Nikon ED-82A (was: Meopta S1 75 Apo)

Gestart door Stijn E., september 11, 2010, 14:30:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn E.

Ik ben al een tijd aan het sparen voor een scope. Een tijdje geleden eens naar VBN (Zeist) gegaan en me daar eens goed laten informeren.
Als hele goede optie kwam de Meopta S1 75 Apo toen uit de bus en tot op de dag van vandaag is dat de scope die ik in gedachten heb.
In vergelijking met een Swarovski scope aldaar in Zeist bleek deze m.i. een erg goede scope is voor de krappe €1100,=; beide scopes hebben we afgesteld op het raam van een huis aan de overkant van de weg, ik gok 300-400 m van ons vandaan. Op dat raam zat een stickertje van een beveiligingsbedrijf o.i.d.. Met de swaro was zelfs de kleinste de tekst prima te lezen. Vervolgens door de Meopta was diezelfde tekst met iets meer moeite ook nog te lezen. Een prijsverschil van ca. 1000 euro, maar een nihil beeldverschil m.i.

Nu zit ik weer even te kijken en vergelijken en ben ik even benieuwd of er iemand ervaring heeft met de Meopta?
Of een beter advies, uiteraard niet veel duurder dan 1100 euro?

Ik hoor het graag!
Alvast heel erg bedankt! ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Norman

http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=3719&c1=647&pc=85
http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=15474&c1=1147&pc=85

Beide zijn een beter alternatief dan de MEOPTA. Let wel, de prijzen zijn exclusief oculair.
Ik heb zelf de Pentax nu een paar jaar en ben er zeer content mee.

Stijn E.

Citaat van: Norman op september 11, 2010, 14:42:05 PM
http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=3719&c1=647&pc=85
http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=15474&c1=1147&pc=85

Beide zijn een beter alternatief dan de MEOPTA. Let wel, de prijzen zijn exclusief oculair.
Ik heb zelf de Pentax nu een paar jaar en ben er zeer content mee.

Dank voor je reactie Norman ;)

De Nikon scope die je me stuurt gaat 'm denk ik niet worden; o.a. het not-angled oculair is niet wat ik in gedachten had ;)
Die Pentax word me te duur, als daar ook nog een oculair bij gaat komen ;) Zo kom ik nooit aan m'n scope, het geld komt bij mij nou eenmaal niet met ladingen m'n rekening op...  B)

Ik ben uiteraard niet van plan een miskoop te gaan doen, maar ben nog steeds vrij positief over die Meopta.
Kun je me vertellen waarom bijv. die Nikon (volgens jou) een beter alternatief is dan de Meopta Norman?
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

Die Nikon is wel degelijk voorzien van een schuine inkijk: 'A' staat voor angled, het plaatje dat er bij staat is dus gewoon verkeerd. Dezelfde afbeelding staat dan ook (daar wel terecht) bij de ED 80. Verder (maar dat wist je al) ben ik het eens met Norman. Twee maanden extra doorsparen of een kwalitatief stukken mindere scoop, hoort geen keuze te zijn  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Norman

Waarom de Nikon, omdat deze optisch gewoon veel beter is dan de Meopta. Daarnaast kijkt deze door het grotere oculair ook rustiger dan de Meopta.
Tevens komt de importeur van Meopta chronisch zijn beloften niet na. Voor mij een reden om nooit meer iets te kopen van deze importeur.

Daarnaast heeft de Meopta nogal last van kou. Bij lage temperaturen draait de focusknop nogal zwaar, erg irritant naar mijn idee.

Ik kan je verzekeren dat een keer kijken door een scope niet overeenkomt met de werkelijkheid. Als je een scope gaat kopen heb je een roze bril op waardoor je de kwaliteit niet altijd even kritisch op waarde weet te schatten.

Ik sluit me verder aan bij Vincent. "A" staat inderdaad voor angled. En inderdaad je krijgt spijt al je niet even doorspaart.

De reden dat ik destijd heb gekozen voor de Pentax ipv de Nikon is het type focusknop. Ik vind het Pentaxtype veel prettiger in het gebruik, vooral met handschoenen aan, maar dat is persoonlijk.

Succes met je keuze!

Stijn E.

