De paradox van de maand

Gestart door Bart van Hoogstraten, oktober 18, 2010, 12:08:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

LS,

Hier een opvallende waarneming van me: ik heb hier een foldertje voor me liggen (bijlage) van vrijdenkersvereniging "De Vrije Gedachte" met daarin de oproep om lid te worden van deze vereniging -> Om tot vrije gedachte te komen moet je dus lid worden van een vereniging! Alsof die contradictie al niet hilarisch genoeg is maken ze het in de folder nog bonter met een opsomming van hun activiteiten waaraan je deel kunt nemen (voor slechts € 50,- per jaar). In die opsomming 2 opvallende punten:
- Ze organiseren lezingen, bijeenkomsten en symposia. (zie je het gezelschap voor je? -> "Oh, ik ben zo blij dat ik vrij ben van gedachte", "Ja, ik ook, heerlijk!" En jij?, ben jij ook blij dat je vrij denkt?" "Euh, jaja, ik ook, ik ook!"  ;D
- En ze maken zogenaamde "Vrijdenkerswandelingen": Stadswandelingen langs plekken waar beroemde vrijdenkers leefden en werkten! (waarschijnlijk knielen ze gezamenlijk dan bij zo'n plek neer om voorover buigend "Heil Heil Heil" te roepen!!!  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ).
Ze hebben op hun website overigens Midas Dekkers uitgeroepen tot vrijdenker van het jaar ("Heil Midas!, Heil Midas!"). Midas kennende snapt hij daar, net als ik, helemaal niets van. Ik heb tot nu toe dan ook verder nergens een reactie van hem gezien daarop. http://www.devrijegedachte.nl/?page_id=48

Ik begrijp ze wel natuurlijk -> ze proberen zich door vereniging sterker te maken om zo meer invloed te krijgen op de omgeving die ze niet bevalt. Maar het rijmt op de een of andere manier voor geen meter!
Wij geloven niets!
(allen samen): Ja, wij geloven niets.
Wij zijn vrij van gedachte!
(allen samen): Ja, wij zijn vrij van gedachte!
Wij kunnen zelf nadenken!
(allen samen): Ja, wij kunnen zelf nadenken!
Het liefst zou ik er tussen gaan zitten en, net als die scene in Life of Brian van Monty Python, dan plots uitroepen: "Nee, ik niet!"  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

andre.schulten

ik ben maar zo vrij om hier niet aan mee te denken. (Heil André)

(effe terzijde: Bart, denk je nog aan het ikebanaboomstronkje voor Margreet)

Bart van Hoogstraten

#2
Citaat van: andre.schulten op oktober 18, 2010, 13:03:06 PM
(effe terzijde: Bart, denk je nog aan het ikebanaboomstronkje voor Margreet)

Oh ja, bijna vergeten (valt een beetje tegen trouwens, weinig diepte, maar toch een prachtig miniatuur "ZEN"-landschapje. Alleen de kleine regenwolkjes erboven ontbreken.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: andre.schulten op oktober 18, 2010, 13:03:06 PM
ik ben maar zo vrij om hier niet aan mee te denken. (Heil André)

Dat lijkt me nu de goede oplossing!: Als iedereen nou eens gewoon voor zichzelf denkt en handelt op basis van empathie (wat ik niet wil dat mij geschied, doe ik ook een ander niet) en dan af en toe, bij tevredenheid, "Heil mezelf!" roept zijn we al een stuk verder, hoeven we alleen nog maar staat, kerk en onderwijs van elkaar te scheiden...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 18, 2010, 13:20:58 PM
Citaat van: andre.schulten op oktober 18, 2010, 13:03:06 PM
(effe terzijde: Bart, denk je nog aan het ikebanaboomstronkje voor Margreet)

Oh ja, bijna vergeten (valt een beetje tegen trouwens, weinig diepte, maar toch een prachtig miniatuur "ZEN"-landschapje. Alleen de kleine regenwolkjes erboven ontbreken.

Prachtig, ik zit hier te huilen (komt nog van de begrafenis een beetje), ben heel geroerd.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Citaat van: MarKoHu op oktober 18, 2010, 17:44:06 PM
Prachtig, ik zit hier te huilen (komt nog van de begrafenis een beetje), ben heel geroerd.

Heel veel sterkte Margreet!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Dank je wel, Bart, soms is het goed om te huilen.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven



janjaap63

Ik denk zo vrij dat ik wel eens wil dat ik kan ophouden met denken ;D
Helaas heb ik geen controle over een groot deel van mijn brein, dat leidt een geheel zelfstandig leven...
Midden in de nacht wakker worden en dan naar beneden gaan om het laatste woord van het cryptogram in de Volkskrant van zaterdag in te vullen b.v.

JJ

ronald

Citaat van: janjaap63 op oktober 19, 2010, 01:58:29 AM
Ik denk zo vrij dat ik wel eens wil dat ik kan ophouden met denken ;D
Helaas heb ik geen controle over een groot deel van mijn brein, dat leidt een geheel zelfstandig leven...
Midden in de nacht wakker worden en dan naar beneden gaan om het laatste woord van het cryptogram in de Volkskrant van zaterdag in te vullen b.v.

JJ
als dat een terugkerend patroon is kun je je brein ook inschakelen om die krant voortaan maar mee naar boven te slepen  ;)
maar ophouden met denken is idd een kunstje waar vele jaren van training voor nodig is....denk ik... :P

maar wel erg leuk zo'n meute vrijdenkers! ik zie al voor me hoe je op oa bijenkomsten leert hoe dat dan moet, waar je aan moet denken om vrij te denken.
doet me enigzins denken aan de geloofstroming vrijgemaakt gereformeerd. dan zou je ook denken dat men lekker vrij zit te reformeren, maar dat valt toch tegen...
groeten, Ronald van Seijen

evertdirks

Citaat van: ronald op oktober 19, 2010, 10:17:01 AM
maar ophouden met denken is idd een kunstje waar vele jaren van training voor nodig is....denk ik... :P
Voor anderen geldt dat voor het beginnen met denken :o

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

ronald

Citaat van: evertdirks op oktober 19, 2010, 10:58:18 AM
Citaat van: ronald op oktober 19, 2010, 10:17:01 AM
maar ophouden met denken is idd een kunstje waar vele jaren van training voor nodig is....denk ik... :P
Voor anderen geldt dat voor het beginnen met denken :o 

ow, maar dat kun je leren bij de vereniging van vrijdenkers hoor  ;)
groeten, Ronald van Seijen

Bart van Hoogstraten

Waarnemen is ook zoiets -> sommige mensen nemen gewoon helemaal niets waar, anderen alleen maar.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

andre.schulten

waarom niet: WAT-IS-WAARNEMING.NL   B)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: andre.schulten op oktober 19, 2010, 11:48:47 AM
waarom niet: WAT-IS-WAARNEMING.NL   B)

Of een site voor mensen die helemaal niets waarnemen. Helaas wordt die dan niet bezocht, is ze immers nooit opgevallen dat die bestaat (paradox voor de volgende maand?   ;) ). Of toch, echter door slechts 1 persoon (beginnende niet-waarnemer) die prompt de hele server volplempt met alles wat ie die dag niet heeft waargenomen  :rolleye: ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

andre.schulten

voor zulke mensen is ook die lege fles in de koelkast: die hoeven niets te drinken..

ronald

kan ik dan hier doorgeven dat hier net geen flamingo in de tuin zat? ik zou evt na kunnen zoeken wanneer dat eerder voorkwam  :P
groeten, Ronald van Seijen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: ronald op oktober 19, 2010, 12:33:31 PM
kan ik dan hier doorgeven dat hier net geen flamingo in de tuin zat? ik zou evt na kunnen zoeken wanneer dat eerder voorkwam  :P

Ja hier, ik heb afgelopen zondag ook geen flamingo in mijn tuin gezien! Welk een ongelofeloos toeval!!!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 19, 2010, 13:08:19 PM
Citaat van: ronald op oktober 19, 2010, 12:33:31 PM
kan ik dan hier doorgeven dat hier net geen flamingo in de tuin zat? ik zou evt na kunnen zoeken wanneer dat eerder voorkwam  :P

Ja hier, ik heb afgelopen zondag ook geen flamingo in mijn tuin gezien! Welk een ongelofeloos toeval!!!

