Roze pelikaan Blauwe Kamer e.o.

Gestart door Albert de Jong, september 06, 2010, 17:03:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Albert de Jong

Zojuist had ik de boswachter (Hugo ....) van Utrechts Landschap aan de lijn. Het gaat 100% om een vogel van Ouwehands. Het vangen is tot nog toe mislukt, maar ze hopen dat de vogel rond voedertijd weer terugkomt. Ze gaan nog even door met de vangpogingen.Ik heb gezegd dat ik het vreemd vind dat er geen ring om de vogel zit. Dat had hij inmiddels vaker gehoord van vogelaars ter plekke.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Certhia

Citaat van: Albert de Jong op september 07, 2010, 16:28:33 PM
Zojuist had ik de boswachter (Hugo ....) van Utrechts Landschap aan de lijn. Het gaat 100% om een vogel van Ouwehands. Het vangen is tot nog toe mislukt, maar ze hopen dat de vogel rond voedertijd weer terugkomt. Ze gaan nog even door met de vangpogingen.


Weet je toevallig ook waarom ze dit zeker weten?


Bijv. 100% omdat ze dat kunnen zien aan de ring? Omdat ie zo slecht kan vliegen? Omdat het een jonge vogel is? 


Blijf t curieus vinden, zeker omdat ze er gisteren blijkbaar nog geen misten.


frankcoenjaerts

Zo'n dierentuin zal toch wel een gecontroleerde administratie hebben?
Laat ze dan eerst aantonen welke vogel daaruit ontbreekt (leeftijd, geslacht, herkomst voor het geval elders geboren).
Na vangst isotopen onderzoek; zijn ze inderdaad op zoek naar een juveniel dan kunnen wij hun wel uitleggen dat ze dan fout zitten bij dit exemplaar. :police: :police:
Met vriendelijke groeten,

Frank

Jarinka

Citaat van: Albert de Jong op september 07, 2010, 16:28:33 PM
Zojuist had ik de boswachter (Hugo ....) van Utrechts Landschap aan de lijn. Het gaat 100% om een vogel van Ouwehands. Het vangen is tot nog toe mislukt, maar ze hopen dat de vogel rond voedertijd weer terugkomt. Ze gaan nog even door met de vangpogingen.
Hoe weten ze zeker dat hij van Ouwehands komt? Kan Ouwehands het bewijzen? Als ik het verhaal van Frank Coenjaerts zo lees, heb ik eerder de indruk dat ze wel een gratis extra vogel willen.
Groeten, Jarinka Heijink

Steven Wytema

Citaat van: Jarinka op september 07, 2010, 16:24:45 PM
Volgens de Gelderlander is het zeker weten een escape. "Dinsdagmiddag doen drie medewerkers van de dierentuin samen met de boswachter van de Blauwe Kamer een poging de ontsnapte vogel te vangen."
En dat terwijl de Veenendaalse Krant weet te melden dat het volgens deskundigen om een wilde vogel gaat, omdat hij ongeringd is.
Hoe zijn de regels van het CDNA eigenlijk wat betreft (mogelijk) wilde vogels die gevangen zijn en daarna vrijgelaten?
Ik zou "de kranten" niet meteen geloven Jarinka (de kranten die uit de meest ongure hoekjes en krochten hun nieuws halen, als het maar nieuws is en er iets over te vertellen is).
Die luisteren in dit geval duidelijk naar partij a danwel partij b.


de CDNA zal eerst de wildheid aangetoond willen zien, daarna moet ie 24 uur de vleugels hebben kunnen slaan om zelf de mogelijkheid te krijgen door te trekken.
(zie ook 'handboek CDNA' op de Duchtbirding website).
Steven Wytema


Albert de Jong

Citaat van: Certhia op september 07, 2010, 16:30:36 PM
Citaat van: Albert de Jong op september 07, 2010, 16:28:33 PM
Zojuist had ik de boswachter (Hugo ....) van Utrechts Landschap aan de lijn. Het gaat 100% om een vogel van Ouwehands. Het vangen is tot nog toe mislukt, maar ze hopen dat de vogel rond voedertijd weer terugkomt. Ze gaan nog even door met de vangpogingen.


Weet je toevallig ook waarom ze dit zeker weten?


Bijv. 100% omdat ze dat kunnen zien aan de ring? Omdat ie zo slecht kan vliegen? Omdat het een jonge vogel is? 


Blijf t curieus vinden, zeker omdat ze er gisteren blijkbaar nog geen misten.

Curieus is het inderdaad.
Ik heb het verhaal en mijn twijfels verteld, maar Hugo klonk overtuigd. (Hij was samen met de medewerkers in het veld bezig.) Het zou om een bekende vogel van Ouwehands gaan. Ik had geen zin om heel cynisch door te vragen. Sorry, dat gaan mensen ter plekke maar doen. Ik heb er nu genoeg tijd aan besteed. Ik probeer al de hele middag te studeren, maar het lukt niet zo  :-\ . Ik ga nu 100% offline, haha.

Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

g.j.p.gelderblom

Citaat van: Certhia op september 07, 2010, 16:30:36 PM
Citaat van: Albert de Jong op september 07, 2010, 16:28:33 PM
Zojuist had ik de boswachter (Hugo ....) van Utrechts Landschap aan de lijn. Het gaat 100% om een vogel van Ouwehands. Het vangen is tot nog toe mislukt, maar ze hopen dat de vogel rond voedertijd weer terugkomt. Ze gaan nog even door met de vangpogingen.


Weet je toevallig ook waarom ze dit zeker weten?


Bijv. 100% omdat ze dat kunnen zien aan de ring? Omdat ie zo slecht kan vliegen? Omdat het een jonge vogel is? 


Blijf t curieus vinden, zeker omdat ze er gisteren blijkbaar nog geen misten.

Marc,

Ook de eerdere ontsnappelingen uit Ouwehands waren soms ongeringd, soms onbeschadigd en soms allebei, denk aan de Kleine Zilvers die eind jaren negentig (geloof ik) Ouwehands in en uit vlogen. Toen men dat hok wat beter in de gaten hield promoveerde die soort in een klap tot zeldzaamheid in de regio.

En wat was ook weer de verklaring voor de ongeringde staat van de (eerste) Jufferkraan? Volgens mij beweerde men dat die z'n ring verloren was, en dat er binnenkort iets aan gedaan zou worden ofzo. Ook daar werd (zoals eerder gezegd) aanvankelijk ontkend dat dit beest van hen afkomstig was. Nu was die als ik me niet vergis wel een beetje gehavend, dus dat maakte de vogel al snel verdacht...

De boswachter heet overigens Hugo Spitzen.

Tim de Boer

Naar het schijnt wil het vangen niet zo lukken... Wie moeten we nu geloven?
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

g.j.p.gelderblom

Wat wil je horen, Tim? Als 'ie moeilijk te vangen is, tja, dan moet het wel een wilde zijn. Zoiets?

frankcoenjaerts

Citaat van: Tim de Boer op september 07, 2010, 17:24:56 PM
Naar het schijnt wil het vangen niet zo lukken...

Zelfs niet door de eigen dierverzorger - met z'n emmertje vol vis rond voedertijd ??  ???   :angel:
Met vriendelijke groeten,

Frank

Theo Linders

Dit was zeker geen juveniel exemplaar meer. Het is een goedverzorgde volwassen (en vrij grote) roze pelikaan, die zijn ring dus verloren zou zijn....

Citaat van: g.j.p.gelderblom op september 07, 2010, 17:30:40 PM
Wat wil je horen, Tim? Als 'ie moeilijk te vangen is, tja, dan moet het wel een wilde zijn. Zoiets?

Nee maar met als je het dier met een emmer vis wil lokken en hij/zij gaat er als een speer vandoor, is dat enigzinds verdacht maar zeker geen keihard argument.

mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Jarinka

Het loont om de eerste vier waarnemingen met beschrijving te lezen. Geen van allen denken ze dat de peli echt bij Ouwehands vandaan komen.

Misschien een idee om deze discussie af te splitsen?
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Jarinka op september 07, 2010, 17:39:30 PM
Het loont om de eerste vier waarnemingen met beschrijving te lezen. Geen van allen denken ze dat de peli echt bij Ouwehands vandaan komen.

Die waarnemers tellen natuurlijk dagelijks de pelikanen in Ouwehands , dus die zullen het wel het beste weten.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

g.j.p.gelderblom

Citaat van: Jarinka op september 07, 2010, 17:39:30 PM
Het loont om de eerste vier waarnemingen met beschrijving te lezen. Geen van allen denken ze dat de peli echt bij Ouwehands vandaan komen.

Misschien een idee om deze discussie af te splitsen?

Aha! Dus ook de echte spotters denken dat de vogel niet bij Ouwehands vandaan komt! Welnu, dan ben ik overtuigd...

Maar serieus: wijlen onze parkiet vloog ook weg als je met voer in de hand aan kwam lopen. Ook wild dus?

Nu zal ik verder niet meer stoken. Gegroet.

Theo Linders

Citaat van: g.j.p.gelderblom op september 07, 2010, 17:51:23 PM


Maar serieus: wijlen onze parkiet vloog ook weg als je met voer in de hand aan kwam lopen. Ook wild dus?

Nu zal ik verder niet meer stoken. Gegroet.

Pelikanen krijgen vrijwel altijd uit de hand eten in zoos, jouw parkiet waarschijnlijk niet.

Overigens heeft Ouwehands 6,10 pelikanen, kweken is ze nog niet gelukt.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Jarinka

Een pelikaan zal in Ouwehands vrij tam zijn. Ze voeren daar met de hand, en als er iets mis is met een vogel kunnen ze die heel makkelijk pakken (zie bijvoorbeeld dit verhaal op hun eigen site).
Dus ja, ik denk wel dat als de peli bij Ouwehands vandaan komt, hij een stuk tammer zal zijn.
Groeten, Jarinka Heijink

Toy Janssen

Gesproken met medewerkers van Dierenpark Ouwenhand. De ring van de vogel zou broos zijn geworden en daarom was de vogel de ring verloren en is dus niet meer geringd. Dit gebeurd volgens hen wel vaker?? Op vragen waarom de vogel een puntgaaf kleed heeft werd geantwoord dat hij niet op tijd geknipt is en daarom waarschijnlijk weggevlogen is. Op een poging om vis te voeren vloog de vogel op 50 mt afstand al weg. Al met al een beetje een vreemd en tegenstrijdig verhaal. Heb verder geen reden om dit niet als waarheid te beschouwen en daarom de vogel op escape gezet. 
Met vriendelijke groet,
Toy Janssen

www.globalbirding.com

Rob Halff

Mocht het allemaal kloppen, dan kunnen deze waarnemers de vogel weer van hun lijst afhalen http://www.dutchbirdalerts.nl/ranking-latest.action helaas!

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


Rob Halff

Citaat van: Justin Jansen op september 07, 2010, 18:32:46 PM
Citaat van: Rob Halff op september 07, 2010, 18:15:50 PM
Mocht het allemaal kloppen, dan kunnen deze waarnemers de vogel weer van hun lijst afhalen http://www.dutchbirdalerts.nl/ranking-latest.action helaas!
Iets gemist:
Daurische Kauw - 05-09-2010

Sander Tambach

Haha, zal wel een invoer fout zijn en betrekking hebben op de Daurische Klauwier gok ik!

Klaas van Dijk

Citaat van: g.j.p.gelderblom op september 07, 2010, 17:30:40 PMWat wil je horen, Tim? Als 'ie moeilijk te vangen is, tja, dan moet het wel een wilde zijn. Zoiets?

Beste mensen,

Degenen onder jullie die wel eens in een vissershaven zijn geweest in een land waar flinke aantallen pelikanen voorkomen / broeden zullen mij moeten beämen dat je in dergelijke havens regelmatig erg makke pelikanen kunt zien. Gewoon wilde individuen die bij vissers bedelen om een vis en/of op een vissersboot staan. Net zoals bijvoorbeeld Zilvermeeuwen bij ons in Nederland. En dat geldt voor alle soorten pelikanen? Of is Roze Pelikaan daar een uitzondering op?

Het argument schuw / mak is m.i. bij pelikanen daarom nauwelijks relevant.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Tim de Boer

Citaat van: g.j.p.gelderblom op september 07, 2010, 17:30:40 PM
Wat wil je horen, Tim? Als 'ie moeilijk te vangen is, tja, dan moet het wel een wilde zijn. Zoiets?

Liefst wel ;) Mits ik hem morgen nog kan zien althans;)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

henkjanvdkolk

Zo 'moet' een echte Ouwhands-pelikaan eruit zien:
http://www.flickr.com/photos/arelro2000/2639269200/in/photostream/

Zou graag een bewijs willen zien dat de vogel inderdaad van Ouwhands is, maar ik vermoed dat ze wel het gelijk aan hun zijde hebben..
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

GertJ

Hebben we eindelijk eens een zeldzaamheid in de regio, gooit die dierentuin weer roet in het eten...
Wel grappig om te zien hoe de club uiteenvalt in "believers" en "non-believers".


Ik zou niet weten waarom ik het verhaal van Ouwehands in twijfel moet trekken. Een gerespecteerde dierentuin gaat niet op deze manier zijn collectie uitbreiden. Als het nu een of andere louche eigenaar van een wildcollectie zou zijn, tja...


Het ontbreken van de ring: Als het zo'n bekende groene plastic dierentuinring was is dat niet onlogisch. Plastic wordt broos onder invloed van UV-licht en kan makkelijk breken.


In eerste instantie miste men geen pelikaan en later wel: Das maar net wie je aan de lijn krijgt bij zo'n organisatie en het kan ook erg aan de vraagstelling liggen.
"We missen er geen (maar er kan er best een weggevlogen zijn)"


Ik sluit me aan bij Pieter-Geert.


Groet Gert Jager

henkjanvdkolk

Citaat van: GertJ op september 07, 2010, 19:11:40 PM
Hebben we eindelijk eens een zeldzaamheid in de regio, gooit die dierentuin weer roet in het eten...
Wel grappig om te zien hoe de club uiteenvalt in "believers" en "non-believers".


Ik zou niet weten waarom ik het verhaal van Ouwehands in twijfel moet trekken. Een gerespecteerde dierentuin gaat niet op deze manier zijn collectie uitbreiden. Als het nu een of andere louche eigenaar van een wildcollectie zou zijn, tja...


Het ontbreken van de ring: Als het zo'n bekende groene plastic dierentuinring was is dat niet onlogisch. Plastic wordt broos onder invloed van UV-licht en kan makkelijk breken.


In eerste instantie miste men geen pelikaan en later wel: Das maar net wie je aan de lijn krijgt bij zo'n organisatie en het kan ook erg aan de vraagstelling liggen.
"We missen er geen (maar er kan er best een weggevlogen zijn)"


Ik sluit me aan bij Pieter-Geert.

Een beetje meer vertrouwen zeg, mannen van Kwintelooyen  ;) . Hebben jullie uberhaupt de vogel al wel gezien??
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

GertJ

Citaat van: henkjanvdkolk op september 07, 2010, 19:21:48 PM
Een beetje meer vertrouwen zeg, mannen van Kwintelooyen  ;) . Hebben jullie uberhaupt de vogel al wel gezien??


Nee, dat kwam vooral doordat de vogel niet op de plek bleek te zitten waar deze gisteren achter gelaten zou zijn  ;)

Groet Gert Jager

frankcoenjaerts

Tja Gert, eens, ook ik trek Ouwehands niet graag in twijfel.

Toch zijn er een aantal zaken die het geheel wel heel twijfelachtig maken:

A. De mededeling dat ze op zoek zijn (of in ieder geval waren, begin van deze middag) naar een jonge vogel (is mij persoonlijk door UL verteld).
B. Het gedrag van de vogel, vliegt perfect en verenkleed is gaaf. Vergeten bij te knippen? Alleen bij deze ene vogel? Mwah. Die dan ook nog net z´n ring mist? Mwah2. Hoe lang missen ze hem eigenlijk al?
C. Tam/wild gedrag, eens Klaas, zegt niets bij Pelikanen, behalve dat naar mijn idee geldt dan dergelijke beesten tam WORDEN (door bij vissers te bedelen - of op dierverzorgers te wachten), ik denk niet dat ze dit gedrag in een paar dagen afleren - om bij nadering van een dierverzorger met vis al op 50 meter op te vliegen.

Ik zou erg gelukkig worden van een scenario waarin het beest door Ouwehand gevangen wordt, daar van een rustige ouwedag geniet nadat isotopen onderzoek een Macedonische herkomst heeft aangetoond.
Met vriendelijke groeten,

Frank

Jaap Dijkhuizen

Jaap Dijkhuizen

Edwin Russer

Citaat van: Jaap Dijkhuizen op september 07, 2010, 20:01:48 PM
Even gegoogeld ('pelikaan ouwehands dierenpark'), en zie daar een Roze Pelikaan zonder ringen:
http://media.photobucket.com/image/pelikaan%20ouwehands%20dierenpark/tuinmus/dierentuin/pelikaan-1.jpg :o

Tsja, nu wordt het toch wel een lastig verhaal. Ik had deze uit Burgers Zoo al eerder gelinkt, naar beneden scrollen en komt dus schijnbaar vaker voor.

http://www.flickr.com/photos/35110249@N05/4292592631/
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2