Hoofdmenu

Eend onbekend

Gestart door ajvwijk, september 05, 2010, 21:46:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

Citaat van: Paul.R. op september 07, 2010, 15:16:08 PMBeste Klaas. Ik heb het rapport gedownload en de pagina 59/60 gelezen. Vanaf de herfst tm einde voorjaar, zijn mijn vrouw en ik regelmatig te vinden in het Lauwersmeergebied tm Harlingen langs het wad. meestal in die tijd 1x per week enof 2 weken.In Lauwersoog in de haven op het einde van de dag even een gebakken visje eten. Tevens langs het friese gedeelte van het Ijselmeer na Zurich naar beneden. Doorgaans zitten de trekvogels in die tijd tussen de scheren, naar gelang van het tij. Gezien het rapport kan ik me aardig vinden, wat de Krakeenden en Bergeenden aangaat, alleen de aantallen zitten me wat dwars, dat vind ik wel erg hoog. Wat de Smienten aangaat, vind ik de aantallen zeker te hoog. Maar dat blijft toch een zeer moeilijk gegeven, daar bij laag water de vogels wel dichter bij de kust komen, maar toch vaak nog te veraf zijn om duidelijk waar te nemen en bij hoogwater vaak wachten op laag water om weer te fourageren, waardoor ze wel weer iets dichterbij komen. Daar komt bij, dat de vogels steeds in beweging zijn en niet constant op dezelfde plek blijven, m.a.w. de ene dag hier en de volgende dag enof moment daar. Maar mijn gevoel en belevenis zeggen dat in de afgelopen 5 jaar, de stand in deze omgeving beduidend omlaag zijn gegaan. Hopende hiermede voldoende antwoordt op je vraag gegeven te hebben. Mvg, Paul

hoi Paul,

Tellingen van de Waddenzee worden sedert de jaren zestig op een standaardwijze uitgevoerd. De tellingen vinden tijdens hoogwater plaats (pakweg anderhalf uur voor hoog tot anderhalf uur na hoog) en steeds wordt een zo groot mogelijk deel / eenheid gelijktijdig geteld. Dus met een flinke ploeg mensen op dezelfde dag de complete kust tussen Harlingen en Lauwersoog. Vroeger zelf hier jarenlang aan meegewerkt. En op één dag (liefst ook dezelfde) het eiland Schiermonnikoog. En dan tellers die òf naar elkaar toelopen, òf uit elkaar lopen èn goed de verplaatsingen in de gaten houden. En op deze wijze zijn soorten als Bergeend, Smient en Krakeend prima te tellen in de Waddenzee. Voor het IJsselmeer en de Lauwersmeer kun je gewoon overdag tellen. Daarbij zul je natuurlijk nooit iedere eend afzonderlijk kunnen tellen. Er zit dus een aardige marge om de getallen heen, vaak wel 20%.

Daar staat tegenover dat jij met indrukken / gevoel werkt. En dat je tot de conclusie komt dat jouw indrukken / gevoel anders zijn dan de resultaten uit de tellingen. Tuurlijk, wellicht kom jij vaker in een gebied, en missen tellers soms piekaantallen etc. Maar jij maakt, zo lees ik in ieder geval uit je bijdrage, ter plekke geen systematische aantekeningen in een notitieboekje (of in een digitaal medium).

Nou, dan zijn we eigenlijk snel uitgepraat. Want een vergelijking tussen niet gedocumenteerde indrukken / gevoel en getelde aantallen is niet mogelijk. Het spijt me heel erg, maar zo is het nu eenmaal.

Groetjes, Klaas

Paul.R.

Beste Klaas, je hebt volkomen gelijk met je stelling. Ik heb in deze gebieden nooit enige telling bij gehouden, daar ik daar alleen kom om te fotograferen en te filmen. Mvg, Paul.

Beste Jarinka, De vogels met hun kopje omgedraaid, zijn volgens mij de Morinelplevieren, mede gezien hun roestoranje borst-zwarte buikvleken smallewart-witte borstband. maar houdt me ten goede ik kan verkeerd zitten. De 2e afb is volgens mij de Bonte strandloper, maar ook hierin kan ik verkeerd zitten. Mvg, Paul.

Jarinka

Die met de koppen omgedraaid zijn Bonte Strandlopers (in zomerkleed). Ze hebben een roodbruine rug, gestreepte borst en een zwarte buik.
De vogels op de tweede foto zijn geen Bonte Strandlopers. In het winterkleed hebben ze geen zwarte vlek op de buik, maar dan zijn ze ook vrij egaal grijs. Het zijn Kleine Strandlopers, te herkennen aan de zwarte poten, witte buik, korte en rechte snavel, en sterk getekende rug.
Groeten, Jarinka Heijink

Paul.R.

Beste Jarinka, bedankt voor je antwoord, ik heb het gelijk in mijn archief veranderd. Zo zie je maar, je bent nooit te oud om te leren. Nogmaals mijn dank. Mvg, Paul.