Welke prooi is dit?

Gestart door MarjoSmeets, september 27, 2010, 17:37:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Ik ben op het vliegenforum en op Diptera al bezig geweest met deze foto's. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=93948.0.html Met het vliegje kom ik al in de goede richting, maar het gaat nu nog om de prooi. Op het vliegenforum denken ze aan een springstaartje en dan misschien een Entomobrya nivalis. Op Diptera komen ze niet verder dan Apterygota. Ik plaats ze hier nog maar eens om te zien of hier iemand uitsluitsel kan geven.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

mberg

Hej Marjo / Niels-Jan,

Inderdaad een schorsbewonende springstaart. Een Entomobrya-soort zou kunnen (E. nivalis (maar meestal wat groener) of E. multifasciata). Echter, mijn gevoel (ik kan geen kenmerk aanwijzen ter verdediging) zegt Willowsia platani.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

MarjoSmeets

#3
Hmm, dan heb ik dus 2x Entomobrya nivalis van Robert en Niels-Jan en 1x Willowsia platani van het gevoel van Matty. Wat weegt nu zwaarder?  ;D  Helpt het nog als ik vermeld dat de boom een Anna paulownaboom/ Paulownia Tomentosa is? En er nog even op wijs dat het op het vliegenforum een topic van vorig jaar was en de foto's in oktober gemaakt zijn?!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

mberg

Dag Marjo,

Laten we dan ook maar volledig zijn en de verwarring vergroten. Entomobrya corticalis, E. albocinta en E. intermedia (alle drie gewone schorsbewoners) zijn ook niet uitgesloten. Bovendien kan Willowsia nigromaculata ook nog.  Kortom, een juiste determinatie is niet met zekerheid te geven.

met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

MarjoSmeets

Zal ik er dan maar een Collembola/Springstaart spec. van maken? (Voor mijzelf dan)
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

MarjoSmeets

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo