Pholcus heeft een zusje: Holocnemus pluchei ook in NL gevonden

Gestart door spinnenvrouw, oktober 17, 2010, 23:51:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

spinnenvrouw

De Grote trilspin Pholcus phalangioides komt overal in huis voor. Maar nu moeten we er iets beter naar kijken, want het kan ook een andere soort zijn. Frank vd Knaap vond in het Westland meerdere exemplaren van Holocnemus pluchei, de Marmertrilspin.  
zie hier: http://waarneming.nl/waarneming/view/49912680

P. phalangioides is bleek met wat vage vlekken, H. pluchei heeft een iets donkerder achterlijf met witte lijntjes en een zwarte buikstreep.

Het is goed mogelijk dat H. pluchei al op meer plaatsen voorkomt, maar uit onwetendheid over het hoofd is gezien.  Dus kijk nog eens goed naar trilspinnen, er kan een verrassing tussen zitten.

Jacomijn Prinsen

Arp

Hier is een aardige pagina met foto's en wat uitleg voor alle drie de nu in NL voorkomende soorten  :lol:

Foto's van de "vrij algemene" Kleine Trilspin (Psilochorus simoni) zijn op waarneming.nl momenteel zeldzamer dan de zeer zeldzame nieuwkomer  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spinnenvrouw

Dank voor de link!

De zeldzaamheid van Psilochorus heb ik maar even aangepast, 'vrij algemeen' is nogal overdreven. Ik heb hem al jaren niet meer gezien.  Hij is te vinden in wijnkelders, zelf had ik hem in een oude kas.
'Vrij algemeen' is overigens de default instelling,  andere kwalificaties zoals  'zeldzaam'  moeten handmatig worden aangepast, en dat doen we als we een grote discrepantie tegenkomen.
Jacomijn Prinsen

nielsyese

Is het toevallig dat deze in de buurt van veel kassen is aangetroffen? Waar komt de soort oorspronkelijk vandaan?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

thijsdegraaf

Als ik wikipedia moet geloven, dan is het uit het Middellandsezeegebied. 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Marmertrilspin
Daar staat trouwens, dat hij hier nog niet voorkomt.  ;)

spinnenvrouw

Jacomijn Prinsen

spinnenvrouw

De Westlandse populatie zit er al jááren! http://waarneming.nl/waarneming/view/50595472?_popup=1
Wie vindt de volgende populatie? Ze houden van licht, als je een serre hebt heb je meer kans.
Jacomijn Prinsen

frits_b

#7
Ik ben ook maar weer begonnen met het vangen van trilspinnetjes, in de hoop Psilochorus of deze nieuweling te vinden. Vandaag: weer een Pholcus...
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

nielsyese

Ik ben ook op jacht geweest: Wat denkt men van deze?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

spinnenvrouw

Jacomijn Prinsen

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

frankvdknaap

Hey Niels,

Bedankt voor je antwoord op het fossiel in het weekdierenforum.

Toch reageer ik via dit topic omdat ik nieuwsgierig was of je na de 1e nog meer marmertrilspinnen hebt gevonden of niet.
Of niet gezocht.
Ik heb ook nog niet heel veel gezocht, maar in totaal 2 kassen gezocht en gevonden.
groeten,
frank

nielsyese

Nee, ik heb er nog niet meer gevonden, maar er ook niet naar gezocht. Ik verwacht wel dat er een redelijke populatie zit.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

frankvdknaap

Ok, er zitten er dus inderdaad meer.
Ik had in totaal in 1 kas 130ex en de ander 7ex, later nog een kas bekeken aan de andere kant van het westland maar daar 0ex.
Wat voor teelt staat er in de kas waar jij ze vond?

groeten,
Frank

nielsyese

Op het moment niks,de verwarming was ook uit,maar het is een kas met tomaten.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

jvogels


Rickgel1

En ik heb ook zeker nog een tweede exemplaar gezien en als ik beter zoek wellicht nog meer.
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

nielsyese

Citaat van: Rickgel1 op mei 10, 2011, 14:01:35 PM
En ik heb ook zeker nog een tweede exemplaar gezien en als ik beter zoek wellicht nog meer.
In Rilland zitten ze er met duizenden.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

frankvdknaap

Beste Rick,
Ik denk inderdaad dat als je beter zoek je er meer gaat vinden.
In onze kas heb ik ze een keer geteld en kwam toen op 124ex (er zullen er meer zitten)
En in een andere kas in het westland heb ik 7ex geteld.

Deze winter waren er bij ons veel dood gegaan toen het onder nul werd in de kas.
Dit hebben ze vaker meegemaakt op deze lokatie en er blijven er altijd genoeg over die het wel overleven.
Nu het voorjaar is lopen de aantallen weer op.

PS: als je toegang hebt tot andere tuinbouwbedrijven kun je daar ook een poging doen om hem te vinden.
Er is een redelijke kans op, schat ik in.

groeten,
Frank

frankvdknaap

Vandaag had ik de kans om bij iemand in de kas/schuur te kijken.
Gelijk mijn kans gegrepen om ff om me heen te kijken opzoek naar een marmertrilspin.
En direct raak.

Hoek van Holland,
Tuinbouwgebied De Haak.
Dit betekend een nieuw atlasblok.
(ik heb hem ingevoerd op waarneming.nl)

groeten,
Frank