Citaat van: Vincent Hart op september 12, 2010, 16:48:51 PM
Die Nikon is wel degelijk voorzien van een schuine inkijk: 'A' staat voor angled, het plaatje dat er bij staat is dus gewoon verkeerd. Dezelfde afbeelding staat dan ook (daar wel terecht) bij de ED 80. Verder (maar dat wist je al) ben ik het eens met Norman. Twee maanden extra doorsparen of een kwalitatief stukken mindere scoop, hoort geen keuze te zijn  ;)

Ah, had die A niet gezien  B)

Verder verdien ik geen 500 euro in 2 maanden, ik ben nu iets van een jaar aan het sparen en heb nu iets meer dan 500 euro.
Dat betekent dus zeker 8 á 9 maanden langer sparen, tenzij ik een of ander vaag baantje ga doen, maar als die Meopta echt een 'miskoop' is moet het maar...




Citaat van: Norman op september 12, 2010, 17:53:37 PM
Waarom de Nikon, omdat deze optisch gewoon veel beter is dan de Meopta. Daarnaast kijkt deze door het grotere oculair ook rustiger dan de Meopta.
Tevens komt de importeur van Meopta chronisch zijn beloften niet na. Voor mij een reden om nooit meer iets te kopen van deze importeur.

Daarnaast heeft de Meopta nogal last van kou. Bij lage temperaturen draait de focusknop nogal zwaar, erg irritant naar mijn idee.

Ik kan je verzekeren dat een keer kijken door een scope niet overeenkomt met de werkelijkheid. Als je een scope gaat kopen heb je een roze bril op waardoor je de kwaliteit niet altijd even kritisch op waarde weet te schatten.

Ik sluit me verder aan bij Vincent. "A" staat inderdaad voor angled. En inderdaad je krijgt spijt al je niet even doorspaart.

De reden dat ik destijd heb gekozen voor de Pentax ipv de Nikon is het type focusknop. Ik vind het Pentaxtype veel prettiger in het gebruik, vooral met handschoenen aan, maar dat is persoonlijk.

Succes met je keuze!

Je punten zijn duidelijk en ik zal dan hoogstwaarschijnlijk ook niet voor de Meopta gaan.
Zoals ik hierboven reageer op Vincent word die Pentax me wel wat duur dus dan zijn nu alle blikken gericht op die Nikon.
Ik ga me hier in verdiepen en laat nog wel even wat horen ;)

In elk geval bedankt voor jullie reacties!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jarinka

Jeuh, over-9-maanden-allebei-Nikon-scope-eigenaren-fist bump ;D.
Nikon wordt gezien als een verrassend goed merk voor een scope, zeker gezien de prijs. En de ED50-A (waar ik voor ga) is gewoon überschattig :)
Groeten, Jarinka Heijink

Sander Haak

Al eens op Marktplaats gekeken? Voor het bedrag dat jij noemt ben ik zelf erg goed geslaagd.
Groet, Sander Haak (Woerden)

karet

Hallo Stijn,

Hier heb je een bespreking van de Nikon ED-82:
http://www.lintuvaruste.fi/hinnasto/optiikkaarvostelu/optics_9_Nikon82ED_GB.shtml

Hier worden de Meopta en de Nikon besproken:
http://www.ehlert-partner.de/Birdwatching-Test-April%2007.pdf

Ik heb de Nikon ED-82A met het 25-75 zoom oculair en het 30 x groothoek oculair en ik ben tevreden. Het beeld is zeer scherp en helder en kan zich meten met de besten. Enig punt van kritiek is dat het beeld van het zoom oculair niet erg breed is. Swarovski doet dat beter maar die kost dan ook een stuk meer.

Als geld beperkt is, denk dan ook aan een 65 mm telescoop. Als je veel bij schemer kijkt dan wil je 80 mm. Ben je overdag op pad met goed licht dan heb je genoeg aan 65 mm en bespaar je geld en gewicht.

Er staan nu drie Kowa's te koop op Marktplaats, die zijn zeker binnen je budget.

Succes met je zoektocht.
Willem Karet


Stijn E.

Citaat van: karet op september 19, 2010, 12:13:05 PM
Hallo Stijn,

Hier heb je een bespreking van de Nikon ED-82:
http://www.lintuvaruste.fi/hinnasto/optiikkaarvostelu/optics_9_Nikon82ED_GB.shtml

Hier worden de Meopta en de Nikon besproken:
http://www.ehlert-partner.de/Birdwatching-Test-April%2007.pdf

Ik heb de Nikon ED-82A met het 25-75 zoom oculair en het 30 x groothoek oculair en ik ben tevreden. Het beeld is zeer scherp en helder en kan zich meten met de besten. Enig punt van kritiek is dat het beeld van het zoom oculair niet erg breed is. Swarovski doet dat beter maar die kost dan ook een stuk meer.

