3 x springstaart

Gestart door blaauw7, september 26, 2010, 16:39:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Vanmorgen onder oud drijfhout gevonden.

Alle drie Dicyrtoma soorten?
Groeten,
Dick Belgers

harry60

De laatste is denk ik een Allacma fusca

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

nielsyese

2 Dicyrtoma fusca
3 Allacma fusca
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

mberg

Heren,

1) Ptenothrix ciliata. Deze soort heb ik een aantal jaar geleden gemeld als nieuw voor onze fauna. Alle waarnemingen zijn gedaan langs rivieren in het oosten van het land, in de buurt van het vloedmerk. Ik durf niet te hopen dat dit exemplaar bewaard is gebleven. De rug toont niet de karakteristieke witte tekening, wat zou kunnen wijzen naar P. atra. Heb je meer foto's van de rug? Let op het wiite 4e antenneleedje en de witte 'voetjes'.

2) Dicyrtoma fusca. De enige Dicyrtoma / Dicyrtomina met volledig paarsviolet uiterlijk.

3) Allacma fusca.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

blaauw7

Deze Ptenothrix ciliata heb ik inderdaad in de hoogwaterlijn in de uiterwaarden (Nederrijn) gevonden. Deze heb ik niet meer. Er zitten er echter veel meer! Ik zal er deze week nog wat vangen en voor je bewaren. Nog wat andere foto's (ik geloof andere exemplaren)
Groeten,
Dick Belgers

mberg

Hej Dick,

Ik vind ze heel verdacht. Beide laten de witte tekening op de rug niet zien en ook de basiskleur is minder paars dan ik gewend ben. Mogelijk zijn beide kenmerken alleen bij alcoholmateriaal duidelijk zichtbaar. Je zou me een groot plezier doen als je een flinke hoeveelheid kunt verzamelen. Geef ze maar aan Wim Dimmers dan komen ze met zijn reguliere zendingen wel richting Amsterdam.

met groet!
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

blaauw7

Ik zal ze aan Wim geven. Wil je de begeleidende soorten (springstaarten) ook hebben. Op de planken en stammen in de hoogwaterlijn zitten vaak meerdere soorten.
Groeten,
Dick Belgers

mberg

Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

blaauw7

#8
Ik heb vandaag wat Ptenothrix beesten voor je verzameld Matty. Ook nog veel andere soorten waaronder deze. Een Dicyrtoma spec, maar geen fusca volgens mij. Allemaal in de hoogwaterlijn van de uiterwaarden hier. Ik zal ze maandag aan Wim geven.

Gr Dick
Groeten,
Dick Belgers

mberg

Hej Dick,

Dank alvast voor de Ptenothrix! Foto lijkt me D. fusca te tonen. Waarom denk je dat het deze soort niet is?

met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

blaauw7

Tja.... Kom net kijken in springstaart land :-\  Het habitus zag er wat anders uit.....
Groeten,
Dick Belgers