Hoofdmenu

Pestvogels

Gestart door laatvlieger, oktober 24, 2010, 11:51:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Christian

Citaat van: gordijnrob op oktober 31, 2010, 20:30:30 PM
Citaat van: Christian op oktober 31, 2010, 15:19:41 PM
Vanochtend een groep van 2000+ Pestvogels foeragerend rond het treinstation in Portlethen, Engeland..


bleek een typfout en waren er 20...
Maar er worden wel grote aantallen gezien in Schotland

Ik vond het al een tikkeltje onwaarschijnlijk, maar wie maakt nou zo'n typ-fout..
Christian Brinkman

redmar_woudstra

Citaat van: Christian op oktober 31, 2010, 20:48:19 PM
Citaat van: gordijnrob op oktober 31, 2010, 20:30:30 PM
Citaat van: Christian op oktober 31, 2010, 15:19:41 PM
Vanochtend een groep van 2000+ Pestvogels foeragerend rond het treinstation in Portlethen, Engeland..


bleek een typfout en waren er 20...
Maar er worden wel grote aantallen gezien in Schotland

Ik vond het al een tikkeltje onwaarschijnlijk, maar wie maakt nou zo'n typ-fout..

Te lang in de pub blijven hangen...
groet,
Redmar

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


J&L

Hoi Allen,

Gisteren in Enkhuizen centrum was het stil, nog maar twee gezien.
Buiten het centrum zaten er hier en daar nog wel wat.

Mijn opgegeven 100 was aan de voorzichtige kant, bleek later toen ik de foto's bekeek.

Als troost voor degene die hem nog niet hebben gezien een foto!

Timo Roeke

Ik weet niet of het een troost is voor die mensen Jacob :)

Gerard Troost

Citaat van: Justin Jansen op november 01, 2010, 09:50:04 AM
Citaat van: frankw op oktober 31, 2010, 20:25:30 PM
Ligt nu in mn vriezer.
Naar Naturalis d'r mee!
Ik heb er ook eentje in mn vriezer liggen. Zit nog een beetje te dubben, lokaal museum is natuurlijk veel leuker.
Naturalis is ook erg nuttig, maar ze kunnen natuurlijk (als ze iets aan Pestvogels willen doen) ook gewoon even Zweden bellen.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Klaas van Dijk

Citaat van: gtroost op november 01, 2010, 13:11:26 PMIk heb er ook eentje in mn vriezer liggen. Zit nog een beetje te dubben, lokaal museum is natuurlijk veel leuker. Naturalis is ook erg nuttig, maar ze kunnen natuurlijk (als ze iets aan Pestvogels willen doen) ook gewoon even Zweden bellen.

hoi Gerard,

Het lokaal museum zal er vast wel blij mee zijn. Neem gewoon zelf alle maten (inclusief gewicht) / of laat dit doen door een ervaren ringer o.i.d., kijk goed naar de rui (maak ook notities hiervan), naar leeftijd en geslacht en dan lijkt het me geen enkel probleem om de vogel aan het lokaal museum te schenken. Is er iemand die centraal alle biometrische gegevens (van bijvoorbeeld Pestvogel) inzamelt? Anders vul je het gewoon op waarneming.nl in (is het meteen voor iedereen beschikbaar).

Klaas

Jeroen Nagtegaal

En veel foto's maken!

Isotopenonderzoek?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

J&L

#128
Enkhuizen vandaag bij Sporthal de Drecht 27stuks.
Veel foto's maak ik wel....maar helaas geen mooi weer dus heel véél mislukken er!!
Maar toch nog een paar voor degene die ze nog niet gezien hebben  ;D

willemrenema

Naturalis probeert van iedere invasie een aantal exemplaren in de collectie op te nemen. Dit in verband met het bepalen van de herkomst door middel van bijvoorbeeld DNA monsters, isotopen onderzoek, maar ook nu nog onbekende methoden. Op het ogenblik heeft Naturalis nog geen exemplaren van de huidige onvasie aangeboden gekregen, en zou het dus zeer waarderen als mensen die dode exemplaren vinden deze invriezen en aan Naturalis aanbieden om voor de wetenschap te bewaren.

