Bruine sprinkhaan, ratelaar of snortikker?

Gestart door GerardL, augustus 28, 2006, 21:11:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo Forumlezers,


Deze sprinkhaan was vrij klein en enigste aanknooppunt wat ik heb, is de lengte van de vleugel (net tot effe achter achterknie).

Zijn er nog meer punten waar ik op kan letten ?


Alvast bedankt,


Grtzzzz

Gerard

Mark van Veen

Dat het een vrouwtje is en dus heel moeilijk. Ik vind de achtervleugels redelijk uitsteken, wat ook Bruine Sprinkhaan weer in beeld brengt. Welke mannetjes hoorde je op de vangplek?
groet,

Mark van Veen

GerardL


Helaas kan ik ze nog niet op geluid determineren.

Ik dacht aan deze 2 ivm de lengte van de vleugel.

De tekening in de sprinkanen van Roy Kleukers (blz 67) geeft voor de bruine sprinkaan een nog langere vleugel aan als deze.


Grtzzzz

Gerard


Mark van Veen

Ik durf het met vrouwtjes van snortikker, ratelaar en bruine sprinkhaan (overigens ook steppesprink en lokomotiefje) ook niet zeker te zeggen: er zit variatie in vleugellengte en vrouwtjes hebben kortere vleugels dan mannetjes.
groet,

Mark van Veen

tekenaar

Lokomotiefje is geler en lang niet zo variabel van kleur als veel andere veldsprinkhanen. Die durf ik in de hand nog wel met zekerheid te determineren, maar niet altijd vanaf foto. De bovenstaande sprinkh. is vanwege de kleur zeker geen lokomotiefje.

Steppesprinkh wil ik ook liever in de hand hebben maar die zit in Nl op zo weinig plaatsen dat we er niet zo vaak mee de mist in zullen gaan. Herkenbaar aan de vorm van de gehooropening en die gaat op foto's vaak schuil onder de achterpoot (zit op het achterlijf bij veldsprinkhanen).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Mark van Veen

CiteerLokomotiefje is geler en lang niet zo variabel van kleur als veel andere veldsprinkhanen. Die durf ik in de hand nog wel met zekerheid te determineren, maar niet altijd vanaf foto. De bovenstaande sprinkh. is vanwege de kleur zeker geen lokomotiefje.

Steppesprinkh wil ik ook liever in de hand hebben maar die zit in Nl op zo weinig plaatsen dat we er niet zo vaak mee de mist in zullen gaan. Herkenbaar aan de vorm van de gehooropening en die gaat op foto's vaak schuil onder de achterpoot (zit op het achterlijf bij veldsprinkhanen).
Vandaar dat ik die tussen haakjes had staan. In Nederland zijn ze beide zeer zeldzaam, maar in het nabije buitenland kun je ze al snel in aantal aantreffen. Ik zette ze er ook bij omdat mensen vergeten dat alle Chorthippus-vrouwtjes met ingeknikte halskielen niet makkelijk zijn.

De Steppesprinkhaan vind ik sowieso moeilijk om in het veld tussen andere Chorthippussen uit te halen: qua kleur lijkt ie sterk op Bruine Sprinkhaan. Heb je een exemplaar eenmaal in handen, dan is de gehooropening natuurlijk het kenmerk.
groet,

Mark van Veen

Kees van Bochove

#6
een vraagje, het lijkt me het makkelijkst om hem hier te stellen.
Een beest met zulke smalle, lange vleugels moet toch een bruine sprinkhaan zijn, ook al is het een vrouwtje?
Volgens mij hebben zelfs de vrouwtjes van ratelaar/ snortikker een minder langere vleugel. Bij de ratelaar er meestal iets voorbij of er op, en bij de snortikker iets er voor en heel soms erop. (tov de poot)
Ook heeft de bruine sprinkhaan voor mij gevoel een veel smallere vleuger, de ratelaar en snortikker een relatief veel bredere.
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

Mark van Veen

Citeereen vraagje, het lijkt me het makkelijkst om hem hier te stellen.
Een beest met zulke smalle, lange vleugels moet toch een bruine sprinkhaan zijn, ook al is het een vrouwtje?
Volgens mij hebben zelfs de vrouwtjes van ratelaar/ snortikker een minder langere vleugel. Bij de ratelaar er meestal iets voorbij of er op, en bij de snortikker iets er voor en heel soms erop. (tov de poot)
Ook heeft de bruine sprinkhaan voor mij gevoel een veel smallere vleuger, de ratelaar en snortikker een relatief veel bredere.
Ik weet even niet op welk dier 'zulke'  slaat. Ik neem aan op het dier waarmee de draad begon. Inderdaad hebben Bruine Sprinkhanen langere (en dus smallere, want de breedte verschilt niet zoveel) vleugels als Snortikker en Ratelaar. Het kenmerk is bij de vrouwtjes lastiger dan bij mannetjes (nl. kortere vleugels) en bovendien iets variabel. Foto's maken het daarbij extra moeilijk als ze niet precies van opzij genomen zijn. In het veld probeer ik altijd zo snel mogelijk mannetjes erbij te vinden. Alleen vrouwtjes waarbij de achtervleugel echt ver achter de achterknie uitsteekt (en die fors van bouw zijn) zijn bij mij Bruine Sprinkhanen (ik geef toe, een voorzichtig standpunt). Bedenk dat bij vrouwtjes Ratelaar de achtervleugel net voorbij de achterknie reikt.
groet,

Mark van Veen

michiel k

Hallo,

Mag ik aannemen dat dit exemplaar moeiteloos aan dit topic toegevoegd kan worden?
Michiel van Kerkvoorde

Kees van Bochove

Je kan de vleugel niet helemaal zien, maar ik zou dit toch voor bruine sprink uitmaken, door de smallere (waardoor hij ook langer lijkt) vleugel.
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118