Hoofdmenu

boleet

Gestart door knabenkraut, augustus 26, 2006, 20:56:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

knabenkraut

Dit apart gekleurde boleetje vond ik vanmiddag in het park.
Hij had een doorsnee van ongeveer 6 cm. Bij druk trad er geen verkleuring op.
Hij stond volgens mij onder els.
Zelf dacht ik aan een houtboleet maar dat die groeit volgens mij onder naaldbomen, ook de fijnschubbige komt dicht in de buurt.
Weet iemand hier raad mee?
groetjes,
Dini

knabenkraut

onderkant
groetjes,
Dini

a.houter

...als ik weer mee mag doen...?
Dan suggereer ik Gyroporus castaneus, Kaneelboleet. Kun je misschien nog wat nadere details geven?
Is een heel leuke vondst hoor...kom je niet zo gauw tegen!

@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

fungi_nl

Gyroporus, daar had ik even niet aan gedacht.
Dat zou inderdaad een leuke vondst zijn.  :duim:  

knabenkraut

Dag André en John,

Vanmorgen samen met Johan Alferink nog weer even naar het boleetje geweest.
Hij had hem ook nog nooit eerder gezien maar gaf ook aan dat het de kaneelboleet haast wel moest zijn.
Hij groeide onder een meidoorn met enkele eiken in de omgeving en ik meen een hazelaar.
Johan kon ook geen verkleuring constateren. Er staan er nu nog 2.
groetjes,
Dini

a.houter

Wat ik graag van je had willen vernemen is dat hij opvallen tomenteus zou zijn. Meestal is de hoed en ook wel de steel héél fijn viltig.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

knabenkraut

Andre, ik ga er graag weer even naar toe maar het regent hier op het moment behoorlijk. resultaat zal denk ik met een droge hoed beter zijn.
Waarschijnlijk krijg ik niet eerder de kans dan  dinsdag om weer te kijken, en dan maar hopen dat hij er nog staat het is naast een wandelpad waar veel honden worden uitgelaten.
groetjes,
Dini

knabenkraut

Ik ben ondertussen wee r een paar keer bij de boleet geweest maar hij wou niet echt droog worden. Gisteren er weer geweest, helaas hij begint al af te takelen. Ook de tweede komt niet echt tot ontwikkeling.
Ik vind het erg jammer want zo'n mooi boleetje hoort eigenlijk wel een naam te krijgen.
groetjes,
Dini

Corryabbink

#8
CiteerIk ben ondertussen wee r een paar keer bij de boleet geweest maar hij wou niet echt droog worden. Gisteren er weer geweest, helaas hij begint al af te takelen. Ook de tweede komt niet echt tot ontwikkeling.
Ik vind het erg jammer want zo'n mooi boleetje hoort eigenlijk wel een naam te krijgen.
Dini, die kun je toch zelf drogen dan is de viltlaag wel te zien. Je zou deze ook kunnen laten controleren als je zelf geen mic. hebt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

knabenkraut

Dag Corry,

Normaal gesproken wel maar deze is al erg zacht.
groetjes,
Dini

Corryabbink

CiteerDag Corry,

Normaal gesproken wel maar deze is al erg zacht.
Jammer in een ouder stadium kan de viltige laag ook wel verloren zijn gegaan maar misschien is er met de sporen nog iets te doen. Het jonge exemplaar zou toch duidelijk een viltige laag op de hoed moeten hebben. Met de loupe bekijken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

a.houter

Als je het perse zeker wilt weten, dan kan ik alleen Corry's advies aanbevelen: meenemen en in de vensterbank langzaam laten drogen en vervolgens door deze of gene op sporen laten bekijken.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Corryabbink

#12
Cees je hebt mij nog vergeten...........

André ze doen alles om het je maar naar de zin te maken :D

Er ontstaat een goede mentaliteit ze willen de naam weten dat betekent dus dat het niet met een plaatje ophoudt er wordt al geroken, geproefd enz. enz. alleen de mic is toch nog altijd een (geld + boeken)obstakel. De echte doorzetters komen er wel.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#13
CiteerEn wat André betreft .... stt .... hij weet nog niet half hoe leuk het kan worden.

Ben ik met je eens. We hebben afgelopen seizoen al heel wat geleerd. Wij en het forum stonden ook nog maar in het beginstadium van de paddenstoelenwereld. We wisten nauwelijks iets en moesten natuurlijk met vallen en opstaan wijzer worden. Onbegrip voor de materie die John te verduren kreeg..........is nu denk ik wel omgeslagen in begrip voor de moeilijkheden die determinatie vanaf een foto met zich meebrengt. Iedereen is het er wel over eens dat daar meer bij kijken komt. De nieuwelingen moet dat dan maar weer bijgebracht worden misschien in een duidelijk op te stellen pinned item maar dat is werk voor een admin.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

knabenkraut

Is deze nog te drogen André? :D  
groetjes,
Dini

Corryabbink

Dag Cees,

Denk ik wel maar na een paar keer wordt het vanzelf wel duidelijk door de opmerkingen van deze of gene. Dat hoeft een admin niet telkens weer te doen. Een simpele automatische verwijzing naar een bericht waarin b.v. staat dat de gegevens onvoldoende zijn, het stadium van de paddestoel niet geschikt is of er teveel soorten zijn die erop lijken..........dat moet toch kunnen?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

CiteerNee dat bedoel ik niet.

Standplaats, welke bomen staan in de buurt, lamellen even aankrassen,  doorsnijden ik noem maar wat.
Ben ik wel met je eens dat zou een norm moeten worden na een paar keer invoeren.....
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

a.houter

CiteerIs deze nog te drogen André? :D
Waarom denk je van niet? je moet er wel rekening mee houden dat je dan met twee soorten te maken hebt.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

knabenkraut

#18
Wil je me even uitleggen wat je hier mee bedoelt?

Ja ik snap je geloof ik  :D  
groetjes,
Dini

a.houter

Wat Corry en Cees betreft: jullie zijn wat off-topic geraakt. Maar toch even dit: onder de fotografietips heeft W. Teunissen ook zeer zinnige determinatie-tips voor in het veld neergezet. Ik denk dat we die stukjes eens uit elkaar moeten rafelen, want het is bij die tip nogal een ratjetoe geworden.
Zo'n topic zou eigenlijk afgesloten moeten worden om vervuiling te voorkomen.

@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Corryabbink

#20
Nog maar weer even off-topic.

Zoiets kan ook afgesloten worden door een admin. Die kan er inzetten wat hij wil. Als het openblijft kan iedereen daarin plaatsen. Als jij over de brug zou komen en admin wordt kun je dergelijke zaken zelf regelen. Dat kan ik ook wel voor je doen maar tot dusver deed John dat en ik hou me liever bij de planten en korstmossen. Op dit forum wil ik enkel leerling zijn. Ik kan het aanhangsel van admin niet tijdelijk verwijderen anders zou ik dat hier doen. Daarom is ook duidelijk aangegeven dat het planten en (korst)mossen betreft.

Bovendien kun je op het adminforum aangeven dat je geen gerommel in de database of op het forum wilt van andere admin's.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

#21
Ook hierbij mijn laatste bijdrage onder deze topic.

Het gaat niet om  determinatietips maar  voorwaarden waaronder paddestoelen op het forum geplaatst kunnen worden.

Voorts lijkt het me ook de moeite waard om te overwegen een doorlopende top 10 of top 15 op te stellen van paddestoelen waar  er op een bepaald moment veel van zijn en die gemakkelijk voor verwarring kunnen zorgen bv.  Dennezwavelkoppen, Amanieten, Amethistzwam , vaak onbekend en telkens weer bij tientallen opduikend in het forum.
Leuk, uitnodigend en leerzaam voor beginners die over geen enkel vorm van lectuur beschikken en totaal niet weten waar ze het zoeken moeten.
Groet,

Cees

knabenkraut

Vanmiddag bij Wim Ligterink geweest en hem de foto laten zien van de Kaneelboleet. Hij had hem al eens eerder onder handen gehad en vond het een leuke vondst. Een duidelijke indicatie was voor hem de scherpe rand. Ook had deze boleet de eigenschap dat als je hem van boven zag er net een randje porien onder de rand uit kwam. Deze 2 eigenschappen waren op de foto duidelijk aanwezig. Dus nu durf ik hem wel op zeker te zetten.
groetjes,
Dini

a.houter

Oh?...Had Wim geen hevige twijfels omdat de suggestie van mij kwam? :P  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

knabenkraut

#24
Leek mij veiliger jouw naam niet te noemen :lol:

Nog wel over jou  gehad maar dat was alleen maar positief. :duim:
groetjes,
Dini

a.houter

Cees Veenema
CiteerOok hierbij mijn laatste bijdrage onder deze topic.

Het gaat niet om determinatietips maar voorwaarden waaronder paddestoelen op het forum geplaatst kunnen worden.

Voorts lijkt het me ook de moeite waard om te overwegen een doorlopende top 10 of top 15 op te stellen van paddestoelen waar er op een bepaald moment veel van zijn en die gemakkelijk voor verwarring kunnen zorgen bv. Dennezwavelkoppen, Amanieten, Amethistzwam , vaak onbekend en telkens weer bij tientallen opduikend in het forum.
Leuk, uitnodigend en leerzaam voor beginners die over geen enkel vorm van lectuur beschikken en totaal niet weten waar ze het zoeken moeten.


Ik heb je niet gemist Cees, en ik wil hier zeker niet aan voorbij gaan.
Je opmerking snijdt hout, maar het is wellicht te vroeg voor mij om er meteen wat mee aan te vangen.
Ik houdt het in gedachten, temeer omdat dit vraagstuk vaker opduikt heb ik begrepen.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci