Hoofdmenu

creativiteit

Gestart door ronald, september 19, 2010, 17:51:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

ronald

Citaat van: a.schulten op september 20, 2010, 14:08:25 PM
En dan aan de slag en al doende groeit vaak het idee verder uit, komt het aanwaaien, is het er ineens. Het bijzondere is dat het niets met denken te maken heeft. Het is het concentreren op het onderwerp en wachten tot tussen alle bewuste gedachten een ruimte ontstaat. Een leegte, een zwart gat van waaruit het idee te voorschijn kan komen. Het is de kunst om de strijd met frustraties vermijden. Dat gevecht levert nooit iets op. Het moet komen, stromen. En als het niet meteen lukt: durven loslaten en opnieuw beginnen.  Wonderlijk blijft de ervaring dat ik een wordt met mijn creatie, dat het niet uitmaakt hoe ik het bedenk of waar ik het vandaan haal, maar dat ik het gevoel heb dat ik een poort ben, een doorgeefluik. Dat alle dammen breken, dat al mijn energie er volledig op gericht is. Dat het moet worden zoals het wordt, dat het moet zijn zoals het is. Alsof het zichzelf tot leven geroepen heeft.

erg mooi gezegd, ik voel ook dat als ik dingen maak ik een doorgeefluik ben. als ik teveel in mijn verstand zit komt er bitter weinig uit me. fascinerend is dan wel weer dat als er iets aan me is ontsproten, mijn ego zich er zo nu en dan wel aan vast probeert te klampen, terwijl dat nou net hetgene is waardoor ik zo nu en dan helemaal niet creatief ben  ;D
groeten, Ronald van Seijen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: a.schulten op september 20, 2010, 16:08:12 PM
En verder: zie wat Hisko heeft bedacht http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=67839.new.html#new
Ga later uitproberen of het effect heeft.

Ik hoop dat daar een oplossing te vinden is anders moet er inderdaad weer 'n hoop geld naar de computermaffia.
Kijk voor de aardige geit ook eens even in je browser onder "voorkeuren" of daar "javascript" aangevinkt staat!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

CiteerKijk voor de aardige geit ook eens even in je browser onder "voorkeuren" of daar "javascript" aangevinkt staat!
(citaat van Bart)
Even een creatieve zijsprong: zoek de dieren! ;)

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marina

ik tel 2: geit vink
zitter er meer in?  :rolleye:
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Margreet Kwh

Dat ligt aan de voorwaarden van zoeken. Als het scrabble-letters zijn... ;)

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Marina op september 20, 2010, 16:54:36 PM
ik tel 2: geit vink
zitter er meer in?  :rolleye:

In het 5de woord van de eerste zin zit een os!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

Citaat van: MarKoHu op september 20, 2010, 17:04:37 PM
Als het scrabble-letters zijn... ;)
kijk voor de aardige geit = vierogige tijger
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Marina op september 20, 2010, 17:25:53 PM
Citaat van: MarKoHu op september 20, 2010, 17:04:37 PM
Als het scrabble-letters zijn... ;)
kijk voor de aardige geit = vierogige tijger

Panthera tigris quattuoroculus?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

2-ogig mythisch wezen: Bicycloop  :rolleye:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

andre.schulten

Mijn geheimtaalprobleem is inmiddels opgelost.

Citaat Hinko: Je kan het nieuwe thema selecteren door naar je profiel te gaan en dan bij lay-out voorkeuren het thema core-wn-2rc3 te selecteren.


Waar ging het ook al weer over? Ceatief met kurkentrekkers?

Bart van Hoogstraten

Citaat van: a.schulten op september 20, 2010, 17:41:07 PM
Mijn geheimtaalprobleem is inmiddels opgelost.

Citaat Hinko: Je kan het nieuwe thema selecteren door naar je profiel te gaan en dan bij lay-out voorkeuren het thema core-wn-2rc3 te selecteren.


Waar ging het ook al weer over? Ceatief met kurkentrekkers?

Gelukkig, dat scheelt weer in de knip.
Maar nog niet helemaal (bijlage)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Heel af en toe maak ik wel eens een cartoon.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ronald

groeten, Ronald van Seijen

Bart van Hoogstraten

Deze ontvingen mijn e-mailcontacten ooit met pasen.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ronald

zeker creatief, maar wel een beetje sneu (voor iemand als ik die schijnheiltariër is, ik eet bv bijna geen vlees maar wel gehaktballen... ;) )
groeten, Ronald van Seijen

ronald

zostraks een mooi gesprek met mijn moeder gehad, ik ben momenteel weer even sneupende in mezelf en daar komen vaak mooie gesprekken uit, zo zei ze nu ook voor het eerst dat ze zich vroeger wel eens zorgen maakte omdat ik geestelijk wat achter leek te lopen. niet qua intelligentie (das vrij gemiddeld) maar omdat ik nogal speels was. vond ik erg leuk om te horen, ik had het hier gister ook net aangehaald. en even later schoot me ook weer te binnen hoe geschokt ze keken toen ik rond mijn 18e voor kerst een racebaan vroeg, gewoon zo'n kinderding met autootjes. als kind zag ik al op tegen volwassen worden omdat je dan bij dergelijke gelegenheden sokken e.d. kreeg, dus doe maar een racebaan. heb ik vroeger ook gehad, en dat was heel leuk. op één na lachten mijn vrienden me uit, maar dat draaide al snel bij. voordeel van spelen als je wat ouder bent is dat je ook meer kunt, en ik heb die racebaan opgevoerd tot de auto's niet meer op de baan te houden waren, allemaal trafo's en batterijen voor extra power rond de baan, het waren net raketten die autootjes, lachu! met die ene vriend hebben we enorme lol gehad, en onze sterke verhalen lokte toch wel enthousiasme uit bij de andere jongens. allemaal zijn ze meerdere keren langs geweest, niet zelden met racebaanonderdelen en oude autootjes. een tafel waar we de autootjes konden repareren was geen overbodige luxe, de onderdelen spatten er zo nu en dan af, en doorbrandende motertjes met de nodige rook was ook niet zeldzaam, machtig! op die leeftijd en nu eigenlijk nog is het geweldig om zo'n luid gierend autootje te horen die opeens rare geluiden gaat maken en half uit elkaar knalt als hij tegen de muur tot stilstand komt door een goede crash. allemaal eromheen en lachen maar, zeker als er ook nog flink wat rook is waar te nemen  ;D
maar ik heb toen met mijn vrienden zo ongeveer alles uit een simpele racebaan weten te halen wat we er uit konden halen, ook hoe we ze wel heel konden houden en normaal racen maar dat was toch minder leuk. ook echt lachen was wat we van de gecraschte autootjes soms weer wisten te maken met wat plakwerk en extra onderdelen, er zijn hele rare dingen over die baan gelanceerd... en toen was het weer klaar. meer zat er met onze kennis niet in, afgelopen! maar wat een geweldige periode was dat. ik wist wel ongeveer wat ik ermee van plan was, maar dat er zoveel creativiteit van ons allen rond die racebaan zou ontstaan had ik van te voren niet gedacht  :)
groeten, Ronald van Seijen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: ronald op september 20, 2010, 18:17:03 PM
zostraks een mooi gesprek met mijn moeder gehad, ik ben momenteel weer even sneupende in mezelf en daar komen vaak mooie gesprekken uit, zo zei ze nu ook voor het eerst dat ze zich vroeger wel eens zorgen maakte omdat ik geestelijk wat achter leek te lopen. niet qua intelligentie (das vrij gemiddeld) maar omdat ik nogal speels was. vond ik erg leuk om te horen, ik had het hier gister ook net aangehaald. en even later schoot me ook weer te binnen hoe geschokt ze keken toen ik rond mijn 18e voor kerst een racebaan vroeg, gewoon zo'n kinderding met autootjes. als kind zag ik al op tegen volwassen worden omdat je dan bij dergelijke gelegenheden sokken e.d. kreeg, dus doe maar een racebaan. heb ik vroeger ook gehad, en dat was heel leuk. op één na lachten mijn vrienden me uit, maar dat draaide al snel bij. voordeel van spelen als je wat ouder bent is dat je ook meer kunt, en ik heb die racebaan opgevoerd tot de auto's niet meer op de baan te houden waren, allemaal trafo's en batterijen voor extra power rond de baan, het waren net raketten die autootjes, lachu! met die ene vriend hebben we enorme lol gehad, en onze sterke verhalen lokte toch wel enthousiasme uit bij de andere jongens. allemaal zijn ze meerdere keren langs geweest, niet zelden met racebaanonderdelen en oude autootjes. een tafel waar we de autootjes konden repareren was geen overbodige luxe, de onderdelen spatten er zo nu en dan af, en doorbrandende motertjes met de nodige rook was ook niet zeldzaam, machtig! op die leeftijd en nu eigenlijk nog is het geweldig om zo'n luid gierend autootje te horen die opeens rare geluiden gaat maken en half uit elkaar knalt als hij tegen de muur tot stilstand komt door een goede crash. allemaal eromheen en lachen maar, zeker als er ook nog flink wat rook is waar te nemen  ;D
maar ik heb toen met mijn vrienden zo ongeveer alles uit een simpele racebaan weten te halen wat we er uit konden halen, ook hoe we ze wel heel konden houden en normaal racen maar dat was toch minder leuk. ook echt lachen was wat we van de gecraschte autootjes soms weer wisten te maken met wat plakwerk en extra onderdelen, er zijn hele rare dingen over die baan gelanceerd... en toen was het weer klaar. meer zat er met onze kennis niet in, afgelopen! maar wat een geweldige periode was dat. ik wist wel ongeveer wat ik ermee van plan was, maar dat er zoveel creativiteit van ons allen rond die racebaan zou ontstaan had ik van te voren niet gedacht  :)

