Welke vlieg

Gestart door xenion, september 04, 2006, 21:34:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Wat is de naam van deze vlieg met kroontje op zijn borststuk?

foto 1:
Groeten,
Martin

xenion

foto 2, kroontje goed te zien, helaas wat slechtere kwaliteit:
Groeten,
Martin

Robert Heemskerk

ziet er bijzonder uit!

in Nederland gemaakt?  :wacko:

robert,

xenion

Ja, afgelopen zaterdag. Heb zoiets ook nog nooit eerder gezien.
Groeten,
Martin

han.endt

#4
Vrouwtje van de wantssluipvlieg, Phasia hemiptera. De vlek op de rug is variabel.

xenion

Even op google en waarneming zelf gezocht op foto's van die phasia hemiptera... Maar ben nog niet overtuigd :P

Van de resultaten leek de vlieg altijd wel een iets gele ...(hoe noem je dat half ronde deel tussen borststuk en achterlijf...) te hebben. En dit exemplaar lijkt totaal geen geel te hebben daar.

Alle resultaten, op 1 na, hebben een erg licht afgetekende tekening op het borststuk te zien, op mijn foto is een sterk afgetekend gele tekening te zien.

Bovendien lijken de meeste resultaten gele haren op de zijkant van het borststuk te hebben, deze niet.

Ik zelf vind de verschillen nogal groot om er vanuit te kunnen gaan dat het toch de phasia hemiptera betreft... Kan iemand zeggen of het hem dan misschien toch wel is, ondanks mijn twijfels, en zo niet welke dan wel?
Groeten,
Martin

wim veraghtert

Ik denk toch dat dit een Phasia hemiptera is.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

xenion

Ondanks de (naar mijn inzien) redelijk grote verschillen toch wel?... Deze verschillen liggen binnen de marge?
Groeten,
Martin

han.endt

CiteerVan de resultaten leek de vlieg altijd wel een iets gele ...(hoe noem je dat half ronde deel tussen borststuk en achterlijf...) te hebben. En dit exemplaar lijkt totaal geen geel te hebben daar.
Dat heet een schildje (scutellum). Op het schildje zit meer of minder gele bestuiving (fijne haartjes). Dat is niet van elke hoek uit even duidelijk te zien.

xenion

Weer wat geleerd :)

Is die gele bestuiving altijd aanwezig op het schildje?
Hierbij 2 keer een 100% crop van het schildje waarop te zien is dat er geen gele bestuiving aanwezig is. (De linker foto is door iemand anders met een andere camera gemaakt, wel van dezelfde vlieg.)
Ik vind het zelf vreemd dat de tekening op het borststuk wel erg geel is en op het schildje totaal geen geel te zien is...
Groeten,
Martin

xenion

#10
Aangezien ik niet overtuigd was heb ik op het forum van www.diptera.info gevraagd welke vlieg hun dachten dat het was.
De tekening op het borststuk schijnt specifiek te zijn voor de Phasia aurigera. Om precies te zijn is het een man Phasia aurigera.
Tevens is het 1 van de eerste waarnemingen van deze soort in Nederland :D is dus niet eens zo gek dat niemand hier met die naam aan kwam zetten :P

Iedereen bedankt voor de hulp :)
Groeten,
Martin

han.endt

Nee, daar was ik nooit opgekomen. Gefeliciteerd!

Robert Heemskerk

mooi zeg!

Waar hebben jullie 'm gezien?, dat was me nog niet duidelijk eigenlijk.

In Duitsland komt ie volgens mij wel voor..

robert,

xenion

#13
Was in de Achterhoek
Wat ik er zo van heb gelezen is het zo ie zo (in Europa) een zeldzame soort.
Groeten,
Martin