bidsprinkhaan crau frankrijk

Gestart door herrald, september 27, 2010, 21:54:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

herrald

Ik zou graag willen weten welke soort dit is, volgens mij toch geen religiosa vanwege ontbreken zwarte okselvlekken.
Het betreft deze waarneming http://observado.org/waarneming/view/50275048
een onzekere Bidsprinkhaan - Mantis religiosa gezien op 2010-08-05 te France - Crau
foto`s :




bij voorbaat dank herrald damen

Wim Bakker

Het wordt toch eens tijd dat we een tabel krijgen voor Europese bidsprinkhanen...  Iemand?
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

beetlestitch

is man mantis religiosa een optie??. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

#3
Citaat van: wimpeltje op september 28, 2010, 10:04:59 AM
Het wordt toch eens tijd dat we een tabel krijgen voor Europese bidsprinkhanen...  Iemand?
Ik heb vanuit Indonesie een week of wat geleden een aantal publicaties over Bidsprinkhanen opgezocht waarin ook de Europese soorten aan bod kwamen. Oud spul, maar voor zover ik kon nagaan nog redelijk bruikbaar. Zal het binnekort opgraven (op HDD van overleden laptop). Zoek anders zelf alvast even op de Biodiversity Heritage Library even uit m'n hoofd o.a. naar het deel over Mantides van "Melanges Orthopterologiques" (Saussure, 1871 ofzo).

Oh ... wacht ... ik heb de links naar de PDFs die ik heb laten maken nog in m'n e-mail  :lol:

Saussure, Henri de (1871) Mélanges Orthoptérologiques, III Fascicule, IV Mantides - Memoires de la Société de physique et d'histoire naturelle de Genève, Vol.21(3), pp.1-214.

Ik heb BioDiv drie "PDFs" laten genereren - een beetje klungelige dingen met de OCR-tekst in een extra deel achteraan, mja, 'tis in elk geval wat.

42005  PDF1 pp.1-87 begin t/m Hierodula
42006  PDF2 pp-88-158 Mantis - Paraoxypilus
42007  PDF3 pp.159-199 Haania - einde.
42008  PDF4 errata, index, plates
42002 Extra: Alleen Hierodula

Ik ben destijds nog wel meer tegengekomen, maar ik zocht naar exotische soorten dus niet opgeslagen ...

P.S. Oh ja, ik zou deze ook het eerst in het genus Mantis zoeken ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeeweevz

CiteerArp schreef:
P.S. Oh ja, ik zou deze ook het eerst in het genus Mantis zoeken

Dan ben je snel klaar. Volgens Fauna Europaea heb je dan alleen M. religiosa.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Arp

Deze nog maar eens omhoog ...

Zo zoetjesaan wat bijgelezen over de Europeese Bidsprinkhanen - dit zal inderdaad toch géén Mantis zijn.

Kijk eens naar mannetje Ameles decolor - zou momenteel m'n beste optie zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

herrald

aan welke kenmerken zou dit eventueel te zien zijn?
groeten herrald

Arp

Aan de afmeting (die je niet genoemd hebt ;) )

Aan het ontbreken van de zwarte okselvlek (dus niet Man.rel.)

Geen streep over het oog (ik weet niet of dat determinerende is, maar Man.rel. heeft het wel verdacht vaak en de anderen verdacht weinig)

Aan de lengteverhouding halsschild-vleugels. Weet ook niet of dat determinerend is, maar het lijkt me bijzonder sterk dat een soort waarbij het halsschild normaal bijna half zo lang is als de vleugels (Mantis, Iris) opeens een veel korter halsschild heeft. Bij de genoemde soort, lijkt deze verhouding standaard.

Het zal dus op habitus een Ameles zijn en dan vervolgens iets preciezer kijken naar lengte/breedte en vorm halsschild en de kleurstelling van het beest en dan lijkt decolor de beste optie.

Maar ik heb pas vorige maand voor het eerst iets over Bidsprinksen nagelezen, dus ook volstrekte leek(!)

Zie ook hier en hier.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)