Oude Kokmeeuw van 32 jaar

Gestart door vogelsbennym, september 24, 2010, 15:14:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

vogelsbennym

Hoi allemaal,

Vorig broedseizoen las ik een oude kokmeeuw af in een broedkolonie bij Zoetermeer. De vogel las ik regelmatig af bij de kolonie (broedvogel?), tussen 11 april en 22 juni 2009. Op 8 mei 2009 kon ik foto's en een filmpje maken van de vogel.

Dit voorjaar werd ik verrast door het feit dat de vogel nog steeds in leven was: de vogel merkte ik op 11 maart op, niet ver van de broedkolonie in Zoetermeer.
De vogel werd regelmatig aangetroffen in de maanden maart en april, de laatste afleesdatum was 8 april 2010. Op 16 maart 2010 heb ik foto's gemaakt van dit individu, waarop sommige ook de cijfercombinatie is af te lezen. De aluminiumring aan de tibia was nog goed afleesbaar, opvallend na die jaren.

Deze Kokmeeuw was 25 juni 1978 als niet vliegvlug jong geringd in de Amsterdamse Waterleidingduinen in Zandvoort (afstand 30 km) door een lid van ringgroep AWduinen (info Hans Vader).
Dit betekent dat de vogel op de laatste afleesdatum dus bijna 32 jaar oud was!
Dit individu komt hiermee in de top 3 van (bewezen) oudste Kokmeeuwen ooit in Europa (recente info Klaas van Dijk).
Toch leuk dat zo'n vogel in ons land verblijft!  :D

Na 8 april 2010 heb ik de vogel niet meer gezien, ondanks regelmatige waarnemingsdagen in de kolonie. In omliggende kolonies, in Leidschendam en Reeuwijk, heb ik wat minder gekeken.
Dus het blijft onzeker of hij deze zomer heeft overleeft...

Voor foto's zie: http://bennym.nl/meeuwen/oudekokmeeuw

Achtergrondinformatie: Een uitgebreide beschrijving van de oudste kokmeeuwen en de slijtage en verlies van aluminium ringen zal komende tijd verschijnen in een door Frank Majoor, Klaas van Dijk en René Oosterhuis geschreven artikel in Dutch Birding, met de titel "Longevity record of Black-headed Gull, with comments on wear and loss of metal rings".

Groet,
Benny Middendorp