Foto determinatie

Gestart door Theo MJP, augustus 24, 2010, 23:15:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theo MJP

Hoi Jorgen,

Ik ken de mogelijkheden van waarnemingen.nl nauwelijks vandaar deze vraag. Is het bijvoorbeeld mogelijk van alle wespenkoppen (familie Vespidae) de foto's op een aparte plek naast elkaar te zetten met de juiste Nederlandse en wetenschappelijke namen eronder? Je zou zo kunnen werken aan een determinatiesleutel tot op soort die ook handig te gebruiken valt voor de waarnemers (een soort zoekkaart). Tevens worden daardoor wellicht ook enkele waarnemers die graag fotograferen gestimuleerd om bepaalde foto's te maken die bruikbaar zijn voor een tabel. Naast koppen zijn natuurlijk ook andere kenmerken van belang zoals habitus, kleur(vatiatie), details van beharing, richels, antennen, poten, etc.
Maar 't lijkt me een aardig idee om eens te beginnen om foto's van habitus en gezichten in serie te zetten.

Groeten Theo


han.endt

Citaat van: Theo MJP op augustus 24, 2010, 23:15:19 PM
Is het bijvoorbeeld mogelijk van alle wespenkoppen (familie Vespidae) de foto's op een aparte plek naast elkaar te zetten met de juiste Nederlandse en wetenschappelijke namen eronder?
Ik heet wel geen Jorgen 8) , maar hier zie ik mogelijkheden: http://waarneming.nl/familie/view/28
Aan te passen naar behoefte. Helemaal onderaan zie ik al een paar koppen.

Theo MJP

Hoi Han,

Hoe tover je dat zo snel bij elkaar? Een matrix van kenmerken per soort uitgezet. Dat gaat leuk worden...

Groeten Theo


Jorgen

Men kan inderdaad van elke soort een (echte of valse) waarneming ingevoeren met de foto daarbij. Ik of Ivo kunnen de foto's als determinerend zetten zoals al gedeeltelijk gebeurd is. De bestaande afbeeldingen vervangen gaat natuurlijk ook.


De foto's in een apart topic als sticky zetten is natuurlijk ook mogelijk.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

han.endt

Ik heb het niet gemaakt. Het zijn pagina's die je kan oproepen. Een admin moet ze samenstellen. Van elke familie in de database is een pagina aanwezig als er echter nog geen invulling aangegeven is zie je alleen maar namen.

Theo MJP

Tja, Jorgen, je antwoorden zijn mij niet duidelijk!! Echte, valse waarneming?? Apart topic, sticky?? Foto's als determinerend zetten...???
Wat ga jij, gaan jullie nu doen? Ik wacht maar even af wat er gaat gebeuren of totdat jullie mij (als leek) effe duidelijk uitleggen wat nu wel kan en wat niet, wanneer en hoe ...

Groeten Theo

Jorgen

Hallo Theo, eerst en vooral zijn er frontale foto's nodig van de sociale wespen (best hierbij beginnen zeker?). Bij sommigen staan er al goede foto's bij waarnemingen, bij andere soorten niet. Als je foto's hebt van soorten waarvan dit nog niet aanwezig is, kan je een waarneming invoeren met deze foto er bij. Als dit een foto is waarvan je de details van de waarneming niet meer weet, kan je een 'brol'waarneming invoeren. Ik kan die dan afkeuren zodat die 'brol' geen verdere gevolgen heeft in de database. Eenmaal de foto aanwezig is bij een waarneming kan een admin (ik of Ivo Raemaekers) deze foto als determinerend instellen. Hierdoor verschijnt deze in het famlilie overzicht.

Een andere optie is om gewoon in het forum een topic te maken waarin al deze foto's staan. Ik kan dit topic dan zo instellen dat het altijd bovenaan in dit onderdeel verschijnt. Een combinatie van beide is natuurlijk ook mogelijk.

Verklaart dit het wat beter?
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

Theo MJP

Prima, er gaat aan gewerkt worden, toch?
Groeten Theo

Jorgen

#8
Theo, ik heb al wat uitgeprobeerd bij de soorttektst van Vespidae spec.

Ik heb een beter begin gevonden Theo. De HTML codes hadden immers niet altijd effect zodat de lay-out maar een rommeltje was. Ik stel voor om bij de soorttekst van iedere plooivleugelwesp te beginnen met een beschrijving zoals in je tabel. Bij het overzicht van de soorten kan je (geselecteerde) soorten vergelijken zodat je een overzicht bekomt. Ik zal dit doen voor de twee Polistes soorten zodat ik het beter kan illustreren.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

Theo MJP

Prima, en kun je dan ook meteen de goede wetenschappelijke naam erbij zetten: Polistes dominulus moet heten Polistes dominula (naar Castro & Dvoøák 2009).

