Klein geel zwammetje op eikeldop

Gestart door maartenimmerzeel, oktober 07, 2010, 22:12:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenimmerzeel

Weet iemand wat dit is?
Groet Maarten Immerzeel


JW_2all

Je zou eens bij (hout)vlieskelkjes kunnen kijken....

Maar zelf zou ik het gemakshalve een eikelbekerstromavlieskelkje hebben genoemd, of zoiets ...
Dus daar ook maar even kijken, voor de zekerheid.

Acht, iemand anders weet het vast wel. Je ziet die dingen vaker.
Groet,
Jan

maartenimmerzeel

Bedankt,

Lijkt op het geel houtvlieskelkje.
Groet Maarten Immerzeel


JW_2all

Daarvan had ik vandaag ook een foto geplaatst in het forum. Hannie bleek het te weten ....
Groet,
Jan

Gulistan

Het is de Eikeldopzwam - Hymenoscyphus fructigenus
Groeten van Christiane

JW_2all

Groet,
Jan

maartenimmerzeel

Hoi Christiane,

Is die zo variabel, of is dit gewoon een heel jong exemplaar? Die van afgelopen zaterdag bij Lage Vuursche was zo anders!
Groet Maarten Immerzeel


Gulistan

Hij is (zoals de meeste paddenstoelen) wel variabel in kleur en maat. Ik kan me die van de Lage Vuursche niet meer voor de geest halen. Heb je een foto bij de hand?
Groeten van Christiane

maartenimmerzeel

Groet Maarten Immerzeel


Gulistan

Groeten van Christiane

maartenimmerzeel

Groet Maarten Immerzeel


Ismael

de eerste is veel groter? Bijna niet gesteeld? Ik vermoed dat het een oranje/geel naaldvlieskelkje is Het verschil tussen de 2 is dat het naaldvlieskelkje een beetje een driehoek is zeg maar (kegelvormig) en het eikeldopzwammetje is klein met een duidelijk steeltje
Groeten Ismaël Wind

maartenimmerzeel

De eerste is inderdaad duidelijk groter en niet duidelijk gesteeld. Nou ja, dat is te zien op de foto. Waarom is het geen geel houtvlieskelkje? Hoe verschilt deze van het naaldvlieskelkje? Ik heb ze nog liggen, dus als ik nog ergens anders naar moet kijken...
Groet Maarten Immerzeel


Ismael

volgens mij wat ik net heb proberen uit te leggen de steel en de grote maar verder natuurlijk :micro:
Groeten Ismaël Wind

maartenimmerzeel

Jij had het over het verschil tussen naaldvlies en eikeldopzwam toch?
Groet Maarten Immerzeel


Ismael

oeps je hebt gelijk! Houtvlieskelkje heeft vaak ook een goed gevormde steel
Groeten Ismaël Wind

maartenimmerzeel

Tja, dat microscopische...zover ben ik nog niet helemaal. Al heb ik er inmiddels wel eentje staan. Hoe werkt dat met zo'n klein dingetje? Die moet je echt prepareren zeker?
Groet Maarten Immerzeel


Ismael

Groeten Ismaël Wind

maartenimmerzeel

En wat is het verschil? Hoe zie ik welke welke is?
Groet Maarten Immerzeel


Gulistan

Ik heb even in de Nordic het geval opgezocht. Houtvlieskelkje - Hymenoscyphus epiphyllus komt voor op gevallen bladeren of naalden. Dat is dus hier niet het geval. Eikeldopzwam - H. fructigenus komt voor op vruchten van beuk, eik, hazelaar, els en kers. Microscopische verschillen wat de sporenmaat aangaat klein, dus sowieso niet te doen voor een beginner. Maar door het substraat toch duidelijk H. fructigenus
Groeten van Christiane

maartenimmerzeel

En Hymenoscyphus calyculus? Waar groeit die op?
Groet Maarten Immerzeel


Gulistan

Groeten van Christiane

grietaf

Citaat van: maartenimmerzeel op oktober 08, 2010, 23:02:37 PM
En Hymenoscyphus calyculus? Waar groeit die op?

Dit soort informatie kun je vinden op de site van de Verspreidingsatlas.
Grieta.

Stip

Hallo allen,
ik moet Ismaël gelijk geven het zijn duidelijk 2 verschillende soorten die hier getoond worden, de 2e is duidelijk gesteeld en de eerste zeg maar omgekeerd trapeziumvormig de gesteelde is het eikeldopzwammetje, de andere zou inderdaad H. epiphhyllus kunnen zijn.
groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gulistan

En wat doen we nu met het substraat?
Groeten van Christiane

Stip

Hoi Christiane,
Sommige soorten zijn nou eenmaal niet zo kieskeurig als in de literatuur vermeld staat, H epiphyllus komt op van alles voor wat op de grond ligt, allerlei grof strooisel volgens de GB ook op vruchten.
groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl