Havik Of Sperwer?

Gestart door Wouter van der Ham, september 07, 2010, 22:25:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wouter van der Ham

Is dit een Havik of een Sperwer?
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

diertjesvriend


Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

diertjesvriend

de poten de vogel zelf de verhouding qua grootte met de duif
voor zover ik bekend ben met roofvogels zeg ik sperwer

Suzie

Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

Jarinka

Citaat van: Suzie op september 07, 2010, 22:37:14 PM
En de kleur van de iris..
De kleur van de iris is zeker niet bepalend bij het verschil tussen Sperwer en Havik. Frank Neijts heeft daar een poos geleden een uitgebreide post over geschreven, die zoek ik even op.
Groeten, Jarinka Heijink

Suzie

ow... Dan moet ik dat topic maar eens gaan bekijken B)
Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

Jarinka

#7
Gevonden!
Edit: en zelfs een hele topic!
Groeten, Jarinka Heijink

Suzie

Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

veedee

Citaat van: wouteren3 op september 07, 2010, 22:25:05 PM
Is dit een Havik of een Sperwer?

In 9 van de 10 gevallen is een dergelijke rover op het terras of in de tuin een sperwer. 100% zekerheid heb je vooraf nooit maar als je uitgaat van een sperwer dan kan een havik alleen maar meevallen. :P
Ikzelf heb diverse sperwers in tuinen, dorpen en zelfs steden gezien maar eigenlijk nog nooit een zekere havik (maar misschien is dat elders in het land anders dan hier in Friesland? Gok van niet maar je weet maar nooit....).

Gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

keesschreven

#11
Citaat van: veedee op september 11, 2010, 00:59:25 AM
Citaat van: wouteren3 op september 07, 2010, 22:25:05 PM
Is dit een Havik of een Sperwer?

In 9 van de 10 gevallen is een dergelijke rover op het terras of in de tuin een sperwer. 100% zekerheid heb je vooraf nooit maar als je uitgaat van een sperwer dan kan een havik alleen maar meevallen. :P
Ikzelf heb diverse sperwers in tuinen, dorpen en zelfs steden gezien maar eigenlijk nog nooit een zekere havik (maar misschien is dat elders in het land anders dan hier in Friesland? Gok van niet maar je weet maar nooit....).

Gr. Vincent..

Er wordt zelfs gesuggereerd dat de sperwer is geweken naar stedelijke gebieden om de havik te ontvluchten. Ik weet niet waar ik dat heb gehoord, maar nestjongen worden in ieder geval nogal eens gepredeerd (rondom Groesbeek en in Reichswald). Zangvogeltjes zijn er genoeg in tuinen, en hier en daar een mooi nestbosje.
Havik broedt (nog) in dusdanig grote bossen dat hij niet IN stedelijk gebied kan broeden.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

pieter78

Ja, maar dat de sperwer veel in bewoond gebied voorkomt wil natuurlijk niet zeggen dat ie zich niet in open gebied laat zien of uit de buurt van de havik.
Zag laatst nog in het "oude land van Strijen" 2 juveniele haviken jagen en 200 meter verder een sperwer. Daar wonen alleen 2 boeren en een 'bos"wachter.
En hier is ook niet echt bos in de buurt.
Pieter vd Giessen.

keesschreven

Dat bedoel ik ook niet, maar het zou een oorzaak kunnen zijn van vestiging in stedelijk gebied.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

frankneijts

Citaat van: keesschreven op september 13, 2010, 18:18:29 PM
[Havik broedt (nog) in dusdanig grote bossen dat hij niet IN stedelijk gebied kan broeden.

Al in 1997 waren er 5 succesvolle Havik-broedgevallen in Amsterdam... (bron: Atlas van de Nederlandse Broedvogels). Buiten dat: Haviken jagen tot 3 km. van hun nest en dat geeft in bijv. Oost-Brabant op nogal wat plekken voldoende mogelijkheden om, mocht een vogel dat willen, in stedelijk gebied te jagen en toch in grotere bossen te broeden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ahjoon

Citaat van: keesschreven op september 13, 2010, 18:18:29 PM
Havik broedt (nog) in dusdanig grote bossen dat hij niet IN stedelijk gebied kan broeden.

De enige voorwaarde voor een haviksnest is dat'ie in een boom moet zitten... En bomen staan overal, in stedelijk gebied, in bomenrijen, in eendenkooien, in parken, en ja, ook in grote bossen.
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

Ja ja mensen, het is zo, het is zus, maar wat was nou ook alweer de bron van die stelling dat Haviken de Sperwers hadden verdreven naar de stad? "In Amsterdam" kan natuurlijk nog van alles betekenen en hoeft die stelling niet uit te sluiten.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: BramtK op september 13, 2010, 22:09:24 PM
Ja ja mensen, het is zo, het is zus, maar wat was nou ook alweer de bron van die stelling dat Haviken de Sperwers hadden verdreven naar de stad? "In Amsterdam" kan natuurlijk nog van alles betekenen en hoeft die stelling niet uit te sluiten.

Ïk snap ook wel dat die broedgevallen "in Amsterdam" niet hebben plaatsgevonden in de Kalverstraat of op het Leidseplein Bram maar Kees stelde zó nadrukkelijk dat Haviken niet IN stedelijk gebied kunnen broeden, dat ik daar toch wel een kanttekening bij wilde plaatsen. En "in Amsterdam" is in elk geval stedelijk gebied lijkt me......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ahjoon

Citaat van: frankneijts op september 13, 2010, 22:22:34 PM
Citaat van: BramtK op september 13, 2010, 22:09:24 PM
Ja ja mensen, het is zo, het is zus, maar wat was nou ook alweer de bron van die stelling dat Haviken de Sperwers hadden verdreven naar de stad? "In Amsterdam" kan natuurlijk nog van alles betekenen en hoeft die stelling niet uit te sluiten.

Ïk snap ook wel dat die broedgevallen "in Amsterdam" niet hebben plaatsgevonden in de Kalverstraat of op het Leidseplein Bram maar Kees stelde zó nadrukkelijk dat Haviken niet IN stedelijk gebied kunnen broeden, dat ik daar toch wel een kanttekening bij wilde plaatsen. En "in Amsterdam" is in elk geval stedelijk gebied lijkt me......
En die kanttekening is natuurlijk volkomen terecht, getuige de gang van zaken in Hamburg: http://ardeajournal.natuurinfo.nl/ardeapdf/a94-185-202.pdf

Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

BramtK

Zoals Arjan terecht stelde; Haviken hebben een boom nodig om in te broeden... ;) Ik denk dat jullie ook wel weten dat de gemiddelde omvang van de nestboom van Sperwer en Havik niet dezelfde is. Een Havik-nestboom zal gemiddeld groter en volgroeider zijn. Dergelijk bomen zal je wellicht in grotere stadsparken tegenkomen, maar ik denk dat potentiele Sperwer-nestbomen in stedelijk gebied in de meerderheid zullen zijn. Kees refereert aan een onderzoek (dat mij ook bijstaat) waaruit zou zijn gebleken dat Haviken de Sperwers naar de stad hebben verdreven. We hebben het dan over Sperwers die in de grachtengrodel van Amsterdam broeden. We zijn het eens dat het een het ander niet kan uitsluiten; een Accipiter in de stad is niet perse een Sperwer. Een Accipiter in het landelijk gebied is niet perse een Havik. Die waarneming die Wouter aanhaalt is zo op het oog een goed voorbeeld, typisch geen plek voor een Havik, te kleinschalig en versnipperd, weinig echt grote bomen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Wouter van der Ham

Deze SPERWER Broed trouwens in een heel erg hoge boom!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

keesschreven

@ Wouteren3: "Deze" lijkt me sterk: het is een 1kj en kan al van ver weg komen.

@ de rest: dat haviken ook in kleine boompartijen broeden, wist ik niet. Ik had verwacht dat haviken hooguit broeden zoals de 2 noordelijke nesten in het Ardea-artikel, maar dan kun je overwegen of dat daadwerkelijk IN stedelijk gebied is. Toen ik het zuidelijke nest zag, moet ik je toch gelijk geven als je zegt dat een havik alleen een boom nodig heeft en niet perse een heel bos.
Voortaan zal ik het opzoeken voordat ik een stellige bewering denk te kunnen doen. In Oost-Gelderland en Reichswald is het heel anders!
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Timo Roeke

Is in dit geval de tarsus ook geen duidelijke aanduiding voor een sperwer?

BramtK

Zeker, breinaald dunne tarsus.
Groeten,

Bram ter Keurs