Dit geldt overigens niet alleen voor pestvogels, maar ook andere soorten vogels.

met vriendelijke groet,
Willem Renema

wetenschappelijk medewerker Naturalis
(maar niet bij de vogels)

Calidris Alba

Ben ik de enige die Pestvogels maar saaie beesten vindt? O0
Daniël
Woonachtig in Colombia

Gerard Troost

Citaat van: spengleri op november 01, 2010, 17:10:14 PM
Naturalis probeert van iedere invasie een aantal exemplaren in de collectie op te nemen. Dit in verband met het bepalen van de herkomst door middel van bijvoorbeeld DNA monsters, isotopen onderzoek, maar ook nu nog onbekende methoden.

Leuk! Dus volgend jaar weten we waar deze invasie vandaan komt? Wordt daar wel eens (laagdrempelig) over gepubliceerd?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

GijsB

Citaat van: Calidris Alba op november 01, 2010, 17:16:19 PM
Ben ik de enige die Pestvogels maar saaie beesten vindt? O0

Ik denk het, t zijn geen steltjes he  ;)

Gijs

Klaas van Dijk

Vandaag maar liefst 9 Pestvogels geringd op Vlieland, zie http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=49&land=1&site=0&datum=20101101&taal=1 Zou mooi zijn als hier ook nog wat terugmeldingen / aflezingen van komen.

Zelf vandaag weer een tijdje staan kijken naar een groep van minimaal 20 Pestvogels. Was in Selwerd (stad Groningen). Vogels waren erg vocaal (prachtig geluid om te horen) en zaten bijna allemaal in de toppen van hoge Berken. En waren, net zoals de vorige keer, druk bezig om al vliegend (op de vliegenvangermanier) kleine insekten in de lucht te pakken. Een enkeling ging even naar een struik om een enkele bes te eten, maar kennelijk was het veel profijtelijker om insekten te vangen. Was rond 16:00. Zaten in zeker 3-4 verschillende bomen.

Klaas

BramtK

Ja, dat insectenvangen a la vliegenvanger heb ik in Utrecht ook eens gezien. Leuk!
Groeten,

Bram ter Keurs

HJDT

Inderdaad maar dan vooral aan het einde van een invasie in het vroege voorjaar (eind maart tot in april). Zo aan het begin van een invasie zijn er meestal meer dan genoeg bessen om op te fourageren. Zou dat iets te maken kunnen hebben met het nog niet (of nauwelijks) eetbaar zijn van de bessen die ze het liefst eten??

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

willemrenema

Of het het is hier nu zo warm dat er insekten rondvliegen, en bij invasies later in het jaar is het kouder en zijn er minder insekten actief.

groet
Willem

peterflits

Hier in naarden nog geen pestvogel gezien.
En de struiken hangen vol met lekkere bessen.
Gisteren nog naar Huizen geweest op een melding maar geen Pestvogels.
Wel 6 gaaien.
Mijn laatste nieuwe waarneming Poelruiter

frankneijts

Citaat van: HJDT op november 02, 2010, 00:19:22 AM
Inderdaad maar dan vooral aan het einde van een invasie in het vroege voorjaar (eind maart tot in april). Zo aan het begin van een invasie zijn er meestal meer dan genoeg bessen om op te fourageren. Zou dat iets te maken kunnen hebben met het nog niet (of nauwelijks) eetbaar zijn van de bessen die ze het liefst eten??

Groet Michel

Je kunt je afvragen of ze die (ik neem aan dat je vooral Gelderse roos bedoelt?) wel "het liefst eten". Veel influxen beginnen een stuk later in de winter en dan zijn het vooral Gelderse roos-bessen die nog volop beschikbaar zijn, o.a. omdat andere vogels die hebben laten hangen ook al 'is de vorst er over geweest'.....
Insecten vangen is een heel normale bezigheid voor Pestvogels: in de zomer doen ze niet anders in die door muggen en knutjes vergeven taiga...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Mark Zevenbergen

Citaat van: frankneijts op november 02, 2010, 09:50:04 AM
Citaat van: HJDT op november 02, 2010, 00:19:22 AM
Inderdaad maar dan vooral aan het einde van een invasie in het vroege voorjaar (eind maart tot in april). Zo aan het begin van een invasie zijn er meestal meer dan genoeg bessen om op te fourageren. Zou dat iets te maken kunnen hebben met het nog niet (of nauwelijks) eetbaar zijn van de bessen die ze het liefst eten??

Groet Michel

Je kunt je afvragen of ze die (ik neem aan dat je vooral Gelderse roos bedoelt?) wel "het liefst eten". Veel influxen beginnen een stuk later in de winter en dan zijn het vooral Gelderse roos-bessen die nog volop beschikbaar zijn, o.a. omdat andere vogels die hebben laten hangen ook al 'is de vorst er over geweest'.....
Insecten vangen is een heel normale bezigheid voor Pestvogels: in de zomer doen ze niet anders in die door muggen en knutjes vergeven taiga...

Maar doen ze dat daar dan ook zoals vanochtend in Pijnacker? Insectjes van de bladeren en takjes plukken, soms zelfs onder het blad fladderend zoals Goudhanen, Fitjafjes en mezen?

Was wel een raar gezicht trouwens, voor zo'n "grote" vogel.

groet Mark

Rikstar

ijsvogels, torenvalken, buizerden, mussen, bidden ook :P
nee, een leuk gezicht is het wel biddende pestvogels. ik heb het ze ook zien doen, maar dit lijkt mij een gewoon verschijnsel voor pestvogel in een tijd waar nog allemaal mugjes gevangen kunnen worden.

Citaat van: Mark Zevenbergen op november 02, 2010, 10:12:51 AM
Citaat van: frankneijts op november 02, 2010, 09:50:04 AM
Citaat van: HJDT op november 02, 2010, 00:19:22 AM
Inderdaad maar dan vooral aan het einde van een invasie in het vroege voorjaar (eind maart tot in april). Zo aan het begin van een invasie zijn er meestal meer dan genoeg bessen om op te fourageren. Zou dat iets te maken kunnen hebben met het nog niet (of nauwelijks) eetbaar zijn van de bessen die ze het liefst eten??

Groet Michel

Je kunt je afvragen of ze die (ik neem aan dat je vooral Gelderse roos bedoelt?) wel "het liefst eten". Veel influxen beginnen een stuk later in de winter en dan zijn het vooral Gelderse roos-bessen die nog volop beschikbaar zijn, o.a. omdat andere vogels die hebben laten hangen ook al 'is de vorst er over geweest'.....
Insecten vangen is een heel normale bezigheid voor Pestvogels: in de zomer doen ze niet anders in die door muggen en knutjes vergeven taiga...

Maar doen ze dat daar dan ook zoals vanochtend in Pijnacker? Insectjes van de bladeren en takjes plukken, soms zelfs onder het blad fladderend zoals Goudhanen, Fitjafjes en mezen?

Was wel een raar gezicht trouwens, voor zo'n "grote" vogel.

groet Mark
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Bas vd Burg

Ik hoorde in Leiden bij de Pestvogels een theorie dat de Pestvogels, omdat de invasie best vroeg is, nog niet helemaal zijn overgeschakeld op bessenvoer en dat ze zodoende daarom nu nog veel insecten vangen.....
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

GijsB

klinkt logisch, nu zijn er nog insecten beschikbaar, als er in januari een infasie is, en er geen insecten zijn zullen ze bessen eten ipv insecten
Gijs

BramtK

Ik heb het vliegenvangen inderdaad ook in maart gezien. Ik kan me voorstellen dat insecten meer eiwitten bevatten en wellicht meer geschikt zijn om op te vetten, terwijl bessen meer een soort racevoer zijn.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: Mark Zevenbergen op november 02, 2010, 10:12:51 AM

Je kunt je afvragen of ze die (ik neem aan dat je vooral Gelderse roos bedoelt?) wel "het liefst eten". Veel influxen beginnen een stuk later in de winter en dan zijn het vooral Gelderse roos-bessen die nog volop beschikbaar zijn, o.a. omdat andere vogels die hebben laten hangen ook al 'is de vorst er over geweest'.....
Insecten vangen is een heel normale bezigheid voor Pestvogels: in de zomer doen ze niet anders in die door muggen en knutjes vergeven taiga...

Maar doen ze dat daar dan ook zoals vanochtend in Pijnacker? Insectjes van de bladeren en takjes plukken, soms zelfs onder het blad fladderend zoals Goudhanen, Fitjafjes en mezen?

Was wel een raar gezicht trouwens, voor zo'n "grote" vogel.

groet Mark


Waarom zou het fourageergedrag van vandaag in Pijnacker wezenlijk afwijken van het dito gedrag in het broedgebied Mark......?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Bas vd Burg op november 02, 2010, 10:43:09 AM
Ik hoorde in Leiden bij de Pestvogels een theorie dat de Pestvogels, omdat de invasie best vroeg is, nog niet helemaal zijn overgeschakeld op bessenvoer en dat ze zodoende daarom nu nog veel insecten vangen.....

Volgens Handbook BWP: "Change from insects to fruit (and back again) occurs gradually according to weather and abundance of insects.." Overigens is ook 's zomers het eten van insecten geen absolute zaak en worden bijv. ook bessen gegeten die dan al rijp zijn (frambozen, bosbessen) maar ook (blad- en bloesem-)knoppen. Dat laatste, eten van wilgekatjes in dit geval, heb ik ze ook in februari al zien doen ter afwisseling van de bessen van Gelderse roos (plaatje).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Herman van der Klis

De eiwitbehoefte ( in insecten) zal altijd aanwezig zijn , dat geldt voor ieder hoog-organisme. De bessen die op hun beurt vele vitaminen en sporenelementen bevatten zijn ook noodzakelijk. De vele suikers (polysacchariden) zullen op hun beurt toch deels weer omgezet worden in vetten bij de vogels.
Vergeet niet dat in m.n. de donkere bessen ( meer dan in lichgekleurde ) vele antioxidanten zitten die noodzakelijk zijn voor versterking van het immuunsysteem.
Zo zullen de Pestvogels heel goed door de evolutie heen 'weten ' wat , waar en wanneer aan de noodzakelijke nutrienten te bekomen , ook al ziet het er soms in onze beleving een beetje tegenstrijdig uit.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

peterlindenburg

Ik heb een keer begin mei een pestvogel op Schier gezien die knoppen van de boom waar hij in zat zat te eten

Gerard Troost

er gaan er daar veel dood, gevaarlijk plekje, is al zeker de derde dode vogel van die plek. Wat heb je met de dode vogel gedaan?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

JohanvantBosch

#149
Citaat van: fpvdputte op november 02, 2010, 16:59:53 PM
Vanmiddag kwamen de Pestvogels hier in Middelburg helaas letterlijk uit de lucht vallen. Enkele vlogen zich boven onze hoofden bijna te pletter tegen de ruiten van het kantoorgebouw waar we naast stonden te observeren, opgeschrikt door een auto.
1 dode, en 4 redelijk versufte exemplaren. Een uiteraard ongewenste doch wel unieke kans om deze vogel van dichtbij te zien...

groeten


Adulte man, toch?