witte bol met zwarte stippen

Gestart door luc.hoogenstein, oktober 13, 2010, 16:04:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

luc.hoogenstein

Dag allen,


tijdens een fotoworkshop werd afgelopen weekend onderstaande bol gevonden: een grijswitroze ding met zwarte stippen. Doorsnede ongeveer 4 cm, in een eikenlaan (eiken ongeveer 25-30 jaar oud) bij Haarzuilens ten westen van Utrecht, in het laagveen. Iemand een idee?


groet,
Luc



ratje


luc hoogenstein

Of een drol van een dalmatiër  ;D ! Maar zonder gekheid: ik heb geen flauw idee waar ik het bij deze moet zoeken. De stoeptegel gaf iig geen indicatie, maar verder heb ik er geen boeken op nageslagen (omdat ik die niet heb). Internet search leverde ook niks op.

Citaat van: ratje op oktober 13, 2010, 16:42:17 PM
rijst met krenten??? ;D  Geintje

xenion

Groeten,
Martin

luc hoogenstein

Dat denk ik niet: het leek vast te zitten en voelde gewoon vlezig als een paddenstoel (heb even geprobeerd of het los zat). Geen stank oid, het leek echt op een beginstadium van een soort paddenstoel.

groet,
Luc

xenion

Dan moet je toch nog maar eens terug :)
Groeten,
Martin

luc.hoogenstein

Niet mij mij in de buurt, maar gelukkig heb ik de oplossing al opgestuurd gekregen (er zijn meerdere wegen die naar antwoorden leiden): de grote speldenprikzwam. Zeldzame soort.


groet.
Luc

ratje

wel een hele grote Grote speldenprikzwam en ik zie ook geen mest.

luc hoogenstein

Citaat van: ratje op oktober 15, 2010, 16:50:00 PM
wel een hele grote Grote speldenprikzwam en ik zie ook geen mest.

Kan eronder liggen, gezien het feit dat daar veel ruiters komen en de mest (die daar op de weg wordt gedeponeerd) door de twee bewoners van het huis tegenover de vindplaats in de berm wordt geschoven.Oja, tis een macro-foto (niet zo'n groot dingetje hoor).

xenion

Wat noem jij niet zo groot? Ook gezien de vorm vind ik hem er niet echt op lijken...
Groeten,
Martin

ratje

een foto van de grote speldeprikzwam

g.j. keizer

Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Nico Dam

Jongelui,
Martin's suggestie is het beste: teruggaan. Zo van de foto is van alles mogelijk.
Groet,
Nico

g.j. keizer

Citaat van: Nico Dam op oktober 16, 2010, 19:46:50 PMJongelui, Martin's suggestie is het beste: teruggaan. Zo van de foto is van alles mogelijk.

Luc en overige jongelui,
Neem van ondergetekende, die niet meer tot de jongelui wordt gerekend, maar aan, dat je je een retourtje Haarzuilens kan besparen. Op grond van de op de foto zichtbare kenmerken en de beschrijving van het vruchtlichaam en de standplaats (eikenlaan) is met zekerheid vast te stellen, dat het de zich met chlamydosporen voortplantende anamorf of imperfecte vorm Ceriomyces terrestris van de schijnbaar op de grond, echter op wortels en begraven hout groeiende necrotroof parasitaire Toefige labyrintzwam (Abortiporus biennis) betreft. Het roze zweem is kenmerkend, evenals de diep zwartrode vlekken, die op die plekken zijn achtergebleven waar de eerder afgescheiden rode guttatiedruppels zijn ingedroogd.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

xenion

Die soort ken ik vrij goed, en heeft toch een heel andere structuur. Ik zou het gewoon onbenoemd laten.
Groeten,
Martin

g.j. keizer

Citaat van: xenion op oktober 17, 2010, 18:43:01 PMDie soort ken ik vrij goed, en heeft toch een heel andere structuur.

Martin,
Bedoel je met die soort de niet vaak voorkomende anamorf of de veel algemenere teleomorf ? En als je de anamorf bedoeld, heb je foto's van de heel andere structuur ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

xenion

De anamorf bedoel ik. De foto's zijn niet geweldig (dit was 1 van mijn 1e dagen dat ik aan paddenstoelen deed), maar laten toch genoeg structuur zien denk ik: http://waarneming.nl/waarneming/view/1613856?_popup=1 De structuur is in ieder geval duidelijk veel ruwer, het gaat zelfs een beetje in de richting van de structur van de teleomorf.
Groeten,
Martin

JW_2all

Zou het kunnen zijn dat fotograaf deze verschijning van te ver af heeft gefotografeerd waardoor het oppervlak glad lijkt waar structuur op het oppervlak te zien hoort te zijn?

Alle Ceriomyces verschijnselen die ik de afgelopen 12 jaar zag op iep (veel), hebben een duidelijke oppervlaktestructuur.
Groet,
Jan

g.j. keizer

Citaat van: JW_2all op oktober 18, 2010, 10:30:13 AMAlle Ceriomyces verschijnselen die ik de afgelopen 12 jaar zag op iep (veel), hebben een duidelijke oppervlaktestructuur.

Jan,
De oppervlaktestructuur van de anamorf is, afgaand op mijn waarnemingen van vruchtlichamen op wortels van Amerikaanse en zomereiken, populieren en iepen, waarbij de knollen steeds op enige afstand van de boom tussen gras groeiden, zeer variabel : van duidelijk poroïd tot fluwelig zonder verdere oppervlaktestructuur. Bij de eerste variant worden de gelige chlamydosporen via de poriën uitgescheiden. Bij de tweede variant worden ze in holtes gevormd en komen ze pas vrij als de knol uiteenvalt of door insekten, slakken, e.d. wordt aangevreten. Ook komt het voor, dat zowel de anamorf als de teleomorf in één samengesteld vruchtlichaam verenigd zijn.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

JW_2all

Ja, vaak op wortels, maar toen we een knuppelpad aanlegden van stammetjes iep, ook op de stammetjes ....
Groet,
Jan

Arno van Stipdonk


N.VERKAIK-DE HAAN

Ik ben geen kenner, maar kwam net in een boek de Hypocrea gelatinosa tegen.
Lijkt er veel op.

vr.groet,Nina

g.j. keizer

Citaat van: N.VERKAIK-DE HAAN op november 25, 2010, 16:06:45 PMkwam net in een boek de Hypocrea gelatinosa tegen. Lijkt er veel op.
Nina,
De Weke kussentjeszwam is een in clusters op dood hout groeiende, enigszins doorschijnende ascomyceet met afzonderlijke vruchtlichamen van 1-3 mm en met bij rijpheid groene punten. Zie : http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=paddenstoelen&id=148&menuentry=soorten .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

bruggeman

#23
Waarom stoppen jullie hier niet mee. Er zou een heleboel over te zeggen zijn geweest als iemand het materiaal verzameld had en goed bestudeerd. Maar dit is speculeren in de wilde weg.
groet,
Ida

g.j. keizer

Citaat van: bruggeman op november 26, 2010, 09:01:52 AMWaarom stoppen jullie hier niet mee. Er zou een heleboel over te zeggen zijn geweest als iemand het materiaal verzameld had en goed bestudeerd. Maar dit is speculeren in de wilde weg.
Ida,
Helemaal mee eens, ware het niet, dat Luc hem desondanks hier : http://www.natuurmonumenten.nl/content/bijzondere-paddenstoelen-voor-kantoor-natuurmonumenten als Poronia punctata op heeft laten nemen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Arno van Stipdonk

Hallo Ida,


Als het aan mij ligt wordt er verder ook niet meer gespeculeerd welke soort het is maar ik vond het wel een sprekend voorbeeld dat er van alles op het internet geplaatst wordt voorzien van een naam wat helemaal niet klopt. En dat dit zelfs gebeurd nadat op dit forum is gevraagd welke soort het kan zijn en dat er meermalen wordt aangegeven dat het niet mogelijk is om er een naam aan te geven is en het zeker niet de soort is waarmee deze nu op het internet staat.