Ik was een poos terug bij mijn zus op bezoek en onder het eten kijkt mijn nichtje van 6 me aan en zegt "Oom Bart, jij hebt nooit volwassen willen worden hè? Jij bent eigenlijk nog een klein kind hè?" Ik antwoordde "dat klopt helemaal!" en keek ondertussen naar mijn zus en mijn zwager die heel toevallig de vlekken op het behang aan de ander kant van de kamer waren aan het bestuderen...  ;D

Uiteindelijk geldt dat voor alle mannen, dat ze eigenlijk niet volwassen worden.
"The only difference between men and boys is the size of their toys".
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ronald

"The only difference between men and boys is the size of their toys".
das n mooie Bart!  :)

er komt nu van alles bij me bovendrijven, ik kan me ook wel voorstellen dat mijn ouders zich wel eens zorgen maakten  ;D

'dingen die zorgvuldig het contact met de aarde vermijden' oftewel vliegend spul fascineert me ook enorm.
met die ene vriend kocht ik bv wel eens van die piepschuimvliegtuigjes van twee kwartjes, gooiden er een paar keer mee tot dat al snel niet leuk meer was (is niet erg creatief) en dan kwamen de aanpassingen. met plakband en lucifers e.d. werden er heel aparte creturen gemaakt die soms wel en vaak niet vlogen, maar wat we de lucht in hebben gekregen was echt leuk, dat leverde enkele hele mooie dagen op. toen kwamen de balsahouten constructies, een bak vol hout, dun papier mesjes, lijm enz en dan naar een mooi plekje en plakken maar. dit spul werd met elastiek aangedreven en kon soms leuk vliegen. toen thuis ontwerpen, steeds groter en gekker. één type maakte bv twee snelle loopings en landde dan perfect op de wielen na flink wat knoeiwerk. een hele grote kregen we met veel moeite een stukje de lucht in, maar niet al te ver, maar toch leuk. de mooiste vond ik zelf een ultra light die ik met veel moeite gemaakt had. dunner hout kon bijna niet, precies op de goeie plekken kleine hoekjes als versterking, heel dunne vleugel met dunne dwarsspijlen om de ronde vorm die voor goed vliegen nodig is te krijgen, dunne propellor, licht elastiek. en dan heel voorzichtig opwinden, de romp draaide al snel mee en stond bijna op knappen. na een boel expirimenteren was alles precies goed, de prop draaide maar langzaam en daardoor heel lang, het vliegtuigje kon ik wandelend bijhouden, heel rustig en elegant draaide het heel wat rondjes voor ik hem voorzichtig uit de lucht pakte om een harde landing te voorkomen.
ik herinner me nog heel goed een dag dat we op een plek aan het spelen waren, twee vrienden kwamen langs en bekeken het met een nogal neerbuigend karakter, wat kinderachtig....maar ik zie ze nog hangen, geen half uur na die uitspraak, hoog in de lantaarnpaal, een van onze vliegtuigjes meezeulend en van zo groot mogelijke hoogte lanceren, echt leuk hoeveel lol ze er van hadden  ;D
ook hier was het crashen vaak een groot onderdeel van de lol, als een vliegtuigje eenmaal goed vliegt is er niet al teveel meer aan, dus hopen op een mooie crash dan maar zodat er weer geknutseld kan worden om het nog beter of anders te maken. toen dat allemaal wat uitgegeten was kwamen de lange lanceer elastieken en motertjes zodat het allemaal nog net even gekker ging, en toen was ook dat klaar, meer kregen wij er niet uit, en het was weer mooi geweest.
tussendoor waren ook de papieren vliegtuigjes erg leuk, wie die allemaal bedacht heeft ontbreekt het ook niet aan creativiteit, echt geweldig wat op dat gebied is uitgevogeld. een stille zomerdag, een mooie hoge bult en vouwen maar. als je dat heel precies doet vliegt het tuigje stukken beter dan wanneer je er maar wat van knoeit, dus een mooi competitie element om samen dezelfde te maken en kijken wat er gebeurt. dit ging niet al te lang mee omdat we er zelf niet veel meer van konden maken dan wat het al was, maar toch mooi om de creatieve uitvindingen van anderen eens zo te beleven.

en toen zag ik in de winkel iets geweldigs, een vliegtuig aangedreven door lucht. het principe van een benzine motor had iemand aan weten te passen zodat het op lucht werkt. zeg maar een fles als romp, met vleugels. die fles kon je dan oppompen met een soort fietspompje tot er flink wat druk op stond. dan een slinger aan de propellor en de zuiger voorin de romp ging naar beneden zodat het gaatje open kwam die naar de fles ging, de druk slingert het zuigertje hard naar beneden, deze komt weer omhoog en sluit het gaat weer, en als hij weer naar beneden komt en het gat weer even open gaat krijgt hij weer een zet mee, echt geniaal bedacht vond ik dat! het vliegen bleek erg onpraktisch, het ding had zoveel power dat ik in Friesland nog geen plek heb gevonden waar ik hem kan laten gaan, de ene keer dat ik het probeerde lande hij heel ver weg, een meter naast een sloot, pfffff. dan maar wat minder oppompen, maar ach, zomaar wat rondjes vliegen vind ik niet zoveel aan. maar zo nu en dan slinger ik hem nog eens aan en verbaas me over de creativiteit ervan...  :) 
groeten, Ronald van Seijen

ronald

groeten, Ronald van Seijen

ronald

http://www.youtube.com/watch?v=sUDuPWRiRug&feature=related

en met deze creators zou ik de dag ook wel kunnen uitzitten, machtig  ;D
groeten, Ronald van Seijen

ronald

http://www.youtube.com/watch?v=WCB4jITh4_Y&feature=related

en dat ik dit ook thuis heb zal vast niemand verbazen (die weet dat ik 'van de libellen ben')  ;)
groeten, Ronald van Seijen

andre.schulten

Ik heb heel lang gedacht dat het onmogelijk is om het gevoel uit te leggen dat je krijgt als een ontwerp, een creatie gaat stromen, gaat lukken. Afgelopen week zag ik dit filmpje op internet en al kijkend (fullscreen, deur dicht, geluid hard, niks anders) gebeurde ergens halverwege hetzelfde. Het begon in de maagstreek en straalde uit door m'n hele lijf. Geweldig wat een power. dat gevoel dat de hele wereld even van jou is.
zie: http://www.youtube.com/watch?v=AiIuZdD0sCA&feature=related
Dus: fullsceen, deur dicht..

