Boomkikker!?

Gestart door j.steenbergen, augustus 23, 2010, 22:56:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

j.steenbergen

Vanavond stond ik even met mijn buren te praten, vertelden ze me dat ze van de week een Boomkikker in hun tuin hadden zitten. Ik reageerde wat sceptisch, waarop ze met de laptop aan kwamen zetten en enkele foto's lieten zien van een onmiskenbare Boomkikker. Dit in Houten-Utrecht. Het dier zat in hun tuin in de bananenboom. Kan het hier gaan om een inheemse Boomkikker of moet ik toch eerder denken aan een ontsnapt terrariumdier?
Jeroen Steenbergen

Tim Asbreuk

Het zal in het geval van een inheemse boomkikker (Hyla arborea) zeker geen natuurlijke vestiging zijn. Daarvoor liggen de huidige locaties te ver van Utrecht af. Er wordt soms wat afgesleept met amfibiën waaronder boomkikker.

Maar het kan natuurlijk ook een uitheemse boomkikker zijn, dan wel ontsnapt uit een terrarium of meegenomen uit een vakantie oord. Om dit te bepalen zou je de foto's hier kunnen posten. 
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

j.steenbergen

Ik zal vragen of ze foto's naar mij willen mailen.
Jeroen Steenbergen

j.steenbergen

Ik weet zo snel niet hoe ik een link naar een waarneming moet plaatsen, maar hoe dan ook heb ik een foto toegevoegd. Ik heb de waarneming d.d. 21/8/10 op mijn naam gezet. Ik hoop dat iemand er iets mee kan, ik heb meerdere foto's maar die kreeg ik niet geplaatst. Evt. kan ik ze ook toemailen.
Jeroen Steenbergen

Jeroen Nagtegaal

Je kan de link gewoon knippen in de adresbalk, en plakken in het vak waar je het bericht schrijft
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

j.steenbergen

Nee, dit was het formaat waarop ik ze kreeg.
Jeroen Steenbergen

leonwillems@home.nl

Turkse boomkikker, Hyla savignyi wordt regelmatig in terraria gehouden.
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Raymond Creemers-RAVON

#8
Door het ontbreken van een zijstreep lijkt me Hyla meridionalis (mediterrane boomkikker) de meest voor de hand liggende kandidaat, andere boomkikkers hebben vrijwel altijd een zijstreep. Het dier kan meegenomen zijn van vakantie (augustus is wel de maand van veel vreemde meldingen) of zijn meegelift in de auto of caravan.
Mediterrane boomkikker dus, tenzij iemand betere argumenten heeft voor een andere soort??

dmsoes

zou hem zelf op basis van een dergelijke foto niet 'afmaken'. De streep is niet echt lekker te beoordelen. Heb ervaren dat dergelijke foto's van boomkikker je vaker op het verkeerde been kunnen zetten. Dus Hyla sp. wat mij betreft.


Groet,

Menno

Bobby

Citaat van: Raymond Creemers-RAVON op augustus 27, 2010, 09:36:50 AM
Door het ontbreken van een zijstreep lijkt me Hyla intermedia (mediterrane boomkikker) de meest voor de hand liggende kandidaat, andere boomkikkers hebben vrijwel altijd een zijstreep. Het dier kan meegenomen zijn van vakantie (augustus is wel de maand van veel vreemde meldingen) of zijn meegelift in de auto of caravan.
Mediterrane boomkikker dus, tenzij iemand betere argumenten heeft voor een andere soort??

Hyla meridionalis bedoel je dan, ik vind de foto te klein om er iets zinnigs over te zeggen maar voor zover ik kan zien lijkt de laterale lijn idd te ontbreken dus dan is H. meridionalis idd een optie.

Raymond Creemers-RAVON

Ik bedoelde inderdaad Hyla meridionalis, er zijn bij RAVON meerdere foto's van dit dier binnen gekomen, op geen daarvan is een zijstreep te zien

tekenaar

Complicatie is dat ook in de Nederlandse H. arborea populaties exemplaren voorkomen zonder zijstreep. Ontbreken van zijstreep is dus niet 100% sluitend om er een mediterrane boomkikker van te maken.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

j.steenbergen

Allen bedankt voor het meedenken!
Jeroen Steenbergen