Noordse Waterlijster @ Vlieland

Gestart door Jaap Denee, september 18, 2010, 13:44:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

theomuusse

Ik ga voor het shirt 'kwartet' !

Theo

wumizusume

Ik heb ook nog een videootje ge-upload. Kwaliteit wat minder (10 jaar oude camera), maar toch....

http://www.youtube.com/watch?v=Agz1DLdALc0
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

Timo Roeke

Goed te zien dat het beest 'onverstoord' verder naar voedsel zoekt.

Marije


Jaap Denee

Mooie foto, hè Marije: >100 vogelaars die doodstil op een hellinkje zitten en die zo opgaan in hun omgeving dat de Noordse waterlijster rustig op 15 m langs komt scharrelen.

Maar eigenlijk was ik benieuwd naar het filmpje dat Pieter (toch?) zaterdagnamiddag van ons gemaakt heeft toen wij in draf naar de plek holden waar de vogel door Martijn Bunskoek terug gevonden werd. Staat dat al ergens op het net?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Bas vd Burg

Heeft iemand enig idee hoe lang de snelboot er over doet om van Harlingen naar Vlieland te varen? Als het goed is (en ik vrij kan krijgen) ga ik morgen naar Vlieland. Vanwege tijdsgebrek zal het wel een hit-and-run-actie gaan worden vrees ik
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Yeronimo

Citaat van: Predator op september 19, 2010, 21:47:59 PM
vandaag is de vogel weer gezien tot 18.30, dus waarschijnlijk gaan slapen?
Ik hoop dat hij het tot en met zaterdag uithoudt, gaan dan op excursie naar Vlie.
Ik zie echter wel dat de wind gaat draaien naar het zuiden en het droog gaat worden. :-\

Blijft dus maar duimen en hopen dat hij er dan nog steeds zit voor ons...
Ik ben donderdag en vrijdag ook vrij van school, misschien ga ik al eerder een dagje kijken.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

peterlindenburg

@Bas: ongeveer 45 minuten. Een hit & run actie schijnt wat risicovol te zijn vanwege de onoverzichtelijkheid van het gebied, hopelijk staan er morgenochtend nog flink wat mensen.


Ik overweeg morgen ook te gaan, maar heb het erg druk met werk dus de kans is groot dat het niet zal lukken :(

theomuusse

Ik mag zeggen dat het zondag prima is verlopen!
Gezien het smalle paadje en de vele mensen is het nagenoeg vlekkeloos verlopen.
Complimenten aan de 'zondag-ploeg' van 180 man!

Theo Muusse

Marije

Citaat van: Bas vd Burg op september 20, 2010, 10:26:22 AM
Heeft iemand enig idee hoe lang de snelboot er over doet om van Harlingen naar Vlieland te varen? Als het goed is (en ik vrij kan krijgen) ga ik morgen naar Vlieland. Vanwege tijdsgebrek zal het wel een hit-and-run-actie gaan worden vrees ik

ongeveer 45 minuten

Peter Verhelst

Citaat van: Marije op september 20, 2010, 10:38:00 AM
Citaat van: Bas vd Burg op september 20, 2010, 10:26:22 AM
Heeft iemand enig idee hoe lang de snelboot er over doet om van Harlingen naar Vlieland te varen? Als het goed is (en ik vrij kan krijgen) ga ik morgen naar Vlieland. Vanwege tijdsgebrek zal het wel een hit-and-run-actie gaan worden vrees ik

ongeveer 45 minuten

Ook nu de deze via Terschelling vaart? Of kijk ik verkeerd?

Grt

Hopend op morgen........

Marije

Citaat van: Peter Verhelst op september 20, 2010, 10:43:57 AM
Citaat van: Marije op september 20, 2010, 10:38:00 AM
Citaat van: Bas vd Burg op september 20, 2010, 10:26:22 AM
Heeft iemand enig idee hoe lang de snelboot er over doet om van Harlingen naar Vlieland te varen? Als het goed is (en ik vrij kan krijgen) ga ik morgen naar Vlieland. Vanwege tijdsgebrek zal het wel een hit-and-run-actie gaan worden vrees ik

ongeveer 45 minuten

Ook nu de deze via Terschelling vaart? Of kijk ik verkeerd?

