Hoofdmenu

Zomers bijvoeren

Gestart door Thijs Fijen, mei 09, 2005, 17:24:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Heej,

Wat voeren jullie de vogels in de zomer bij. Ik las namelijk dat je in de zomer geen zaden mocht bijvoeren omdat ze dit aan de jongen voeren en die hebben een te zwakke maag om het te verteren. Hierdoor sterven ze.
Maar wat voeren jullie wel??

Thijs
Thijs Fijen

Vincent

#1
Ik heb eens gelezen dat het niet uitmaakt wat je voert omdat de ouders de zaden zelf opeten en het andere voer aan de jongen geven. Maar of dat zo is?

Overigens leg ik zomers eigenlijk nooit speciaal voer neer, wel eens broodkorsten ofzo.
Vincent

Marianne

Brood en dergelijke leg ik ook 's zomers regelmatig neer, en van de vetbolletjes en pindasnoeren wordt ook nog druk gegeten (al is het nu natuurlijk nog geen zomer).
groet,
Marianne Cramer

BWoets

GEWOON NIET VOEREN IN DE ZOMER, er is vreten zat.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Schoppers

#4
Idd. In de zomer moet je de vogels niet gaan bij voeren.
Er is genoeg eten.
En het is wel degelijk zo dat de jongen dood gaan door het voer dat je bijvoerd.
Pas als er bijv. sneeuw ligt moet je gaan bijvoeren.

thijs

Ik voer nog steeds wel, en het is natuurlijk niet bepaald de bedoeling dat ze er dood van gaan.
Kan iemand me dan uitleggen waarom? (ga wel meteen stoppen :o)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

carel

Kool en pimpelmezen gaan hun jongen voeren met pinda`s of zonnepitten als zij die rond deze tijd nog vinden
deze jongen zijn ten dode opgeschreven
niet voeren dus
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

BWoets

Gewoon niks voeren, er is vreten genoeg.
Dus ook geen brood ofzo.
Als er in Afrika voedsel zat is gaan we er toch ook geen overlevingspakketten droppen?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

jeep

#8
In het blad van vogelbescherming heeft ooit een heel artikel gestaan over het hele jaar door voeren. Werd niet meer afgeraden maar diende als welkome aanvulling op het menu van de oudervogels in deze drukke tijden, zoals Vincent ook al aanhaalde.
Ik kan me niet goed voorstellen dat Vogelbescherming niet op de hoogte zou zijn van eventuele gevaren voor jonge koolmezen.

Daarnaast doet bij mij de ironisch situatie zich voor dat ik mijn vetbollen, pindazakjes en zadenmixen al de hele winter buiten heb hangen. De vetbollen begonnen dit voorjaar  vrolijk uit te lopen en te verschimmelen. Maar sinds een paar weken vliegen de huismussen af en aan ( nu ook met hun uitgevlogen jongen) en ook heb ik reeds de eerste jonge tortelduiven gesignaleerd, die ook even komen buurten. ja en de kool -en
pimpelmezen komen nu wat vaker.
In de winter was het gauw een poging wagen en je zag ze de hele dag niet meer.
Dus ik ben het er nog niet zo mee eens om het voeren te staken, al beperk ik wel de hoeveelheid strooivoer op een dag.

andre

als we nu eens afspreken dat we alleen maar de eenden in het park gaan voeren in de zomer .
de andere soorten hebben de zogenaamde goede zorg van ons echt niet nodig .
zo nu maar weer terug naar onderwerpen die wel nut hebben .
                     
                                                                      Andre
Andre Boven