Groeten Theo

Jorgen

Theo, kan de de titel van dat artikel geven? Ik kan het zo niet vinden. Ik heb geen rechten om soorten aan te maken of toe te voegen, maar zal het dan doorgeven. Is het goed als ik het foto determinatie onderwerp in een nieuw topic zet ipv bij algemene info en sleutels?
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

han.endt

Zowel het Nederlands Soortenregister als de Fauna Europaea houden het op Polistes dominulus (Christ, 1791). Ik zou dat blijven aanhouden. We hebben dat afgesproken en je moet ergens een grens trekken. Je komt anders namelijk om in de losse publicaties.

Theo MJP

Wat Han zegt is ook een optie. Ik hou zelf meestal de laatste wetenschappelijke inzichten aan; tenminste als 't ernaar  uit ziet dat die juist zijn. Ook het Nederlands Soortenregister zal tzt. aangepast worden en dat geldt wellicht ook voor Fauna Europaea (als daar nog geld voor komt).
De publicatie met de naamsverandering (let wel dit is geen andere soort maar gewoon een verbeterde spelling) is van: Castro, L. & L. Dvoøák, 2009. New and note-worth records of vespid wasp (Hymenoptera: Vespidae) from the Palaearctic region (II). - Boletin Sociedad Entomologica Arogonesa 44: 295-304.
Deze verbetering lijkt me juist en wordt ook al elders gevolgd.

Het lijkt me een goed idee de foto's in een apart deel te zetten.

Groeten Theo


Jorgen

#13
Theo, ik heb al wat uitgeprobeerd bij de veldwespen. Wegens problemen met de link: ga naar het familie overzicht van de Vespidae (zie link van Han), selecteer beide soorten en klik bovenaan op vergelijk soorten. Ik heb de categorieën imago (voor algemene info), hoofd, borststuk en achterlijf laten aanmaken. Lijkt dit je wat te zijn? Bij de libellen vind je overigens goede vergelijkingen van soorten.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

Theo MJP

#14
Jorgen,

Dit is niet zoals ik 't zelf zou doen, maar ... er zijn diverse mogelijkheden en bij de concrete uitwerking kom je natuurlijk van allerlei vragen tegen.
... misschien is 't beter dat jij, of wij of wij samen met een groepje mensen (als er meer liefhebbers zijn om hierin concreet mee te helpen hoor ik dat graag), op de achtergrond eerst een of meerdere voorbeelden goed uitwerken voordat we hier publiekelijk gaan bespreken met elkaar wat wel en niet, etc. Daar is m.i. deze plek niet voor.

Ik weet ook niet of hetgeen ikzelf zou willen door jou, jullie gebouwd kan worden. En wellicht komen er bij de constructie nieuwe ideeën op tafel.
Wanneer jij, we dan iets klaar hebben kan dat getoond worden en kunnen anderen er op schieten. Okee?

Groeten Theo

han.endt

Ik denk dat jij meer een overzicht met foto's wilt met de tekst daar direct bij? Eventueel met pijltjes op de foto's. Dit vraagt een andere benadering denk ik dan momenteel op Waarneming.nl voorhanden is. Bij Waarneming.nl is het toch wat statisch. Ik heb zelf ook aan zoiets gedacht voor de zweefvliegen, maar dan op mijn eigen site. Maar dat zou ook hier kunnen als er wat meer mogelijk is.

Theo MJP

#16
Han, dat is inderdaad meer in de richting waarin ik ook denk.
Er staan op de site inmiddels zoveel foto's van de hoornaar, de middelste wesp, etc.; als je daar de goede uit kiest kun je al een mooie compilatie maken binnen de sociale vespinae waarbij je als het ware een sleutel doorloopt van Vespa via Vespula naar Dolichovespula en dan naar de soorten binnen de twee laatste genera.
Habitus en koppen (gezichten) zijn daarbij in eerste instantie als een rode draad te beschouwen en hier en daar doe je er dan een extra plaatje tussen waarbij je de verschillen op de bovenkant van de kop van b.v. Vespa crabro en Dolichovespula media  laat zien met hulppijlen, of de gele 7 op het borststuk van de Middelste wesp, etc. etc.

Een mooi voorbeeld ontdek ik zonet, ongelooflijk, zie... http://www.biology.ualberta.ca/bsc/ejournal/bmc_05/key_ancistrocerus.html

Iets in deze richting bedoel ik maar dan met liefst minimaal woordgebruik en minder spelden. De foto's spreken voor zich.
Tja, ik moet nu eerst effe terug om te kijken wat die Canadezen zo mooi in elkaar hebben gezet.

Groeten Theo