Hoofdmenu

oeraluil

Gestart door Jan-Pieter, april 26, 2005, 16:41:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan-Pieter

De Oeraluil heet afgelopen zaterdag een duik genomen in de sloot waaraan zijn boom stond. Oplettende kinderen zagen dit en hebben hulp gehaald. De uil is gered en overgedragen aan de dierenambulance die hem naar de vogelopvang De Bonte Piet hebben gebracht. Hij was enigzins ondervoed maar sterkt nu al weer aan. Aan zijn ring was af te leiden dat het dier in 2003 in Nederland is geboren. Het was een vaste voertring die omgedaan wordt bij jonge vogels.
Dit is in strijd met de melding dat er een vouwring met bout en moer aanwezig zou zijn.

JP

Jaap Denee

#1
Hoi Jan-Pieter,

Ik heb via je persoonlijke mailadres al gereageerd, maar (voor de mee-lezers) ook maar even zo:

Zoals je op de uitvergroting van de foto van de ring kunt zien is er aan de ring een rechthoekig plaatje met daarop een koperkleurige kop van een boutje/schroefje te zien.

zie hier: http://www.waarneming.nl/foto_overzicht.php?wrn_id=228902

De foto is niet erg scherp, maar met een beetje moeite is dit wel zichtbaar (hoewel de discussie over de kleine flamingo heeft bewezen dat een onjuiste interpretatie van een foto soms tot verkeerde conclusies kan leiden). Dus zeg het zelf maar!

Op het moment dat de uil de ring liet zien heb ik heel snel een plaatje moeten schieten. Direct daarop was de ring niet meer te zien. Meer info dan deze foto heb ik helaas niet voor je.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Jaap Denee
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BWoets

Ik heb gesproken met de opraper van de vogel.. volgens hem is het onmogelijk dat de ring goed is gezien in het veld. In de hand moeten al heel wat pootveren opzij worden gedaan om goed een ring te zien. Het gaat wel om dezelfde vogel, want de penrui van de staart is precies hetzelfde als van de vogel die in die boom is gezien.

Overigens heb ik al 10x naar die foto's gekeken maar ik zie er geen ring in en zeker geen boutje of moertje of wat dan ook.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jaap Denee

Dag Bob,

Die raper zal ongetwijfeld het beste gezien hebben wat voor ring er aan welke poot zit. Verder gaf je al eerder aan dat je niets op die foto zag. Dus misschien ben ik rijp voor de opticien, maar kijk nog eens even naar de bewerking van de onderste foto:

http://www.waarneming.nl/foto_overzicht.php?wrn_id=228902

Ik heb hier in rood aangegeven hoe ik denk dat die ring zit/zichtbaar is. Als je er anders over denkt dan hoor ik het wel.

vriendelijke groet,
Jaap
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

thijs

Ik zie er geen ring in eerlijk gezegd.
Maar miss heb jij het live beter kunnen zien...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

BWoets

Als ik het goed heb betrof het een blauwe zeer klein ringetje.. en ik denk niet dat op deze foto een ring te zien is.

Opticien lijkt me een goede optie.. (grapje)

MVG,
Bob Woets
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Hester

Breng eens een bezoekje aan de Bonte Piet zou ik zeggen, dan is deze discussie snel uit de wereld. :duim:  

Jaap Denee

Zo is het ook Hester. Maar ik heb gelukkig betere dingen te doen.

Met alle respect, maar dit is ook een beetje een zinloze discussie: het beest is opgevist en vervolgens opgevangen, er is een ring geconstateerd, hij/zij is in Nederland uit een ei gestapt, er wordt wat nazorg gepleegd en daarmee is het klaar. En voor de nieuwsgierigen: ga kijken bij het beest! Blijkbaar weet iedereen er het zijne van, maar als ik het zo inschat weten nog weinigen exact hoe het zit.

Door een aantal mensen is op het moment dat de foto gemaakt is een ring gezien en iedereen herkende het ding op de foto. Als nu blijkt dat de ring van de uil er heel anders uitziet dan ik omschreven heb, dan hebben we het blijkbaar niet goed gezien. Dat kan natuurlijk, maar het verbaast me wel, al veranderd dat verder niets aan de zaak. Blijkbaar zijn er vogels met natuurlijk gegroeide, kleine rechte/ronde geometrische vormen aan de poot.

Dus, Jan-Pieter, het spijt me, ik heb geprobeerd antwoord te geven op je vraag maar ik kan je niet verder helpen. Neem het advies van Hester ter harte of trek gewoon de conclusie dat er blijkbaar nooit sprake is geweest van een ring met plaatjes en boutjes.

Ik ga de opticien bellen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee