Hoofdmenu

Pestvogels

Gestart door laatvlieger, oktober 24, 2010, 11:51:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Citaat van: frankmeer op oktober 26, 2010, 14:03:54 PM
Citaat van: JohanvantBosch op oktober 26, 2010, 13:57:51 PM
Citaat van: frankw op oktober 26, 2010, 12:44:05 PM
Hisko zal wel een simultaan telling voorbereiden ofzo.

misschien... voor dat soort dingen is het in elk geval (binnenkort) mogelijk een 0-waarneming in te voeren, zoals deze. Dit is misschien een test.

Raar dat zo'n nulwaarneming dan wel als stip op het kaartje verschijnt.
http://waarneming.nl/soort/maps/306?from=2010-10-26&to=2010-10-26

Inderdaad. Ik breng het even onder Hisko's aandacht.

Rikstar

in Flevoland wil het nog niet zo vlotten met de Pestvogels.
Gisteren alle bekende Pestvogelplekken van almere doorgestruind maar niks gevonden.
Vandaag Zeewolde maar ook niks gevonden, pffff. Hoop dat ze ook hier nog in grote getalen gaan komen net als eerdere invasiejaren.  (tevens op telposten al wel paar pestvogels gelukkig)
zie trouwens dat vandaag de eerste 2 pestvogels in oostelijk flevoland zijn gezien, jahoee  ;D
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Gerard Troost

Citaat van: jeroenroelofsen op oktober 26, 2010, 12:38:07 PM
Vind dit wel een rare waarneming van de pestvogels;
http://waarneming.nl/waarneming/view/50673012
Invoerfout?
Spannend, dus Hisko is heel Utrecht rond gefietst, een beet ZEKER dat er geen Pestvogel zat.... Tja.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

fkdeboer

Citaat van: gtroost op oktober 26, 2010, 14:47:28 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op oktober 26, 2010, 12:38:07 PM
Vind dit wel een rare waarneming van de pestvogels;
http://waarneming.nl/waarneming/view/50673012
Invoerfout?
Spannend, dus Hisko is heel Utrecht rond gefietst, een beet ZEKER dat er geen Pestvogel zat.... Tja.

volgens mij is het gewoon een test ter voorbereiding op de pestvogel-telling 2010/2011 (zie type waarneming). ik snap niet helemaal waar je je druk over maakt; zal binnenkort vast uitleg over komen en uiteindelijk duidelijk worden waar dit voor is.

edit: staat nu inderdaad ook bij commentaar: geen paniek ! ;)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Gerard Troost

Citaat van: fkdeboer op oktober 26, 2010, 15:22:27 PM
ik snap niet helemaal waar je je druk over maakt

Dat geeft niet, ik leg het met alle plezier uit. Als je later gaat bekijken (bijv door wetenschappers) betekend deze waarneming dat je alles GOED bekeken hebt en dat er ZEKER geen Pestvogel zit. Dat lijkt me wat lastig in zo'n grote stad.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

fkdeboer

Citaat van: gtroost op oktober 26, 2010, 15:26:47 PM
Dat geeft niet, ik leg het met alle plezier uit. Als je later gaat bekijken (bijv door wetenschappers) betekend deze waarneming dat je alles GOED bekeken hebt en dat er ZEKER geen Pestvogel zit. Dat lijkt me wat lastig in zo'n grote stad.

dat is zeker een goed punt; maar ik denk dat als erbij staat dat het een test is van de ontwikkelaars van waarneming.nl, deze test verwijderd zal worden. En daarnaast ga ik ervanuit dat wetenschappers de data die ze gebruiken, dermate cureren dat dergelijke 0-waarnemingen niet meegenomen worden...
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Rikstar

Beste iedereen,

Ik las dit weer in een topic op een ander forum:
http://www.avifaunagroningen.nl/index.php?option=com_jfusion&view=wrapper&jname=phpbb3&wrap=viewtopic.php?t=1436
ik weet niet precies of hier weer een apart topic over gemaakt moet worden of dat het hierbij past.
Maar nu al de pestvogels weer in het land zijn reist bij een aantal mensen weer de discussie op omtrend de vogelvangst van Pestvogels. Hoe denken andere mensen daarover en is er een bepaald beleid op waarneming.nl omtrend de plaatsaanduiding van pestvogels.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit een moeilijk discussie vind omdat je dan weer in het wel/nietus spel komt of je alle potenciele kooivogels waarnemingen moet vervagen etc, maar ik wil het hierbij vooral bij de Pestvogels houden.
Ik zet het hier vooral even neer omdat ik vooral een stukje bewustwording wil laten tonen.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Citaat van: fkdeboer op oktober 26, 2010, 15:36:37 PM
Citaat van: gtroost op oktober 26, 2010, 15:26:47 PM
Dat geeft niet, ik leg het met alle plezier uit. Als je later gaat bekijken (bijv door wetenschappers) betekend deze waarneming dat je alles GOED bekeken hebt en dat er ZEKER geen Pestvogel zit. Dat lijkt me wat lastig in zo'n grote stad.