Als geld beperkt is, denk dan ook aan een 65 mm telescoop. Als je veel bij schemer kijkt dan wil je 80 mm. Ben je overdag op pad met goed licht dan heb je genoeg aan 65 mm en bespaar je geld en gewicht.

Er staan nu drie Kowa's te koop op Marktplaats, die zijn zeker binnen je budget.

Succes met je zoektocht.
Willem Karet



Hoi Willem,

Dank voor je reactie!
Voor de besprekingen die je me stuurt moet ik even goed gaan zitten, dus dat heb ik nu nog niet gelezen ;)

Ook goed om te lezen dat je tevreden bent met de Nikon ED82-A, hij staat zeker op m'n lijstje!

Verder heb ik even op Marktplaats gekeken en ik zie deze: http://link.marktplaats.nl/378152672
Iemand ervaring met deze scope of er iets over gehoord? Ik ben wel benieuwd, ziet er m.i. namelijk niet verkeerd uit ;)
Zelfde vraag overigens voor deze: http://link.marktplaats.nl/379209695  ;)

Ik hoor het wel weer  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Norman

Ik heb een TS611 gehad en deze viel me bar tegen. Met grauw weer vond ik de scope te snel te donker en met veel zon had ik heel veel last van kleurrandjes.
De TSN-1 ken ik niet, maar deze is volgens mij zonder kleurcorrectie (ED/HD/XD/Prominar of zoiets) en hiermee valt de scope voor mij af. Kleurrandjes bij de overgangen van licht naar donker zijn erg irritant en maken het determineren lastiger.

Daarnaast zou ik nooit optiek tweedehands kopen, niet iedereen is even zuinig op zijn optiek en je dus weet nooit wat je koopt, ondanks dat het er aan de buitenkant nog goed uitziet.

Stijn E.

Citaat van: Norman op september 19, 2010, 17:04:58 PM
Ik heb een TS611 gehad en deze viel me bar tegen. Met grauw weer vond ik de scope te snel te donker en met veel zon had ik heel veel last van kleurrandjes.
De TSN-1 ken ik niet, maar deze is volgens mij zonder kleurcorrectie (ED/HD/XD/Prominar of zoiets) en hiermee valt de scope voor mij af. Kleurrandjes bij de overgangen van licht naar donker zijn erg irritant en maken het determineren lastiger.

Daarnaast zou ik nooit optiek tweedehands kopen, niet iedereen is even zuinig op zijn optiek en je dus weet nooit wat je koopt, ondanks dat het er aan de buitenkant nog goed uitziet.

Goed, dat is dan meteen duidelijk  B) Geen van de 2 gaat 'm worden ;)

En verder ben ik inderdaad ook een beetje bibberig om een scope 2e hands te kopen, heb van verschillende vogelaars slechte ervaringen gehoord ermee. Maar ik was toch even benieuwd... ;) En de genoemde scopes waren volgens de advertentie nog in nieuwstaat, maargoed  ;)

Bedankt weer :P
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jarinka

Citaat van: Stijn Eikelboom op september 19, 2010, 17:47:25 PMEn de genoemde scopes waren volgens de advertentie nog in nieuwstaat, maargoed  ;)
Volgens mij is de lucht groen :rolleyes:
Groeten, Jarinka Heijink

Stijn E.

Citaat van: Jarinka op september 19, 2010, 17:54:35 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op september 19, 2010, 17:47:25 PMEn de genoemde scopes waren volgens de advertentie nog in nieuwstaat, maargoed  ;)
Volgens mij is de lucht groen :rolleyes:

Bij die TS611 zie ik toch echt staan:

"Kenmerken
Conditie: Zo goed als nieuw"
en
"Beschrijving
In nieuwstaat verkerende KOWA TS 611."

Bij die TSN1 dan weer niet, daar heb je wel gelijk in  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jarinka

Citaat van: Stijn Eikelboom op september 19, 2010, 18:05:30 PM
Citaat van: Jarinka op september 19, 2010, 17:54:35 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op september 19, 2010, 17:47:25 PMEn de genoemde scopes waren volgens de advertentie nog in nieuwstaat, maargoed  ;)
Volgens mij is de lucht groen :rolleyes:

Bij die TS611 zie ik toch echt staan:

"Kenmerken
Conditie: Zo goed als nieuw"
en
"Beschrijving
In nieuwstaat verkerende KOWA TS 611."

Bij die TSN1 dan weer niet, daar heb je wel gelijk in  ;)
Maar dat het zo als advertentie op internet staat, hoeft niet te betekenen dat het echt zo is. Er wordt namelijk niet door Marktplaats gecontroleerd of de scope wel écht nieuw is.
Groeten, Jarinka Heijink

Stijn E.

Citaat van: Jarinka op september 19, 2010, 18:11:15 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op september 19, 2010, 18:05:30 PM
Citaat van: Jarinka op september 19, 2010, 17:54:35 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op september 19, 2010, 17:47:25 PMEn de genoemde scopes waren volgens de advertentie nog in nieuwstaat, maargoed  ;)
Volgens mij is de lucht groen :rolleyes:

Bij die TS611 zie ik toch echt staan:

"Kenmerken
Conditie: Zo goed als nieuw"
en
"Beschrijving
In nieuwstaat verkerende KOWA TS 611."

Bij die TSN1 dan weer niet, daar heb je wel gelijk in  ;)
Maar dat het zo als advertentie op internet staat, hoeft niet te betekenen dat het echt zo is. Er wordt namelijk niet door Marktplaats gecontroleerd of de scope wel écht nieuw is.

En daar hield ik al rekening mee toen ik het schreef ;)
Citaat van: Stijn Eikelboom op september 19, 2010, 17:47:25 PM
En de genoemde scopes waren volgens de advertentie nog in nieuwstaat, maargoed  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jarinka

Citaat van: Stijn Eikelboom op september 19, 2010, 18:15:31 PM
En daar hield ik al rekening mee toen ik het schreef ;)
Citaat van: Stijn Eikelboom op september 19, 2010, 17:47:25 PM
En de genoemde scopes waren volgens de advertentie nog in nieuwstaat, maargoed  ;)
Nu wordt het wel heel erg zo'n ik-bedoelde-dittes-en-dattes-spelletje ;).

Wat ik als totaalbeeld bedoel, is dat een advertentie wel kan zeggen dat de scope gloednieuw is (dat de lucht groen is), maar dat de advertentie gemaakt is door mensen, die soms nog wel smokkelen om een extra hoge prijs voor hun product te krijgen.
Groeten, Jarinka Heijink

Stijn E.

Citaat van: Jarinka op september 19, 2010, 19:14:02 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op september 19, 2010, 18:15:31 PM
En daar hield ik al rekening mee toen ik het schreef ;)
Citaat van: Stijn Eikelboom op september 19, 2010, 17:47:25 PM
En de genoemde scopes waren volgens de advertentie nog in nieuwstaat, maargoed  ;)
Nu wordt het wel heel erg zo'n ik-bedoelde-dittes-en-dattes-spelletje ;).

Wat ik als totaalbeeld bedoel, is dat een advertentie wel kan zeggen dat de scope gloednieuw is (dat de lucht groen is), maar dat de advertentie gemaakt is door mensen, die soms nog wel smokkelen om een extra hoge prijs voor hun product te krijgen.

Ach ja, dat heb je met cryptische omschrijvingen  B) Niet iedereen vat dat hetzelfde op ;)
Allright, in elk geval heb je gelijk en is een scope 2e-hands kopen niet zo'n goed idee.

Ik spaar nog rustig ff door, en dan zie ik het wel ;D
Tips blijven overigens welkom  :duim:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

jpdejong

hoi,

ik heb nu 2 scopes gekocht via marktplaats. Als je persoonlijk gaat kijken kan er denk ik weinig verkeerd gaan. is het glas kras vrij, geen rare dutsen in de body, draait het scherpstelmechanisme makkelijk en als je er door heen kijk is alles helder.

volgens mij kan er weinig stuk aan als er zuinig mee om gaat en makkelijk te controleren.

Zo kan je toch voor een stuk minder een mooie scope aanschaffen. Waarschijnlijk komt mijn volgende scope ook van marktplaats.

groeten jan-peter

karet

#19
Citaat van: Stijn Eikelboom op september 19, 2010, 17:47:25 PM
Goed, dat is dan meteen duidelijk  8) Geen van de 2 gaat 'm worden ;)

En verder ben ik inderdaad ook een beetje bibberig om een scope 2e hands te kopen, heb van verschillende vogelaars slechte ervaringen gehoord ermee. Maar ik was toch even benieuwd... ;) En de genoemde scopes waren volgens de advertentie nog in nieuwstaat, maargoed  ;)

Hallo Stijn,

Ik heb via Marktplaats 3 telescopen, 1 Leica Verrekijker, 2 digitale spiegelreflex camera's en een handvol objectieven gekocht. Geen spijt.
Ik had genoeg tijd om me in het onderwerp te verdiepen en tests te lezen. Ik kreeg een aardig gevoel voor wat goed en slecht is aan optiek. Verder leerde ik de prijzen kennen door Marktplaats en eBay Duitsland te volgen.

Mijn eerste scope was een tweedehands Chinese Luxon 60 mm voor 50 euro met statief. Dat was een verbetering naast mijn verrekijkertje. Ja, kleurrandjes bij fel licht en grauw beeld tegen de zon in. Toen ik iemand tegenkwam met een 77 mm Kowa wist ik dat ik een stap beter wilde hebben.

De tweede scope was een tweedehands 60 mm Nikon Fieldscope III ED voor 350 euro. Dat was een grote stap: Geen kleurrandjes en veel helderder bij tegenlicht door minder interne reflecties. Toch is die goedkope Luxon nuttig geweest. Ik zag meer dan met een kijker, ik leerde de goede en slechte eigenschappen van de scope kennen en ik kwam meer op vogelplaatsen en vroeg vaak of ik door andermans telescoop mocht kijken. Dan leer je snel. De Luxon heb ik verkocht voor de aankoopprijs.

De overstap naar de ED 82 was gewoon hebzucht. Ik had een keer door zo'n ding gekeken en was onder de indruk. Verder had ik genoeg gelezen om te weten dat dit topkwaliteit was dus ik kon snel beslissen. Op een dag stond zo'n scope op Marktplaats voor 750 euro. De eigenaar had hem voor fabrieksprijs gekocht maar door omstandigheden nooit gebruikt. Deze buitenkans was dus een kwestie van kennis verwerven, geduld oefenen en toehappen als een kans zich voordoet.
De 60 mm Nikon heb ik verkocht voor aankoopprijs.

Ik begrijp je aarzeling om tweedehands te kopen en ik had nooit de ED 82 als eerste telescoop durven kopen. Sterker, ik zou deze buitenkans nooit herkend hebben. Aan mijn voorbeeld zie je dat je door te kopen op Marktplaats goedkoop kunt instappen en kunt leren zonder geld te verliezen.

Nog een tip voor Kowa: Als je verstandig een Kowa wilt kopen moet je op een rijtje zetten wat hun naamgeving betekent. Er bestaat een serie TSN-1, TSN-2, TSN-3, TSN-4. Het is eenvoudig: Er is een recht en een hoekig model en beide kan je krijgen met normaal of met fluoriet glas. Als je uitzoekt wat het laatste cijfer betekent is het eenvoudig.

Hier kan je je goed inlezen:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=100335.0.html
Better View Desired is mijn favoriet.

Ik hoop dat dit helpt tegen koudwatervrees.

Succes met de speurtocht,
Willem Karet

Sander Haak

Ik heb één goede en één slechte ervaring met Marktplaats, beide gedurende mijn zoektocht naar mijn eerste telescoop. De eerste keer was ik in onderhandeling over een Meopta. Toen ik voor de 100ste keer de foto's zat te bestuderen (de jongen woonde ver weg) ontdekte ik dat de telescoop op de foto een oudere versie was dan wat er in de titel stond. Dit is bij Meopta erg lastig te zien. Over de telefoon deed hij voorkomen alsof hij dat zelf nooit had geweten.. yeah right.

Vervolgens vond ik een advertentie zonder foto van een aardige vrouw die net een jaar een Swarovski had maar het spul te zwaar vond om mee te nemen. Even wezen kijken op locatie, niets mee aan de hand, scherpe prijs, bonnetjes aanwezig, mevrouw was blij dat ze een jonge vogelaar aan een telescoop had geholpen.

Dit leverde voor mij een aantal wijze lessen op:
- Verdiep je goed in de modellen die je wilt kopen voordat je Marktplaats op gaat
- Hou een goed telefoongesprek waarin je naar alle details vraagt (eventueel vooraf checklistje maken) en de verkoper leert kennen
- Bezoek de verkoper thuis en test de telescoop uitvoerig
- Bij twijfel niet kopen

Groet, Sander Haak (Woerden)

Weia

Citaat van: Stijn Eikelboom op september 11, 2010, 14:30:26 PM
Een tijdje geleden eens naar VBN (Zeist) gegaan [...]  beide scopes hebben we afgesteld op het raam van een huis aan de overkant van de weg, ik gok 300-400 m van ons vandaan. Op dat raam zat een stickertje van een beveiligingsbedrijf [...]
Altijd een goed idee om te doen, maar doe het bij heel matig weer. Met goed weer lijkt alles beter!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Stijn E.

