Hoofdmenu

Kleine Alken

Gestart door laatvlieger, oktober 14, 2010, 19:31:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Halff

Kom net terug van de Zuidpier bij Ijmuiden, ruim twee uur bij de vuurtoren gestaan en geen één Kleine Alk! Wel nog twee Rosse Franjepoten bijelkaar aan het begin van de pier rechts in het kommetje, en 3 Strandleeuweriken op het strand links van de pier.

JacobBosma(Gr.)

Tussen 8 en 3 vlogen er langs Eemshaven-Oost vandaag 2 Kleine Alken. Dat zijn er iets minder dan 160.
Groeten, Jacob
Groeten, Jacob Bosma

Rikstar

markermeer-dashorstdijk ook geen kleine alken, stond ook erg weinig wind. Ben benieuwd of er nog bij Kamperhoek/IJsselmeer is geteld en of daar nog iets is gezien.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Ben Wielstra

Vanochtend tot 12 uur van Schiermonnikoog (goede plek voor Kleine Alken) over de Noordzee gekeken en hier was het niet veel soeps: 9 stuks. De afgelopen dagen zelf in totaal 15 gezien op Schier (eentje was er het bos in gedonderd). De boot terug genomen om 14:30 uur en geprobeerd de constante stroom op te pikken. Dit leverde welgeteld nul vogels op.

Folkert Jan

Wij hadden in lauwersoog 99% van de kleine alkjes tussen ongeveer 9.30 en 14.00 daarna nam de wind enorm af en zagen we niks meer
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

steenl

Paar uur op de Eems gevaren, ook geen Kleine Alken.
Nog wel eentje over Rottumerplaat.


Gerard Troost

Citaat van: rnbflavour op oktober 25, 2010, 19:38:07 PM
Wij hadden in lauwersoog 99% van de kleine alkjes tussen ongeveer 9.30 en 14.00 daarna nam de wind enorm af en zagen we niks meer
Wel tof hoor, je eerste Kleine Alk en dan gelijk 150+!  :duim:
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Folkert Jan

En me eerste vaaltje........ en eerste middelste jager (gelijk 2 stuks)........en eerste kleine jager............en eerste drieteenmeeuw  :angel:
In 1 week tijd van 300 naar 310 soorten  :P en nog weer 2 zelfontdekkers erbij (kleine alk en rosse franjepoot)

Wie weet morgen blauwstaart bijschrijven ???
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Gerard Troost

Citaat van: rnbflavour op oktober 25, 2010, 21:16:32 PM
En me eerste vaaltje........ en eerste middelste jager (gelijk 2 stuks)........en eerste kleine jager............en eerste drieteenmeeuw  :angel:
In 1 week tijd van 300 naar 310 soorten  :P en nog weer 2 zelfontdekkers erbij (kleine alk en rosse franjepoot)

Wie weet morgen blauwstaart bijschrijven ???
Gaat nog al!

Interessant zou zijn om te kijken wanneer het hoog water is etc, ik zou zeggen dat de vogels er tussen Ameland en Schier weer uitgegaan zijn.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Folkert Jan

Dit was met hoog water. rond 16.00 was het weer laag water.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Martijn Bot

Citaat van: gtroost op oktober 25, 2010, 21:20:48 PM
Interessant zou zijn om te kijken wanneer het hoog water is etc, ik zou zeggen dat de vogels er tussen Ameland en Schier weer uitgegaan zijn.

Vandaag de hele dag op Ameland gezeten, en 15 vogels bij elkaar gesprokkeld. Deze verklaring gaat dus ook niet op. Nergens zijn die beesten gezien, niet ten oosten (Eems, Rottum etc), niet ten westen (Holwerd en verder) en niet ten noorden (Waddenkust Schier) van Lauwersoog. Vreemd...

Bas vd Burg

Citaat van: Martijn Bot op oktober 25, 2010, 21:54:39 PM
Citaat van: gtroost op oktober 25, 2010, 21:20:48 PM
Interessant zou zijn om te kijken wanneer het hoog water is etc, ik zou zeggen dat de vogels er tussen Ameland en Schier weer uitgegaan zijn.

Vandaag de hele dag op Ameland gezeten, en 15 vogels bij elkaar gesprokkeld. Deze verklaring gaat dus ook niet op. Nergens zijn die beesten gezien, niet ten oosten (Eems, Rottum etc), niet ten westen (Holwerd en verder) en niet ten noorden (Waddenkust Schier) van Lauwersoog. Vreemd...

Doet me allemaal zo erg denken aan 23 oktober 2005. Toen destijds de berichten doorkwamen van die enorme aantallen Kleine Alken gingen een hoop mensen aan de kust zitten in de hoop op............ Echter, na die beruchte 23 oktober werden er toch best wel weinig Kleine alken gezien. Die grote groep destijds is deels opgepikt langs Terschelling maar verders ook nergens anders. Toch Ben?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Ben Wielstra

In 2005 was het overal aan de Waddenzee en benoorden de Waddeneilanden bal, voor zover de posten bemand waren. De Hollandse en Zeeuwse kusten waren toen leeg.

De constante stroom langs Lauwersoog vandaag heeft misschien betrekking op een andere soort of andere soorten?

Bas vd Burg

Hey ben, toch maar eens die nieuwsbrief van de NZG erbij gepakt (ook leuk voor de anderen) http://www.zeevogelgroep.nl/NieuwsbriefNZG/NieuwsbriefNZG-7(1).pdf
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Gerard Troost

Citaat van: Triturus op oktober 25, 2010, 22:16:29 PM
De constante stroom langs Lauwersoog vandaag heeft misschien betrekking op een andere soort of andere soorten?
Tja, wie zal het zeggen. Een van de waarnemers (Koert Scholten) loopt toch al een paar jaar mee...

Totaal niet te vergelijken, maar voorjaar 2002, kwamen er "opeens" 11 (losse vogels) langs telpost Breskens (de Westerschelde op), was toen zelfs een nieuwe telpostsoort. Verder in Nederland die dag geen waarnemingen, muv 2 ex langs Westkapelle.

Maar goed als er morgen 100 langs de kamperhoek vliegen weten we waar ze zijn ;)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Rikstar

 
als die post vandaag word bemand, volgens mij waren ze er gisteren (maandag ) niet


Citaat van: gtroost op oktober 25, 2010, 22:51:34 PM
Citaat van: Triturus op oktober 25, 2010, 22:16:29 PM
De constante stroom langs Lauwersoog vandaag heeft misschien betrekking op een andere soort of andere soorten?
Tja, wie zal het zeggen. Een van de waarnemers (Koert Scholten) loopt toch al een paar jaar mee...

Totaal niet te vergelijken, maar voorjaar 2002, kwamen er "opeens" 11 (losse vogels) langs telpost Breskens (de Westerschelde op), was toen zelfs een nieuwe telpostsoort. Verder in Nederland die dag geen waarnemingen, muv 2 ex langs Westkapelle.

Maar goed als er morgen 100 langs de kamperhoek vliegen weten we waar ze zijn ;)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Ben Wielstra

Misschien ben ik te sceptisch hoor, ik vind het alleen zo enorm raar dat de Waddenzee op andere plekken leeg leek. Een invasie kan misschien plaatselijk zijn, maar zo plaatselijk?

Noel Aarts meld nu net vier Kleine Alken in vijf minuten langs Katwijk. Dus er is beweging!

BWoets

Citaat van: Triturus op oktober 26, 2010, 10:27:43 AM
Misschien ben ik te sceptisch hoor, ik vind het alleen zo enorm raar dat de Waddenzee op andere plekken leeg leek. Een invasie kan misschien plaatselijk zijn, maar zo plaatselijk?

Noel Aarts meld nu net vier Kleine Alken in vijf minuten langs Katwijk. Dus er is beweging!

Bij Den Oever waren ze op de hoogte van de aantallen van Lauwersoog. Er is extra op gelet, maar daar leek de zee niet alleen leeg, maar was hij dat ook...
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Folkert Jan

Even hypothetisch gezien:

stel dat de determinatie niet klopt.
Dan hebben wij dus een andere soort gezien die tussen 10.30 (eerste grote groep) en 14.00 (laatste groep) langs is gekomen.
Die 192 is M.I een zware ondertelling, maar better safe than sorry.

Is er een soort op de andere telposten in dergelijke aantallen langsgekomen? Een stuk of 5 groepen van 30+ en nog een tiental groepen van tussen de 5 en 10 vogels?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Thijs Fijen

Schiermonnikoog - Terschelling is 50 km en ligt op dezelfde route. Lauwersoog - Den Oever is 100 km en ligt totaal niet op dezelfde lijn (ze moeten daarvoor de kust echt volgen). Sorry hoor, ik vind het niet zo raar... Bovendien, als de vogels een westelijke lijn aanhouden, zouden ze tussen Terschelling en Vlieland de Noordzee weer op knallen. En iedereen, die op Vlieland heeft gezeerukt, weet dat op Vlieland het verd### lastig kan zijn om vogels vanuit het gat op te pakken!
Thijs Fijen

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op oktober 26, 2010, 11:13:29 AM
Even hypothetisch gezien:

stel dat de determinatie niet klopt.
Dan hebben wij dus een andere soort gezien die tussen 10.30 (eerste grote groep) en 14.00 (laatste groep) langs is gekomen.
Die 192 is M.I een zware ondertelling, maar better safe than sorry.

Is er een soort op de andere telposten in dergelijke aantallen langsgekomen? Een stuk of 5 groepen van 30+ en nog een tiental groepen van tussen de 5 en 10 vogels?

Wat is dit nou? Het kan toch niet zo zijn dat de forumdeelnemers hier moeten gaan uit maken wat jij daar eventueel hebt gezien i.p.v. Kleine Alken? Het lijkt me dan beter dat je die waarneming tenminste van een "?" voorziet want nu heb ik er althans niet zo veel fiducie meer in Folkert Jan.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankw

Ik lees hier volgens mij ook een stukje onzekerheid. 8)

Ben Wielstra

Zie het bericht van Martijn Thijs. Er is op nog wel meer plaatsen gepost.

Ik begrijp dat je geen enkelingen hebt gezien maar altijd groepjes Folkert Jan? En geen vogels mooi dichtbij waarbij je bijvoorbeeld snavelvorm, koppatroon en ondervleugeltekening kon vaststellen? Ik zou dan toch overwegen of je geen vergissing gemaakt hebt met steltlopers!

Sjouke Scholten

Ik snap niet dat er achteraf getwijfeld wordt over de Kleine Alken langs Lauwersoog...
Alleen maar omdat er op andere plaatsen niks tot weinig gezien is??

Ik mag mijn vader toch wel geloven dat hij de vogels juist gedetermineerd heeft.... Daar twijfel ik eigenlijk niet eens aan..
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




Folkert Jan

Zo typisch hè! Gelijk alles aanhalen om opvallende waarnemingen onderuit te halen.

Wij hebben enkelingen, kleine en grote groepen, dichtbij en ver weg gezien.

Ik ben juist zo zeker van determinatie dat ik durf te beweren dat andere telposten zelfs geen andere soorten in dezelfde samenstelling langs hebben zien komen, waarmee ik aan wil geven dat de kleine Alken een route hebben gekozen die niet langs andere telposten liep. Immers als deze aanname niet mogelijk zou zijn en zij overtuigd zijn van foute determinatie hadden zij een andere soort in zelfde samenstelling gezien, maar dat hebben ze niet, dus ipv onze waarneming bekritiseren moeten ze accepteren dat deze dingen kunnen gebeuren!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Ben Wielstra

Het is toch gebruikelijk dat zeldzame waarnemingen onder de loep genomen worden? Ik zie niet in waarom men niet kritisch zou mogen zijn.

Het is een vreemd gegeven dat als mensen van plek A vogels dicht voor plek B langs zien vliegen, mensen die van plek B naar plek A aan het kijken zijn die vogels compleet niet zien. Ook op plek C, D, E, F etc., waar hetzelfde stuk zee in de gaten gehouden wordt, worden de vogels niet waargenomen. Er is dan iets geks aan de hand, daar moet iedereen het over eens zijn. Wat zou daarvoor een verklaring zijn? Die vogels moeten toch ergens gebleven zijn? Hoe kunnen die beesten uit het net van waarnemers gegplipt zijn? Een verkeerde determinatie is een mogelijke verklaring. Welke zijn er nog meer?

Om de mogelijke verklaring verkeerde determinatie op waarde te schatten is het van belang te weten wat er nu precies is gezien aan de vogels. Als het slechts lichte stipjes op grote afstand waren dan is de ID minder betrouwbaar voor mij dan wanneer dat schattige witte ooglid gezien is.

GijsB

op lauwersmeer.com staan iig foto's van een kleine alk gister langs lauwersoog

dus er was er minimaal 1 en 1 tp in de bantpolder
Gijs

JohanvantBosch

Citaat van: dralion13 op oktober 26, 2010, 13:29:34 PM
op lauwersmeer.com staan iig foto's van een kleine alk gister langs lauwersoog

dus er was er minimaal 1 en 1 tp in de bantpolder
die langsvliegende is van een dag eerder...

JohanvantBosch

Citaat van: rnbflavour op oktober 26, 2010, 13:00:57 PM
Zo typisch hè! Gelijk alles aanhalen om opvallende waarnemingen onderuit te halen.

Wij hebben enkelingen, kleine en grote groepen, dichtbij en ver weg gezien.

Ik ben juist zo zeker van determinatie dat ik durf te beweren dat andere telposten zelfs geen andere soorten in dezelfde samenstelling langs hebben zien komen, waarmee ik aan wil geven dat de kleine Alken een route hebben gekozen die niet langs andere telposten liep. Immers als deze aanname niet mogelijk zou zijn en zij overtuigd zijn van foute determinatie hadden zij een andere soort in zelfde samenstelling gezien, maar dat hebben ze niet, dus ipv onze waarneming bekritiseren moeten ze accepteren dat deze dingen kunnen gebeuren!

Je ziet zelf toch hoop ik ook wel dat het op zijn minst opvallend is dat nergens anders zulke aantallen zijn gezien, terwijl er wel gekeken is. Dan is het toch niet meer dan logisch dat mensen kritisch naar die waarneming kijken (dat is iets anders bekritiseren)

Als we theoretisch gaan denken over verkeerde determinatie, dan hoeft het natuurlijk niet om een soort te gaan die doorgevlogen is, maar het kan ook zijn dat die ergens op het wad of een hvp is geland. En die in groepen in de waddenzee voorkomt Bonte strandloper bijvoorbeeld... (om maar eens iets theoretisch te noemen, want ik verwacht normaal gesproken niet dat iemand die soort met een Kleine alk verwart)