Hoofdmenu

19157 foto's

Gestart door Anne Hueber †, oktober 26, 2010, 11:10:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

ArjanH

Ik heb in 2010 best veel foto's van libellen ingestuurd, ook al omdat ik me dit jaar pas echt ben gaan verdiepen in libellen en lang niet alles thuis kon brengen. Mede dankzij de administrators ben ik een eind gekomen. Ik hoop dat ik nu de ervaring heb om in 2011 minder foto's op te sturen. Dat zal ik echter wel blijven doen met schaarse en zeldzame soorten, maar ook soorten waar ik nog steeds grote moeite mee heb en waar ik niet altijd uitkom (Bruinrode Heidelibel en Steenrode Heidelibel bijvoorbeeld). Maar ook van waarnemingen op locaties waar relatief nog weinig van bekend is. Het is heel verleidelijk om steeds naar dezelfde (bekende) gebieden te gaan, hetgeen in het geval van schaarse en zeldzame soorten zeer nuttig en wenselijk is, maar voor de volledigheid van de Avifauna is het ook goed om foto's van al dan niet algemene soorten door te sturen die gemaakt zijn in gebieden die niet of nauwelijks worden bezocht.

Goyatlah

Moi Arjan.

Juist door te gaan zoeken op plaatsen waar geen waarnemingen van bekend zijn doe je de beste waarnemingen. Zo vond ik dit jaar gaffelwaterjuffer op een plaats waar ik hooguit bosbeekjuffer (op zich helemaal geen beroerde soort, maar toch...) verwachtte, en de eerste groninger plasrombout-populatie in een visvijver waar nog nooit gezocht was.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's