Hoofdmenu

Klapekster

Gestart door Ted van der Knaap, oktober 01, 2010, 18:14:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Had vanmiddag een hele leuke, verrassende wn in de Rietputten (Z-H)
een Klapekster.

Voor mij een nieuwe soort... ...in de ANWB zie ik nogal wat variaties.
Heeft iemand (Frank!) voor mij wat meer info over geslacht, leeftijd enz.



Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/50322918
Klapekster - Lanius excubitor gezien op 2010-10-01 te Vlaardingen - Aalkeet-Binnenpolder - Rietputten
foto`s :


















bij voorbaat dank Ted van der Knaap
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

frankneijts

#1
Een 'gewone' Klapekster (Lanius excubitor) Ted... Het is een 1e jaars vogel en dat is te zien (zie vluchtfoto's) aan de lichte/witte topjes van de armpendekveren (grote dekveren) die op de gesloten vleugel een smal dwarsbandje vormen. Verschil tussen man en vrouw op deze leeftijd niet te zien en ook bij adulten is dat erg lastig omdat er veel overlap in kenmerken is.
(Andere 'klapeksters' die wel eens in NL worden gezien zijn Steppeklapekster en Kleine Klapekster hoewel dat feitelijk geen 'klapekster' is maar er toevallig wat op lijkt. Die kunnen hier echter, dankzij de duidelijke plaatjes, vrij gemakkelijk worden uitgesloten.)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ted van der Knaap

Citaat van: frankneijts op oktober 01, 2010, 19:16:37 PM
Een 'gewone' Klapekster (Lanius excubitor) Ted... Het is een 1e jaars vogel en dat is te zien (zie vluchtfoto's) aan de lichte/witte topjes van de armpendekveren (grote dekveren) die op de gesloten vleugel een smal dwarsbandje vormen. Verschil tussen man en vrouw op deze leeftijd niet te zien en ook bij adulten is dat erg lastig omdat er veel overlap in kenmerken is.
(Andere 'klapeksters' die wel eens in NL worden gezien zijn Steppeklapekster en Kleine Klapekster hoewel dat feitelijk geen 'klapekster' is maar er toevallig wat op lijkt. Die kunnen hier echter, dankzij de duidelijke plaatjes, vrij gemakkelijk worden uitgesloten.)

Bedankt voor de "les"... ...de Kleine Klapekster had ik ook al uitgesloten maar er bestaan nogal wat "ondersoorten"
Dit zal ws een (door)trekker uit Scandinavië zijn!?!
Het is de eerste wn ooit uit het gebied en hij zat in een deel waar Natuurmonumenten verleden jaar flink gekapt heeft en het opener heeft gemaakt.. ..leuk dat deze soort daar direkt "gebruik" van maakt.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

frankneijts

Citaat van: Ted van der Knaap op oktober 01, 2010, 20:07:46 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 01, 2010, 19:16:37 PM
Een 'gewone' Klapekster (Lanius excubitor) Ted... Het is een 1e jaars vogel en dat is te zien (zie vluchtfoto's) aan de lichte/witte topjes van de armpendekveren (grote dekveren) die op de gesloten vleugel een smal dwarsbandje vormen. Verschil tussen man en vrouw op deze leeftijd niet te zien en ook bij adulten is dat erg lastig omdat er veel overlap in kenmerken is.
(Andere 'klapeksters' die wel eens in NL worden gezien zijn Steppeklapekster en Kleine Klapekster hoewel dat feitelijk geen 'klapekster' is maar er toevallig wat op lijkt. Die kunnen hier echter, dankzij de duidelijke plaatjes, vrij gemakkelijk worden uitgesloten.)

Bedankt voor de "les"... ...de Kleine Klapekster had ik ook al uitgesloten maar er bestaan nogal wat "ondersoorten"
Dit zal ws een (door)trekker uit Scandinavië zijn!?!
Het is de eerste wn ooit uit het gebied en hij zat in een deel waar Natuurmonumenten verleden jaar flink gekapt heeft en het opener heeft gemaakt.. ..leuk dat deze soort daar direkt "gebruik" van maakt.

Volgens de Avifauna van Nederland (dl. 2) zijn onze winterse Klapeksters afkomstig uit Zweden, dus nog wat specifieker dan 'Scandinavié". Verder is het een ingewikkeld verhaal met die klapeksters als het om (onder-)soorten gaat maar in NL hebben we daar weinig 'last' van.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Herman van der Klis

 Even voor de zekerheid Frank .
Vliegbeeld foto 3 en 4 . De dekveren die over de handpennen vallen ?  Dus handdekveren toch ?

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

frankneijts

Citaat van: Herman van der Klis op oktober 02, 2010, 09:41:59 AM
Even voor de zekerheid Frank .
Vliegbeeld foto 3 en 4 . De dekveren die over de handpennen vallen ?  Dus handdekveren toch ?

mvg

Herman van der Klis

De laatste 2 foto's: ik bedoel de rij van witte puntjes die net zichtbaar is àchter die grote witte vleugelvlek, de puntjes van de grote dekveren die de bases van de armpennen bedekken.. Zie ook hier Herman: http://www.vogelsindekempen.nl/ (klik in linkerkolom onder 'waarnemingen" op "identificatiehoek" en dan op "Klapekster")
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Herman van der Klis

Inderdaad , met betere monitor zie ik 't nu pas . Mooie en goede site trouwens.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis