Hoofdmenu

Witkopstaartmezen

Gestart door teunvankessel, oktober 26, 2010, 21:26:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

teunvankessel

Ook wel leuk om even te vermelden 43 Witkopstaartmezen vandaag over telpost Kamperhoek/Ketelbrug
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Bernd-Jan

Ik was er nog een beetje sceptisch over, vooral over het kleed. Maar dit bevestigd de melding van vanmiddag!! Ik ga morgen zeker weer zoeken tussen de merels :)

HPM

Citaat van: teunvankessel op oktober 26, 2010, 21:26:28 PM
Ook wel leuk om even te vermelden 43 Witkopstaartmezen vandaag over telpost Kamperhoek/Ketelbrug

Hoe weet je bij overvliegende Staartmezen dat het Witkoppen zijn?
Zelfs bij witkoppige beesten tp is dat niet (altijd) 123 te zeggen.
Herman van der Meer

hterhaar

Je bent wel een zuurpruim Herman...

Er staat op de Zwolse Hoek een bosje waar alle mezen even in gaan zitten voor ze oversteken. Mervyn is na een groepje waarschijnlijke witkoppen wat dichterbij het bosje gaan staan en heeft ze mooi kunnen bekijken voor ze overstaken.

Gr.,

Hans

HPM

Citaat van: hterhaar op oktober 26, 2010, 22:28:46 PM
Je bent wel een zuurpruim Herman...

Wat is er zuurpruim aan mijn vraag? Ik vind het verschrikkelijk knap als iemand aan overvliegende Staartmezen kan zien dat het Witkoppen zijn en geen witkoppige.

Citeer
Er staat op de Zwolse Hoek een bosje waar alle mezen even in gaan zitten voor ze oversteken. Mervyn is na een groepje waarschijnlijke witkoppen wat dichterbij het bosje gaan staan en heeft ze mooi kunnen bekijken voor ze overstaken.

Gr.,

Hans

Maar je had het over overvliegende beesten, niet over zittende.
Herman van der Meer

GijsB

nee, langstrekkende, en trekkende vogels kunnen ook eerst even tp zitten voordat ze weer verder gaan. Er wordt nergens gezegd dat de witkopstaartmezen overvlogen
Gijs

frankneijts

Citaat van: HPM op oktober 26, 2010, 22:33:04 PM
Citaat van: hterhaar op oktober 26, 2010, 22:28:46 PM
Je bent wel een zuurpruim Herman...

Wat is er zuurpruim aan mijn vraag? Ik vind het verschrikkelijk knap als iemand aan overvliegende Staartmezen kan zien dat het Witkoppen zijn en geen witkoppige.

Citeer
Er staat op de Zwolse Hoek een bosje waar alle mezen even in gaan zitten voor ze oversteken. Mervyn is na een groepje waarschijnlijke witkoppen wat dichterbij het bosje gaan staan en heeft ze mooi kunnen bekijken voor ze overstaken.

Gr.,

Hans

Maar je had het over overvliegende beesten, niet over zittende.

Ik zou trouwens een waarneming/telling van 43 witkoppige Staartmezen bijzonderder vinden dan 43 zuivere Witkoppen, zeker in het licht van het invasieachtige optreden dit najaar van zuivere Witkoppen (door foto's ondersteund).....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: dralion13 op oktober 26, 2010, 22:56:09 PM
nee, langstrekkende, en trekkende vogels kunnen ook eerst even tp zitten voordat ze weer verder gaan. Er wordt nergens gezegd dat de witkopstaartmezen overvlogen

Echt niet?
Teun van Kessel 26 oktober 26, 2010, 21:26:28: "Ook wel leuk om even te vermelden 43 Witkopstaartmezen vandaag over telpost Kamperhoek/Ketelbrug"
Herman van der Meer

Adri Clements

Feitelijk is 1 foto of 1 reactie van Mervyn genoeg om dit vraag en half-antwoordspel te beeindigen. Even een mailtje sturen + een portie geduld.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Tim de Boer

Citaat van: HPM op oktober 27, 2010, 00:18:36 AM
Citaat van: dralion13 op oktober 26, 2010, 22:56:09 PM
nee, langstrekkende, en trekkende vogels kunnen ook eerst even tp zitten voordat ze weer verder gaan. Er wordt nergens gezegd dat de witkopstaartmezen overvlogen

Echt niet?
Teun van Kessel 26 oktober 26, 2010, 21:26:28: "Ook wel leuk om even te vermelden 43 Witkopstaartmezen vandaag over telpost Kamperhoek/Ketelbrug"
[/quote

Waar in de quote staat vliegen dan? Ze kunnen net zo goed overgelopen of gekropen zijn ;)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

HPM

Citaat van: Adri Clements op oktober 27, 2010, 07:57:11 AM
Feitelijk is 1 foto of 1 reactie van Mervyn genoeg om dit vraag en half-antwoordspel te beeindigen. Even een mailtje sturen + een portie geduld.
Of ze in werkelijkheid overvliegend of verblijvend zijn gezien doet eigenlijk niet ter zake. Er werd hier gemeld dat ze overvlogen en daarom wilde ik er even op wijzen dat het in de vlucht onderscheiden van Witkop en witkoppige nogal onmogelijk is. In de huidige situatie (invasie) zou je dan m.i. niet verder kunnen gaan dan 'waarschijnlijk Witkopstaartmees'.  In Waarneming zou dat dus neerkomen op 'onzeker'. De meeste recente overvliegers staan ook zo geboekt.
Herman van der Meer

Gerard Troost

Citaat van: HPM op oktober 27, 2010, 08:28:16 AM
In de huidige situatie (invasie) zou je dan m.i. niet verder kunnen gaan dan 'waarschijnlijk Witkopstaartmees'. 

Soms wordt ik een beetje moe van dit soort geneuzel. Kom op zeg, heb jij wel eens 45 witkoppige staartmezen bij elkaar gezien? Dit is gewoon een geweldige waarneming, en dat geneuzel over "niet verder kunnen gaan dan 'waarschijnlijk Witkopstaartmees'" hoeven wij (in elk geval op dit moment, want je weet helemaal NIETS!) niet over te oordelen!
:angry:

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Max Berlijn

Ik heb er vorige week 6 zien zitten en ook in vlucht mogen zien. De witte kop valt in vlucht erg op. Een ongemengde groep in deze periode lijkt me bij Mervyn (de man die ik al 35 ken met "Bionische"ogen) redelijk zonder twijfel.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM

Citaat van: gtroost op oktober 27, 2010, 11:19:47 AM
Citaat van: HPM op oktober 27, 2010, 08:28:16 AM
In de huidige situatie (invasie) zou je dan m.i. niet verder kunnen gaan dan 'waarschijnlijk Witkopstaartmees'. 

Soms wordt ik een beetje moe van dit soort geneuzel. Kom op zeg, heb jij wel eens 45 witkoppige staartmezen bij elkaar gezien? Dit is gewoon een geweldige waarneming, en dat geneuzel over "niet verder kunnen gaan dan 'waarschijnlijk Witkopstaartmees'" hoeven wij (in elk geval op dit moment, want je weet helemaal NIETS!) niet over te oordelen!
>:(
Ik begrijp echt niet waar je je zo over opwindt.
Herman van der Meer

Sjouke Scholten

Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




rinsevdvliet

Het betrof iig meerdere homogene groepen (w.o. groep van 20) Witkoppen, ook tp.

Ik zal 'm vragen naar de foto's.     
Rinse   

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

ArjenDrost †


Joachim Vreeman

Volgens mij kan de toon bij sommige berichten (al dan niet in deze topic) best wat minder venijnig...  :angel:
Zelf twijfel ik ook niet aan aan de waarneming van Mervyn, maar hoe zit dat met het officieel goedkeuren/vastellen van een bijzondere waarneming: moet dat, ondanks de status van de vogelaar in kwestie, niet altijd ondersteund worden met extra informatie en het liefst nog met foto's? En is het tot die tijd dan niet ook een 'onzekere' waarneming?

