determinatie van twee Teunisbloemen met Heukels 23e

Gestart door Margreet Kwh, september 07, 2010, 00:15:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Hallo forummers,

vandaag heb ik geprobeerd om twee Teunisbloemen te determineren met Heukels 23e editie van de Flora van Nederland. De bloemen waren aan het eind van de middag net opengegaan.
Het gaat om Teunisbloemen die spontaan zijn opgekomen in een bak die in onze tuin in Den Helder stond en inmiddels is verhuisd naar Haarlem.

De eerste Teunisbloem:
1. (lengte stijl t.o.v. meeldraden) ongeveer gelijke lengte, sommige meeldraden zijn iets langer dan de stijl; de bepaling van de kelkbladlengte t.o.v. de "kelkbuis"lengte bij een rijpe knop begrijp ik niet; de kroonbladlengte is ca 20 mm-->2
2. vraag over de rozetbladeren; moeilijk te beantwoorden in het tweede jaar, als het rozet niet meer aanwezig is --> 4.
4. (rode en groene knobbels): lijken beide aanwezig; geen rode strepen/vlekken op stengel; 4 stempelstralen uitgespreid? nee, verkleefd, of komt dat omdat hij nog niet volledig open is?

Conclusie: Middelste teunisbloem met kenmerken van O. x fallax? (vanwege de stempelstralen)
http://waarneming.nl/fotonew/9/1545369.jpg?w=600&h=600

De tweede Teunisbloem:
1. (lengte stijl t.o.v. meeldraden) stijl korter dan meeldraden; kroonbladen 20 mm lang--> 2
2. rozetbladen opbolling niet meer vast te stellen -->4
4. kroonbladen 20 mm; rode strepen of vlekken op stengel en 4 stempelstralen uitgespreid --> hybride O. x fallax.
http://waarneming.nl/fotonew/1/1545371.jpg?w=600&h=600

Heeft iemand ervaring met die stempelstralen?

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

rapunzel

#1
Het al of niet verkleefd zijn kun je prima zien als je bij goed geopende bloemen kijkt.

Dit is zoals ik de tekst over Middelste teunisbloem lees (want die is onduidelijk) :
De plant heeft haren op de stengel, waarvan er sommige op groene knobbel staan.
Dus geen haren op rode knobbels . Dat dit zo bedoeld is, denk ik te kunnen concluderen uit de teksten bij de twee voorgaande soorten

Ik zou dus in dit geval voor Oenothera x fallax kiezen

De Flora von Baden Wurttemberg zegt nog bij Middelste teunisbloem: Bladen met rode nerven. Moet ik nog eens gaan controleren. Verder nog Stengel und Fruchtknoten nicht rot punktiert oder gestreift. Kelch und Fruchte grun.

Stace: schrijft over de Middelste:
Green parts of stems and fruits without hairs with red bulbous base (these present on red blotches on stems). Rachis green at tip, sepals green.

Veel groener hoeft het toch niet te zijn ?

M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

Margreet Kwh

Hallo Koos,

dank je wel voor je uitvoerige antwoord. Ik ga de komende tijd eens meer naar Teunisbloemen kijken.
Vanmorgen was de eerste nog steeds met verkleefde stempel, en de tweede met uitgespreide stempelstralen.
Die verkleefde stempelstralen waren ook veel dikker.

Heeft het zin om zulke Teunisbloemen in te voeren?

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Margreet Kwh

Dank voor je reactie, ik heb ze (voor Den Helder) ingevoerd.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Nietspitten

Citaat van: MarKoHu op september 07, 2010, 21:28:26 PM
Dank voor je reactie, ik heb ze (voor Den Helder) ingevoerd.

Margreet.

Goed gedaan Margreet , miste! er al een paar uit de collectie. :(
groeten, Gerrit