Hoofdmenu

10-10-10

Gestart door Jan Zwaaneveld, oktober 05, 2010, 20:44:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Zwaaneveld

Op 10 oktober 2010 worden de Nederlandse Antillen als land opgeheven en worden Bonaire, St. Eustatius en Saba (bijzondere) Nederlandse gemeenten. Betekent dat dat je de soorten die je op die eilanden hebt waargenomen vanaf zondag voor je Nederlandse lijst mag tellen?  ;D
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

maartenwielstra


hiskodevries

Mits ingevoerd en gezien op 10-10-10
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Zwaaneveld

 8)  Volgend jaar het DB-vogelweekend op de BES-eilanden!
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jarinka

Citaat van: hiskodevries op oktober 05, 2010, 22:56:42 PM
Mits ingevoerd en gezien op 10-10-10
Op 10-10-10, of vanaf 10-10-10?
Hmm, ik voorzie een plotselinge groei van een hoop levenslijsten...
Groeten, Jarinka Heijink

hiskodevries

ik niet, want dat gaat niet gebeuren
--> http://bes.observado.org
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan vH

Citaat van: hiskodevries op oktober 06, 2010, 11:19:54 AM
ik niet, want dat gaat niet gebeuren
--> http://bes.observado.org
In die lijst zie ik een Huismus als wild ingevoerd. Ik denk dat je er daar wel uit van kan gaan dat het nakomelingen zijn van uitgezette vogels, toch?
Jan van Harten
Validator Plantengallen

UtrechtsVogelNet

Citaat van: hiskodevries op oktober 05, 2010, 22:56:42 PM
Mits ingevoerd en gezien op 10-10-10

Is dat echt zo?? Ik betwijfel het. Immers, splits van (onder)soorten worden ook geaccepteerd als nieuwe soort, ook al heb je de soort jaren ervoor al gezien. Dus waarom zou dat niet zijn als een landsgrens wijzigt? Idem voor provincies.

Niet dat het voor mijn lijst uitmaakt trouwens, ik ben nog niet op de NLse eilanden geweest in die regio. Maar daar wil ik wel snel evrandering in aanbrengen. Dat wordt leuk twitchen straks ... hahaha.

Phil

GijsB

een levenslijst van ruim 900 soorten in nederland :P
Gijs

Lonnie Bregman

Citaat van: Jan vH op oktober 06, 2010, 18:42:09 PM
In die lijst zie ik een Huismus als wild ingevoerd. Ik denk dat je er daar wel uit van kan gaan dat het nakomelingen zijn van uitgezette vogels, toch?

Huismus komt over de hele wereld voor, het is onbekend waar de oorspronkelijke voorouders vandaan komen. Eigenlijk net als bij de Huismuis (dacht ik?). Dus je kunt ze gewoon als wild invoeren.
Groeten, Lonnie Bregman

GijsB

lijkt me niet, is door ontdekkingsreizigers uit de gouden eeuw meegenomen op schepen
is niet op natuurlijke wijze daar gekomen
Gijs

ArjenDrost †

Citaat van: lonnie20 op oktober 06, 2010, 21:16:35 PM
n. Eigenlijk net als bij de Huismuis (dacht ik?). Dus je kunt ze gewoon als wild invoeren.
Huismuis zal in grote delen met schepen meegekomen zijn. Dus niet echt wild wat dat betreft. Net als ratten... Op veel subantarctische eilanden vormen ze een plaag en bedreigen ze de daar broedende zeevogels (oa. albatrossen). Die zijn namelijk geen land"roof"dieren gewend.


Kan me voorstellen dat het met de Huismus ook zo gegaan is (oke, niet dat die een plaag vormen ;)).


Groeten, Arjen

JeroenBes

Citaat van: Jan Zwaaneveld op oktober 06, 2010, 08:26:04 AM
8)  Volgend jaar het DB-vogelweekend op de BES-eilanden!

Cool is er een eilanden groep naar mij vernoemd ??
Jullie zijn bij deze uitgenodigd  :duim:
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

Sivienka

Hallo,

De huismus, in het papiaments 'Para di Yonchi" (vogel van Yonchi) is pas ingevoerd op Curacao als kooivogel rond 1950, hoogstwaarschijnlijk door een meneer die Yonchi heette. Ergens in de jaren 50 van de vorige eeuw zijn er ontsnapt of losgelaten en tot dik in de jaren 80 konden ze zich staande houden in een klein gebied in Otrabanda rond het Curacaos museum. Na de jaren 80 zijn ze pas verder verspreid over de rest van het eiland. Ergens rond de jaren 80 zijn ze ook voor het eerst gezien op Aruba, niet bekend bij mij of deze uitgezet zijn of van Curacao zijn overgewaaid.
Dus toch echt escapes, maar nog niet zolang als sommige denken.
De aantallen Saffraanvinken op Curacao is ook de laatste 20-25 jaar explosief gestegen, ook het gevolg van ontsnapte kooivogels.
Ik heb beide vogels en vele andere soorten vroeger wel gezien op Curacao, maar deze informatie heb ik van mijn vader Evert Froon.

En Jeroen, gaaf hè dat ze zelfs 3 eilanden naar je vernoemt hebben!


Groetjes,
Sivienka