Vriendelijke groeten: Joachim

(p.s.: gelukkig is nu vastgesteld dat Mervyn bionische ogen heeft > na een dagje tellen op de Kamperhoek ga ik altijd de volgende dag naar de opticien die me echter ieder keer verzekerd dat ik goede ogen heb. Scheelt me in vervolg weer een ritje naar de winkel...  B)

Gerard Troost

Citaat van: HPM op oktober 27, 2010, 12:39:51 PM
Ik begrijp echt niet waar je je zo over opwindt.

Ik ook niet, wellicht is het goed om niet inhoudelijk over waarnemingen te discussieren als
1) de waarnemers zelf niet meeleest (laat staan regeerd)
2) er heel duidelijk is dat er nog aanvullende info gaat komen.

En Joachim, als jij mij bedoelt met "venijnig", ik ben altijd heel aardig ( :huh:, nou ja soms  B)), maar niet als mensen afbreuk proberen te doen aan geweldige waarnemingen van anderen zonder hoor en wederhoor te plegen met de waarnemer, maar gewoon in het wilde weg de determinatie in twijfel trekken. Als je dat nu doet nadat er duidelijk geen extra info los komt, of de extra info onvolledig is, voila.

Dus een waarneming is een zekere waarneming tot het tegendeel is bewezen.

Laten we er maar over ophouden, en even wachten op een paar plaatjes van Mervyn.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

HPM

Citaat van: gtroost op oktober 27, 2010, 13:13:16 PM
Citaat van: HPM op oktober 27, 2010, 12:39:51 PM
Ik begrijp echt niet waar je je zo over opwindt.

Ik ook niet, wellicht is het goed om niet inhoudelijk over waarnemingen te discussieren als
1) de waarnemers zelf niet meeleest (laat staan regeerd)
2) er heel duidelijk is dat er nog aanvullende info gaat komen.

En Joachim, als jij mij bedoelt met "venijnig", ik ben altijd heel aardig ( ??? , nou ja soms  8) ), maar niet als mensen afbreuk proberen te doen aan geweldige waarnemingen van anderen zonder hoor en wederhoor te plegen met de waarnemer, maar gewoon in het wilde weg de determinatie in twijfel trekken. Als je dat nu doet nadat er duidelijk geen extra info los komt, of de extra info onvolledig is, voila.

Dus een waarneming is een zekere waarneming tot het tegendeel is bewezen.

Laten we er maar over ophouden, en even wachten op een paar plaatjes van Mervyn.

Ik heb de waarneming(en) niet in twijfel getrokken maar naar aanleiding van een vermelding alleen gevraagd hoe je overvliegende Witkoppen van Witkoppigen kan onderscheiden. Dat was gelijk al genoeg om een zuurpruim naar mijn witte kop te krijgen en daarna van jou ook nog eens een handvol rotte neuzels.
Herman van der Meer

Timo Roeke

Het lijkt mij verstandig het hier dan bij te laten en weer ontopic te gaan. Jullie kunnen altijd nog een PM sturen om het nodige uit te leggen.

Joachim Vreeman

#22
"Dus een waarneming is een zekere waarneming tot het tegendeel is bewezen."
[/quote]

@Gerard > Heb je ook het verhaal gelezen van 'Folkert en de 200 verdwaalde kleine alkjes'?

(p.s. de eerste opmerking in mijn vorig bericht was wel n.a.v. jouw bericht, maar is in het algemeen bedoeld)

rinsevdvliet

Reactie van Mervyn:

Ik heb helaas geen foto's. Ten eerste was ik van plan om slechts één uurtje te gaan voor het tellen van de vroege trek van Spreeuwen en had daarom mijn camera niet meegenomen. Daarnaast was het licht gisteren bijzonder slecht. De eerste groep van 12 ex. vloog onverwacht langs terwijl ik met Hans ter Haar aan het bellen was. Kijken en bellen is een zeer slechte combinatie en heeft in dit geval zeer waarschijnlijk tot gevolg gehad dat 12 staartmezen onvoldoende bekeken zijn. Meteen na het horen van een nieuwe groep staartmezen ben ik gelijk naar het bosje gelopen om ze in de bomen op te zoeken. Vrijwel meteen daarna gingen ze allemaal in de top van een kale Es zitten, waardoor ik ze goed kon bekijken. Niet veel later steeg de hele groep op, 22 ex. Witkopstaartmezen, en staken het Ketelmeer over. Later tijdens de telling hoorde ik opnieuw staartmezen en de strategie herhaalde zich. Dit maal 21 ex. Witkopstaartmezen en 1 Koolmees. Ook zij staken vanuit het bosje het Ketelmeer over.

Edwin Russer

 ;)
Citaat van: HPM op oktober 27, 2010, 13:39:35 PM
Citaat van: gtroost op oktober 27, 2010, 13:13:16 PM
Citaat van: HPM op oktober 27, 2010, 12:39:51 PM
Ik begrijp echt niet waar je je zo over opwindt.

Ik ook niet, wellicht is het goed om niet inhoudelijk over waarnemingen te discussieren als
1) de waarnemers zelf niet meeleest (laat staan regeerd)
2) er heel duidelijk is dat er nog aanvullende info gaat komen.

En Joachim, als jij mij bedoelt met "venijnig", ik ben altijd heel aardig ( ??? , nou ja soms  8) ), maar niet als mensen afbreuk proberen te doen aan geweldige waarnemingen van anderen zonder hoor en wederhoor te plegen met de waarnemer, maar gewoon in het wilde weg de determinatie in twijfel trekken. Als je dat nu doet nadat er duidelijk geen extra info los komt, of de extra info onvolledig is, voila.

Dus een waarneming is een zekere waarneming tot het tegendeel is bewezen.

Laten we er maar over ophouden, en even wachten op een paar plaatjes van Mervyn.

Ik heb de waarneming(en) niet in twijfel getrokken maar naar aanleiding van een vermelding alleen gevraagd hoe je overvliegende Witkoppen van Witkoppigen kan onderscheiden. Dat was gelijk al genoeg om een zuurpruim naar mijn witte kop te krijgen en daarna van jou ook nog eens een handvol rotte neuzels.

Ha Herman, anders zou een zonnebankje ook nog wel eens kunnen helpen om die witte kop van je weg te werken en is ook nog eens heerlijk ontspannend 8) Goed, zoals al gezegd is het verstandig om er een eind aan te breien of anders een apart topic te openen of eigenlijk nog beter: een keer met een biertje in de hand in zo'n gezellig stamkroegje alles rustig uitpraten na een dagje Witkop of Witkoppige Staartmezen observeren, en niet met rotte neuzels gaan gooien ;)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

jvdlaan

Ik ben zeer geneigd om Herman bij te vallen. Waarom mag je geen kritische vraag stellen? Het is sowieso bon ton dat tellers nauwelijks een beschrijving geven van de zeldzamere soorten. Dat er dan een keer een kritische vraag komt lijkt me niet zo vreemd.

Bovendien, de beschrijving hierboven van de Witkopstaartmezen geeft andermaal geen enkele info over verenkleed, dus de kritische vraag van Herman is nog steeds terecht.

frankneijts

Citaat van: gtroost op oktober 27, 2010, 13:13:16 PM
[
Dus een waarneming is een zekere waarneming tot het tegendeel is bewezen.

.

Onzin natuurlijk: zodra over een (zeldzame) waarneming (terechte) kritische vragen worden gesteld is het aan de waarnemer, mits hij/zij die waarneming goedgekeurd wil hebben, om overtuigend aan te tonen dat de waarneming klopt en tot die tijd is het geen zekere waarneming.

W.b. die Witkoppen: Waarneming.nl stelt zich op het standpunt (conform de conclusies van Justin Jansen in zijn DB-artikel) dat alleen Witkoppen als zodanig worden geaccepteerd waarvan op foto's kan worden aangetoond dat ze zuiver witte koppen hebben zonder ook maar een vleugje 'donker' erin. Herman heeft natuurlijk gelijk dat bij overvliegende vogels dit niet 100% zeker geconstateerd kan worden en zelfs op foto's dan erg lastig zal zijn aan te tonen en daarom deze vogels feitelijk op witkoppig of 'onzeker' zouden moeten staan, zeker nu blijkt dat er geen foto's zijn.
Maarrrr... nu we dit najaar zo verwend worden met zuivere Witkoppen die in groepjes optreden, iets dat je bij witkoppige nooit ziet (hooguit 1 of 2 en dan meestal nog in een groepje gewone), zou het wel wat vreemd zijn om bij dit grote aantal (dat dus een extra aanwijzing is voor caudatus) die strikte regelgeving t.a.v. de acceptatie van caudatus te handhaven. Zal op het adminforum hierover een balletje opgooien.
Ander maarrrr... ik weet niet of anderen het ook is opgevallen maar op menig fotootje van wat onmiskenbare zuivere caudatus moeten zijn, zie je soms duidelijke donkere vegen in het verder zo maagdelijk witte bolletje...... Justin help!!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op oktober 27, 2010, 16:13:05 PM
[...]
Maarrrr... nu we dit najaar zo verwend worden met zuivere Witkoppen die in groepjes optreden, iets dat je bij witkoppige nooit ziet (hooguit 1 of 2 en dan meestal nog in een groepje gewone), zou het wel wat vreemd zijn om bij dit grote aantal (dat dus een extra aanwijzing is voor caudatus) die strikte regelgeving t.a.v. de acceptatie van caudatus te handhaven. Zal op het adminforum hierover een balletje opgooien.
[...]

Maar je zou dan alle fotoloze waarnemingen van geclaimde Witkoppen moeten gaan accepteren, terwijl je weet hoe vaak claims op basis van een foto moeten worden veranderd in Witkoppige. En wanneer zet je het hek dan weer op de dam? Door een uitzondering bij een invasie zou je mogelijk ook de omvang van de invasie extra benadrukken. Dat lijkt me niet juist.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op oktober 27, 2010, 16:52:20 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 27, 2010, 16:13:05 PM
[...]
Maarrrr... nu we dit najaar zo verwend worden met zuivere Witkoppen die in groepjes optreden, iets dat je bij witkoppige nooit ziet (hooguit 1 of 2 en dan meestal nog in een groepje gewone), zou het wel wat vreemd zijn om bij dit grote aantal (dat dus een extra aanwijzing is voor caudatus) die strikte regelgeving t.a.v. de acceptatie van caudatus te handhaven. Zal op het adminforum hierover een balletje opgooien.
[...]

Maar je zou dan alle fotoloze waarnemingen van geclaimde Witkoppen moeten gaan accepteren, terwijl je weet hoe vaak claims op basis van een foto moeten worden veranderd in Witkoppige. En wanneer zet je het hek dan weer op de dam? Door een uitzondering bij een invasie zou je mogelijk ook de omvang van de invasie extra benadrukken. Dat lijkt me niet juist.

Ik heb het inmiddels aangekaart op het adminforum en wil dus even de reacties van andere admins afwachten Herman. Maar in mijn voorstel gaat het in elk geval niet om àlle claims maar alleen om die van uniforme groepjes die een zeker minimum teboven gaan. Voor enkelingen en heel kleine groepjes en/of heel kleine aantallen in gemengde groepen zou dan het bestaamde beleid gehandhaafd blijven.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Max Berlijn

eeeh, even een vraag. Accepteren? het is toch helemaal geen indientaxon bij het CDNA?

Zoals al vaker door mij gesteld; Witkopstaartmezen zijn niet zo zeldzaam als gedacht. Ferry Ossendorp vertelde mij dat dit al zijn derde jaar was dat er groepjes Witkopstaartmezen over het eiland trokken (in 19 DT jaren). In DB zijn indertijd alleen gefotografeerde gevallen serieus genomen (en is de verwarring met witkoppige aan de kaak gesteld). Het aantal gefotografeerde gevallen was toen laag (< 10?) maar als ik me niet vergis worden er nu jaarlijks goede vogels gefotografeerd en dit jaar gewoon veel, gelijk aan periodieke invasies van Pestvogels en Notekrakers wat ook geen indien soorten zijn (gelukkig moet er niet aan denken). Wanneer Mervyn 43 overtrekkende Pestvogels meld vraag ik me af of er ook zo'n discussie was geweest.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.