is dit een grote wolzwever?

Gestart door Paul.R., september 19, 2010, 11:48:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

Paul.R.

Beste Mensen. Wederom heb ik hulp nodig. Gisteren deze foto genomen, nu denk ik zelf dat het een Grote wolzwever is, maar de zuigsnuit zit in de bloem. Dus heb ik geen zekerheid. Bij voorbaat weer mijn hartelijke dank. Mvg, Paul.

Menko Vlaardingerbroek

Dit is een hommel. Een (gewone) wolzwever heeft grotere ogen en vleugels met een donkere tekening.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Paul.R.

Beste Menko, bedankt voor je reaktie. Als ik dan op het web de foto's van hommels bekijk, zou ik dan zeggen het is een Akkerhommel. Maar nu de vraag is dat ook zo. Mvg, Paul.

Menko Vlaardingerbroek

Misschien wil een admin het topic verplaatsen naar Bijen, wespen en mieren.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Paul.R.

Beste Mensen, nu heb ik nog twee van die rakkers en weet daardoor ook niet onder welke topic ik ze moet plaatsen. Wederom alvast mijn dank. Mvg, Paul.

Auratus

Tweemaal Eristalis tenax, dat zijn wel zweefvliegen  ;D
Groet,

Jan

Paul.R.

Beste Jan, wederom mijn dank en ga ik dit verder uitpluizen. Weet nu waar ik zoeken moet. Mvg, Paul.

Paul.R.

Beste Mensen. Vandaag via het web, de wereld over gereisd en foto's van vele soorten zweefvliegen bekeken. Door deze ervaring krijg je bewustwording, dat de onderbouw (lees piramide) van het "Levendmechanisme" ongekende soorten telt en dan hun schoonheid. Wat mij ook hier weer opvalt bij het bekijken van de foto's, is de minieme verschillen tussen gelijkwaardige soorten, wat het determineren daardoor wel moeilijker maakt. Ook het fotograferen van insekten is niet eenvoudig, dus niet alleen een foto maken, maar ook rekening houden met de positie van het insekt en als het even kan, verschillende posities fotograferen zoals oa de vleugels, de poten etc. Ik kwam veel bouwtekeningen tegen van de vleugels, wat weer een wetenschap op zich zelf is en ga zo maar door. En dan niet te vergeten allerhande pdf bestanden, waarin gedetaileerde beschrijvingen waren van een bepaald soort, in vele talen. Mijn lering van dit verhaal is, dat hoe meer ik leer, des te minder ik weet. En moet je dus eigenlijk beperken tot datgene wat je tegen komt.

Maar toe de point, zover ik het nu bekeken heb zou ik zeggen dat nr-1 Nazien een Blinde bij is ( Eristalis tenax) en nr-2 Nazien is de Eristalis arbustorum een orden die onder de Eristalis tenax valt. Mocht ik het alsnog verkeerd zien, dan zachtjes op mijn vingers tikken, daar ik een hekel aan pijn heb. Nogmaals mijn dank voor de aanwijzingen. Mvg, Paul.
Ps: De getoonde foto, heeft te maken met oa de kraamkamer van het "Levendmechanisme". Alles wat lucht en water nodig heeft om te Leven is het "Levendmechanisme". Het eerste "Levendmechanisme"was en is de Anaerobe bacterie, die zijn ontstaan en leven oa in de zee, in de zwavelbronnen (lees the bad smokers). Naar gelang ze meer naar boven kwamen om hun voedsel te zoeken en daardoor ook met meer lucht in aanraking kwamen, veranderde ze in de Aerobe bacterie. Van dit punt uit is ALL het "Levendmechanisme"ontstaan. M.a.w. Onze voorouders waren de Anaerobe bacterien. Dit Alles heeft dus ooit zijn ontstaan verkregen uit de eerste Koolstofatoom. P.


thijsdegraaf

#8
Helaas Paul
Jan heeft helemaal gelijk met twee maal Eristalis tenax! De tweede is ook Blinde bij is Eristalis tenax.
Eristalis tenax is de enige bijvlieg met verticale haarbanden op de ogen. Als je goed kijkt zie je bij beide vliegen op de ogen twee verticale donkere streepjes. Ze lopen een beetje bol. Dat zijn ze.
Familie:zweefvliegen Genus: Eristalis. Soorten: Eristalis tenax, Eristalis arbustorum, Eristalis pertinax enz. enz.

Paul.R.

Beste Thijs, mijn dank voor je snelle reaktie. Ik ga het direkt veranderen in de goede gegevens. Nogmaals mijn dank, Mvg, Paul.

Paul.R.

Beste Jan en Thijs, beidde bedankt voor de goede uitleg. Mvg, Paul.