Telescoop kopen, maar welke?

Gestart door Wouter, mei 31, 2010, 12:53:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wouter

Hallo allemaal!

Ik overweeg om een nieuwe telescoop aan te schaffen. Ik heb nu een Binolyt Spacelyt E60, een echte beginnerstelescoop. Ik heb gemerkt dat ik in veel gebieden waar ik kom gewoon tekortschiet met deze telescoop.
Daarom ben ik nu dus van plan een nieuwe te gaan kopen. Ik heb al geprobeerd rond te zoeken op het internet, maar ik zie door de bomen het bos eigenlijk niet meer. Daarom heb ik besloten het maar eens op dit forum te proberen.

Punten die ik belangrijk vind:
- Oude telescoop had 25x vaste zoom. In veel gebieden is dit net niet genoeg om alles te kunnen determineren, vooral steltlopers etc. 40-60x zoom lijkt me toch wat prettiger.
- Oude telescoop had 60mm lens. Dit zorgt voor een nogal beperkt beeld qua breedte, wat vaak erg irritant is. Liefst dus wat groter
- Beeldkwaliteit moet goed en helder zijn, hoeft niet extreem goed te zijn.
- Prijs. Een mooi bedrag lijkt mij rond de 500 euro (ik ben maar een arme student), maar ik heb gezien dat verschillende topmodellen soms wel 2000 euro kunnen kosten, dus ik vraag me af of dit wel haalbaar is. Meer dan 1000 euro vind ik in ieder geval teveel.

Samengevat zoek ik dus een telescoop met 40-60x zoom, minimaal 80mm lens onder de 1000 euro.

Wie heeft er tips of aanbevelingen? Of eventueel mooie sites waarop verschillende modellen/merken staan vergeleken?

Bij voorbaat dank,
Wouter

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

zwarteleeuwerik

Met 40 x of 60x  heb je al een redelijk donker beeld en klein beeld zeker bij de goedkopere merken , en alleen leica en swarovski hebben momenteel een wide zoom ter beschikking (25x50) .
Erik vb.

Wouter

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 31, 2010, 15:00:55 PM
een 2e hands Kowa TSN 883?
Hoi Jeroen,
2e hands is idd een optie waar ik aan zit te denken. Als ik op google zoek naar Kowa TSN 883 zie ik dat deze rond de 2000 euro kost. Lijkt me dus niet dat je deze snel voor <1000 euro kunt kopen.
Ik zag in een ander topic dat jij een andere Kowa telescoop 2ehands voor 500 euro hebt gekocht. Ook zag ik als het goed is dat je die bij een (2ehands)winkel in Budel hebt gekocht? Klopt dit? Dan moet ik misschien eens contact opnemen met die winkel, of een bezoekje nemen daar.

Groeten Wouter

Jeroen Nagtegaal

Klopt een 883 is er een met kleurcorrectie, en een 821M niet. Foto Rooijmans krijgt regelmatig 2e hans binnen, maar dit zal ook in andere zaken zijn. Mailen werkt het beste bij de meeste zaken. Zie daarvoor: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=103583.0.html
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Norman

Kijk eens naar een Nikon of Pentax scope, maar dan zit je wel net boven de 1.000 euro.
Maar deze scopes zitten wel dicht tegen de Kowa, Leica, Zeiss en Swarovski's aan.

Wil je persé onder de 1.000 euro, kijk dan eens naar de Meopta scopes.

Ga wel voor de versies met ED/HD/Fluorite lensen. Daar zul je veel plezier aan beleven.

temmie

#6
80mm, <1000 euro en een goede zoom...

Ze zijn helaas niet dik gezaaid. heb zelf een uitstekende Nikon (ED82A), maar die gebruik ik icm vaste (uitstekende) 30x WW en 50x WW. Dat wil dus zeggen oculair uitschroeven, en nieuwe erin als het beest tever zit. Nikon heeft gewoon geen 'lekkere' brede comfortabele zoom met voldoende eye-relief en dat is jammer maar niet onoverkomelijk.

Ik weet niets over goede zoom objectieven bij de merken in de subtop (Pentax, Binolyt, Opticron), maar zowel Leica, Zeiss, Swarovski en Kowa hebben wel goeie zooms en die vind je niet onder de 1000 euro. Als je heel veel geluk hebt (meestal via Engeland) vind je 2dehands zulk een topper voor rond de 1000-1300 euro.

Dus ofwel (in volgorde van wat ik zou doen):
1. spaar je door tot je iets koopt waar je 20-30 jaar enorm tevreden mee bent (L, Z, S en K).
2. stel je je tevreden met een (uitstekende) vaste Nikon (mijns inziens nog altijd stukken beter dan keuze 3)
3. kies je voor een zoom uit de subtop (Pentax, Binolyt, Opticron)

tot slot: grotere lens is niet automatisch grotere beeldhoek. Beeldhoek hangt af van grootte prisma (bij tele meestal geen beperking), maar vooral van de constructie van het oculair.

en voor de volledigheid: ik gebruik de grote 82mm nauwelijks nog. Wat ik dan wel gebruik is de Nikon ED50A met 50x MC oculair (is 27x equivalent op die kleine ED50A). Wegens het ongelofelijke lichte gewicht gaat die gewoon veel vaker mee, hij past gewoon ook (met statief) in een dagrugzak zonder dat je door hebt dat hij mee is. De prijs is 330 euro voor body en 250 euro voor oculair.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Norman

Door de Pentax op een gelijk niveau te zetten met de Opticron en de Bynolyt doe je de Pentax absoluut te kort.
Sterker, het zoom oculair van Pentax word geroemd voor zijn optische kwaliteiten. In de astronomie worden de Pentax oculairs zeer veel gebruikt.

