ruigpootbuizerd?

Gestart door adkliphuis, oktober 03, 2010, 23:12:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

adkliphuis

Hallo,
Is dit een ruigpootbuizerd of een buizerd? Vandaag gezien bij Amerongen, vaak biddend
groet Ad

steenl

Hallo Ad,

Bidden is geen kenmerk voor Ruigpootbuizerd. Doen Buizerds ook.
Foto laat een Buizerd zien. Ruigpoten zijn donkerder.
En kijk ook eens naar de poten. Ruigpootbuizerd heet niet voor niets zo.

Groet,

Wil

Groeten, Wil Lemmens
Geleen

adkliphuis

hahaha, Wil is een bijdehandje dus......
Ik twijfelde al, sorry hoor, leuke reactie voor de beginnende vogelaar,
in gids las ik: "maar feit dat hij regelmatig bidt, doet hem toch opvallen.
Zijn handelsmerk, de bevederde poten, is vaak moeilijk te zien." vandaar.

Timo Roeke

Heb je goed gelezen en in het begin kan het inderdaad lastig zijn om dergelijke soorten uit elkaar te halen. Op internet zijn diverse plaatjes van ruigpootbuizerds te vinden. Zoek gewoon eens op waarneming.nl op ruigpootbuizerd, klik rechts op foto's en kijk welke waarnemingen zijn goedgekeurd.

Succes!

frankneijts

Citaat van: adkliphuis op oktober 04, 2010, 14:00:17 PM
hahaha, Wil is een bijdehandje dus......
Ik twijfelde al, sorry hoor, leuke reactie voor de beginnende vogelaar,
in gids las ik: "maar feit dat hij regelmatig bidt, doet hem toch opvallen.
Zijn handelsmerk, de bevederde poten, is vaak moeilijk te zien." vandaar.

Maar het omgekeerde, onbevederde poten, is vaak prima te zien, bijv. óók op jouw foto: het kale loopbeen is hartstikke geel, eventuele bevedering is nooit geel maar witachtig, grijs- of bruinachtig. Verder zou ik die gids waaruit je dit hebt en waarin ten onrechte zoveel nadruk ligt op het bidden, gebruiken om de haard mee aan te maken en in plaats de ANWB-gids kopen of cadeau laten even om bij dat haardvuur eens rustig te bestuderen.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

KorHaan

Citaat van: frankneijts op oktober 04, 2010, 16:53:47 PM
Citaat van: adkliphuis op oktober 04, 2010, 14:00:17 PM


Verder zou ik die gids waaruit je dit hebt en waarin ten onrechte zoveel nadruk ligt op het bidden, gebruiken om de haard mee aan te maken en in plaats de ANWB-gids kopen of cadeau laten even om bij dat haardvuur eens rustig te bestuderen.......

;D

Jaha, de ANWB is the way to go.

Maar mag ik in dit verband wijzen op de ( Engelstalige ) pil: The Handbook of Bird
Identification , van Mark Beaman en Steve Madge ( 868 pagina´s).
Dat is een beste aanvulling op de ANWB, er staat nog veel meer in.

Destijds gekocht bij Naturalis, Leiden, voor 225 gulden.

Vriendelijke groet,

Ronald

Jarinka

Citaat van: KorHaan op oktober 04, 2010, 19:29:52 PM
Maar mag ik in dit verband wijzen op de ( Engelstalige ) pil: The Handbook of Bird
Identification , van Mark Beaman en Steve Madge ( 868 pagina´s).
Dat is een beste aanvulling op de ANWB, er staat nog veel meer in.

Destijds gekocht bij Naturalis, Leiden, voor 225 gulden.
En inmiddels voor €81,- te koop bij Bol.com.
Groeten, Jarinka Heijink

KorHaan

Citaat van: Jarinka op oktober 04, 2010, 19:50:49 PM
Citaat van: KorHaan op oktober 04, 2010, 19:29:52 PM
Maar mag ik in dit verband wijzen op de ( Engelstalige ) pil: The Handbook of Bird
Identification , van Mark Beaman en Steve Madge ( 868 pagina´s).
Dat is een beste aanvulling op de ANWB, er staat nog veel meer in.

Destijds gekocht bij Naturalis, Leiden, voor 225 gulden.
En inmiddels voor €81,- te koop bij Bol.com.

Zoow! Da´s geen geld voor zo´n boek...

frankneijts

Citaat van: KorHaan op oktober 05, 2010, 00:22:07 AM
Citaat van: Jarinka op oktober 04, 2010, 19:50:49 PM
Citaat van: KorHaan op oktober 04, 2010, 19:29:52 PM
Maar mag ik in dit verband wijzen op de ( Engelstalige ) pil: The Handbook of Bird
Identification , van Mark Beaman en Steve Madge ( 868 pagina´s).
Dat is een beste aanvulling op de ANWB, er staat nog veel meer in.

Destijds gekocht bij Naturalis, Leiden, voor 225 gulden.
En inmiddels voor €81,- te koop bij Bol.com.

Zoow! Da´s geen geld voor zo´n boek...

Jammer van dat boek is behalve de prijs dat het niet erg up to date is. Dat was het al niet bij verschijnen in 1998 omdat de concepttekst en een groot deel van de afbeeldingen bij wijze van spreken vele jaren op de plank hebben gelegen vóór het werd uitgegeven en daarom qua determinatiekennis feitelijk de stand van zaken einde jaren '80 weergeeft Inmiddels zijn we alweer 12 jaar verder en het boek is nimmer geupdate en de oorspronkelijke fouten nooit gecorrigeerd. De ANWB-gids daarentegen is zojuist helemaal herzien en dus super-modern vergeleken met het HBI!
De afbeeldingen zijn wisselend van kwaliteit omdat er diverse artiesten aan hebben meegedaan. De beste platen zijn van de helaas tijdens het totstandkomingsproces van dit boek overleden Laurel Tucker en van Dan Zetterström (helaas alleen de rovers hier) die we nu veel beter kennen als de man van de mooiste plaatjes in de ANWB-gids.
Al met al een mooi boek door de vele platen en er staat inderdaad meer in dan in de ANWB-gids maar wel met de nodige reserve bekijken en dan is een prijs van ruim 80 euro best fors.....Aan te raden is om eerst de uitgebreide recensie in Dutch Birding vol. 21, no. 4, 1999 van de hand van de op dit forum ook actieve Jan van der Laan te lezen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Timo Roeke

Is er een manier om die recensie terug te lezen als je niet van plan bent dit nummer te bestellen? Wellicht ergens op de DBA site?

snwja3

Citaat van: Timo Roeke op oktober 05, 2010, 10:44:37 AM
Is er een manier om die recensie terug te lezen als je niet van plan bent dit nummer te bestellen? Wellicht ergens op de DBA site?

Zal vanavond eesn kijken of ik tijd heb om die online te zetten.
Wietze Janse

KorHaan

Daar ben ik ook wel heel benieuwd naar.

Frank,

Ik heb het boek destijds nieuw gekocht, ik denk net voor de millenniumwisseling,
omdat de kwaliteit er meteen vanaf spatte.
Ik wist niet, dat het inmiddels gedateerd aandoet, maar dat had ik natuurlijk wel kunnen weten. Ik volg voor de laatste ontwikkelingen alle fora op waarneming.nl,
en ik moet zeggen dat ik er heel veel van bijleer.

Complimenten voor alle kennis die hier onvermoeibaar en onbaatzuchtig voor ons allen voor het opscheppen ligt!

Geweldig!

Vriendelijke groet,

Ronald

snwja3

Recensie staat nu op de DB-website onder "recensies", zie http://www.dutchbirding.nl/news.php?ntype=15
Wietze Janse

KorHaan

Wietze,

Bedankt voor de link. Heel fijn.

Inderdaad wel gedateerd, maar ja, ik ben nou eenmaal dol op plaatjes, dus ik heb het meteen aangeschaft. Je kunt nooit genoeg boeken hebben.

Vriendelijke groet,

Ronald

steenl

Toch maar wachten op deze dus
http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=461

Of wordt dat ook weer een tienjarenplan. Is geloof ik al een tijdje uitgesteld geweest.