Hoofdmenu

Parkietbeest

Gestart door Adri Clements, augustus 31, 2010, 14:53:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Adri Clements

Hoi allen,

Alhoewel het me niet vaak meer overkomt, vandaag een vogel die ik niet op naam kon brengen.
Schrok bij het zien en horen van 't beest, had een plevierachtige indruk. Geluid een soort krie'k, wat om een aantal seconden werd herhaald.
Een zeer licht golvende vlucht, vrij hoge vliegsnelheid. deed me sterk denken aan een plevier.
Maar: geen uitstekende snavel, lijkt nog het meest op een parkiet.
Aangezien ik niet zo'n parkietenfanaat ben, is dit een parkiet en zo ja: welke?


Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

stefanhageman

#1
Ziet eruit als een Valkparkiet.
Met karakteristieke rode wang en gele kop.
Stefan Hageman


Adri Clements

Ok, zit in ieder geval in die hoek. Vanuit bepaalde zichthoek op m'n scherm is die rode vlek idd te zien. Wss een kortstaartige variant oid.

Thanks!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

frankneijts

Een Valkparkiet is het zeker niet: die hebben een lange staart, lang gerekt grijs lichaam, groot spierwit veld in de vleugel en een heldergele kop met kuif en fel oranjerode wang, dus zo'n beetje van alles wat deze vogel niet heeft...... 8)  Denk eerder dat het een muspapegaaitje is van het geslacht Forpus (parrotlet in Engels) welke tegenwoordig veel in gevangenschap worden gehouden. Maar heb geen idee van de soort hoewel Green-rumped (Groene muspapegaai) wel in aanmerking zou kunnen komen (oorspronkelijk uit Z-Amerika).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Suzie

Ik meen een groene kop te zien? En de staart is volgens mij ook wat groenig.. (kan ook aan mij liggen hoor)
Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jarinka

Groeten, Jarinka Heijink

Adri Clements

Tja Ted, ik maak me niet zo druk om die escapes, had vandaag meer te doen.
Edit: klopt Jarinka)>>>Heb e.e.a. gewijzigd, in afwachting tot iemand een helder moment krijgt en in één keer kan zeggen wat het is.
Frankipedia dank voor je reactie! Stefan z'n bewerking laat wel een (rode) vlek op de wang te zien.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Toine

Dit is zeker geen forpus, die zien er in vlucht heel anders uit. Het lijkt me toch eerder een Valkparkiet (zonder staart). De kuif kan plat over de kop liggen. Doet me een beetje aan deze mutatie denken:

Certhia

Volgens mij ze ik zelfs de blosjes op de wang. Prima staartloze valkparkiet als je t mij vraagt.

Adri Clements

 :)  dus toch de kortstaartige variant...
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's