Hoofdmenu

Nog een juffer

Gestart door spectator, augustus 28, 2006, 16:44:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

spectator

Deze woonde bij de mare van vrienden in Auvergne.
vr. groet
Arend Breukel

Goyatlah

Mannetje Blauwe Breedscheenjuffer. Zit vaak bij stromend water.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

spectator

vr. groet
Arend Breukel

Viv Anch

Bij mij zitten ze bij stilstaand water...
was getekend Vivianne

Schoppers

#4
Ze zitten voornamelijk bij stromend water.
Maar idd bij zandgaten en sommige plassen en vennen zitten ze ook wel.

Viv Anch

CiteerZe zitten voornamelijk bij stromend water.
Maar idd bij zandgaten en sommige plassen en vennen zitten ze ook wel.
De vennen dus. Niet zoveel maar altijd wel een paar. Overigens wat voor soort stromend water, kunnen ze iets aan voedselrijk water hebben?
was getekend Vivianne

grunsven

Ze zitten met name aan stromend water inderdaad, dit kan ook voedselrijk zijn.
Bedoel je met de vennen De Oisterwijkse vennen en de vennen op de Kampina? (Ik begreep dat je daar woont) Volgens mij komen ze daar met name van de Rozep, Beerze en Dommel. Ik denk niet dat ze zich op de vennen zelf voortplanten.
Maar ik laat me graag overtuigen door larvenhuidjes bij de vennen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Goyatlah

Wat ik begrepen heb, is dat het die beesten er om gaat dat het water zuurstofrijk is, vandaar dat ze veel bij stromend water zitten, maar ook bij geschikt stilstaand water (vermoed dat dat dan koud en plantenrijk zal moeten zijn).

De soort, en mn vrouwtjes kunnen ver van het voortplantingswater zitten, dus is het niet zo vreemd als je ze bij niet-optimaal water tegenkomt, maar dan nooit in grotere aantallen. Bij voortplantingswateren (hier bv. het overgrote deel v.d. Drentse Aa en de Peizer Schipsloot) is het vaak veruit de meest voorkomende soort. Komt vaak samen met Weidebeekjuffer en Lantaarntje voor.

Maar ik zie ze ook wel regelmatig bij heide- en veenvennetjes, etc.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Ik kom ze zlef vrijwel overal tegen, ook waar geen water is, Gewoon langs een wegberm in het bos,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Viv Anch

#9
CiteerZe zitten met name aan stromend water inderdaad, dit kan ook voedselrijk zijn.
Bedoel je met de vennen De Oisterwijkse vennen en de vennen op de Kampina? (Ik begreep dat je daar woont) Volgens mij komen ze daar met name van de Rozep, Beerze en Dommel. Ik denk niet dat ze zich op de vennen zelf voortplanten.
Maar ik laat me graag overtuigen door larvenhuidjes bij de vennen.
Larven huidjes heb ik niet... en hoe ziet een huidje van breedscheen eruit>??? want ik heb wel huidje smaar van wie?
Dus dan kan ik je niet overtuigen
Ik zie ze in seizoen van het beestje -nu eigenlijk niet meer- eigenlijk altijd wel op de vennen en zelfs in tandem Voorste Goorven en Heiven waar ik tel. Ook bij het Witven .. die liggen allemaal met bos ertussen tussen de 400  en 800 m van achterste stroom cq.  de reusel af.
Maar nooit in grote hoeveelheden altijd een paar max 4 op een telling. dat klopt met wat dolf zegt.. en heiven veel plomp en grassen
Rozep, en beerze zijn verderweg en Dommel nog verder
was getekend Vivianne

AvanderHeijden

Larven en larvenhuidjes van de Blauwe breedscheenjuffer zijn makkelijk te herkennen aan de draadvormige puntjes die aan de uiteinden van de lamellen vastzitten.  

boogey55

CiteerIk kom ze zlef vrijwel overal tegen, ook waar geen water is, Gewoon langs een wegberm in het bos,
Boven op de Grebbeberg.....  :rolleyes:  
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Sticht

Grebbeberg; tussen Rhenen en Wageningen

grunsven

Inderdaad heb je ook de Reusel daar nog stromen. Ik ken zelf de Kampina een stuk beter. Waar je natuurlijk wel de Beerze en Rozep hebt.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Viv Anch

CiteerInderdaad heb je ook de Reusel daar nog stromen. Ik ken zelf de Kampina een stuk beter. Waar je natuurlijk wel de Beerze en Rozep hebt.
Weet jij dan een leuke plek om een keer te lopen.. huisvennen? kogelvangers? Misschien kun je me vlg jaar een keer wat laten zien of woon je er niet?
was getekend Vivianne

Jeroen Nagtegaal

Ik heb ze gewoon tussen Heythuysen en horn Gezine, Middnelimburg,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com