Ik denk dat je de Pentax en Nikon onder de grote 4 (Leica, Swarovski, Kowa, Zeiss) mag plaatsen, maar de Bynolyten, Opticrons, Meopta's, ed. daar weer onder.

Overigens moet je van een zoom-oculair niet te veel verwachten. Ook bij de 4 toppers verminderd de optische kwaliteit naarmate je meer inzoomt.

Ik ga met Temmie mee, beter vaste oculairen. Ik zou kiezen voor een XW40 Pentax oculair (70 graden) i.c.m. de Pentax scope of het equivalent van Nikon. Overigens zou ik het wisselen van oculairen in het veld af raden met het oogpunt of stof in de scope.

Het compacte model van Nikon ED50A is overigens wel een aanrader. Optisch niet zo sterk als zijn grotere broers, maar in 90% van de situaties voor 90% van de situaties een topper.

Ik heb deze ultra compacte scope nog steeds hoog op mijn verlanglijstje staan.

Google maar eens, positieve reviews genoeg over dit leuke scoopje.
Geld overigens ook voor de grotere Nikon en Pentax scope, ook hier zat top reviews over te vinden.

Wouter

Bedankt voor alle uitgebreide reacties, hier kan ik zeker wat mee.
Ik denk nu dat ik een beetje te hoog van de toren heb geblazen wat betreft de Kowa- en andere toptelescopen. Ik kan natuurlijk gaan sparen en 2500 euro uitgeven aan een telescoop, maar dat vind ik principieel gewoon teveel geld voor een telescoop.

Ik denk nu dus dat ik 2 opties heb:

- Of een goedkope 2ehands Kowa of ander topmerk telescoop net als Jeroen.
- Of een 'Middenklasse' telescoop, bijvoorbeeld de genoemde Nikon of Pentax.

Binnenkort maar eens een bezoekje nemen aan de winkel van Vogelbescherming in Zeist ofzo, het blijft toch lastige materie vind ik.

Groeten,
Wouter

jpdejong

hoi,

ik heb 2 scopes een nikon 50ed en een swarovski at80 met een 30x occulair, Omdat de nikon ook nog in mijn fototas past en klein is neem ik deze meestal mee. de swarovski is stukken scherper. Als je eventueel intresse heb komt deze een flink stuk onder de 1000,- euro te liggen en met wat speur werk kan je er dan ook nog wel een 20x60 erbij kopen.

groeten jan-peter

zwarteleeuwerik

Citaat van: jpdejong op juni 02, 2010, 18:50:41 PM
hoi,

ik heb 2 scopes een nikon 50ed en een swarovski at80 met een 30x occulair, Omdat de nikon ook nog in mijn fototas past en klein is neem ik deze meestal mee. de swarovski is stukken scherper. Als je eventueel intresse heb komt deze een flink stuk onder de 1000,- euro te liggen en met wat speur werk kan je er dan ook nog wel een 20x60 erbij kopen.

groeten jan-peter

de swarovski at 80 is een zeer goede scope, maar verouderd en als je er een vind neem dan zeker de HD versie, de zoom is ook niet het beste oculair !!
Erik vb.

pietspaans

Je zou aan de celestron c5 kunnen denken. Dat is een zeer hoogwaardig apparaat en in de USA voor ongeveer 500 dollar te koop. Is ook vrij eenvoudig te gebruiken als teleobjectief en je kunt oculairen tot 300  maal vergroting gebruiken. Door het ontwerp (gevouwen lichtweg) is de telescoop ook veel korter dan een gewone telescoop. Zeker tot 150 maal is het oplossend vermogen van deze Schmidt Cassegrain telescoop groot genoeg. Ik heb zelf toevallig door een Binolyt gekeken een paar weken terug en dat viel me erg tegen boven de 20 maal had het weinig zin om te vergroten, vanwege het vage beeld, dus ik kan me voorstellen dat je aan iets anders denkt.

GijsB

is de bynolyt t80 ED misschien iets?
bij rooijmans voor minder dan 1000 eu te koop
Gijs

gerritn72

tjonge, lastige vraag Wouter.

Je budget zal uiteindelijk bepalen welke het wordt.

Veel testen en sparen is mijn advies. tot 1000 euro is de kans klein dat je iets treft naar je eigen tevredenheid.

Ik ging regelmatig op stap met anderen die een telescoop hadden/hebben, dus samen af en toe kijken, kon ik lekker sparen.

(ik heb inmiddels een Sw ATS 65HD met vast oculair 30w, voor mij de beste combi)

Diederick Meinen

Ik heb dit jaar een Nikon Fieldscope ED82 gekocht, ben er zeer tevreden mee. Zeer helder beeld en geen kleurvervorming. Is te koop voor 900 euro bij foto Konijnenberg. Voor digiscopen zijn er verschillende snelle adapters verkrijgbaar.