Hoofdmenu

Groenlandse?

Gestart door peter123, september 24, 2010, 09:21:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

peter123

Hallo allemaal,

Eergisteren kwam ik dit paartje Tapuit tegen in Ackerdijk, Groenlandse?

Groetjes Peter Soer


frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

peter123

#2
Het mannetje lijkt mij veel rood op de buik en borst te hebben maar uit het antwoord blijkt dit niet het geval te zijn. ;)

Groetjes Peter Soer


frankneijts

Citaat van: peter123 op september 24, 2010, 09:34:36 AM
Het mannetje lijkt mij veel rood op de buik en borst te hebben maar uit het antwoord blijkt dit niet het geval te zijn. ;)

Groetjes Peter Soer

Niet 'roder' dan veel gewone Tapuiten in elk geval... Het onderscheid tussen die 2 taxa is in het veld vrijwel onmogelijk vanwege de grote overlap in kleurkenmerken en omdat je het weliswaar diagnostische verschil in vleugellengte alleen maar in de hand met een meetlatje kunt aantonen. Bij zeer rossige en fors lijkende vogels (liefst direct vergeleken met bekende soorten) zou je misschien soms kunnen spreken van "Tapuit met kenmerken van..." maar ook dat zou ik hier niet willen zeggen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Er ligt een publicatie van Cees Roselaar en Hadoram Shirihai op de plank waaruit zou blijken dat beide taxa wel degelijk te onderscheiden zouden zijn in het veld. Zie ook hier. Zal Cees er nog eens naar vragen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

peter123

Bedankt, ben benieuwd of er ook zichtbare kenmerken uitrollen zonder ze in de hand te hebben.

Groetjes Peter Soer


frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op september 24, 2010, 11:57:24 AM
Er ligt een publicatie van Cees Roselaar en Hadoram Shirihai op de plank waaruit zou blijken dat beide taxa wel degelijk te onderscheiden zouden zijn in het veld. Zie ook hier. Zal Cees er nog eens naar vragen.

Ik ben daar zeer benieuwd naar. Immers praat Cees tot dusverre alleen over de kleur van de onderzijde waarbij het gaat om "meer" of "minder" rood/rossig/oranje/diepbuff. Hoe gaan we dat dan 'meten'? Waar ligt de grens waarbij de kleur dusdanig is dat het een Groenlander wordt of juist niet? Waar liggen de grenzen van de beruchte overlap waar tot dusverre elk gezaghebbend boek (BWP, Svensson ringersgids en de oude Kenmerkengids) het oer heeft? Bovendien is het niks nieuws natuurlijk, zo werd/wordt er al naar (Groenlandse) Tapuiten gekeken en dan krijg je gevallen als die waar dit allemaal mee begonnen is...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Cygnus

Citaat van: peter123 op september 24, 2010, 09:21:46 AM
Hallo allemaal,

Eergisteren kwam ik dit paartje Tapuit tegen in Ackerdijk, Groenlandse?

Groetjes Peter Soer

Even los van de determinatie denk ik dat je in deze tijd van het jaar niet meer kunt spreken van een paartje Tapuiten als je een mannetje en een vrouwtje ziet.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaofik

Ha,

Voor wat t waard is: heb het idee dat de vaak tamme Tapuiten die we in het voorjaar in de broedpopulatie nabij Castricum zien, kipachtig qua proporties zijn. Met andere woorden: het lichaam is/lijkt vaak veek groter en dikker dan de broedende vogels, kop lijkt dan kleiner. Onze dieren zijn vaak grootkoppig vergeleken met deze (tamme) vogels. Heeft wellicht te maken met de waarschijnlijk sterker ontwikkelde/aangevette borstspieren. Ik denk dat dit Groenlanders zijn; gevangen beesten hebben de juiste vleugelmaten.

Nu ja, werk aan de winkel, vangen maar!

Herman.

Justin Jansen

#10
Uit de Duivendijk (2010):

All plum:  Generally slightly larger than oenanthe, with longer prim-projection and legs. measurements often conclusive.
               Terminal tail-band generally slightly broader than in oenanthe
Ad m       Almost completely orange-brown throat, breast and belly (sometimes also in oenanthe)
ad f/1w    often somehat rufous underparts
note        identification on plumage not conclusive
M.v.g., Justin Jansen


frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

J&L

#12
Hoi Allen,

Ik kwam op het wad en bij Stroe een groepje van 6-8 Tapuiten tegen, die mij opvielen omdat ze zo Oranjebruin waren.
Groenlandse ?  :-\

Justin Jansen

Lees bovenstaande e-mail maar..... zonder maten doe je niets....
M.v.g., Justin Jansen