Toch is dit geen zuivere niet-waarneming! De echte niet-waarneming is hetzelfde als bij veel diersoorten zoals reptielen bijvoorbeeld, die zien een prooi alleen als hij beweegt -> als je iets niet ziet, is het er niet, da's niet-waarnemen in zijn puurste vorm. De enkeling die dit stadium weet te bereiken leeft in een volkomen vacuüm en ligt een glansrijke politieke carrière in het verschiet...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ronald

eeeeh, daar zie ik helemaal niks in... ;)
groeten, Ronald van Seijen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: ronald op oktober 19, 2010, 13:27:14 PM
eeeeh, daar zie ik helemaal niks in... ;)

Er is zelfs een niet-waarneem-stadium waarbij de niet-waarnemer zelfs denkt dat hij er zelf niet is! (bijzonder gevaarlijk!). Deze enkelingen weten door te dringen tot leiderschap van organisaties als het vaticaan of de UEFA!!!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ronald

groeten, Ronald van Seijen

evertdirks

Het nixvana van niet waarnemen is volgens mij het volgende credo,
Ik denk niet dus besta ik niet
Ik zie niet dus wordt ik niet gezien
Ik hoor niet dus wordt ik niet gehoord.

Maar ja ik pen het hier wel neer dus ik ben er nog niet.

:rolleye:  evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Margreet Kwh

Citaat van: evertdirks op oktober 19, 2010, 14:35:53 PM
Het nixvana van niet waarnemen is volgens mij het volgende credo,
Ik denk niet dus besta ik niet
Ik zie niet dus wordt ik niet gezien
Ik hoor niet dus wordt ik niet gehoord.

Maar ja ik pen het hier wel neer dus ik ben er nog niet.

:rolleye:  evert

Prachtig Evert,
Zoals een kind soms zijn ogen sluit, als hij iets stouts gedaan heeft: ik ben er niet! (=ik zie niet dus ik word niet gezien)
En dan het logo:
drie aapjes op een rijtje:
de denker, à la Rodin maar dan een aapje; de ziener met zijn handen voor zijn ogen; de spreker met zijn hand voor zijn mond.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Citaat van: fpvdputte op oktober 19, 2010, 13:14:06 PM
Ze zijn bezig om nul-waarnemingen mogelijk te maken las ik, dus binnenkort kun je die mooi invoeren  ;)
En ik ga dan voor de toplijst-soorten-nul-waarnemingen.  ;D  M'n lijst ligt al klaar!

groeten

De mijne ook. En ik heb me alvast voorgenomen om Aart Vink eens even een lesje te leren!
http://waarneming.nl/user/profile/11857
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

janjaap63

Bovenstaande reacties roepen herinneringen op aan "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy"

CiteerThe Ravenous Bugblatter Beast of Traal is a creature that hails from the planet of Traal, and will eat anything. The beasts are impossible to kill. To deal with a beast, one should wrap a towel around one's own head. This creature is so mind-bogglingly stupid that it assumes that if someone cannot see it, then it cannot see the person.

;D

JJ

bron:Wikipedia

andre.schulten

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 19, 2010, 11:30:48 AM
Waarnemen is ook zoiets -> sommige mensen nemen gewoon helemaal niets waar, anderen alleen maar.

bijvoorbeeld, dit te zien...

Margreet Kwh

    Dat is een bijzondere Darwin, André! Darwin met spuitbus,  evolution=love-ut-ion
  Verbindt trouwens meerdere topics met elkaar.
 
 
Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

#29
Citaat van: janjaap63 op oktober 19, 2010, 23:46:39 PM
Bovenstaande reacties roepen herinneringen op aan "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy"

CiteerThe Ravenous Bugblatter Beast of Traal is a creature that hails from the planet of Traal, and will eat anything. The beasts are impossible to kill. To deal with a beast, one should wrap a towel around one's own head. This creature is so mind-bogglingly stupid that it assumes that if someone cannot see it, then it cannot see the person.

;D

JJ


bron:Wikipedia

Ah, Douglas Adams, mijn grote held! -> voor de Hitchhiker's-fans: grappig om bij Google "42" in te tikken -> Leuk!!!
(Douglas leed trouwens aan een ernstige vorm van vliegangst. Alleen bij wijze van zeer grote uitzondering wilde hij nog wel eens op het vliegtuig stappen. Hij is op Heathrow overleden... ).

edit -> ik lees net dat hij aan een hartaanval is overleden op een sportschool, niet op Heathrow.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/