#22
Dit topic is me een beetje ontschoten, maar nu ik weer wat meer geld tot mijn beschikking heb, ben ik toch weer even het 'scopewereldje' ingedoken. Ik ben er vrij zeker van dat ik over een tijd(je) met een Nikon ED 82 A rondloop gezien de goede ervaringen gecombineerd met de aannemelijke prijs. Het is dan alleen jammer dat de site die me werd aanbevolen die 'aannemelijke prijs' van de scope van € 913,99 naar € 1044,99 heeft veranderd. Ook voor het oculair willen ze ineens meer eurootjes binnenslepen: die prijs is veranderd van € 289,99 naar € 330,99. Dat betekent dat ik de scope+oculair op minder dan 300 euro na had gehad, maar dat dat nu 150 euro meer is. ..."Nouja, dan spaar ik gewoon even door". Bovendien was ik na die 300 euro nog niet klaar geweest, omdat er uiteraard ook nog een statief bij moet. Neemt niet weg dat dat statief er nu alsnog bij komt natuurlijk.

In elk geval: ik ben er voorlopig nog niet. Maar dat betekent wel dat ik nog eens even jullie mening kan vragen door de vraag waarmee dit topic begon opnieuw te stellen, maar dan wel over een andere scope. "Wat zijn de positieve (waar ik er al veel van gehoord heb!) en wat zijn de negatieve ervaringen met de Nikon ED 82 A?"

Als ik tijd heb zal ik de stukken die Willem aanhaalt eens doorkijken, maar ik ben de komende tijd even erg druk met school. In elk geval blijven ze in mijn achterhoofd hangen!

En oja, nogmaals heel erg bedankt voor alle reacties!

EDIT: Oja, een stay-on case is ook wel handig. (Dat is ook nog 76 euro meer)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

jpdejong

hoi,

ik weet niet waar je woont, maar bel of ga eens langs bij de fotozaak in budel: foto rooijmans, die kunnen denk ik je de scope voor een mooie prijs aanbieden. ;)

groeten jan-peter

Stijn E.

#24
Zo, daar was ik maar weer eens! Ik heb lekker doorgespaard de afgelopen tijd en ik heb nu bijna de 1200 euro voor de scope en het oculair. Nu ben ik bijna jarig en omdat mijn ouders toch geen cadeau wisten willen ze me wel wat sponsoren met het missende geld voor de scope. Laten we dus zeggen: de scope heb ik. Ik zie wel dat ik de gestuurde artikelen nog steeds niet gelezen heb, omdat ik een beetje de instelling had zovan "eerst maar het geld bij elkaar krijgen". Nu ik dat heb zal ik toch maar eens gaan lezen!

Desalniettemin ben ik vrij zeker dat het de Nikon ED82A gaat worden. Ik heb van alle reageerders hier vrijwel alleen positieve reacties gehoord en de prijs is OK vind ik zelf. De besprekingen moet ik dus nog even lezen, maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat daar ineens een schokkend nadeel uit komt. Het enige wat ik nog even zit te bedenken, is dat ik nog nooit door een ED82A heb gekeken, maar ik zou ook niet weten waar dat hier in de buurt kan. Want om er nou meer dan een uur speciaal voor te gaan rijden.... Iemand dus tips?

Maargoed, ik kan heel leuk een scope hebben, maar zonder statief wordt het natuurlijk niks. Dus Jarinka heeft me enorm geholpen door mee te zoeken. We kwamen langs de Velbon Sherpa 803. Volgens dat topic is het een mooi statief, met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Maar er zit standaard een balhoofd QHD-62Q op, en dat is voor fotografie prima maar voor een scope niks. Het doel van de meeste mensen op zoom.nl is dan ook fotograferen. Die schoof dus wat op op het lijstje.

Verder zagen we een (volgens de advertentie nieuwe) Manfrotto 055XPROB staan op Marktplaats. Daar zitten echter twee koppen én een tas bij. De eerste kop is weer een balhoofd en daarmee niet echt nodig. De tweede is OK, maar het kan beter. De tas heb ik m.i. ook niet persee nodig. Dan zou ik kunnen vragen of ik alleen het statief over kan nemen, maar als je verder zoekt naar het statief blijkt dat de middenkolom kan buigen o.i.d. en dat is voor een scope niet echt nodig. Dan is een ander statief uit de 055 serie een beter alternatief. Dat leidde ons naar de Manfrotto 055XB en Manfrotto 055XDB. De laatste is zo'n 20 euro goedkoper dan de eerste. Het belangrijkste verschil? De XDB heeft schroefjes (nut-wings) als leg-lock en de XB heeft klepjes (lever locks). Het is maar wat je prettig vind, maar ik kies denk ik voor het laatste.

