Arocatus longiceps/roeselii

Gestart door blaauw7, augustus 28, 2010, 13:24:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Ik denk dat het hem moet zijn!! Niet van  plataan maar gewoon van Els geklopt hier in de uiterwaarden....
Arocatus longiceps toch?!!! Of zou dit de op els levende Arocatus roeselii zijn? Dat zou wel erg leuk zijn!
Groeten,
Dick Belgers

Berend Aukema

Waarschijnlijk toch Arocatus longiceps (had hem al uit Wageningen, maar van plataan). Houd je hem/haar levend? Derde plek in Nederland!

Arp

Euhm .... Berend ....   :rolleye:

Kan het zijn dat ik het één en ander gemist heb sinds ik deze samenvatting schreef (quote hieronder) - o.a. op basis van jouw schrijfsels over deze soort...  :huh:
CiteerAukema & Hermes (2009) fassen die Lage für die Niederlande auf Seite 71-72 folgendermassen zusammen:

Für die Niederlande ist Arocatus longiceps Stål, 1872 als neue Art aus Rotterdam gemeldet. Die Art soll ursprünglich in Südosteuropa zuhause sein und dort monophag an Platanus orientalis saugen. Seit 1995 verbreitet sie sich rasch über Mitteleuropa bishin zu England und saugt dabei an den in vielen Städte angepflanzte Platanus hispanica.

Laut Carayon (1989) soll A. roeselii nicht nur an Alnus sondern auch an Platanen saugen (Meldungen seit 1966 aus Frankreich), aber bei diese Meldungen ist die Möglichkeit übersehen das es sich eventuell auch damals schon um neu eingetroffene A. longiceps gehandelt haben könne. Péricart ("1999"(='98!)) soll dennoch die Ansicht von Carayon übernommen haben das roeselii also auch an Platanen lebt.

Weiter wird erwähnt: Die Variation der in Mitteleuropa an Platanen gesammelte Arocatus ist erheblich und umfasst sowohl typische "roeselii-Formen" (rot mit schwarz, schwarze Beine und Antennen) als auch typische "longiceps-Formen" (fast gänzlich orange-braun, einschliesslich Beine und Antennen) und alle mögliche Zwischenformen. Die Autoren halten Identifikation auf Grund der Farbmerkmale deswegen für unmöglich und erwähnen selbes für die übliche morfologische Merkmale (Kopflänge vs Vertexbreite und relative Rostrumlänge) und kommen dabei zum Fazit das solange die Taxonomie der an Platanen gefundene Arocatus nicht eindeutig geklärt ist, das sie auf Grund der Wirtspflanze diese erstmals alle für A. longipes halten (!!!).

Auch Hoffmann ( 2008 ) hällt ja die Wahrscheinlichkeit das roeselii überhaupt an Platanen lebt, oder aber das es sich um Hybriden handeln würde für verschwinded gering und schreibt:
CiteerI am convinced that all west european Arocatus on Platanus are A. longiceps, including those from Frankfurt and those referred to by Carayon (1989) ... in light of our findings, the morphological criteria for determination of the two species should be revised ...
Um Wissenschaftlich was hinzu zu fügen müsstest Du also am ehesten wohl entweder molekulär-genetische Untersuchungen an den beiden Arten treiben oder gezielte Kreuzungsversuche unternehmen und dann einen neuen Schlüssel zum unterscheiden der beiden Arten aufstellen  :D

Wenn's Dir nur um Verbreitungsuntersuchungen geht dann meine ich mal Du kannst Dich getrost auf diese publizierte Meinungen von Experten verlassen und einfach bis auf wieteres annehmen das alle an Platanen gesammelte Arocatus dann auch A. longiceps sind und das diese also eben, wie auch schon von Hoffmann angenommen, morphologisch und farblich sehr variabel ist ;)

Erwähnte Literatur

• Aukema, Berend; Hermes, Dik ( 2009 ) Nieuwe en interessante Nederlandse wantsen III (Hemiptera: Heteroptera) - Nederlandse Faunistische Mededelingen, Vol.31, pp.53-88. Leiden: EIS-Nederland/Naturalis. Sehe hier.
  • Carayon, J. ( 1989 ) Arocatus roeselii, hôte des platanes à Paris (Hemipt. Lygaeidae).Entomologiste, Vol.45, pp.311-313. Sehe ?.
  • Hoffmann, Hans-Jürgen ( 2008 ) On Plane trees, not only Arocatus longiceps (Lygaeidae) but also Arocatus roeselii? - HetNews, Vol.12, pp.4-6. (PDF)
  • Péricart, J. ( 1998 ) Hémiptères Lygaeidae Euroméditerranéens 1.Faune de France, Vol.84A, i-xx, pp.1-468. Sehe hier.
Of had ik het destijds al ernstig verkeerd begrepen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

De situatie is niet veranderd! Tot dusverre geen resultaten van DNA-onderzoek bekend (gepubliceerd). Een vondst op els en geen platanen in de omgeving geeft weer te denken ...

Arp

Okay, bedankt voor de toelichting, maar ik ben toch een beetje "los"  :-\

Mijn conclussie was tot dusver - kort door de bocht:

De variabiliteit van dieren (gevonden op Plataan?) omvat zowel vormen die voorheen als typisch longipes werden aangezien als ook zulke die "typisch" roeselii zijn - alsmede tussenvormen. Toch wordt voorlopig aangenomen dat alles op Plataan longipes is. Ergo: De bekende "typsiche" kenmerken zijn onbruikbaar en de waardplant geeft de doorslag - in elk geval voor wat betreft Plataan -> longipes.

Kort na mijn aanvankelijke verwarring hierboven, kwam ik er - iets wakkerder inmiddels - achter dat in het verhaal in feite wel de conclussie getrokken wordt "Op Plataan -> longipes", maar inderdaad niet met zoveel woorden "Op Els -> roeselii". Dat had ik min of meer automatisch wel gedaan  :rolleyes:

Mijn navraag hierover ging verloren in een update van de forumsoftware.

Het is me dus niet helemaal duidelijk waarom je "aan Els" kennelijk toch van de ('oude') kenmerken uitgaat en ondanks de waardplant op longipes uitkomt:

• Is het bekend dat longipes behalve aan Plataan ook aan Els zuigt (in tegenstelling tot roeselii die vermoedelijk keiskeuriger is en bij de standaard waardplant blijft)?
  • Hoe zit het met de vorm-variabiliteit van Nederlanse populaties roeselii? Zijn die algemeen "strikt" volgens de 'oude' kenmerken, zodat je daarom bij deze ondanks Els toch aan longipes denkt?
van die dingen ...

Ik ben niet vervelend hoor, alleen erg nieuwsgierig  ;D

blaauw7

Er is nog geen Nederlanse populaties roeselii Arp. roeselii is nog niet gevonden in NL. De waarneming van roeselii  op waarnemingen.nl berust op longipes
Groeten,
Dick Belgers

Arp

Ohgrmbl  :rolleye: Toch nog niet goed wakker ... ga vannacht maar eens bijslapen ... vanaf morgen ook weer onrustige nachten - dan is m'n zieke maatje weer terug op kamer  :rolleyes:

Maar goed ... het kwartje is gevallen ....nu snap ik tenminste weer een beetje hoe Berend op longipes kwam  ;D

Bedankt Dick!

arpwifi

Voor de duidelijkheid: De wants van Dick uit dit topic is inmiddels dus (al lang) gevalideerd als roeselii.

In Nederland komen dus (naar huidige stand van de wetenschap) 3 soorten Arocatus voor.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]