Grt

Hopend op morgen........

Peter, ik heb even met je meegekeken naar de dienstregeling. Die regeling via Terschelling, gaat pas vanaf 30 september in.
Als je morgen gaat, ga je rechtstreeks van Harlingen naar Vlieland.
Vertrek is om 8.30 uur aankomst is afhankelijk van het tij, ongeveer drie kwartier later. Het kan iets korter zijn, het kan iets langer zijn. Maar binnen het uur ben je zowiezo op het eiland.

Albert de Jong

Citaat van: Marije op september 20, 2010, 10:56:12 AM
Citaat van: Peter Verhelst op september 20, 2010, 10:43:57 AM
Citaat van: Marije op september 20, 2010, 10:38:00 AM
Citaat van: Bas vd Burg op september 20, 2010, 10:26:22 AM
Heeft iemand enig idee hoe lang de snelboot er over doet om van Harlingen naar Vlieland te varen? Als het goed is (en ik vrij kan krijgen) ga ik morgen naar Vlieland. Vanwege tijdsgebrek zal het wel een hit-and-run-actie gaan worden vrees ik

ongeveer 45 minuten

Ook nu de deze via Terschelling vaart? Of kijk ik verkeerd?



Grt

Hopend op morgen........

Peter, ik heb even met je meegekeken naar de dienstregeling. Die regeling via Terschelling, gaat pas vanaf 30 september in.
Als je morgen gaat, ga je rechtstreeks van Harlingen naar Vlieland.
Vertrek is om 8.30 uur aankomst is afhankelijk van het tij, ongeveer drie kwartier later. Het kan iets korter zijn, het kan iets langer zijn. Maar binnen het uur ben je zowiezo op het eiland.


Er staat toch echt t/m 30 september, Marije. Volgens mij gaat de sneldienst via Terschelling en maakt het daarom qua vaartijd niet meer uit of je de snel- of veerdienst neemt. Ik heb daarom de veerdienst maar geboekt.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

veedee

Citaat van: wumizusume op september 19, 2010, 22:28:44 PM
Ik heb ook nog een videootje ge-upload. Kwaliteit wat minder (10 jaar oude camera), maar toch....

http://www.youtube.com/watch?v=Agz1DLdALc0

Lijkt het nou zo of zie ik af en toe een flits voorbij komen?

Gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

Marije

Citaat van: Albert de Jong op september 20, 2010, 11:20:55 AM
Citaat van: Marije op september 20, 2010, 10:56:12 AM
Citaat van: Peter Verhelst op september 20, 2010, 10:43:57 AM
Citaat van: Marije op september 20, 2010, 10:38:00 AM
Citaat van: Bas vd Burg op september 20, 2010, 10:26:22 AM
Heeft iemand enig idee hoe lang de snelboot er over doet om van Harlingen naar Vlieland te varen? Als het goed is (en ik vrij kan krijgen) ga ik morgen naar Vlieland. Vanwege tijdsgebrek zal het wel een hit-and-run-actie gaan worden vrees ik

ongeveer 45 minuten

Ook nu de deze via Terschelling vaart? Of kijk ik verkeerd?



Grt

Hopend op morgen........

Peter, ik heb even met je meegekeken naar de dienstregeling. Die regeling via Terschelling, gaat pas vanaf 30 september in.
Als je morgen gaat, ga je rechtstreeks van Harlingen naar Vlieland.
Vertrek is om 8.30 uur aankomst is afhankelijk van het tij, ongeveer drie kwartier later. Het kan iets korter zijn, het kan iets langer zijn. Maar binnen het uur ben je zowiezo op het eiland.


Er staat toch echt t/m 30 september, Marije. Volgens mij gaat de sneldienst via Terschelling en maakt het daarom qua vaartijd niet meer uit of je de snel- of veerdienst neemt. Ik heb daarom de veerdienst maar geboekt.

Albert je hebt helemaal gelijk. Excuses. Ik heb verkeerd gelezen.
Dit scheelt een ongeveer een half uur met de gewone dienst, dus dat scheelt inderdaad niet zoveel.

Bas vd Burg

@Albert/Peter Verhelst/Peter Lindenburg
Misschien morgen dan met z'n allen een taxibusje regelen naar de eendenkooi? Vanuit Katwijk/Leiden gaan we morgen zeer waarschijnlijk met z'n drietjes.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Guus Peterse

Eerlijk gezegd had ik deze voor mezelf al afgeschreven want met OV echt onhaalbaar vanuit Utrecht in één dag, en er valt natuurlijk ook best te leven zonder noordse waterlijster. Maar als er nou toevallig woensdag nog iemand gaat met wie ik kan meerijden (en hij zit er dinsdag nog natuurlijk), dan houd ik me alsnog aanbevolen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HansP

Citaat van: Jaap Denee op september 20, 2010, 09:53:35 AM
Mooie foto, hè Marije: >100 vogelaars die doodstil op een hellinkje zitten en die zo opgaan in hun omgeving dat de Noordse waterlijster rustig op 15 m langs komt scharrelen.

Maar eigenlijk was ik benieuwd naar het filmpje dat Pieter (toch?) zaterdagnamiddag van ons gemaakt heeft toen wij in draf naar de plek holden waar de vogel door Martijn Bunskoek terug gevonden werd. Staat dat al ergens op het net?

En volgens mij heeft Pieter ook beeld van de horde vogelaars die zondag naar de vogel snelden....ik zag tenminste ergens een camera met Pieter erachter, toen we met 30 in het uur langsfietsten!
Groet,
Hans Pohlmann

Gerben Mensink

Citaat van: HansP op september 20, 2010, 12:53:54 PM
........ toen we met 30 in het uur langsfietsten!

30 in het uur met windkracht 5 tegen  :o  Dan heb je toch je carrière in het wielrennen gemist denk ik  ;D
groet,
Gerben Mensink

Jaap Dijkhuizen

Zijn er morgenochtend vroeg al vogelaars bij de plek, die reeds op het eiland zijn?
Kan zelf ook pas morgen... Dus Bas, tot morgen! Ik denk dat ik een fietsje huur.

Als ik alle berichten zo hoor en lees is het best moeilijk om de vogel te vinden, of komt dit door het grote aantal vogelaars? En hoe is het terein aldaar? Toegankelijk?
Jaap Dijkhuizen

JohanvantBosch

Citaat van: HansP op september 20, 2010, 12:53:54 PM
Citaat van: Jaap Denee op september 20, 2010, 09:53:35 AM
Mooie foto, hè Marije: >100 vogelaars die doodstil op een hellinkje zitten en die zo opgaan in hun omgeving dat de Noordse waterlijster rustig op 15 m langs komt scharrelen.

Maar eigenlijk was ik benieuwd naar het filmpje dat Pieter (toch?) zaterdagnamiddag van ons gemaakt heeft toen wij in draf naar de plek holden waar de vogel door Martijn Bunskoek terug gevonden werd. Staat dat al ergens op het net?

En volgens mij heeft Pieter ook beeld van de horde vogelaars die zondag naar de vogel snelden....ik zag tenminste ergens een camera met Pieter erachter, toen we met 30 in het uur langsfietsten!

Er is ook een mooi filmpje van de hordes vogelaars die van de boot af komen rennen....  ;D   Dat ging maar door!
Zal ongetwijfeld een keer op de deceptiontours site terechtkomen.

snwja3

Citaat van: Gerben Mensink op september 20, 2010, 13:12:16 PM
Citaat van: HansP op september 20, 2010, 12:53:54 PM
........ toen we met 30 in het uur langsfietsten!

30 in het uur met windkracht 5 tegen  :o  Dan heb je toch je carrière in het wielrennen gemist denk ik  ;D
Dat Hans dat soort snelheden haalt geloof ik wel, maar Jaap en Robert? Die halen dat soort snelheden alleen in hun auto, en als ik de verhalen moet geloven, ook die houden het niet lang vol!  ;)
En Jaap, nog bedankt voor je mooie tekening, die in de stress verloren ging, maar hij zat gelukkig nog in ons hoofd!
Wietze Janse

Jaap Denee

Citaat van: snwja3 op september 20, 2010, 13:19:12 PM
Citaat van: Gerben Mensink op september 20, 2010, 13:12:16 PM
Citaat van: HansP op september 20, 2010, 12:53:54 PM
........ toen we met 30 in het uur langsfietsten!