Frank van de Putte

Leuke hobby's heb je Ronald, en erg knap dat poppenhuis! Daar is met veelgeduld en precisie aan gewerkt!
Heb zelf ook enkele jaren geleden zo'n houten modelvliegtuig gebouwd, gewoon in de woonkamer, uit balsa.
Wat een stofbende, maar wel leuk. Inclusief methanol-motor en servo's. Heeft helaas nooit gevlogen want hij paste niet in m'n polootje :-[
Dat logistieke probleem kwam ik pas achter toen het ding na 3 maanden in elkaar zat, met een spanwijdte van 1,5 meter.
En nu is de vleugel kapot dus vliegen zal hij wel niet meer. Al ging het me ook meer om het bouwen.
Vliegen met die dingen mag hier in Zeeland maar op 1 plek en dan mag het ook niet te hard waaien.
Hij heeft wel een paar rondjes door de tuin gereden :) . Zonder vleugel. Dat was lachen.
Toen begreep ik (en de buren waarschijnlijk) ook waarom je die dingen niet overal mag laten opstijgen (100dB ofzo)
Ben nu met een molentje bezig, aangedreven met een platenspelermotortje.
Alleen de wieken ontbreken nog, daar ben ik nog niet uit cq ik heb er nog geen materiaal voor.
Nou ja de winter komt eraan dus mooie tijd om dat af te maken.

groeten


Groetjes,

Frank van de Putte

Bart van Hoogstraten

Citaat van: ronald op september 20, 2010, 19:27:49 PM
http://www.youtube.com/watch?v=WCB4jITh4_Y&feature=related

en dat ik dit ook thuis heb zal vast niemand verbazen (die weet dat ik 'van de libellen ben')  ;)

Wow, die is gaaf. Op ander topic hebben we het over tijdreizen -> lijkt me gaaf om in de verre pre-historie van die reuze-libellen te gaan kijken -> moet in de buurt komen van dat ding!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: andre.schulten op september 20, 2010, 19:47:49 PM
Ik heb heel lang gedacht dat het onmogelijk is om het gevoel uit te leggen dat je krijgt als een ontwerp, een creatie gaat stromen, gaat lukken. Afgelopen week zag ik dit filmpje op internet en al kijkend (fullscreen, deur dicht, geluid hard, niks anders) gebeurde ergens halverwege hetzelfde. Het begon in de maagstreek en straalde uit door m'n hele lijf. Geweldig wat een power. dat gevoel dat de hele wereld even van jou is.
zie: http://www.youtube.com/watch?v=AiIuZdD0sCA&feature=related
Dus: fullsceen, deur dicht..

Huy André

Ik heb zo'n optreden ooit in het echt gezien, "Nagasaki Ondekoza". Geweldige act die ik ooit zag bij Sonja Barend. Ik MOEST er toen naartoe!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

andre.schulten

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 20, 2010, 20:13:47 PM
Huy André,

Hoe vind je deze zandsculptuur?
http://www.imagebam.com/image/e3f6cf59913595

Ja, geweldig. Maar toch, hoe mooi anderen met zand kunnen werken er gaat niks boven een eigen creatie.
Lastig is dat je leemhoudend zand nodig hebt (Bemmels zand is het best, heb ik me laten vertellen, vuil zand dus eigenlijk)
Doen dus, gewoon, een keer.

Marina

heeft die linkse nou een sokophouder aan?!?  :D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bart van Hoogstraten

Citaat van: andre.schulten op september 20, 2010, 20:27:54 PM

(Bemmels zand is het best, heb ik me laten vertellen, vuil zand dus eigenlijk)


Zogenaamd "Andrek" ( zoals in je signatuur André )  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

andre.schulten

Citaat van: Marina op september 20, 2010, 20:42:38 PM
heeft die linkse nou een sokophouder aan?!?  :D
B)

he, he, puh puh,
nee je bent zo druk dat je vergeet naar het toilet te gaan en dan kruipt het waar het niet gaan kan..

Andrek, ja  ..toepasselijk..  B)