Hoofdmenu

Determinatie

Gestart door cd21006, april 26, 2005, 19:41:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

cd21006

Wie kan mij zeggen welk (Annemoon??) type dit is?
Ik kan het nergens vinden...

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel123

Gevulde bloemen, dus ik denk een tuinplant en niet een wilde bosanemoon. Kijk eens in de catelogus van Bakker of bij een kwekerij...


boogey55

Dit lijkt mij ook een tuinsoort. Blad is niet goed te zien, jammer.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

mcbud

En late reactie misschien, maar gisteravond kwam ik plotseling dezelfde anemoon tegen in het boek van Bakker en Boeve over Stinzenplanten.
Het is de "halskraagvorm" van de Bosanemoon: Anemone nemorosa cv. Vestal . Ze zijn altijd sneeuwwit en bloeien een paar weken later dan de gewone bosanemoon, die doorgaans met witte en rose bloemen door elkaar op dezelfde groeiplaats voorkomt.
De "dubbele" bloemen hebben geen meeldraden. Die zijn door een mutatie  in de extra krans kroonbladen veranderd.
Daardoor kunnen ze zich alleen nog maar ongeslachtelijk voortplanten via de kruipende wortelstok.
Alle Halskraag bosanemonen zouden dus klonen kunnen zijn van een gemuteerde vorm die in ieder geval al in 1745 in Nederland voorkwam (op buitenplaatsen langs de Vecht) en mogelijk al eerder. In Engeland werd een dubbele bosanemoon in 1771 als "Alba Plena" gekweekt, maar het is niet duidelijk of dat dezelfde plant was.
Omdat de Halskraag bosanemonen zich alleen via de wortelstok kunnen vermenigvuldigen zou de verspreiding ervan weleens een nieuw licht kunnen werpen op het ontstaan van Stinzenassociaties, helemaal als je de verwantschap van verschillende voorkomens via een relatief eenvoudig DNA-onderzoekje zou kunnen vaststellen.
We zouden kunnen beginnen met de Anemone nemorosa cv. Vestal in de soortenlijst van deze site op te nemen, zodat groeiplaatsen door waarnemers kunnen worden geregistreerd.
Ben trouwens wel benieuwd waar je de jouwe hebt gevonden. Ik ben ze in Zuid Kennemerland nog niet tegengekomen.

groet

marc budding

Bram Rijksen

In Amelisweerd, onder de rook van Utrecht, heb ik in een -beetje- grijs verleden ook 'gevulde' A. nemorosa's gezien; deze bloeiden echter gelijktijdig met de niet-gevulde Bosanemonen. Deze 'gevulden' waren wel dik in de minderheid.
Vriendelijke groet,
Bram Rijksen