Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Meerdere waarnemingen dezelfde individuen  (gelezen 172 keer)

Corinej

• Member
Meerdere waarnemingen dezelfde individuen
« Gepost op: juli 10, 2017, 10:40:48 am »

Dag, ik heb gezocht in het forum (en tot 2013 teruggelezen), maar ken waarschijnlijk de juiste term niet of heb er overheen gekeken.

Ik heb "vaste" bezoekers in mijn tuin, voornamelijk vogels natuurlijk. Je gaat vooral eksters en duiven herkennen aan hun uiterlijk, en die ouwe roek met zijn kromme snavel is ook erg makkelijk te herkennen.

Voer ik elke waarneming in als zijnde een unieke waarneming (met het risico dat het aantal exemplaren in een gebied kunstmatig hoog wordt) of zeg ik "ik weet dat dit hetzelfde individu is, dus deze voer ik niet in"?

Marleen

• Member
Re: Meerdere waarnemingen dezelfde individuen
« Reactie #1 Gepost op: juli 10, 2017, 11:07:54 am »

Hallo Corine,

Volgens mij kan je het zo vaak invoeren als je zou willen.
Want er wordt volgens mij gekeken naar het hoogste aantal tegelijkertijd waargenomen in een gebied.

Dus bijv 5 waarnemingen van 1 houtduif  op een dag in een gebied, wordt gezien als 1 houtduif.
Je kan immers ook niet weten wat 'de buren' of iemand anders heeft gezien. En bijv in situaties dat er getwitched wordt is er ook (bijv) maar n exemplaar van de vogel en geen 500 omdat er zoveel waarnemers waren.

Er zijn wel verschillen van mening over hoe vaak het nuttig is om het in te voeren. In mijn ogen is elke waarneming zinvol en elke kan ook de laatste zijn, dat weet je niet van te voren. Meesten zeggen eens per week of eens per maand. Maar je kan het gewoon doen zo vaak je zelf wilt, denk ik. Het is immers 'jouw' notitieboekje. Juist algemene soorten zijn in mijn ogen nuttig om te melden omdat velen die juist overslaan mdat ze algemeen zijn en men 'wel weet' dat ze er zijn. Maar als je naar de data kijkt, lijkt het soms of die soorten er niet zijn, omdat niemand ze meld (of veel te weinig meld).

Groetjes, en succes.

Marleen
Mijn waarnemingen zijn in Noorwegen, tenzij anders aangegeven.
- Determinatie tips & tools Noorwegen

HPM

• Member
  • Herman is op 11 juli 2019 overleden.
« Reactie #2 Gepost op: juli 10, 2017, 11:14:22 am »

Gewoon invoeren hoe vaak je wil en denkt dat nuttig is.
Als jij tien keer een exemplaar invoert, blijft het er daar maar een exemplaar en worden het er geen tien. Alleen het aantal waarnemingen is dan tien. Alleen weet je meestal niet of je tien keer dezelfde hebt ingevoerd.
Herman van der Meer

Corinej

• Member
« Reactie #3 Gepost op: juli 10, 2017, 11:19:21 am »

Dank :) Ik ga die ouwe roek beroemd maken dan. AL heb ik hem of haar vandaag nog niet gezien ;)
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.023 seconden met 21 queries.