Hoofdmenu

Oorwormen

Gestart door bjornvanlieshout, augustus 30, 2006, 14:54:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

bjornvanlieshout

Hallo Allemaal,

Ik kan op het internet en hier op de site bijna geen info vinden over oorwormen. Ook garden Safari is een beetje beperkt.

Ik heb begrepen dat er in Nederland 5 soorten oorwormen voorkomen (de  gewone-, kleine-, grote- en de bosoorworm en nog een vijfde soort??? Kan dat kloppen???)

Wat zijn eigenlijk de kenmerken van deze soorten en hoe hou je ze uit elkaar???

Ik hoop dat iemand me dat kan uitleggen.

m.v.g.
Bjorn van Lieshout

markenleij

#1
Vereenvoudigde determinatiesleutel:

1a Sprieten bestaande uit 20-36 leden; dier 13-26 mm Zand- of Grote oorworm (Labidura riparia)
1b Sprieten bestaande uit 10-15 leden; dier kleiner ---->2

2a Tweede lid van de achtertars cylindervormig Kleine oorworm (Labia minor)
2b Tweede lid van de tars hartvormig -------------------->3

3a Achtervleugels in rust buiten de voorvleugels uitstekend Gewone oorworm (Forficula auricularia)
Van de mannetjes van de gewone oorworm komt soms een vorm voor met veel langere tangen.
3b Achtervleugels rudimentair of afwezig ---------------->4

4a Voorvleugels langer dan het halsschild, achtervleugels rudimentair Kortgevleugelde oorworm (Apterygida media)
4b Voorvleugels korter dan het halsschild, achtervleugels afwezig Bosoorworm (Chelidurella acanthopygia)

bjornvanlieshout

Dank voor de sleutel!

Als ik het goed interpreteer moet dit de gewone oorworm (Forficula auricularia) zijn. Of heb ik het verkeerd begrepen?

P.S. De foto is niet door mij gemaakt, vandaar dat ik 'm niet rechtstreeks plaats.

m.v.g.
Bjorn van Lieshout

gardensafari

Het is niet Rob, maar een gewone oorworm. Van de veel voorkomende soorten herken je die het snelst aan het feit dat hij nogal contrastrijk is, de meeste andere soorten zijn saaier.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.