30 in het uur met windkracht 5 tegen  :o  Dan heb je toch je carrière in het wielrennen gemist denk ik  ;D
Dat Hans dat soort snelheden haalt geloof ik wel, maar Jaap en Robert? Die halen dat soort snelheden alleen in hun auto, en als ik de verhalen moet geloven, ook die houden het niet lang vol!  ;)
En Jaap, nog bedankt voor je mooie tekening, die in de stress verloren ging, maar hij zat gelukkig nog in ons hoofd!

Pieter liet vanmorgen weten dat hij een filmpje heeft van de horde fietsers van zondag en een filmpje van het moment dat Ben net het pand verlaten had en uit de boxen klonk: I've paid my dues - Time after time - ... etc. en wij vervolgens met z'n allen "We are the champions" meebrulden. Hij is de boel aan het monteren en zal ons er binnenkort mee 'verblijden'. Wie het filmpje in de Oude Kooi heeft gemaakt weet ik nog niet.

Wietze: ... had ik die plattegrond niet op mijn bord in de boerenschnitzel-saus gemaakt?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Bas vd Burg

Even als aanvulling op het bericht van Jaap Dijkhuizen: hoe ziet de locatie eruit, waar kun je het beste staan, en niet geheel onbelangrijk hoe klinkt de roep van een Noordse Waterlijster?

Volgens mij gaan er morgen toch wel een aardig clubje naar Vlieland: Albert de J, Arie K, Peter V, Jaap D, Bas vd B, Sam G, Jaap E en enkele vogelaars uit Zeeland (oa Thomas L en Ies M).
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012


Martijn Bot

Ik vond het ook een voorbeeldige twitch. Topics lang is er gefoeterd en gescholden op "die soortenjagers", maar de positieve geluiden mogen ook wel eens worden gehoord en worden gewaardeerd. Ik moest er tot gisteren niet aan denken, maar ik begin nu zelfs wat vertrouwen te krijgen in een twitch van een Sib/Kleine Sprinkhaanzanger...

Citaat van: theomuusse op september 20, 2010, 10:31:47 AM
Ik mag zeggen dat het zondag prima is verlopen!
Gezien het smalle paadje en de vele mensen is het nagenoeg vlekkeloos verlopen.
Complimenten aan de 'zondag-ploeg' van 180 man!

Theo Muusse

Jaap Denee

Hey Bas,

Als de vogel zat te roepen deed hij dat enige tijd achtereen en liet een vrij luid, herhaald en fel zwepend tsjik horen. Arnoud heeft volgens mij een mooie opname, dus hopelijk staat deze snel op de website.

De beste plekken zijn vanaf het dijkje ten N van de oude vangarm in de NO hoek van de kooiplas: hier heb je het beste overzicht op de oever, en vanaf het dijkje ten Z van de monding van de vangarm in de ZW hoek van de kooiplas. Ook is er nog een plek aan de ZO kant van de plas waar vandaan je de oostrand van de kooiplas in de gaten kunt houden: hier is de vogel ook enkele keren gezien. De beste manier is stil zitten, stil zijn en goed kijken: de vogel dient zich vanzelf aan. Dat is lastig als je stress hebt, maar struinen heeft absoluut geen zin!: het is er zo onoverzichtelijk dat je de boel verstoort voordat je er überhaupt zicht op krijgt.

Veel succes!
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

snwja3

Hey Bas,
ik heb helaas de foto van het 'bord in de boerenschnitzel-saus' gedeleted  ;) , maar met die beschrijving van Jaap zijn wij eruit gekomen!
Succes!
Wietze Janse

BramtK

Citaat van: Jaap Denee op september 20, 2010, 14:41:42 PM
De beste manier is stil zitten, stil zijn en goed kijken: de vogel dient zich vanzelf aan. Dat is lastig als je stress hebt, maar struinen heeft absoluut geen zin!: het is er zo onoverzichtelijk dat je de boel verstoort voordat je er überhaupt zicht op krijgt.

Klinkt (des te meer) als een knappe ontdekking. Is het zo'n skulker?
Groeten,

Bram ter Keurs