Hoofdmenu

Kleine Vlieg???

Gestart door Zonnekoning, september 02, 2010, 20:04:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Deze vliegenvanger vond ik vanochtend helaas dood (raam-slachtoffer) en in eerste instantie "schold" ik het uit voor een Grauwe Vliegenvanger (geen boeken bij de hand...), maar na het bekijken van de foto's en en het raadplegen van de ANWB Vogelgids van Europa, kom ik echter op een Kleine Vliegenvanger uit!
Klopt dit???

De vogel ligt inmiddels in de vriezer bij Henk Luten van "VRS de Kooi", en wordt opgezet...
Ik heb de vogel nog niet ingevoerd en als het een KV is, zal ik dit onder embargo doen. 8)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

JohanvantBosch

Misschien nog eens bij de andere vliegenvangers kijken?  ;)

HPM

Wat vond  Henk Luten ervan?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Zonnekoning

Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

Henk zei niets, maar was er erg blij mee!
Ik had ook geen tijd om het goed uit te zoeken, want we waren bij Zandhove nog druk bezig met het opruimen van de stormschade van zondagnacht (windhoos).
Stom dat ik niet een bladzijde verder heb gekeken... ::)
Eerste winter?
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

GijsB

en waarom zal je het onder embargo doen als het een kleine vlieg was?
hijs toch al dood, dus voor verstoring hoeft het niet :P
Gijs

frankneijts

Citaat van: Zonnekoning op september 02, 2010, 20:16:59 PM
Eerste winter?

Ja (zie tekening tertials en lichtere zomen aan middelste dekveren).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Zonnekoning

Citaat van: dralion13 op september 02, 2010, 22:11:55 PM
en waarom zal je het onder embargo doen als het een kleine vlieg was?
hijs toch al dood, dus voor verstoring hoeft het niet :P
Omdat het dan om een mogelijk broedgeval zou kunnen gaan en we bij Zandhove niet op twichers zitten te wachten... 8)
Ik heb trouwens de waarneming op kilometer-niveau vervaagd, omdat niemand (lees buitenstaanders) op die plek iets te zoeken heeft! ;)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

frankneijts

Citaat van: Zonnekoning op september 02, 2010, 22:42:54 PM
Citaat van: dralion13 op september 02, 2010, 22:11:55 PM
en waarom zal je het onder embargo doen als het een kleine vlieg was?
hijs toch al dood, dus voor verstoring hoeft het niet :P
Omdat het dan om een mogelijk broedgeval zou kunnen gaan en we bij Zandhove niet op twichers zitten te wachten... 8)
Ik heb trouwens de waarneming op kilometer-niveau vervaagd, omdat niemand (lees buitenstaanders) op die plek iets te zoeken heeft! ;)

Dapper Lodewijk maar de kans op een broedgeval van Kleine (c.q. Bonte) Vliegenvanger is op 2 september niet zo groot en er zijn maar heel weinig twitchers geinteresseerd in een dooie Kleine Vlieg (want die mag je niet tellen).......... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Zonnekoning

Citaat van: frankneijts op september 02, 2010, 23:01:00 PM
Dapper Lodewijk maar de kans op een broedgeval van Kleine (c.q. Bonte) Vliegenvanger is op 2 september niet zo groot en er zijn maar heel weinig twitchers geinteresseerd in een dooie Kleine Vlieg (want die mag je niet tellen).......... 8)
Dat weet ik, en het is een enorme blunder mijnerzijds!
Het heeft ook een beetje met het broedgeval te maken op Schier..., en bij de ontdekker daarvan ligt nu bonte vliegenvanger in de vriezer! 8) :D
Daarnaast had ik het super druk en dan laat je wel eens een steekje vallen!  ::)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

frankneijts

Citaat van: Zonnekoning op september 02, 2010, 23:16:22 PM
Citaat van: frankneijts op september 02, 2010, 23:01:00 PM
Dapper Lodewijk maar de kans op een broedgeval van Kleine (c.q. Bonte) Vliegenvanger is op 2 september niet zo groot en er zijn maar heel weinig twitchers geinteresseerd in een dooie Kleine Vlieg (want die mag je niet tellen).......... 8)
Dat weet ik, en het is een enorme blunder mijnerzijds!
Het heeft ook een beetje met het broedgeval te maken op Schier..., en bij de ontdekker daarvan ligt nu bonte vliegenvanger in de vriezer! 8) :D
Daarnaast had ik het super druk en dan laat je wel eens een steekje vallen!  ::)

Broedgeval van...?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Zonnekoning

Citaat van: frankneijts op september 02, 2010, 23:31:31 PM
Broedgeval van...?
Een Kleine Vliegenvanger dus....
Het komt niet vaak voor dat je een vrouwtje met broedplek kunt ringen, dus...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Cygnus

Citaat van: Zonnekoning op september 02, 2010, 20:04:25 PM
De vogel ligt inmiddels in de vriezer bij Henk Luten van "VRS de Kooi", en wordt opgezet...
Je schrijft altijd dat je een hekel hebt aan mensen die zich niet aan de regels houden, dus ik was even geinteresseerd of je een vervoersvergunning hebt gehaald bij de politie om de vogel te vervoeren van de vindplek naar de vriezer van Henk Luten.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Zonnekoning

Citaat van: Cygnus op september 02, 2010, 23:51:17 PM
Je schrijft altijd dat je een hekel hebt aan mensen die zich niet aan de regels houden...
Niet in dit draadje en het belangrijkste is dat de vogel zo snel mogelijk in een vriezer beland...

Citeerdus ik was even geinteresseerd of je een vervoersvergunning hebt gehaald bij de politie om de vogel te vervoeren van de vindplek naar de vriezer van Henk Luten.
Nee dus...
De vondst is belangrijker dan de vergunning en het eerste wat Henk doet, is de vondst melden.
Ik heb de vogel bij de (voor mij) meest logische persoon gemeld en ik had ook niets kunnen doen.
Op deze manier weet ik zeker dat er iets nuttig me wordt gedaan en dan moet je soms de Flora- en faunawet met een korreltje zout nemen...
Voor het zelfde geld zie ik het vogeltje niet en in dit geval is de vriezer belangrijker dan de vergunning.
Dat komt later wel...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

Ik heb net een mail gekregen van Henk L. en het gaat inderdaad om een eerstejaars Bonte Vliegenvanger, waarschijnlijk een mannetje...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

jvdlaan

Citaat van: Zonnekoning op september 03, 2010, 00:45:03 AM
Ik heb net een mail gekregen van Henk L. en het gaat inderdaad om een eerstejaars Bonte Vliegenvanger, waarschijnlijk een mannetje...

Dat had Frank je al uitgelegd.

BramtK

Wat een vijandigheid. Nergens voor nodig, lijkt me.
Groeten,

Bram ter Keurs

JohanvantBosch

Citaat van: BramtK op september 03, 2010, 11:07:46 AM
Wat een vijandigheid.
Er wordt misschien wat direct gereageerd, maar vijandigheid zie ik hier niet, hoor.... O0

jvdlaan

Citaat van: JohanvantBosch op september 03, 2010, 11:52:17 AM
Citaat van: BramtK op september 03, 2010, 11:07:46 AM
Wat een vijandigheid.
Er wordt misschien wat direct gereageerd, maar vijandigheid zie ik hier niet, hoor.... O0

Sorry, dat was ook niet de bedoeling, maar ik vond dat Franks leeftijdsbepaling (met argumenten!) niet helemaal op waarde werd geschat.

BramtK

#19
Akkoord, al zie ik dat "waarschijnlijk een mannetje" niet terug in de bijdragen van Frank, dus wat dat betreft was dus wel sprake van een aanvulling die wellicht het vermelden waard was. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: BramtK op september 03, 2010, 13:25:32 PM
Akkoord, al zie ik dat "waarschijnlijk een mannetje" niet terug in de bijdragen van Frank, dus wat dat betreft was dus wel sprake van een aanvulling die wellicht het vermelden waard was. ;)

Dat vond ik zó vanzelfsprekend........ 8)   Maar bedankt Jan!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Het ging me er niet om of jij wel volledig genoeg was, Frank, laat staan of je vanwege vanzelfsprekendheid iets zou kunnen weglaten (lijkt me niet), maar of Lodewijk een aanvulling had gegeven met zijn bericht en dat was (dus) het geval. Geen aanleiding dus om voor de eer van Frank op te komen.  ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Zonnekoning

Wat een consternatie allemaal! ???
Het is toch niet zo raar om aan de ringer te vragen wat het is en het beestje ligt bij hem in de vriezer!
Aan de hand van biometrische gegevens is soms te bepalen wat het is.
Daarnaast was het mailtje al de deur uit voordat ik het antwoord van Frank had gelezen... 8)

De reactie van Trinus vond ik ook een beetje raar...

Citaat van: Cygnus op september 02, 2010, 23:51:17 PM
Citaat van: Zonnekoning op september 02, 2010, 20:04:25 PM
De vogel ligt inmiddels in de vriezer bij Henk Luten van "VRS de Kooi", en wordt opgezet...
Je schrijft altijd dat je een hekel hebt aan mensen die zich niet aan de regels houden, dus ik was even geinteresseerd of je een vervoersvergunning hebt gehaald bij de politie om de vogel te vervoeren van de vindplek naar de vriezer van Henk Luten.

Bij de Politie zijn ze niet zo snugger wat dit soort vergunningen betreft, en het is onmogelijk er eentje te verkrijgen voor het vervoer van een dode vogel van de plek van vondst naar een vriezer! 8)
Dat vervoer is dus bijna altijd illegaal...
Deze Bonte Vliegenvanger wordt in ieder geval legaal opgezet, is één dezer dagen te bezichtigen in het informatiecentrum van VRS De Kooi en wordt voor educatieve doeleinden gebruikt! :D
Daarnaast vond ik het wel netjes om de vraag van Herman volledig te beantwoorden. 8)

Citaat van: HPM op september 02, 2010, 20:08:36 PM
Wat vond  Henk Luten ervan?

--
Groeten, Herman van der Meer


Dat ik heb geblunderd heeft een andere oorzaak.
Door de stormschade van zondagnacht is het nog steeds een zooitje in het park Zandhove en had ik gewoon geen tijd om de vogel goed te bekijken.
Het deel rond het verzorgingstehuis is nu redelijk op orde, en dat is wel ten koste gegaan van een kettingzaag. Die is dus gejat! >:(
Het is dan wel weer mooi om te horen van wandelaars/bewoners/bezoekers te horen dat wij (Johan S. (hoofd tuinman) en ik) het redelijk op orde hebben!
In het deel waar de gemeente verantwoordelijk is, is nog niet zoveel gedaan.
Die hebben een paar grote borden geplaatst met de mededeling "Wegens stormschade, betreden op eigen risico." en delen afgezet met rood/wit lint.
Daar is het nog steeds een puinzooi en daar krijgen wij veel vragen over...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Cygnus

Mijn reactie is helemaal niet raar. Jij laat geen gelegenheid voorbij gaan om duidelijk te maken dat je er werk van maakt als iemand fout bezig is. Nu ben je zelf fout bezig en dat probeer je goed te praten, dat klopt natuurlijk niet. Als je van anderen verwacht dat ze alles goed doen, dan kun je zelf toch geen illegale dingen doen? Ik ben niet iemand die overal wakker van ligt, integendeel zelfs. Waar ik echter niet tegen kan is dat iemand van anderen verwacht dat ze alles perfect doen, voor zichzelf de wet niet van toepassing acht. Sorry maar zo zie ik het. Het is niemand toegestaan om dode vogels in een vriezer te bewaren. De Bonte Vliegenvanger ligt m.i. illegaal in de vriezer van Henk L.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Vincent Hart

nee, jij trekt volle zalen, Joost!!


;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Zonnekoning

In principe mag je volgens de Flora- en faunawet niet eens een vogelveer in je bezit hebben, dus ik begrijp de reacties van Trinus niet.
De Bonte Vliegenvanger wordt door Henk gewoon gemeld bij SOVON of via het ringersnetwerk...
Dat weet ik niet precies en dat is mijn probleem ook niet!
Het zelfde geld voor de hiaten in de Flora- en faunawet...
Ik probeer dus helemaal niets goed te praten en heb alleen beschreven hoe ik heb gehandeld.
Als daar iets mis mee is, hoor ik dat graag...

Citaat van: Cygnus op september 03, 2010, 17:36:11 PM
Waar ik echter niet tegen kan is dat iemand van anderen verwacht dat ze alles perfect doen, voor zichzelf de wet niet van toepassing acht. Sorry maar zo zie ik het. Het is niemand toegestaan om dode vogels in een vriezer te bewaren. De Bonte Vliegenvanger ligt m.i. illegaal in de vriezer van Henk L.   

Hoe kun je dan in vredesnaam onderzoek doen?

Citaat van: Cygnus op september 03, 2010, 17:36:11 PM
Jij laat geen gelegenheid voorbij gaan om duidelijk te maken dat je er werk van maakt als iemand fout bezig is. Nu ben je zelf fout bezig en dat probeer je goed te praten, dat klopt natuurlijk niet.

Ik neem aan dat je mijn reacties bedoeld in het forum Natuurverstoord.nl...
Dat gaat over levend materiaal (o.a. uitsteken van orchideeën, uitzetten van vossen op Vlieland en edelherten op Terschelling) en doet in dit geval niet ter zake!
Als ik van dit soort zaken op heterdaad betrap, dan heb je de poppen echt aan het dansen... 8)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

HPM

Citaat van: Zonnekoning op september 03, 2010, 18:50:25 PM
Citaat van: Cygnus op september 03, 2010, 17:36:11 PM
Waar ik echter niet tegen kan is dat iemand van anderen verwacht dat ze alles perfect doen, voor zichzelf de wet niet van toepassing acht. Sorry maar zo zie ik het. Het is niemand toegestaan om dode vogels in een vriezer te bewaren. De Bonte Vliegenvanger ligt m.i. illegaal in de vriezer van Henk L.   

Hoe kun je dan in vredesnaam onderzoek doen?

Met een vergunning/ontheffing.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

Zonnekoning

Citaat van: HPM op september 03, 2010, 19:11:15 PM

Met een vergunning/ontheffing.

--
Groeten, Herman van der Meer


Dat was al geregeld, omdat Henk een vergunning/ontheffing heeft en het alleen hoeft te melden...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.