Hoofdmenu

Eend onbekend

Gestart door ajvwijk, september 05, 2010, 21:46:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

ajvwijk

Ik kan deze eend niet thuisbrengen. Witoogeend of topper or misschien toch wat anders (soep eend) ?
Helaas wat ver weg, en betere foto heb ik niet. Op Texel 4/9/2010 gefotografeerd. Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
Ton van Wijk

Ted van der Knaap

eerste wat bij mij binnenschiet is Smient!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Robertmeer

Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Matty

Smient, blauwe snavel met zwarte punt.

ajvwijk

Bedankt voor jullie reacties. Ik dacht dat het nog wat vroeg was voor de smient.
Ton van Wijk

Jarinka

Smienten zijn eigenlijk het hele jaar wel te zien, maar in het najaar vallen ze meer op omdat ze zich dan in grote groepen verzamelen.
Het is er een in het eclipskleed, dat ziet er ook behoorlijk anders uit dan het normale kleed van Smient.
Groeten, Jarinka Heijink

snwja3

Dat soort info kan je altijd mooi van de Sovon site halen, zie http://www.sovon.nl/soorten.asp?euring=1790&lang=nl
Wietze Janse

Paul.R.

Beste Ton. Hier nog een late reaktie. Het is inderdaad de vrl Smient. Daar de laatste jaren de winters steeds zachter worden, blijven ze ook steeds meer overwinteren in ons land. De komende maanden zul je ze op meren en plassen steeds meer zien in groepen samen met de Krakeenden, Kuifeenden, Wintertalingen en soms de Nonnetjes. Mvg, Paul.

Vincent Hart

Die correlatie tussen zachtere winters en grotere aantallen smienten in NL, blijkt niet echt uit onderstaande plaat uit het SOVON-artikel dat Wietze aanhaalde ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Paul.R.

Beste Vincent. Wat de gegevens van SOVON betreft ben ik het niet met je eens en wel om de volgende redenen: O.g is aangesloten geweest bij de BFVW en weet uit ervaring hoe er geteld wordt bij SOVON. Dat tellen noemen ze op zijn hollands, natte vingerwerk. Dat is mede de redenen geweest waarom ik daar mee gestopt ben. Mvg, Paul.

snwja3

En Paul, uit welk droog vingerwerk (welk onderzoek, waar staan die cijfers?) trek jij dan je conclusies?
Wietze Janse

Norman

Ik heb ook wel enige vraagtekens bij SOVON en dan niet zo zeer bij de methodes, maar meer bij de organisatie.
Ik krijg van Sovon informatie over gebieden die geteld zouden zijn en dit in werkelijkheid niet zijn en gebieden die niet geteld zijn maar in werkelijkheid wel geteld zijn.
Daarnaast heb ik jaren gelijktijdig met een ander een gebied geïnventariseerd zonder dan SOVON dit meldde. Toen we deze dubbeltelling aan het licht brachten werd dit initieel ontkend en later met een glimlach af gedaan.

Op het gebied van communicatie is er ook wel wat verbetering mogelijk. Soms krijg ik heel snel antwoord, doorgaans pas na weken/maanden of helemaal niet.

Maar ik ben net als Wietse heel benieuwd welke methode Paul R. gebruikt.


HPM

Die van de BFVW dopen hun duim altijd in licht geschift kievitseierenstruif en krijgen dan een beeld van de populatie-ontwikkeling in het hele land en omgeving.  ;)

http://www.waddensea-secretariat.org/TMAP/Migratory%20Birds/MIGB_trends/trends/2007-2008/Eurasian%20Wigeon.htm

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Norman

Citaat van: HPM op september 06, 2010, 18:03:52 PM
Die van de BFVW dopen hun duim altijd in licht geschift kievitseierenstruif en krijgen dan een beeld van de populatie-ontwikkeling in het hele land en omgeving.  ;)

Typen gaat makkelijk nu dan praten, de tranen rollen over mijn wangen!!  ;D :duim: ;D :duim: ;D :duim:

Paul.R.

Beste Mensen. Allereerst moet er iets van mijn hart nl: Als je met iets niet eens bent, hoef je nog niet met struif enof modder te gooien. Geef dan een duidelijk verweer en kan je ev in dialoog gaan. Zodat het voor een ieder ev een leerproces kan zijn. Ondanks mijn leeftijd, heb ik voor de paar weken dat ik bij het forum van waarneming.nl ben, veel geleerd en ook regelmatig mijn zienswijze over een onderwerp moeten veranderen. Dat is de lering en moraal van dit verhaal. Tot zover dit gegeven. BFVW en SOVON en hun telling door waarneming. BFVW telt en legt de nesten vast  van de weidevogels en zet dit op papier ( nieuwe systeem was door het nest vast te leggen via GPS, aan dit proces heb ik deel genomen, maar later op de kaart bleek er te grote afstand verschillen te zijn, dit komt door de satelieten. Of ze er nu nog mee werken weet ik niet.) Bij de tellingen van SOVON, ging men met 2 a 3 personen aan de kant van het desbetreffende gebied staan en werdt er oa met de kijker gekeken naar de plm aantallen van de weidevogels in het desbetreffende perceel. Dan nam men het perceel ernaast en telde hier de weidevogels etc. Men vergat erbij te zetten dat als een Kievit aan het fourageren was op het eerste perceel, het zijn nest op het tweedde perceel had, dus als de Kievit op dat moment terug vloog naar zijn broedsel, werdt het dubbel geteld. Daar komt bij, dat als er veel broedparen aanwezig waren, men ongeveer het gemiddelde nam, dus natte vingerwerk. De reden dat ik gestopt ben bij de BFVW, had niets te maken met de wijze en tellingen van de weidevogels, maar had een andere oorzaak. Wat SOVON betreft, ben ik gestopt  daar ik deze wijze van tellen niet correct vond. Dit alles is een persoonlijke beslissing geweest en mijn zienswijze gezien mede door de strijd(en) van de vele Natuurorganisaties die ons land kent. Dan heb ik het nog niet gehad over hun instellingen qua beheer ed. Met ALLE respekt voor al die vrijwillegers, die deze tellingen ed uitvoeren en hun tijd daarin investeren, heb ik me dus niet kunnen vinden in de haat en liefde verhoudingen van deze organisaties. Mvg, Paul.

Norman

Beste Paul R.

In de bijlage heb ik de handleiding van Sovon bijgevoegd. De methodiek die ik hieruit haal komt niet overeen met hetgeen jij mij schetst.
Het herhaaldelijk nesten bezoeken wat de BFVW doet volgens jou omschrijving keur ik ten zeerste af. Dit geeft onnodig veel verstoring en onnodige predatie.

De methode die je schetst betreft het monitoren vanaf de zijlijn zou evt. dubbeltellingen geven. Dat is slordig, maar niet rampzalig voor de statistiek. Het is namelijk een wederkerende fout die er niet voor zorgt dat de totale aantallen drastisch afwijken, niet alle vogels worden immers dubbelgeteld, maar geven wel duidelijke trends weer. Dat is wellicht het meest belangrijk.

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Er is al tientallen jaren ruzie tussen Sovon en de BFVW. En deze ruzie is onoplosbaar, net zoals de ruzie tussen de KNJV c.s. (dus de plezierjagers c.s.) en Sovon ook onoplosbaar is. Ik (=Klaas van Dijk uit Groningen) sta al jarenlang op de zwarte lijst van de BFVW. En dat geldt voor zeer veel vogelaars / natuurliefhebbers.

De BFVW wil, ten koste van alles, het grootschalig rapen van kievitseieren in stand houden. En wil pas beginnen met het beschermen van legsels van weidevogels als er eerst een tijdlang eieren geraapt zijn. That's it. En wie hier tegen is komt op de zwarte lijst & blijft daar tot het einde der dagen op staan.

De methode van de BFVW gaat uit van het zoeken van nesten. De Sovon-methode (zie bijdrage van Norman) gaat uit van (onder andere) het karteren van territoria. En daarbij is Kievit een buitengewoon lastige soort om goed te tellen. De soort kan erg gemakkelijk vervolglegsels maken, is lang niet monogaam en kan heel goed eerst hier & later daar een territorium & legsel hebben. En daarbij gaat het hier om tellingen van aantallen broedparen. Aan beide methoden kleven, zeker dus bij Kievit, voor- en nadelen. Qua trendontwikkelingen soms niet een echt groot probleem, mits de tellingen steeds op dezelfde manier zijn uitgevoerd. Dat is wel het geval bij de methode van Sovon, maar niet / minder bij de methode van de BFVW (zoekinspanning etc. etc.).

De BFVW organiseert geen tellingen van pleisterende Smienten. De coördinatie van tellingen van Smienten ligt tegenwoordig bij Sovon, resultaten staan in de jaarlijkse watervogelrappporten (gratis down te loaden van de site van Sovon). Er zijn ook allerlei locale / regionale vogelwerkgroepen die tellingen van Smienten organiseren / uitvoeren. Bijna altijd in nauw overleg / afstemming met Sovon.

Groetjes, Klaas

Norman

Klaas,

Kan ik mij ook ergens aanmelden voor deze zwarte lijst.  ;D
Ik hou niet zo van eierstropers.

Paul.R.

Beste Norman en Klaas. Norman ik heb alleen even het bestand in de snelligheid doorgelezen, zie en lees : 2 Veldwerk-samenvatting, daarin vind ik de problemen terug die ik aangaf. Er is dus niet zoveel veranderd de laatste paar jaren wat SOVON aangaat, mijn inziens althans.
Beste Klaas, ik ben het eigenlijk in grote lijnen met je eens. Maar ook de Grutto kan heel goed naar andere percelen vliegen om te fourageren. Bv tijdens droogte periode, vliegen ze net zover tot ze in vochtige omgeving komen om hun voedsel te zoeken. Blijft de droogte te lang aanhouden, keren ze niet terug naar hun nesten. Zoals 3 jaar geledenin 2007. Vele nesten verlaten gevonden, jammer genoeg. Mvg, Paul.

HPM

Citaat van: Paul.R. op september 06, 2010, 20:59:07 PM
Beste Mensen. Allereerst moet er iets van mijn hart nl: Als je met iets niet eens bent, hoef je nog niet met struif enof modder te gooien. Geef dan een duidelijk verweer [...]

Paul,
Je begon met te zeggen dat de Smient toeneemt en dat dat kwam door steeds zachtere winters. Je gaf daar geen onderbouwing voor, ook niet toen daarom werd gevraagd. De gegevens die je bewering tegenspreken (of in ieder geval niet ondersteunen) deed je af als nattevingerwerk, waarmee je SOVON en verwante (internationale) organisaties in feite afschilderde als charlatans. En dat alles zonder enige onderbouwing. Dat klinkt aardig als "met struif enof modder te gooien".
Dat jij je niet kan vinden in een gestandaardiseerde telmethode wil niet zeggen dat die methode fout is.
Nesten tellen is zeker geen goede methode om de omvang en trend van een populatie vast te stellen en het is op grote schaal nog onuitvoerbaar ook.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Paul.R.

Beste Herman, bedankt voor je reaktie.
Smienten:
Ik heb niet geschreven dat de Smienten toenemen, maar dat ze steeds meer blijven overwinteren in Nederland, gezien de zachte winters. Lees citaat van mijn schrijven op 06 september 2010.
Telling van oa de Weidevogels:
In mijn optiek althans, is eigenlijk geen een huidige telmethode exact, je kunt door waarnemen en te controleren de aantallen het dichts benaderen. Nu de wijze waarop dat gebeurd. BFVW: Elke veldman/vrouw aangesloten bij de bond heeft zijn eigen percelen, waar hij enof zij al jaren komen en het gebied op hun duimpje kennen. Na de vastgestelde eind datum van het eierrapen gaat men vanaf de zijkant van de percelen de vogels waarnemen en observeren oa naar ev baltsgedrag. Dan na plm 2 a 3 weken gaat men na het observeren het perceel in om de nesten te markeren, hier zijn verschillende manieren voor. Dit observeren en markeren van de nesten doe je in die periode 1x in de week ( tussen 08.00 en 10.00 uur in de morgen ) en zo'n 3 weken achterelkaar. Ingeval de boer aangeeft dat de koeien het weiland in gaan, worden de nesten met nestbeschermers beschermd. Op de akkers, worden de nesten in kistjes gelegd (geschept) ivm ploegen, frezen en inzaaien, waarna de kistjes met nesten weer worden terug gezet op de plaats waar het nest was (ongeveer). Nadat de jongen vliegrijp zijn gaan deze doorgaans naar de dichts bijzijnde weiland percelen en worden de kistjes weer van de akker verwijderd. Beidde methoden werken redelijk goed qua bescherming. Als de boer aan het mozaiek maaien meedoet is dat een pre t.o.v. het overleven. Doet de boer hier niet aan mee, dan is de kans groter dat het jonge spul dood gemaaid wordt.
SOVON: Je kreeg van SOVON een aantal percelen toegewezen, waar je dus 5x per jaar heengaat om te tellen. Elk jaar waren dit andere percelen. Zoals mede in de handleiding van SOVON vermeld staat, wordt de telling gedaan vanuit de infrastructuur, dus langs de weg enof boerenpad, hoe je het maar noemen wilt. Alleen als het perceel qua lengte langer is, gaat men dus het perceel in om beter waar te kunnen nemen. De nesten werden hierin niet meegenomen, althans in mijn tijd. Vele heb ik gekend en meegemaakt met deze wijze van tellen en dan durf ik het gerust te zeggen, dat het tellen natte vingerwerk was, op enkele mensen na als uitzondering.
De voor en tegen van deze beidde telmethodes:
Bij de BFVW, is de betrokkenheid van het te beschermen gebied groot, Bij SOVON is de betrokkenheid minder groot, daar je elk jaar weer in een ander gebied kwam, of het moet in de laatste jaren veranderd zijn en je nu wel een vast gebied aangewezen krijgt, dat weet ik niet daar ik al een aantal jaren het niet meer doe, maar zo was het in het verleden.
Door de intensieve manier van waarneming, observeren en bescherming van de BFVW, krijg je in mijn optiek een beter beeld van de aantallen weidevogels dan op de manier van SOVON. Als laatste, bij de laatste telling van SOVON, zijn vele weidevogels (afhankelijk van het weerbeeld in Europa) al druk aan het formeren voor de vlucht naar het zuiden. Maar hierin bevinden zich ook weidevogels die van boven wegkomen.
Nu het moraal van het verhaal:
Ongeacht de reden van de veldmensen om aan deze vastlegging van de weidevogels hun medewerking te geven, kunnen we doen en laten wat we willen, om deze vogels te beschermen, terwijl ze in landen als Spanje, Frankrijk en oa Italie in het najaar en winter worden afgeschoten om gegeten te worden. De Natuurorganisaties zouden zich veel harder moeten opstellen bij de EEG, om hier een halt aan toe te roepen. Daar komt bij dat de EEG de boer per beschermd nest van de Kievit en de Grutto €50,- betalen. Dit geld is gemeenschapsgeld, m.a.w. wij beschermen de nesten en betalen ervoor, zodat men ze in het zuiden kunnen afschieten. Iets om over na te denken?! Het is een heel gebed geworden dit schrijven, maar ik hoop hiermede mijn standpunten nu beter verwoord te hebben. Mvg, Paul. 


Klaas van Dijk

Citaat van: Norman op september 06, 2010, 21:54:38 PMKlaas, Kan ik mij ook ergens aanmelden voor deze zwarte lijst. Ik hou niet zo van eierstropers.

hoi Norman,

Nee, je kunt je er niet voor aanmelden. Maar je komt automatisch op deze lijst terecht door je in het openbaar in woord & geschrift er over uit te laten wat je argumenten zijn dat je een tegenstander bent van het rapen van kievitseieren. Zie bijgaand artikel in Het Vogeljaar (al 15 jaar oud, dus wellicht wel al wat verouderd) voor een voorbeeld.

Zelf broed ik al een aantal jaren op een nieuw artikel. De titel heb ik al (Zoeken en rapen van kievitseieren is geen ecologisch onschuldig voorjaarsgenoegen), ik heb ook stapels papieren hierover in de kast liggen, maar verder dan wat losse zinnen op papier ben ik nog niet gekomen. Verder zou ik je aanraden om niet in discussie te gaan met eierrapers. Zulke discussies zijn vruchteloos, net zoals discussies met creationisten en met plezierjagers. Je kent vast wel het begip hersenspoeling (in het Engels 'brainwashing'). Discussies met gehersenspoelde mensen zijn nu eenmaal zinloos / tijdverspilling.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Klaas van Dijk

Citaat van: Paul.R. op september 07, 2010, 11:40:14 AMNa de vastgestelde eind datum van het eierrapen gaat men (...). Bij de BFVW, is de betrokkenheid van het te beschermen gebied groot, (...) maar ik hoop hiermede mijn standpunten nu beter verwoord te hebben. Mvg, Paul.

Beste Paul,

het zou je sieren om duidelijk te maken dat de BFVW er radicaal op tegen is dat beschermers niet het hele seizoen lang de weidevogels mogen beschermen en dus niet langer eerst zoeken & rapen en dan pas beginnen met beschermen.

Jouw 'BFVW-model' bestaat bij de gratie van de sociale druk dat je moet blijven rapen. Friese beschermers die niet langer rapen komen op de zwarte lijst te staan / worden zwart gemaakt, Friese boeren worden zeer zwaar onder druk gezet om geen borden bij de ingang van hun weilanden te zetten dat er op hun gronden niet geraapt mag worden, dergelijke borden verdwijnen meteen weer, groepen weidevogelbeschermers in Friesland die niet rapen (o.a. vogelwerkgroepen in Gorredijk en in Bakkeveen) worden door de BFVW c.s. met de nek aangekeken / doodgezwegen etc.

Dus, graag zonneklaar duidelijk maken dat het hele 'BFVW-systeem' onlosmakelijk verbonden in met het grootschalig rapen van kievitseieren.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

peterlindenburg

Het klinkt erg mooi hoe de BFVW het aanpakt, maar ik vind Nederlandse eierrapers geen haar beter dan Franse jagers.



HPM

Citaat van: Paul.R. op september 07, 2010, 11:40:14 AM
Beste Herman, bedankt voor je reaktie.
Smienten:
Ik heb niet geschreven dat de Smienten toenemen, maar dat ze steeds meer blijven overwinteren in Nederland, gezien de zachte winters.

En daar heb je nog steeds geen onderbouwing voor gegeven en je blijft het werk van SOVON als nattevingerwerk afdoen

Citeer
Bij de BFVW, is de betrokkenheid van het te beschermen gebied groot, Bij SOVON is de betrokkenheid minder groot, daar je elk jaar weer in een ander gebied kwam, of het moet in de laatste jaren veranderd zijn en je nu wel een vast gebied aangewezen krijgt, dat weet ik niet daar ik al een aantal jaren het niet meer doe, maar zo was het in het verleden.
Elk jaar een ander proefvlak is geen eis van SOVON. Integendeel zelfs. Het is juist de bedoeling dat proefvlakken jaarlijks worden geteld. Dat wisselen zal dus beleid van je vogelwerkgroep of de Bond geweest zijn.

Citeer
Door de intensieve manier van waarneming, observeren en bescherming van de BFVW, krijg je in mijn optiek een beter beeld van de aantallen weidevogels dan op de manier van SOVON. Als laatste, bij de laatste telling van SOVON, zijn vele weidevogels (afhankelijk van het weerbeeld in Europa) al druk aan het formeren voor de vlucht naar het zuiden. Maar hierin bevinden zich ook weidevogels die van boven wegkomen.

Op jullie manier krijg je misschien een beter beeld van het aantal gevonden nesten in een beperkt gebied, maar bij een inventarisatie van territoria zijn nesten helemaal niet van belang. Ik kan ook vele honderden hectare weidegebied per seizoen inventariseren en een goed beeld krijgen van de populatie. Dat lukt jou niet met eieren zoeken.

Maar je kan nou wel over weidevogels blijven uitweiden, maar voor je bewering dat Smienten steeds meer overwinteren en dat dat komt door zachtere winters heb je nog steeds geen snipper onderbouwing gegeven.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Paul schreef: Smienten: Ik heb niet geschreven dat de Smienten toenemen, maar dat ze steeds meer blijven overwinteren in Nederland, gezien de zachte winters.

Herman schreef: En daar heb je nog steeds geen onderbouwing voor gegeven en je blijft het werk van SOVON als nattevingerwerk afdoen. Maar je kan nou wel over weidevogels blijven uitweiden, maar voor je bewering dat Smienten steeds meer overwinteren en dat dat komt door zachtere winters heb je nog steeds geen snipper onderbouwing gegeven.

Beste Paul,

Niet-broedvogels als Smienten zijn gelukkig veel gemakkelijker te tellen. Slapen / rusten overdag en zitten dan vaak op plassen en meren. Zitten, in principe, veel minder mitsen en maren aan dan broedvogels. Zelf tel ik al tientallen jaren Smienten, in de jaren zeventig vooral rond Leeuwarden, tegenwoordig op Schiermonnikoog (vanaf 1995 zo'n vijf maal per jaar tijdens de wadvogeltellingen).

Paul, wat zijn je ideeën eigenlijk over de tekst over de Smient (pagina 59/60) in het meest recente watervogelrapport van Sovon (gratis te lezen / down te loaden via
http://www.sovon.nl/pdf/Mon2009-02wavorap.pdf )?

Alvast bedankt voor een inhoudelijke reactie,

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Paul.R.

Beste Klaas. Eerlijkheids halve moet ik zeggen dat ik ook kievitseieren geraapt heb. Maar naar gelang je ouder wordt en meer inzicht verkrijgt in het "Levendmechanisme" gezien in al zijn diversiteit, kwam ik mede daardoor tot het besef om te stoppen met dat eierrapen. De laatste jaren kwam ik tot de conclusie, dat oa de BFVW en eigenlijk alle natuurorganisaties, puur alleen uit eigenbelang uit zijn. Wat gezien in al zijn diversiteit niet ten goede kwam van de Natuur. Eigenbelang is een verwerpelijk systeem, waar mede teveel natuurorganisaties aan mede werken. M.a.w. het is om te treuren als je ziet hoe die eigenbelangen in elkaar steken. Dan denkt men ook nog dat hun uitvoering, sprake is van kennis, dat laatste is soms ver te zoeken. Dus neem ik niet alleen afstand van de BFVW, maar van alle natuurorganisaties, BIJ DEZE.
Mocht ik je nu op wat voor wijze dan ook, kunnen helpen enof motiveren om je verhaal op papier te zetten, wil ik altijd met je brainstormen hoe dat ev ingevuld moet worden. Je zou een nieuw topic op kunnen zetten in waarneming.nl, misschien dat er meerdere mensen met kennis van zaken, hieraan mee willen werken. Anders ben ik op mijn @mailadres te bereiken: kloe.de.pr@versatel.nl. Mvg, Paul.
Ps: Ik zal het stuk over de smienten lezen en kom daar op terug, P.

Paul.R.

Beste Herman. Gedrag en trek van de Trekvogels in het algemeen.
In mijn optiek, gestaafd door waarnemingen in de afgelopen jaren, zowel aan het Friese wad en de Meren van Friesland (oa Ijselmeer), ben ik tot de conlusie gekomen dat de trek mede wordt bepaald door de weersomstandigheden, gezien vanaf Siberie en Europa naar beneden de Middellandsezee. Daar komt mede bij, het voedselaanbod voor de trekvogels onderweg, maar het belangrijkste is toch het weerbeeld. Het heeft alles te maken, in mijn optiek, met de koudegrens in het Noorden. Als de vorst enof winter boven begint, zakken de trekvogels langzaam maar zeker naar beneden en zullen de vorstgrens altijd vooruit blijven.
Op het moment dat de vorstgrens naar beneden zakt, gaan onze eigen trekvogels ook een stukje afzakken naar beneden. Mocht deze grens stilstaan, zullen de trekvogels ook stil staan en naar goede fourageer gebieden zoeken. In Nederland is in de laatste jaren, weinig enof geen echte winter geweest, zoals we die van vroeger kennen. Sommige vogelsoorten die in Nederland broeden, gaan na het vliegrijp worden van de jongen, zich formeren en doen vliegoefeningen en ook hier naar gelang het weerbeeld zullen ze wel enof niet afzakken naar beneden. Dit geld natuurlijk ook voor de vogels die uit het hoge noorden komen. Dit geld ook voor de omgekeerde vorm, dat in het voorjaar de trek weer naar boven gaat. Van Smienten weet ik in die zin niet zoveel van af, of die wel enof niet broeden in Nederland, of ze in kolonie broeden enof solitair. Wel weet ik dat die ev overblijven in Nederland, de stilte gebieden opzoeken en zeer moeilijk waar te nemen zijn. Misschien dat er een ander daar meer antwoord op weet. Wel is duidelijk dat zowel in het voorjaar en in het najaar, de groepen w.o.a. de Smient, Krakeend, Wintertaling, Kuifeend (deze begint net zoals de Krakeend, steeds meer te broeden in Nederland ), Slobeenden en Nonnetjes samen scholen bij de grote meren en plassen en ook deze naar gelang van het weerbeeld op de trek gaan. Hopende hiermede je voldoende ingelicht te hebben. Mvg, Paul.

Paul.R.

Beste Klaas. Ik heb het rapport gedownload en de pagina 59/60 gelezen. Vanaf de herfst tm einde voorjaar, zijn mijn vrouw en ik regelmatig te vinden in het Lauwersmeergebied tm Harlingen langs het wad. meestal in die tijd 1x per week enof 2 weken.In Lauwersoog in de haven op het einde van de dag even een gebakken visje eten. Tevens langs het friese gedeelte van het Ijselmeer na Zurich naar beneden. Doorgaans zitten de trekvogels in die tijd tussen de scheren, naar gelang van het tij. Gezien het rapport kan ik me aardig vinden, wat de Krakeenden en Bergeenden aangaat, alleen de aantallen zitten me wat dwars, dat vind ik wel erg hoog. Wat de Smienten aangaat, vind ik de aantallen zeker te hoog. Maar dat blijft toch een zeer moeilijk gegeven, daar bij laag water de vogels wel dichter bij de kust komen, maar toch vaak nog te veraf zijn om duidelijk waar te nemen en bij hoogwater vaak wachten op laag water om weer te fourageren, waardoor ze wel weer iets dichterbij komen. Daar komt bij, dat de vogels steeds in beweging zijn en niet constant op dezelfde plek blijven, m.a.w. de ene dag hier en de volgende dag enof moment daar. Maar mijn gevoel en belevenis zeggen dat in de afgelopen 5 jaar, de stand in deze omgeving beduidend omlaag zijn gegaan. Hopende hiermede voldoende antwoordt op je vraag gegeven te hebben. Mvg, Paul

Jarinka

Paul, je laatste foto heet "09-05-09 groep Bontbek en Morinel plevier Wad-Holwerd-1.jpg"
Waar zitten de Morinellen? Ik zie alleen Bonte Strandlopers naast de Bontbekplevieren.
Groeten, Jarinka Heijink