wie weet de juiste naam

Gestart door Ted van der Knaap, oktober 16, 2010, 22:08:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

heb 'm voorlopig zo ingevoerd omdat ie er 'n beetje op lijkt.. ..wie weet de juiste soortnaam?


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/50549405
een onzekere Rhizophagus dispar gezien op 2010-10-16 te Vlaardingen - Aalkeet-Binnenpolder - Volksbos
foto`s :






bij voorbaat dank Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Th.Heijerman

Lijkt er maar een heeeel klein beetje op: Forficula auricularia (Dermaptera) ...

Theodoor

Ted van der Knaap

Citaat van: Th.Heijerman op oktober 16, 2010, 22:29:24 PM
Lijkt er maar een heeeel klein beetje op: Forficula auricularia (Dermaptera) ...

Theodoor

Oeps.. ..het is helemaal geen kever!!

Dank je voor het op naam brengen  :duim:
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Arp

Ted,

Heb je deze bewaard? Op basis van foto 2 denk ik dat Theodoor helemaal gelijk zal hebben, maar ik kijk er toch een beetje onwennig tegenaan ... heb je misschien grotere uitsnedes van de vleugels en van de tangen? Indien toch niet F. auricularia, dan een kleine sensatie ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Ted van der Knaap

Citaat van: Pudding4brains op oktober 16, 2010, 23:07:06 PM
Ted,

Heb je deze bewaard? Op basis van foto 2 denk ik dat Theodoor helemaal gelijk zal hebben, maar ik kijk er toch een beetje onwennig tegenaan ... heb je misschien grotere uitsnedes van de vleugels en van de tangen? Indien toch niet F. auricularia, dan een kleine sensatie ;)

heb 'n collage gemaakt maar weet niet of je daar veel wijzer van word (heb 4 foto's die ik evt. per mail aan je kan sturen om zelf uit te zoeken)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Arp

Hoi Ted,

Bedankt voor de extra plaatjes. Het beest heeft een beetje aparterige habitus/houding maar het zal toch een klein(?) en beschadigd mannetje Forficula auricularia zijn. Het heeft er alle schijn van dat de rechter achtervleugel mist, waardoor ik bij de foto van rechts even aan Forficula decipiens begon te denken - een zuidelijke soort die al wel in Belgiƫ is vastgesteld, maar voor zover ik weet nog niet in NL. Aan de linker kant kijkt echter de achtervleugel wel onder het dekschildje uit - dus toch gewoon F.a.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)