Dan heb ik nog een kop nodig. Jarinka opperde de Manfrotto 128 RC als veelgebruikte kop voor scopes, maar ook de Manfrotto 701HDV bleek een mooie kop te zijn. Het verschil in uiterlijk is, als je even googelt vrijwel meteen duidelijk lijkt me zo. Maar welke is het beste in gebruik? Dat blijkt wel uit dit topic. De 701 draait zwaarder maar je scope staat er wel weer stabieler op... Ik denk dus dat ik maar begin met een 128, dan kan ik altijd nog zien of ik nog een 701 wil kopen.

Om een lang verhaal dus kort te maken: Ik denk dat ik ga voor de Manfrotto 055XB met een 128 RC-kop. Dat is bij elkaar echter 3,3 kg. Daarbij is de scope (met het oculair) 2.7 kg. Opgeteld is dat precies 6 kg. Ik heb geen idee hoe goed dat te tillen is eerlijk gezegd. Zou dat te zwaar zijn, of is het wel te doen?

Ik heb tussen het begin en het eind van de post inmiddels ook Jarinka even gevraagd of die nog een winkel wist. Zij opperde Autofocus in Bussum. Die zijn vandaag (maandag) dicht, maar ik zou morgen eens kunnen bellen of ze een Nikon ED82A hebben staan en eventueel ook dat Manfrotto 055XB statief of iets soortgelijks. Dan zou ik daar eens langs kunnen, zo ver is dat niet. Andere winkel-tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Stel dat ik het genoemde statief en scope neem is dit een kostenplaatje:



   
   
   
   
   
   
Nikon ED82A scope€ 913,77
Nikon MC 13-40x / 20-60x / 25-75x oculair€ 289,13
Nikon Tas v. Fieldscope ED 82 A€ 62,99
Manfrotto 055XB
€ 140,66
Manfrotto 128 RC
€ 82,55
TOTAAL€ 1.472,64

Alle prijzen komen van guusverschuren.nl. Die hebben zeer aannemelijke prijzen, geen verzendkosten maar wel een prima levering. Dat lijkt me dus een goede plek om alles te kopen.

Goed, dat is een lange post geworden, maar het begint nu eindelijk wel vorm te krijgen :) Leuk!
Alle tips zijn dus weer welkom, zeker m.b.t statieven!

Alvast heel erg bedankt!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Stijn E.

Citaat van: jpdejong op januari 13, 2011, 17:21:07 PM
hoi,

ik weet niet waar je woont, maar bel of ga eens langs bij de fotozaak in budel: foto rooijmans, die kunnen denk ik je de scope voor een mooie prijs aanbieden. ;)

groeten jan-peter

Ik woon in de omgeving van Amersfoort, dus dan is Budel 1:30u. rijden... Beetje ver  :-\
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Sander Haak

#26
Als je toch op Marktplaats aan het winkelen bent... Bovendien dichter bij Amersfoort dan Budel. Ik ben voor jouw budget ook zeer goed geslaagd op marktplaats.

http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/optische-apparatuur-l-telescopen/458858775-kowa-telescoop-tsn-823m-prominar-20-60-x-zoom.html

EDIT: Doe ik er gratis een recensie van Jan Meijerink bij  ;)

http://www.tvwg.nl/testrapporten/telescoop/drie-topklasse-telescopen.htm
Groet, Sander Haak (Woerden)

fkdeboer

ik heb dezelfde statief-kop combinatie en naar alle tevredenheid! krijg je geen spijt van.

qua oculair zou ik toch ook nog even de 27x/40x/50x wide MC eyepiece overwegen.
Ik heb op een Nikon ed50a beide oculairen en ik zie VEEL meer (en duidelijker) door de 27x dan door de 13-40x (op maximale vergroting). dat laatste stukje aan vergroting wordt meer dan goed gemaakt door het veel bredere blikveld. En daarnaast vond ik het niet prettig om langere tijd door de maximale vergroting te kijken met het zoom-oculair.
Als je toch gaat kijken (wat ik je aanraad) zou ik dus even door beiden kijken.


grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Stijn E.

Citaat van: Sander Haak op juni 27, 2011, 14:29:11 PM
Als je toch op Marktplaats aan het winkelen bent... Bovendien dichter bij Amersfoort dan Budel. Ik ben voor jouw budget ook zeer goed geslaagd op marktplaats.

http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/optische-apparatuur-l-telescopen/458858775-kowa-telescoop-tsn-823m-prominar-20-60-x-zoom.html

EDIT: Doe ik er gratis een recensie van Jan Meijerink bij  ;)

http://www.tvwg.nl/testrapporten/telescoop/drie-topklasse-telescopen.htm

Ik was niet echt aan het winkelen op marktplaats (ik zocht eerst een tweedehands statief, maar nu ik die van Manfrotto heb gevonden ga ik denk ik toch maar voor nieuw), maar wat je stuurt is zeker een interessante advertentie! Ik heb ff zitten zoeken naar de scope en kon er niet erg veel over vinden, tot ik ineens dit topic op birdforum tegenkwam. Dat is precies de vergelijking waar ik nu ook voor sta.

Het blijkt wel dat de scopes erg veel op elkaar lijken. De Kowa wordt eerst lichter geacht, maar blijkt later zelfs 100 gram zwaarder dan de Nikon. Dat is het probleem dus niet. Het oculair van eerstgenoemde is wel iets beter voor digiscopen en heeft een langer/groter 'eye-relief'. Dat laatste is wel prettig als brildrager, maar of je het verschil zult merken...?

Nu is de Kowa (tweedehands) wel wat goedkoper, maar is hij, behalve het iets wijdere oculair echt beter?! Ik ben nog steeds niet helemaal van m'n koudwatervrees af, dus ik twijfel eerlijk gezegd ook nog een klein beetje over tweedehands kopen. Maar: mijn oma woont in Zwolle, dus dan is kijken reuze makkelijk! Mijn oma ook weer blij dat we langskomen ;)

De recensie is goed om te lezen Sander, tnx! Ik zou echter nog wel wat meer informatie willen lezen over de Kowa. Wat doet hij bij verschillende weersomstandigheden? Niet alleen op het gebied van mechanismes, maar ook wat betreft beeld. En wat is de frontlensdiameter (zeg ik dat nou goed?)? Bij de Nikon is dat overduidelijk 82mm, maar bij deze? 823 lijkt me te wijzen op een soortgelijke grootte, maar ik ben niet bekend met de naamgeving van Kowa-scopes.

In elk geval: die advertentie maakt me de keuze nog moeilijk... Niet dat je 'm niet had moeten noemen, echt niet, maar het is wel duidelijk een concurrent van de Nikon.  B)

Oja, bijna vergeten! Ik draag dus een bril, en ik vind het neerdraaibare systeem van Nikon stukken prettiger dan het neerklapbare van Kowa. Ik heb als ervaring dat die randjes óf niet blijven zitten en als ze dat wel doen en een tijd niet omhooggeklapt worden verschrikkelijk uitdrogen. Of heeft niemand daar last van bij Kowa? Het Nikon oculair ken ik van Jarinka's ED50A.

Goed, ik ben erg benieuwd of er nog iemand meer kan vertellen over de scope die jij nu oppert Sander!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Stijn E.

Citaat van: fkdeboer op juni 27, 2011, 15:05:37 PM
ik heb dezelfde statief-kop combinatie en naar alle tevredenheid! krijg je geen spijt van.

qua oculair zou ik toch ook nog even de 27x/40x/50x wide MC eyepiece overwegen.
Ik heb op een Nikon ed50a beide oculairen en ik zie VEEL meer (en duidelijker) door de 27x dan door de 13-40x (op maximale vergroting). dat laatste stukje aan vergroting wordt meer dan goed gemaakt door het veel bredere blikveld. En daarnaast vond ik het niet prettig om langere tijd door de maximale vergroting te kijken met het zoom-oculair.
Als je toch gaat kijken (wat ik je aanraad) zou ik dus even door beiden kijken.

Goed om te horen dat je tevreden bent over het statief Folkert! Ik denk dat dat 'm dan wel wordt. Vandaag voor de lol nog ff 6kg aardappels op m'n schouder gelegd in de winkel, das goed te doen volgensmij.

Ik heb op de Sallandse Hvlrug twee ED50's naast elkaar gehad. De één met een zoom-, de ander met een vast oculair. Voor digiscopen was het laatste zeker erg prettig, maar ik vind het persoonlijk wel handig om te kunnen scannen op een kleinere vergroting, om vervolgens in te zoomen. Bovendien wordt het vaste oculair op de ED82A gelijk al een 50x-vergrotend ding. Dat klinkt mij als nogal veel in de oren moet ik zeggen. Bovendien kan ik die dan later nog kopen, dat is het handige van verwisselbare oculairs.

Toch zal ik Autofocus vragen of ze, als ze een ED82A hebben staan, ook beide oculairs hebben. Ik vraag me nu alleen spontaan af of ze überhaupt scopes hebben, want statieven kunnen ook voor camera's zijn...  :-\ Ik hoor het morgen wel!

In elk geval alvast bedankt voor de reacties die er nu al staan.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog