Hoofdmenu

Pestvogels

Gestart door laatvlieger, oktober 24, 2010, 11:51:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Ik heb al eens wat dingen geprobeerd maar een handicap bij dit soort analyses is m.i dat in de statistieken  alleen voor maanden is te kiezen en dus niet voor bijvoorbeeld ooktober + november en dat het op de kaart alleen in uurhokken wordt weergegeven en niet per kilometerhok, wat het veel inzichtelijker zou maken. Daarnaast heb je de verspreidingskaarten  waar je wel een periode en kilometerhokken kunt kiezen, maar dan weer niet voor alleen verblijvende.

Daardoor is het bijvoorbeeld niet mogelijk om een serie kaartjes  te produceren die overeenkomsten of verschillen in verblijfsplaats per jaar te tonen.

Die 'trend'kaarten zijn vaak mooi maar ook hiervoor niet geschikt.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Moest vandaag even voor reflectie naar school. Promt hoorde ik een belletje rinkelen en zag ik 3 pestvogels in de boom direct voor de ingang. Even later vlogen ze op en bleek het een groep van 20.

Nu nog even een groepje in mijn stageplaats Hoogeveen  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

Citaat van: HPM op november 05, 2010, 15:37:39 PM
Ik heb al eens wat dingen geprobeerd maar een handicap bij dit soort analyses is m.i dat in de statistieken  alleen voor maanden is te kiezen en dus niet voor bijvoorbeeld ooktober + november en dat het op de kaart alleen in uurhokken wordt weergegeven en niet per kilometerhok, wat het veel inzichtelijker zou maken. Daarnaast heb je de verspreidingskaarten  waar je wel een periode en kilometerhokken kunt kiezen, maar dan weer niet voor alleen verblijvende.

Daardoor is het bijvoorbeeld niet mogelijk om een serie kaartjes  te produceren die overeenkomsten of verschillen in verblijfsplaats per jaar te tonen.

Die 'trend'kaarten zijn vaak mooi maar ook hiervoor niet geschikt.

Overijssel wordt hoofdzakelijk in de eerste maanden van een invasie jaar bezocht
http://overijssel.waarneming.nl/soort/stats/306?tab=&id=&user=0&year=2007&month=0&sex=0
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Marcel van kammen

Eindelijk mooi gezien vandaag. 17 stuks in Buitenpost, die met zn allen tegelijk op 4 meter afstand in een bessenstruik ploften,later nog zo'n 35 stuks in Groningen gezien. Mijn dag is goed!

Jan vH

Hier in de regio nog steeds geen Pestvogels die langer dan een dag op dezelfde plek worden gezien.

En even iets wat hier misschien niet thuis hoort: Van de Japanse Pestvogel zijn er redelijk wat waarnemingen ingevoerd, maar nog geen foto. Voor de overzichten zou het toch wel mooi zijn als iemand er een foto bijzette. Dus als iemand nog een foto heeft...  ;)
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

Citaat van: Jan vH op november 06, 2010, 14:07:04 PM
Hier in de regio nog steeds geen Pestvogels die langer dan een dag op dezelfde plek worden gezien.

En even iets wat hier misschien niet thuis hoort: Van de Japanse Pestvogel zijn er redelijk wat waarnemingen ingevoerd, maar nog geen foto. Voor de overzichten zou het toch wel mooi zijn als iemand er een foto bijzette. Dus als iemand nog een foto heeft...  ;)
Het zou niet alleen goed zijn voor het overzicht maar ook als bewijs.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan vH

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 06, 2010, 15:34:50 PM
Ik zie geen Jap. Pestvogel waarnemingen http://waarneming.nl/soort/view/7701?from=2009-11-06&to=2010-11-06
De datum verzetten naar 2004 (of eerder) levert wel waarnemingen op, van een vogel in Wageningen: http://waarneming.nl/soort/view/7701?from=2009-11-06&to=2010-11-06&species=7701&prov=0&akt=0&maand=0&os=1&from=2000-11-06&to=2010-11-06&maand=0&prov=0&akt=0&os=0&os=1 Elders op internet staan wel foto's van deze pestvogel, dus misschien dat iemand een foto kan toevoegen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jeroen Nagtegaal

Ik dacht dat je op recente waarnemingen doelde,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Stijn E.

Citaat van: Jan vH op november 06, 2010, 14:07:04 PM
Hier in de regio nog steeds geen Pestvogels die langer dan een dag op dezelfde plek worden gezien.

En even iets wat hier misschien niet thuis hoort: Van de Japanse Pestvogel zijn er redelijk wat waarnemingen ingevoerd, maar nog geen foto. Voor de overzichten zou het toch wel mooi zijn als iemand er een foto bijzette. Dus als iemand nog een foto heeft...  ;)

Als deze er morgen nog zit wel ;D http://waarneming.nl/waarneming/view/50822220
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

stefanhageman

Ook in Culemborg (Gelderland ipv Utrecht zoals op waarneming.nl gemeld staat) 2 Pestvogels. Ze waren zeer tam en op ongeveer 5 meter benaderbaar.
Stefan Hageman


Margreet Kwh

Vanavond gehoord dat er nog Pestvogels in Haarlem zitten, en wel in de hoge bomen ter hoogte van de Raaks-garage (het Patronaat).
Een waarneming van Ben Kruijsen. Ze vlogen omhoog, vingen insekten en gingen weer in de boom zitten.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jan vH

Citaat van: Stijn Eikelboom op november 06, 2010, 16:49:01 PM
Citaat van: Jan vH op november 06, 2010, 14:07:04 PM
Hier in de regio nog steeds geen Pestvogels die langer dan een dag op dezelfde plek worden gezien.

En even iets wat hier misschien niet thuis hoort: Van de Japanse Pestvogel zijn er redelijk wat waarnemingen ingevoerd, maar nog geen foto. Voor de overzichten zou het toch wel mooi zijn als iemand er een foto bijzette. Dus als iemand nog een foto heeft...  ;)

Als deze er morgen nog zit wel ;D http://waarneming.nl/waarneming/view/50822220
Ik wilde eigenlijk net vandaag gaan zoeken, maar vanwege de regen thuis gebleven.  :(
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Stijn E.

Citaat van: Jan vH op november 06, 2010, 18:40:44 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op november 06, 2010, 16:49:01 PM
Citaat van: Jan vH op november 06, 2010, 14:07:04 PM
Hier in de regio nog steeds geen Pestvogels die langer dan een dag op dezelfde plek worden gezien.

En even iets wat hier misschien niet thuis hoort: Van de Japanse Pestvogel zijn er redelijk wat waarnemingen ingevoerd, maar nog geen foto. Voor de overzichten zou het toch wel mooi zijn als iemand er een foto bijzette. Dus als iemand nog een foto heeft...  ;)

Als deze er morgen nog zit wel ;D http://waarneming.nl/waarneming/view/50822220
Ik wilde eigenlijk net vandaag gaan zoeken, maar vanwege de regen thuis gebleven.  :(

Je hebt een PB ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

oostsouburg

Citaat van: Stijn Eikelboom op november 06, 2010, 19:04:53 PM
Citaat van: Jan vH op november 06, 2010, 18:40:44 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op november 06, 2010, 16:49:01 PM
Citaat van: Jan vH op november 06, 2010, 14:07:04 PM
Hier in de regio nog steeds geen Pestvogels die langer dan een dag op dezelfde plek worden gezien.

En even iets wat hier misschien niet thuis hoort: Van de Japanse Pestvogel zijn er redelijk wat waarnemingen ingevoerd, maar nog geen foto. Voor de overzichten zou het toch wel mooi zijn als iemand er een foto bijzette. Dus als iemand nog een foto heeft...  ;)

Als deze er morgen nog zit wel ;D http://waarneming.nl/waarneming/view/50822220
Ik wilde eigenlijk net vandaag gaan zoeken, maar vanwege de regen thuis gebleven.  :(

Je hebt een PB ;)

Ikzelf kan met mijn camera niet zulke mooie foto's maken maar van een kennis kreeg ik een serie foto's toegestuurd die ik dan hierbij plaats.

groet Chris.

Jan vH

Mooie foto's!

Genomen in Middelburg??
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: hiskodevries op november 05, 2010, 15:13:18 PM
Joachim, volgens mij moet je je geen zorgen maken. bij voorgaande invasies zijn ze ook veel in Overijssel gezien (Zwolle en bij Nijverdal)
Als iemand eens door de oude waarnemingen loopt is daar misschien wel een trend te vinden op welke plekken ze wanneer in het jaar opduiken
http://waarneming.nl/presentie.php?datum_va=20040101&weken=7&diergroep=1&soort=306&interval=y&akt=A

Hoi Hisko,

Is er ook zoiets als een verspreidingskaart van geregistreerde waarnemers? -> Lijkt me een interessant gegeven om ernaast te houden.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/


Breedbek

tttsssss Johan, jij staat ook in dat lijstje ooohhhh, toevallig in de buurt  ;)
vriendelijke groet,

Bart-Jan

JohanvantBosch

Citaat van: Breedbek op november 06, 2010, 19:47:19 PM
tttsssss Johan, jij staat ook in dat lijstje ooohhhh, toevallig in de buurt  ;)

hahaha... ik heb niet als excuus dat ik er toen nog woonde... ;D
Eerlijk gezegd leek het me gewoon een mooie vogel, ook is was ie ontsnapt.  :-X

HansP

Citaat van: Limosa op november 04, 2010, 20:52:21 PM
Ach, zo veel research heb ik ook niet gedaan, maar telkens al ik de zeldzaamhedenpagina van wrn.nl open dan staan vaak regelmatig uit alle prov. waarnemingen behalve uit Overijssel. En als ik even wat verder kijk dan zijn er in Drenthe (Assen en Gieten) toch mooie groepen gezien, in Gelderland ook (Wageningen, Nijmegen) en Flevoland is inderdaad ook wat minder dik gezaaid. Maar in eerdere jaren heb ik nog met enige regelmaat pestvogels gezien in Overijssel (oa Steenwijk en Zwolle) en het viel me op dat Overijssel er toch wat karig af lijkt te komen.....

Maar misschien (hopelijk :angel: ) zit ik ernaast!

Aan het zoeken in Zwolle ligt het niet. We kunnen die bessenvreters alleen nog niet vinden...
Groet,
Hans Pohlmann

oostsouburg

Citaat van: Jan vH op november 06, 2010, 19:25:01 PM
Mooie foto's!

Genomen in Middelburg??

Ja inderdaad de foto's zijn gemaakt in Middelburg.

groet Chris.

Lonnie Bregman

Zou de Pestvogelinvasie vandaag nog een beetje doorzetten met die noordoostenwind van vanacht en vandaag? De Koperwieken vliegen me iig ineens weer om de oren!
Groeten, Lonnie Bregman

Jan vH

Citaat van: lonnie20 op november 07, 2010, 10:30:03 AM
Zou de Pestvogelinvasie vandaag nog een beetje doorzetten met die noordoostenwind van vanacht en vandaag? De Koperwieken vliegen me iig ineens weer om de oren!

Zou wel gaaf zijn! Vanmorgen met Stijn en mijn broertje nog gezocht naar de Pestvogel die gisteren in Barneveld was gezien, maar niets gevonden. Ook nog wat door Barneveld gefietst, maar ook dat leverde niets op.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Johan op den Dries

#204
De drie pestvogels die ik gisteren in mijn straat in Sneek heb ontdekt hadden vandaag gezelschap van nog 5 andere. Schitterend kunnen zien en ook nog even kort t.p in mijn eigen tuin. Ook nog vliegjes vangend gezien. Leuk apart gedrag wat je niet van hen verwacht.

Jammer dat er altijd mensen zijn die, terwijl ze op nog geen 10 meter  van je vandaan zijn, toch geluidjes gaan afspelen. Waarna ze allemaal plots opvliegen en een eind verder gaan zitten.  En ook nog eens ongevraagd bij mensen (mijn achterburen..) in de achtertuin gaan staan. Dit terwijl ze vanuit de steeg prima om nog geen 3m  te zien waren. Uiteraard hen dit gemeld maar weinig tot geen reactie...
Onbegrijpelijk!

Wel blijven het schitterende vogels!
Johan op den Dries
Sneek

Jos Welbedacht

Gaaf Johan, ik ga zo toch maar even kijken (nieuwe Sneeksoort voor mij :p). Ik zal mij gedragen  :angel:  .
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Johan op den Dries

Citaat van: Jos Welbedacht op november 07, 2010, 13:41:06 PM
Gaaf Johan, ik ga zo toch maar even kijken (nieuwe Sneeksoort voor mij :p). Ik zal mij gedragen  :angel:  .

Heb je ze gezien?
Johan op den Dries
Sneek

Nickschreurs

In Leiden vandaag niets te vinden...  :rolleye:

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Harm058

@ Bart

tjongejonge...geweldig!

Ik ga morgen ook maar met een stok en appels klaarstaan ;) ;D
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden