Sluipwesp?

Gestart door Jannes Aalders, oktober 06, 2010, 21:19:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jannes Aalders

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/50401559
Sluipwesp spec. - Ichneumonidae spec. gezien op 2010-10-05 te Groningen - Buitenhof / Peizerhoven
foto`s :


bij voorbaat dank Jannes Aalders

gko

Heb je nog betere foto's van de vleugeladering?
met vr gr gkoopman

Jannes Aalders

Deze misschien? Vandaag heb ik ook nog een paar gemaakt. Maar die moet ik nog ontladen.

Groet Jannes.

gko

#3
ik wacht toch liever of er bij die van vandaag nog iets beters zit,
ik zit aan een Netelia sp (o.i.d.) te denken, maar kan dat niet onderbouwen,
omdat de adering die op die soort wijst net niet goed te zien is
met vr gr gkoopman

Jannes Aalders

Het spijt me. Ik heb me vergist. Dit exemplaar heb ik alleen gevangen, opgemeten en de vrijheid teruggegeven. Het was een andere soort die ik heb gefotografeerd. Ook een klein zwart-rood wespje maar nu zonder legboor. Met witte bandjes halverwege de antennen en een wit kontje. Ik zal hier de foto's toevoegen. Het zal het mannetje wel niet zijn maar je weet maar nooit.
Groet Jannes.

gko

#5
hallo Jannes, sommige sluipwespen zijn determineerbaar, dit zijn
dan karakteristieke soorten, de meeste sluipwespen hebben vaak dubbelgangers of
verschillen maar heel weinig van tientallen andere soorten, er zijn domweg teveel soorten,
zelfs in Nederland, of de foto goed of slecht  is maakt dan ook vaak niet eens zo heel veel uit.
Je kunt proberen iets meer over de wespen van jouw foto's te weten te komen op de
site: hymis.de  , daar zitten de echte experts, voor je eerste foto's krijg je in
ieder geval daar wel een familienaam, het tweede wespje zal wat lastiger worden,
maar je kunt het in ieder geval proberen, stuur ze wel naar de sluipwespensectie.
Misschien kun je hier laten weten welke namen genoemd worden.
met vr gr gkoopman

Jannes Aalders

Bedankt voor je hulp tot nu toe. Jammer dat deze soorten niet te determineren zijn. Ik weet niet of ik ze op hymis.de zet. Dit voelt als een stap te ver. Ik zal er in elk geval eens op kijken.
M.v.g. Jannes.

gko

graag gedaan, vangen en dan opsturen zal ook wel een stap te ver zijn,
maar dit is vaak de enige manier om achter een soortnaam te komen
met vr gr gkoopman

Jannes Aalders

Toch maar op Hymis gezet. Het uploaden van de foto's viel trouwens niet mee. Bij de 2e soort er 3 x uitgegooid voordat de melding was geplaatst. Afwachten wat het wordt. Vangen en opsturen? Het vangen valt nog wel mee. Het opstuur gedeelte weet ik nog niet. Als ik er iemand een groot plezier me doe misschien.

Jannes Aalders

#9
Het 2e wespje met witte kontje is intussen gedetermineerd als Barichneumon derogator. Deze soort komt niet voor in de drop-down list van Waarneming.nl. Zou 1 v/d beheerders de soort aan willen maken?

Groet Jannes.

Jorgen

De aanmaak van soorten kan je hier aanvragen, met vermelding van de bron en de wetenschappelijke soort- en familienaam. Ik heb het even voor jou gedaan.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

Jannes Aalders

Hoi Jorgen,
Bedankt voor het aanvragen. Volgende keer zal ik het zelf doen.
Groet Jannes.