Nog een sluipwesp.

Gestart door CeesvanDijk, september 12, 2010, 17:10:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

CeesvanDijk

Dit kleintje is ook een lastig verhaal denk ik gezien de enorme hoeveelheid soorten die hier voorkomen.
Misschien kan iemand me helpen.

gko

heb je nog andere foto's van deze wesp?
met vr gr gkoopman

CeesvanDijk

Jawel, maar ik ben bang dat je hier niet veel aan heb.

gko

#3
het punt is dat ik graag een foto van opzij had gezien, nu kan ik
er weinig van zeggen. Jammer, ik denk dat een (soort)naam niet gaat lukken,
ik twijfel zelfs of het een sluipwesp is, maar dat kan door de perspectivische verkorting
komen, doordat je hem van voren gefotografeerd hebt.
met vr gr gkoopman

CeesvanDijk

Dat ik er vanuit ging dat het een sluipwesp was kwam ook door het gedrag.
Het beestje was behoorlijk bewegelijk en trilde voortdurend met zijn vleugels.
Dit was het enige moment dat het stil zat en ik deze foto's kon nemen.

Pietsje

Cees, Gerard, is het geen Spinnendoder, bijvoorbeeld een Zaagpootspinnendoder sp.? Het voortdurend trillen van de vleugels lijkt me karakteristiek voor spinnendoders. Sluipwespen trillen vooral met de antennen. Maar ben geen kenner dus zie het als mogelijke zoekrichting.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

harry60

Zag net deze link naar de spinendoders http://www.repository.naturalis.nl/document/94029

En lijkt er inderdaad veel op dat het een is van die familie

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

CeesvanDijk

Goed werk Pietsje ik denk dat je gelijk heb :duim:.
Als ik nu alleen een familienaam had zou ik al tevreden zijn maar ik ben bang dat mijn foto's niet genoeg details laat zien.


Stijn Schreven

inderdaad een spinnendoder. Welk genus durf ik niet te zeggen (sowieso al een paar opties: Anoplius, Caliadurgus, Priocnemis).
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

LakeSide

Ik denk dat je met een onzekere Caliadurgus fasciatellus het beste zit.

CeesvanDijk

Ik ben nog wat aan het zoeken geweest en denk dat ook gezien de grote van het wespje (eerder 6 dan 10mm) Jaco er dicht bij zit.
Ik zal nog even wachten en hem dan invoeren als een onzekere Caliadurgus fasciatellus.
Iedereen bedankt voor het meedenken en hoewel het vast geen zeldzaam diertje is vond ik het een leuke vondst.
Waar een verlaten begraafplaats waar bijna nooit meer iemand komt nog goed voor is.