dat is zeker een goed punt; maar ik denk dat als erbij staat dat het een test is van de ontwikkelaars van waarneming.nl, deze test verwijderd zal worden. En daarnaast ga ik ervanuit dat wetenschappers de data die ze gebruiken, dermate cureren dat dergelijke 0-waarnemingen niet meegenomen worden...

Wetenschappers zijn juist dol op nulwaarnemingen.
Vooropgesteld dat er degelijk onderzoek is gedaan is geen resultaat is ook resultaat.

Als nulwaarneminbgen mogelijk zijn zal ik er af en toe wel gebruik van gaan maken om aan te geven dat planten van een groeiplaats verdwenen zijn.  Nu kan je daarvoor alleen maar een aantekening maken bij een eerder door jou gedane waarneming.



Herman van der Meer

hiskodevries

#38
CiteerSpannend, dus Hisko is heel Utrecht rond gefietst, een beet ZEKER dat er geen Pestvogel zat.... Tja.
ja ik was de gemeente utrecht even aan het scannen met mijn vogelnetje, maar noppes
Rik, deze discussie barst elk najaar weer los. ik zou zeggen zet ze vooral op waarneming.nl hele buurten lopen uit om ze te dan te zien, de beste bescherming tegen de mannen met de kooitjes.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jeroenroelofsen

Citaat van: hiskodevries op oktober 26, 2010, 16:51:05 PM
CiteerSpannend, dus Hisko is heel Utrecht rond gefietst, een beet ZEKER dat er geen Pestvogel zat.... Tja.
ja ik was de gemeente utrecht even aan het scannen met mijn vogelnetje, maar noppes

[offtopic]
Het wetenschappelijke nut van een nul-waarneming snap ik. Gewoon er in houden dan. Zou bij de overzichten dan (als het kan) een vinkje krijgen dat je bijv nul-waarneming weg kunt laten.
Scheelt veel onnodig open klikken van waarnemingen waar niets blijkt te zitten ;)
[/offtopic]
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

JohanvantBosch

Met dank aan Renate Fokkens ook pestvogelwaarnemingen vanuit Noorwegen:
http://www.artsobservasjoner.no/fugler/dagens.asp


Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

JohanvantBosch

ow... dacht dat ik die te pakken had. blijkbaar toch niet helemaal goed gegaan. ???

Folkert Jan

Citaat van: Rikstar op oktober 26, 2010, 15:40:14 PM
Beste iedereen,

Ik las dit weer in een topic op een ander forum:
http://www.avifaunagroningen.nl/index.php?option=com_jfusion&view=wrapper&jname=phpbb3&wrap=viewtopic.php?t=1436
ik weet niet precies of hier weer een apart topic over gemaakt moet worden of dat het hierbij past.
Maar nu al de pestvogels weer in het land zijn reist bij een aantal mensen weer de discussie op omtrend de vogelvangst van Pestvogels. Hoe denken andere mensen daarover en is er een bepaald beleid op waarneming.nl omtrend de plaatsaanduiding van pestvogels.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit een moeilijk discussie vind omdat je dan weer in het wel/nietus spel komt of je alle potenciele kooivogels waarnemingen moet vervagen etc, maar ik wil het hierbij vooral bij de Pestvogels houden.
Ik zet het hier vooral even neer omdat ik vooral een stukje bewustwording wil laten tonen.

Ik ben het inderdaad met Hisko eens, bekendmaken zodat er sociale controle op is! En marktplaats afzoeken naar aanbieders en dit melden bij AID. Geluk met pestvogels is dat ze vaak in woonwijken zitten. Als de omwonenden op de hoogte zijn van de soort en dat deze gewild is onder vangers kunnen ze hierop letten! En elke verdachte activiteit melden.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Norman

Citaat van: JohanvantBosch op oktober 26, 2010, 17:08:19 PM
Met dank aan Renate Fokkens ook pestvogelwaarnemingen vanuit Noorwegen:
http://www.artsobservasjoner.no/fugler/dagens.asp

Bij deze dan nog een linkje naar de site van de oom van Renate, ook zeer de moeite waard voor de vogelaar/natuurliefhebber die een keer naar de Lofoten, Noorwegen wil gaan. Eric is een leuke en goede gids en kent de omgeving als zijn broekzak.

http://www.lofotenbilder.no/fokke/Home.html

R Visscher

Bedankt Norman!
Vind ik natuurlijk ook, maar ik ben bevooroordeeld  ;)

frankneijts

Het 4e exemplaar voor de Kempen vloog vandaag over de telpost Loozerheide (http://www.vogelsindekempen.nl/) Zal ook voor de Limburgers (nog) bijzonder zijn want het wil nog niet erg vlotten in het donkere zuiden.........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Justin Jansen

het is nog rustig op marktplaats met aangeboden Pestvogels, zal wel anders gaan worden in de komende weken. Barmsijzen staan er al wat meer op. Met andere woorden let op!
M.v.g., Justin Jansen


frankw

Citeerwil nog niet erg vlotten in het donkere zuiden.........
En in het Geldersche.. 8)

Jelle Aalders

Citaat van: frankw op oktober 27, 2010, 09:03:17 AM
Citeerwil nog niet erg vlotten in het donkere zuiden.........
En in het Geldersche.. 8)

Al gezocht in Arnhem Frank:P?
Meestal zitten ze daar wel elk jaar.
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

frankw

Yep. Heb al meerdere ronden door De Laar oost en west gedaan maar nog niets.. Ik heb nu wel een goed beeld waar de meeste bessenstruiken ed staan. 8)
Zo heb ik bij mij in de straat en perceel van bijna 40x40m met bijna alleen maar Gelderse Roos en Meidoorn, dat moet toch wat opleveren deze winter zeg ik. :rolleye:

Jeroen Nagtegaal

Zometeen ook maar wat zigzaggend door Arnhem rijden... Onderweg wel 3 mogelijk vanuit de trein nabij Lent...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankw

Ik zou als ik jou was ff die plek checken waar ze vorig jaar en de jaren ervoor zijn gezien langs de Parkstraat in het Spijkerkwartier (cotoneaster ed). Ook vlakbij 'hoogte 80' aan de Sperwerstraat op de Geitenkamp staat het vol met Gelderse Roos ed.

Hans Peterse

Wij Utrechters zijn onze nul gelukkig kwijt. 30 stuks in Witte Vrouwen. Praktisch bij jou om de hoek, Hisko!  ;)

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: frankw op oktober 27, 2010, 11:58:17 AM
Ik zou als ik jou was ff die plek checken waar ze vorig jaar en de jaren ervoor zijn gezien langs de Parkstraat in het Spijkerkwartier (cotoneaster ed). Ook vlakbij 'hoogte 80' aan de Sperwerstraat op de Geitenkamp staat het vol met Gelderse Roos ed.

Vandaag behoorlijk wat stukken langsgefietst. Echter is het stuk in Spijkerkwartier gerooid...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

henkjanvdkolk

Citaat van: Hans Peterse op oktober 27, 2010, 18:48:05 PM
Wij Utrechters zijn onze nul gelukkig kwijt. 30 stuks in Witte Vrouwen. Praktisch bij jou om de hoek, Hisko!  ;)

Fijn, weer een stukje dichterbij de regio  :) . Ik maak me geen zorgen, in Wageningen zitten ze vrijwel iedere winter wel, ze komen vanzelf wel. Komend weekend?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Maico Weites

Morgen maar eens door de bebouwde kom(voor zover je daar in Scharmer en Harkstede over kunt spreken)  i.p.v. door de natuurgebieden. 8)

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

derks

Frank, op hoogte 80 gisteren en vanmiddag nix. 0,0
MVG Han Derks

frankw

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 27, 2010, 18:59:43 PM
Citaat van: frankw op oktober 27, 2010, 11:58:17 AM
Ik zou als ik jou was ff die plek checken waar ze vorig jaar en de jaren ervoor zijn gezien langs de Parkstraat in het Spijkerkwartier (cotoneaster ed). Ook vlakbij 'hoogte 80' aan de Sperwerstraat op de Geitenkamp staat het vol met Gelderse Roos ed.

Vandaag behoorlijk wat stukken langsgefietst. Echter is het stuk in Spijkerkwartier gerooid...

Lekker verhaal..

@ Han: Dat komt nog wel. ;) Tenminste; hangen er wel bessen aan? Eerder dit jaar bleek tijdens onderhoud dat ze helemaal kaal waren gevreten door rupsen oid.

Patrick1977

Vandaag om 18.00 uur eindelijk een Limbo vogel min of meer tp
Joepie
1 zielige vogel alleen over de parkeerplaats bij Jan Linders.
Vloog door richting ZW maar leek meer rond te hangen als echt door te vliegen.
Helaas geen tijd meer gehad om echt te gaan zoekn. Wellicht morgen meer.


gr Patrick Lemmens
Gr. Patrick Lemmens