic Oscillation index. Avian Ecol. Behav. 14, 2008: 35-47 http://www.ekoi.lt/info/azl/2001/AZL%2011_141-162.pdf
(Het artikel waar zij naar verwijzen heb ik niet online kunnen vinden)
Herman van der Meer

JohanvantBosch

Citaat van: Frank Roos op december 23, 2010, 20:11:38 PM
En niet alleen aansluiten bij ándere groepen, maar zelfs bij niet-Witkoppen?

Da´s toch niet zo heel raar? Ze kunnen toch ook gewoon met andere mezen en andere soorten mixen. Vandaag zag ik twee witkoppen met 2 koolmezen en een pimpel.

f_a_roos

Wat mij betreft niet. Maar als men er van uitgaat dat een coherente groep Witkoppen waarschijnlijker is, wel.

Citaat van: JohanvantBosch op december 24, 2010, 15:36:34 PM
Citaat van: Frank Roos op december 23, 2010, 20:11:38 PM
En niet alleen aansluiten bij ándere groepen, maar zelfs bij niet-Witkoppen?

Da´s toch niet zo heel raar? Ze kunnen toch ook gewoon met andere mezen en andere soorten mixen. Vandaag zag ik twee witkoppen met 2 koolmezen en een pimpel.

Cygnus

Citaat van: HPM op december 24, 2010, 15:20:11 PM
Overigens worden er tijdens erupties in de Baltische staten voornamelijk eerstejaars Staartmezen gevangen.
Sokolov, L.V. et al (2008) Relationship between irruptions of Long-tailed Tits Aegithalos caudatus in the Eastern Baltic and ambient temperature and North Atlantic Oscillation index. Avian Ecol. Behav. 14, 2008: 35-47 http://www.ekoi.lt/info/azl/2001/AZL%2011_141-162.pdf
(Het artikel waar zij naar verwijzen heb ik niet online kunnen vinden)

Dat artikel staat hier: http://www.zin.ru/journals/aeb/pdf/Sokolov_2008_14_AEB.pdf
In dit artikel wordt voor de constatering dat de irrupties voornamelijk uit eerstejaars vogels bestaan weer verwezen naar: Sokolov, L.V., Shapoval, A.P., Yefremov, V.D., Kosarev, V. & Markovets, M.Yu. 2004. Timing and dynamics of autumn passage of the Long-tailed Tit Aegithalos caudatus on the Courish Spit (Eastern Baltic). Avian Ecol. Behav. 12: 31-52. Dat artikel staat nog niet online, maar het is wel de bedoeling dat dit binnenkort gaat gebeuren (ik heb het artikel ook nog niet).

Bij alle mezensoorten bestaat trouwens het overgrote deel van tijdens de herfsttrek gevangen vogels uit eerstejaars/juvenielen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema